16413 - Lente in Venetië
Soort cursus Oude muziek
Bestemd voor blokfluitisten, barokblazers, strijkers, klavecinisten, gitaristen, luitisten en zangers SAT
Niveau ♪♪ t/m ♪♪♪
Datum 24 april 2016
Tijd (-en) 10.00-17.00 uur, inclusief lunch!
Locatie Parnassos, Utrecht
Docent(-en) Anabela Marcos, Clémence Comte, Maaike Boekholt
Prijs Derden: € 110,00 / Leden: € 100,00 / T/m 30 jaar: € 50,00
Max. aantal deelnemers36
Uiterste inschrijfdatum01 maart 2016   De inschrijving voor deze cursus is gesloten.

Drie keer lente! Buiten (als het goed is), in de muziek (de barok als frisse nieuwe stijl) en in onze fantasie (het prachtige Venetië). In deze cursus verdiepen wij ons samen in Venetiaanse muziek uit de overgang van de renaissance naar de barok. We bekijken de oude stijl bijvoorbeeld in de canzona's van Grillo en de nieuwe stijl in trio- en quadrosonates van Castello en Fontana. Natuurlijk mag de onbetwiste grootmeester van de vroege barok niet ontbreken: Monteverdi.

Ter voorbereiding krijg je de bladmuziek toegestuurd.

Bekijk hier een filmpje waarin de docenten van ensemble La Primavera zichzelf voorstellen

 

 

index
Anabela Marcos

De Portugese sopraan Anabela Marcos begon tijdens haar carrière als architect aan haar zangstudie. Ze studeerde solozang, opera en barokzang aan de conservatoria van Lissabon Den Haag. Ze had o.a. les van Diane Forlano, Rita Dams en Marius van Altena en had masterclasses bij Cristina Deutekom, Jill Feldman, Elly Ameling en Max van Egmond. In 1994 haalde Anabela Marcos de eindronde in de Belvedere International Singing Competition in Wenen. Zij zong verschillende operarollen waaronder Pamina in Die Zauberflöte, Suzanna in Le Nozze de Figaro, Titania in a Midsummer Night's Dream en Daphne in Apollo en Daphne. Als soliste heeft zij in vele Europese landen opgetreden en werkte zij met dirigenten als Ton Koopman, Sigiswald Kuyken , Michel Corboz en Jos van Veldhoven. Bij het Nederlands Dans Theater zong zij Pergolesi's Stabat Mater voor de choreografie 'Bella Figura' van Jirí Kylian.

Clémence Comte

Clémence Comte studeerde blokfluit bij Claire Michon in Parijs en vervolgens in Nederland aan het Utrechts Conservatorium.  Aan de Universiteit van Lyon studeerde zij muziekwetenschap. Ze was te horen op belangrijke podia en prestigieuze festivals in Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk, Polen, België, Nederland, Zwitserland en Spanje. Ze treedt op als soliste en met verschillende ensembles, waaronder het Landini Consort, het ensemble Le Parnasse en het ensemble La Primavera.  In 2006 richtte ze het Ensemble Les Alizés op. Ze geeft recitals met klavecinisten als Siebe Henstra, Arthur Schoonderwoerd en Eugène Michelangeli en treedt ook op met verschillende barokorkesten onder leiding van dirigenten als Daniel Reuss en Alan Curtis. Clémence heeft tien jaar lang blokfluit- en kamermuziekles gegeven in de Studio Oude Muziek te Utrecht. Sinds 2003 doceert ze aan het Conservatoire à Rayonnement Régional van Besançon, Frankrijk,  waar ze ook hoofd van de oudemuziekafdeling is. Als docent is ze tevens verbonden aan de Universiteit voor muziekwetenschap van de zelfde stad. In 2006 heeft ze het Festival van Besançon/Montfaucon opgericht en was daar tot 2014 de co-artistiek-directeur van. Sinds 1994 geeft jaarlijks zomercursussen voor oude muziek in Frankrijk.

Maaike Boekholt

Maaike Boekholt ontdekte al vroeg haar liefde voor muziek en kwam via de piano, dwarsfluit en blokfluit uit bij de viola da gamba. Zij studeerde aan het Brabants Conservatorium en vervolgens op het Utrechts Conservatorium, waar zij haar solistendiploma behaalde. Haar spel wordt vaak geprezen om de rijke klankkleur en de intensiteit waarmee zij muziek tot leven wekt. Ieder jaar keert zij terug naar de muziek van Bach, met uitvoeringen van de Matthäuspassion en Johannespassion. Maaike speelt in Ensemble La Primavera en het Margaretha Consort. Haar missie is om de warmte en veelzijdigheid van dit bijzondere instrument toegankelijk te maken voor een breed publiek. Ze geeft cursussen, masterclasses en privélessen.