| 17413 - The Image of Melancholy | ||
| Soort cursus | Oude muziek | |
| Bestemd voor | traversisten, blokfluitisten, violisten, cellisten, gambisten, luitisten, 1 klavecinist of organist en zangers (sopraan, alt, tenor en bas) | |
| Niveau | ♪♪ t/m ♪♪♪ | |
| Datum | 13 mei 2017 | |
| Tijd (-en) | 10.00-17.00 uur, inclusief lunch! | |
| Locatie | Akoesticum, Ede | |
| Docent(-en) | Anabela Marcos, Clémence Comte, Maaike Boekholt, Regina Albanez | |
| Prijs |
Derden: € 100,00 /
Leden: € 90,00
/ T/m 30 jaar: € 45,00
|
|
| Max. aantal deelnemers | 36 | |
| Uiterste inschrijfdatum | 03 april 2017 De inschrijving voor deze cursus is gesloten. | |
|
Alleen nog plaats voor luit/theorbe, traverso en tenoren. Er worden vier ensembles gevormd: Een dubbel bezet VOCAAL ENSEMBLE, bestaande uit zangers SSATTB (twee keer twee sopranen, twee alten, twee keer twee tenoren en twee bassen) met basso continuo... meer informatie |
||
|
Reacties van cursisten Deelnemers over de cursus in april 2016: 'We zijn in een dag flink gegroeid.' 'Ik vond het leuk dat er drie verschillende docentes waren met ieder een eigen aanpak!' 'Heel prettige docenten, aardig en absoluut deskundig wat de uitvoering betreft.' |
||
|
||
De Portugese sopraan Anabela Marcos begon tijdens haar carrière als architect aan haar zangstudie. Ze studeerde solozang, opera en barokzang aan de conservatoria van Lissabon Den Haag. Ze had o.a. les van Diane Forlano, Rita Dams en Marius van Altena en had masterclasses bij Cristina Deutekom, Jill Feldman, Elly Ameling en Max van Egmond. In 1994 haalde Anabela Marcos de eindronde in de Belvedere International Singing Competition in Wenen. Zij zong verschillende operarollen waaronder Pamina in Die Zauberflöte, Suzanna in Le Nozze de Figaro, Titania in a Midsummer Night's Dream en Daphne in Apollo en Daphne. Als soliste heeft zij in vele Europese landen opgetreden en werkte zij met dirigenten als Ton Koopman, Sigiswald Kuyken , Michel Corboz en Jos van Veldhoven. Bij het Nederlands Dans Theater zong zij Pergolesi's Stabat Mater voor de choreografie 'Bella Figura' van Jirí Kylian. | ||
Clémence Comte studeerde blokfluit bij Claire Michon in Parijs en vervolgens in Nederland aan het Utrechts Conservatorium. Aan de Universiteit van Lyon studeerde zij muziekwetenschap. Ze was te horen op belangrijke podia en prestigieuze festivals in Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk, Polen, België, Nederland, Zwitserland en Spanje. Ze treedt op als soliste en met verschillende ensembles, waaronder het Landini Consort, het ensemble Le Parnasse en het ensemble La Primavera. In 2006 richtte ze het Ensemble Les Alizés op. Ze geeft recitals met klavecinisten als Siebe Henstra, Arthur Schoonderwoerd en Eugène Michelangeli en treedt ook op met verschillende barokorkesten onder leiding van dirigenten als Daniel Reuss en Alan Curtis. Clémence heeft tien jaar lang blokfluit- en kamermuziekles gegeven in de Studio Oude Muziek te Utrecht. Sinds 2003 doceert ze aan het Conservatoire à Rayonnement Régional van Besançon, Frankrijk, waar ze ook hoofd van de oudemuziekafdeling is. Als docent is ze tevens verbonden aan de Universiteit voor muziekwetenschap van de zelfde stad. In 2006 heeft ze het Festival van Besançon/Montfaucon opgericht en was daar tot 2014 de co-artistiek-directeur van. Sinds 1994 geeft jaarlijks zomercursussen voor oude muziek in Frankrijk. | ||
Maaike Boekholt ontdekte al vroeg haar liefde voor muziek en kwam via de piano, dwarsfluit en blokfluit uit bij de viola da gamba. Zij studeerde aan het Brabants Conservatorium en vervolgens op het Utrechts Conservatorium, waar zij haar solistendiploma behaalde. Haar spel wordt vaak geprezen om de rijke klankkleur en de intensiteit waarmee zij muziek tot leven wekt. Ieder jaar keert zij terug naar de muziek van Bach, met uitvoeringen van de Matthäuspassion en Johannespassion. Maaike speelt in Ensemble La Primavera en het Margaretha Consort. Haar missie is om de warmte en veelzijdigheid van dit bijzondere instrument toegankelijk te maken voor een breed publiek. Ze geeft cursussen, masterclasses en privélessen. | ||
Regina Albanez studeerde klassiek gitaar, compositie en cello aan de Universiteit van Campinas (Sao Paulo), en renaissance- en barokluit, theorbe en barokgitaar bij Toyohiko Satoh aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Regina speelde met Paul MacCreesh, Concerto Palatino, het Utrecht Barok Consort en Currende en maakte radio-opnamen voor o.a. Radio France, AVRO, Radio 4 en de Duitse en IJslandse radio. Met vijf verschillende ensembles heeft ze tussen 1993 en 1998 een totaal van negen prijzen behaald tijdens het Van Wassenaer Concours voor Oude Muziek. Naast haar concerten in Nederland trad Regina op in festivals voor oude muziek en in concertseries over de hele wereld, waaronder Londen, Rio de Janeiro, Tokio, Berlijn, Seoel, Parijs, Brugge en Bazel. Hiernaast geeft ze regelmatig cursussen in Brazilië en Spanje. Regina is lid van de ensembles La Primavera, Le Parnasse, Compagnia Vocale, La suave melodia, La Pellicana, Musica Temprana, Musica Glorifica en Claricanto. Hiernaast speelt ze in instrumentale duo's en begeleidt ze zangers. Ze componeert ook. Werk van haar is uitgegeven bij G.V.S. San Francisco. | ||




