15416 - Nieuwe Nederlandse muziek voor cello en piano
Deze cursus is volgeboekt. Schrijf je in voor de reservelijst voor kans op een plaats.
Soort cursus Gevorderden
Bestemd voor Cellisten en pianisten, vaste duo's of door ons samengesteld. Er is plaats voor 6 duo's.
Niveau ♪♪ t/m ♪♪♪♪
Datum 04 oktober 2015
Tijd (-en) 10.00-17.00 uur
Locatie Akoesticum, Ede
Docent(-en) Frans van Ruth, Doris Hochscheid
Prijs Derden: € 115,00 / Leden: € 105,00 / T/m 30 jaar: € 52,50
N.B.: De cursusprijs is inclusief een lunch. Ben je 30 jaar of jonger? Dan krijg je 50% korting op de ledenprijs. Er is een beperkt aantal kortingsplaatsen beschikbaar. Korting wordt toegekend na toezending (per e-mail of post) van een identiteitsbewijs met geboortedatum. De korting geldt als je op het moment van inschrijven 30 of jonger bent.
Max. aantal deelnemers18
Uiterste inschrijfdatum10 september 2015   De inschrijving voor deze cursus is gesloten.

Er is veel prachtig repertoire voor cello en piano van componisten als Fauré, Prokofiev, Beethoven, Brahms en Debussy, maar wie schrijft er anno nu voor deze prachtige combinatie? Celliste Doris Hochscheid en pianist Frans van Ruth (die al veel Nederlandse muziek hebben uitgegevonden dat het tijd werd voor een hedendaags Nederlands repertoire voor cello en piano. Zij vroegen dertig componisten van verschillende leeftijden, achtergronden en componeerstijlen om een stuk te schrijven. Het resultaat: drie Albums vol nieuwe stukken voor amateurs, sommige melancholiek en welluidend, andere energiek, spannend of humoristisch. Doris en Frans – al meer dan twintig jaar een vast duo – geven masterclasses over deze stukken en delen daarbij hun kennis over de muziek, de componisten (die zij allemaal persoonlijk kennen) en het samenspel als duo.

LET OP! Elk duo krijgt een les en wordt geacht goed voorbereid naar de masterclass te komen. Het stuk moet voorafgaand aan de masterclass ingestudeerd zijn met een docent... meer informatie

Reacties van cursisten

Deelnemers aan de cursus in 2014:

'De docenten zijn begaafde musici en ook nog prima pedagogen.'

'Ze geven uitstekend les en zijn heel enthousiast.'

'Ik vond het inspirerend en leerzaam. Leuk dat er ook bestaande duo's meededen!'

DSC_0160
Frans van Ruth

Frans van Ruth was aanvankelijk leerling van pianist-componist Hans Osieck. Na zijn literatuurstudies aan de Universiteiten van Utrecht en Parijs studeerde hij piano en kamermuziek bij Herman Uhlhorn en Eli Goren aan het Utrechts Conservatorium. Tijdens de Hugo Wolf Wettbewerb in Stuttgart in 1987 ontving hij, naast de persoonlijke complimenten van Elisabeth Schwarzkopf, van de jury een speciale begeleidersprijs. In 1995 was hij mede-oprichter van de Leo Smit Stichting en tot 2004 programmeur van de door die stichting georganiseerde concerten. In 2011 was hij co-redacteur van de nieuwe uitgave in drie delen van het volledige liedoeuvre van Leander Schlegel.

Met celliste Doris Hochscheid heeft hij in de loop der jaren een repertoire van meer dan honderd stukken opgebouwd, reikend van de gambasonaten van J.S. Bach tot een groeiend aantal speciaal voor hen geschreven stukken. De afgelopen zes jaar hebben zij een aantal bijzondere aktiviteiten ontwikkeld ten behoeve van de Nederlandse cello-pianoliteratuur. Voor het Duitse fijnproeverslabel MDG werden zes cd's met werken uit de periode 1900-1950 opgenomen, die in binnen- en buitenland meermaals werden onderscheiden. Daarnaast bedachten zij het Album-project: 30 Nederlandse componisten schreven cello-pianocomposities speciaal voor de doelgroep van kinderen en minder jonge amateurs. Deze werken werden in drie delen bij Donemus uitgegeven. Een catalogus van de Nederlandse muziek voor cello en piano wordt ontwikkeld op de website van hun stichting (www.cellosonate.nl)

Frans van Ruth is docent kamermuziek en liedinterpretatie aan het Conservatorium van Amsterdam.

Foto: Camilla van Zuylen

Doris Hochscheid

Doris Hochscheid studeerde bij Dmitrij Ferschtman in Amsterdam, bij Melissa Phelps in Londen en bij Philippe Muller in Parijs. Tot tweemaal toe werd zij onderscheiden met de 'Prize for an outstanding cellist' tijdens het Tanglewood Festival in de Verenigde Staten. Bij ASKO|Schönberg, waarvan zij sinds haar eindexamen lid is, soleerde zij in het Celloconcert van Ligeti en in de wereldpremières van celloconcerten van Dimitri Andrikopoulos, Martijn Padding en Chiel Meijering. Ook was zij vele jaren lid van het Leo Smit Ensemble, waarmee zij, behalve in de reguliere concerten in Amsterdam, ook in Parijs en in Londen optrad. Thans maakt zij deel uit van The Stolz Quartet.

Met pianist Frans van Ruth heeft zij in de loop der jaren een repertoire van meer dan honderd stukken opgebouwd, reikend van de gambasonaten van J.S. Bach tot een groeiend aantal speciaal voor hen geschreven stukken. De afgelopen zes jaar hebben zij een aantal bijzondere aktiviteiten ontwikkeld ten behoeve van de Nederlandse cello-pianoliteratuur. Voor het Duitse fijnproeverslabel MDG werden zes cd's met werken uit de periode 1900-1950 opgenomen, die in binnen- en buitenland meermaals werden onderscheiden. Daarnaast bedachten zij het Album-project: 30 Nederlandse componisten schreven cello-pianocomposities speciaal voor de doelgroep van kinderen en minder jonge amateurs. Deze werken werden in 2012 in drie delen bij Donemus uitgegeven. Een catalogus van de Nederlandse muziek voor cello en piano wordt ontwikkeld op de website van hun stichting (www.cellosonate.nl)

Doris Hochscheid is docente alexandertechniek en kamermuziek aan het Conservatorium van Amsterdam.

Foto: Camilla van Zuylen