Het conferentiecentrum De Glind is gelegen in een mooie rustige omgeving in een klein plaatsje dat De Glind heet, vlakbij Barneveld. Je kunt in de directe omgeving fietsen en wandelen en vlakbij ligt een openluchtzwembad dat in de zomermaanden geopend is.
Het complex bestaat uit een hoofdgebouw met daarin alle slaapvertrekken en een aantal zalen. In de tuin ligt een tweede gebouw, met daarin de Parkzaal, een ruime zaal met een goede akoestiek.
NOTA BENE: Er is GEEN LIFT in de Glind en tweederde van de slaapkamers bevindt zich op de eerste verdieping. Een grotere zaal, het Topdek, bevindt zich op de tweede verdieping, maar deze zaal wordt niet voor al onze cursussen gebruikt.
KAMERS
Er is een beperkt aantal kamers op de begane grond beschikbaar. Als traplopen een probleem voor je is, laat het ons vooraf tijdig weten.
Op de kamers is geen sanitair aanwezig, douche en toilet bevinden zich op de gang. De kamers hebben wel een wastafel. De bedden zijn opgemaakt en er ligt een handdoek. Er zijn een- en tweepersoonskamers en een aantal meerpersoonskamers. Als je een eenpersoonskamer wenst dien je dit vooraf kenbaar te maken. Je krijgt dan enkele weken voorafgaand aan de cursus te horen of je een eenpersoonskamer kunt krijgen. In de meeste gevallen lukt het om aan alle kamerwensen te voldoen.
GROEPSTAXI
Voor cursisten die met het openbaar vervoer komen regelen wij een voordelige groepstaxi.De kosten daarvoor zijn voor de cursist en zijn afhankelijk van het aantal personen. Geef je op voor de groepstaxi op het inschrijfformulier onder 'opmerkingen' of middels een e-mail aan het bureau.
KORTING VOOR WIE ELDERS OVERNACHT je krijgt een geringe korting: € 10,00 voor een weekend, € 30,00 voor een midweek en € 40,00 voor een week. Geef dit aan onder opmerkingen op het inschrijfformulier, het bureau kent vervolgens de korting toe.
VOL VOOR HOBO en FAGOT! ‘Lully wordt geroemd, Corelli wordt geprezen, maar alleen Telemann is boven alle lof verheven,’ schreef Johann Mattheson over Telemann. En dat terwijl de componist tot kort geleden door het grootste deel van de musici, musicologen en publiek als componist beschouwd werd die veel maar slecht componeerde. Pas in de afgelopen decennia veranderde dit. Men ontdekte Telemanns creativiteit, de stilistische veelzijdigheid en zijn vaardigheden op het gebied van de meest uiteenlopende muzikale genres. Hij was een voorbeeld voor zijn tijdgenoten. Niet voor niets gold hij in heel Europa als een van de belangrijkste componisten van zijn tijd. In deze cursus ontdekken we samen zijn muziek: orkestsuites, concerten en koormuziek zoals motetten staan op het programma.
Orkest: Suite in A minor TWV 55-a3 (2 hobo's, fagot, strijkers, bc) .. meer informatie
VOL VOOR HOBO en FAGOT! ‘Lully wordt geroemd, Corelli wordt geprezen, maar alleen Telemann is boven alle lof verheven,’ schreef Johann Mattheson over Telemann. En dat terwijl de componist tot kort geleden door het grootste deel van de musici, musicologen en publiek als componist beschouwd werd die veel maar slecht componeerde. Pas in de afgelopen decennia veranderde dit. Men ontdekte Telemanns creativiteit, de stilistische veelzijdigheid en zijn vaardigheden op het gebied van de meest uiteenlopende muzikale genres. Hij was een voorbeeld voor zijn tijdgenoten. Niet voor niets gold hij in heel Europa als een van de belangrijkste componisten van zijn tijd. In deze cursus ontdekken we samen zijn muziek: orkestsuites, concerten en koormuziek zoals motetten staan op het programma.
Elke dag zijn er vier sessies voor koor, orkest en koor en orkest samen. ‘s Avonds is er gelegenheid om vrij te musiceren en zijn de docenten beschikbaar voor coaching. Deze cursus is speciaal voor (ver)gevorderde en ervaren amateurs die bereid zijn zich goed voor te bereiden. In de cursus wordt dieper ingegaan op o.a. de uitvoering, stijl, samenspel en intonatie. Iedereen die zich inschrijft en niet eerder meedeed aan deze cursus wordt uitgenodigd voor een informele auditie bij de docenten. De eerste ronde vindt plaats op 18 maart (UCK, Utrecht) en indien noodzakelijk ook op 1 april 2017 (Parnassos) in Utrecht, steeds van 14.30 tot 17.30 uur.
DAGINDELING onder voorbehoud:
8.00-9.00 ontbijt 9:15-10.45 sessie 1 KOOR A CAPELLA en ORKEST 10.45-11.15 koffie/thee 11.15-12.45 sessie 2 KOOR en ORKEST werken apart aan werk voor koor en orkest 12.45-13.45 lunch 13:45-14.30 pauze, geen muziek 14.30-15.30 sessie 3 KOOR en ORKEST repetitie (ter plekke wordt bekend gemaakt welke stukken) 15.30-16.00 koffie/thee 16.00-17.30 sessie 4 KOOR en ORKEST samen 18:00-19.00 diner 19:15 koffie/thee
Stemming is a' 440 Hz
Huismuziek stelt voor het vrije musiceren voldoende toetsinstrumenten beschikbaar (klavecimbels).
Reacties van cursisten
Deelnemers over de docenten Maria Sanchez en Jörn Boysen in 2015:
Celliste María Sánchez Ramírez, geboren in Toledo, Spanje, behaalde haar masterdiploma cello en kamermuziek in 1999 bij Itziar Atutxa aan het Conservatorio Superior de Música Jesús Guridi in Victoria. In hetzelfde jaar begon ze haar studie barok- en moderne cello bij Jaap ter Linden en Lucia Swarts aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. In deze tijd naam ze deel aan masterclasses van Quirine Viersen, Mihael Strauss, Rainer Zipperlin en Anner Bylsma. Ze behaalde haar diploma barokcello in 2003 en moderne cello in 2005. María is lid van Musica Poetica en Le Tendre Amour (Barcelona) en werkt verder met ensembles en orkesten in Duitsland, Spanje en Nederland. Ze geeft regelmatig concerten in Europa en de Verenigde Staten en speelt op festivals als Graz Festival, Itinéraire Baroque, Festival Mitte Europa, Van Wassenaer Early Music Festival en Boston SoHip Festival. Zij heeft gewerkt met onder meer dirigenten Jos van Veldhoven, Macus Creed en Federico María Sardelli. In 2007 richtte ze haar eigen groep Las Esferas op, dat zich richt op de uitvoering van Spaanse barokmuziek. Zij heeft opnames gemaakt voor cd labels Challenge Records, Verso, Brilliant en K617 en maakte opnames voor radio en televisie in verschillende Europese landen. María was docente aan het Conservatorio Profesional de Salamanca. Tegenwoordig geeft ze regelmatig workshops en masterclasses barokcello in Spanje, zoals de "Curso de Música Barroca de Denia (Alicante). In Den Haag leidt zij een amateurbarokorkest.
Dirigent en zanger Enrique López-Cortón (La Coruna, Spanje) heeft in Nederland een reputatie opgebouwd als specialist in renaissancemuziek. Hij dirigeert ook belangrijk koor- en orkestwerk, variërend van 18e eeuwse klassiekers als Bachs Johannes Passion en Mozarts Requiem, tot Elgar's The Music Makers en Takemitsu’s My way of life. Hij studeerde directie in Barcelona bij Manuel Cabero en Mireia Barrera en kwam in 1999 naar Nederland om koordirectie te studeren bij Jurjen Hempel. Enrique studeerde zang bij Xenia Meijer en Claron McFadden. In Tilburg studeerde hij bij dr. Rebecca Stewart in haar Early Polyphony and Gregorian Chant programma. Klik hier voor meer informatie.
De klavecinist en dirigent Jörn Boysen is in 1976 in Lübeck (Duitsland) geboren. Hij houdt zich al sinds zijn middelbare schooltijd intensief bezig met oude muziek. Boysen studeerde aan de Musikhochschule in Lübeck en vervolgens bij Tini Mathot en Ton Koopman aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Tijdens zijn studietijd in Lübeck richtte Boysen het orkest Musica Poetica op. Als dirigent, solist en continuospeler werkt hij regelmatig met orkesten en koren in Duitsland, Frankrijk en Nederland. Hij geeft bovendien masterclasses in de historische uitvoeringspraktijk. Critici beschrijven zijn klavecimbelspel als affectief en zeer delicaat. Boysen is muzikaal leider van Opéra Mosset in Frankrijk en dirigeerde produkties bij het Onafhankelijk Toneel in Rotterdam (Orfeo Intermezzi, 2005) en de Utrechtse Spelen (Molière's/Charpentier's Le Malade Imaginaire, 2009 en 2011). Naast muziek voor deze productie componeerde hij instrumentale en vocale werken. Voor de concertserie Oude Muziek Nieuw in Den Haag componeerde Boysen alle ontbrekende recitatieven van onvolledige Bach's Markuspassie in diens stijl. In 2012 werd het werk ook in Duitsland uitgevoerd en door de pers als alternatief tot Bach's Matthäus- en Johannespassion geroemd. Boysen is programmeur van de vier concertseries van Stichting Musica Antica da Camera in Den Haag. Kijk hier voor meer informatie.