17205 - Semper Dowland semper dolens
Soort cursus Oude muziek
Bestemd voor blokfluitisten die minimaal SATB kunnen spelen, gambisten, luitisten en zangers vanaf
Niveau ♪♪♪ t/m ♪♪♪♪
Data 16 oktober 2017 t/m 20 oktober 2017
Tijd (-en) Dit is een midweek! Start maandag 11.00 uur en einde vrijdag na het diner.
Locatie Eigentijdserf, Westelbeers
Docent(-en) Tanja Obalski, Hildegard Moonen, Sascha Mommertz
Prijs Derden: € 670,00 / Leden: € 630,00 / T/m 30 jaar: € 315,00
Toeslag éénpersoonskamer: € 30,00
Korting bij overnachting en ontbijt elders: € 150,00
Max. aantal deelnemers40
Uiterste inschrijfdatum10 oktober 2017   De inschrijving voor deze cursus is gesloten.

VOL VOOR BLOKFLUIT en SOPRANEN/MEZZOSOPRANEN en ALTEN!
John Dowland is de zelfgekroonde koning van de melancholie. Hij noemde een van zijn consortwerken Semper Dowland semper dolens: Altijd Dowland, altijd treurend. Veel van zijn stukken inspireerden andere componisten, zoals het lied ‘Flow my tears’. We gaan een midweek aan de slag met Dowlands mooie muziek. De zangers en een luitist werken aan vierstemmige luitliederen. Het blokfluitconsort krijgt naast Semper Dowland semper dolens o.a. prachtige vijfstemmige consortmuziek van Anthony Holborne op de lessenaar. De gambisten en een luitist gaan aan de slag met de bundel Lachrimae, or Seven Tears van Dowland. Er zijn ook tuttisessies, een lezing en groepslessen, waarbij technische en stem-/instrumentspecifieke onderwerpen de revue passeren. Voorbereiding noodzakelijk. We spelen op a=440 Hz.

 

 

john-dowland 9303 dubbelkorig2
Tanja Obalski

Tanja Obalski is een ervaren zangeres en zangdocente. Ze kreeg haar eerste zang- en dwarsfluitlessen in haar geboortestad Lippstadt, Duitsland, waarna zij dwarsfluit studeerde aan de Hochschule für Musik und Theater in Hamburg. Vervolgens studeerde  ze zang aan het Conservatorium van Amsterdam, bij Margreet Honig en Howard Crook. Aan hetzelfde conservatorium specialiseerde Tanja zich in historische uitvoeringspraktijk en barokzang en in 2003 rondde ze haar studie succesvol af. Er volgden masterclasses bij o.a. Jill Feldman en Emma Kirkby. Als soliste is zij te horen in oratoria, cantates en kamermuziekconcerten, in Nederland en daarbuiten. Tanja heeft een baan bij het Groot Omroepkoor. Naast haar bezigheden als concerterende zangeres is lesgeven haar grote passie: doorgeven wat zingen zo een geweldig vak maakt en mensen helpen om dit ook voor zichzelf te ontdekken. Haar lessen zijn vol handige tips uit de praktijk, of het nou gaat over stemgebruik, zingen in koor of ensemble, of historische uitvoeringspraktijk.

Hildegard Moonen

Hildegard Moonen had in haar tienerjaren gambales van Margriet Tindemans. Vervolgens studeerde ze aan het Maastrichts Conservatorium bij Philippe Pierlot. Bij Sophie Watillon aan de Académie de Musique César Franck in het Belgische Visé volgde ze een belangrijke nascholing die ze met een medaille afsloot. Daarna volgde ze masterclasses bij Jordi Savall, Wieland Kuijken, Margriet Tindemans, Sarah Cunningham en Nanneke Schaap (Italiaanse diminuties). Hildegard nam deel aan projecten van de Schola Cantorum Brabantiae o.l.v. Rebecca Stewart en deed een opleiding tot improvisatiecoach bij Robijn Tilanus. Ze heeft een lespraktijk aan de muziekschool van Maastricht en een privépraktijk. Daarnaast geeft ze les op peuterspeelzalen, basisscholen en middelbare scholen. Als uitvoerend musicus werkt ze mee aan concerten en theaterproducties met verschillende koren. Haar repertoire reikt van zeer vroeg tot hedendaagse en ter plekke geïmproviseerde muziek. Hildegard leidt het Gambaconsort Maastricht en legde samen met Yvonne Engels het fundament voor de Stichting Maastrichtse Componisten. Ze neemt veel initiatieven om amateurmusici van alle leeftijden en niveaus te laten samenspelen. De bezetting en muziekkeuze is daarbij zeer divers: van oud tot modern en populair. Veel van deze projecten worden georganiseerd door Huismuziek Maastricht, waar Hildegard Moonen zowel een bestuurlijke als muzikale functie heeft. Ze organiseert o.a. gambadagen in Maastricht, Utrecht en Eindhoven en Kamermuziekontmoetingsdagen in Kerkrade. Het plezier in het musiceren en harmonieus samenspel staan voorop in combinatie met een zo historisch mogelijk verantwoorde interpretatie.

Sascha Mommertz

Sascha Mommertz is geboren in Aken en woont sinds 1985 in Nederland, waar hij blokfluit studeerde aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij Jeanette van Wingerden en Marion Verbruggen. Hij vervolgde zijn studie aan het Utrechts Conservatorium bij Heiko ter Schegget, waar hij het diploma Uitvoerend Musicus behaalde. Daarnaast volgde hij lessen bij Marijke Miessen, Matthias Weilenmann, Jérôme Minis en dr. Rebecca Stewart en hij studeerde traverso bij Ricardo Kanji. Ook verdiepte hij zich in musicologie. Lessen blokfluitbouw volgde hij bij Jacqueline Sorel. Hij is actief als solist, kamermusicus en orkestmusicus in ensembles en orkesten als Black Intention, Collegium ad Mosam, Florilegium Musicum, Helios Ensemble, Il Concerto Barocco en het Orkest van de Domcantorij Utrecht. Hij concerteert in binnen- en buitenland en maakte verschillende radio-, tv- en cd-opnames. Hij geeft blokfluitles aan het Utrechts Centrum voor de Kunsten, geeft lezingen en masterclasses en coacht ensembles. Vanaf 2012 is Sascha werkzaam als hoofdvakdocent blokfluit aan het Fontys Conservatorium in Tilburg. Voor meer informatie: Trio da Fusignano.