Bestemd voor |
zangers SATB en blokfluitisten, gambisten, vedelspelers, dulciaanspelers, luitisten, baroktrombonisten, violisten en cellisten... meer informatiezangers SATB en blokfluitisten, gambisten, vedelspelers, dulciaanspelers, luitisten, baroktrombonisten, violisten en cellisten.
VOL VOOR INSTRUMENTALISTEN. Alleen nog plek voor ZANGERS: sopraan of alt. |
Locatie |
Akoesticum, EdeNieuwe Kazernelaan 2 D42 6711JC Ede T 0318-304 349 E info@akoesticum.orgW https://www.akoesticum.orgRouteplanner: Google MapsAkoesticum is een nationaal trainingscentrum voor podiumkunsten, gehuisvest in de Frisokazerne in Ede en ligt pal aan het NS-station Ede-Wageningen. Er is een groot auditorium, twee grote tuinzalen, acht studio’s en nog enkele zalen. Het biedt eenvoudige overnachtingsfaciliteiten en heeft een eigen restaurant. Alle kamers zijn tweepersoons, die met toeslag als eenpersoonskamer kunnen worden gebruikt. Alles bevindt zich op de begane grond, m.u.v. de slaapkamers, die ook met een lift bereikbaar zijn. Elke kamer heeft eigen sanitair.
Er ligt een laken/handdoekenpakket klaar op de kamer. Er is (gratis) parkeergelegenheid bij het gebouw. |
Prijs |
Derden: € 105,00 /
Leden: € 95,00
/ T/m 30 jaar: € 47,50
N.B.: Lunch is bij de prijs inbegrepen. |
Uiterste inschrijfdatum | 23 september 2021 De inschrijving voor deze cursus is gesloten. |
De nieuwe muziekstijl die ontstond aan het hof van Philips de Goede (1396-1467), de kunstminnende hertog van Bourgondië, is na vijf eeuwen nog steeds adembenemend mooi. Het spreekwoordelijke Bourgondische genieten beperkt zich wat ons betreft niet tot een feestelijke dis! In deze workshop hebben we alle aandacht voor componisten als Guillaume Dufay (ca.1397-1474), Gilles Binchois (ca.1430-1492), Hayne van Ghizeghem (ca.1445-1472/1497), Antoine Busnois (ca.1400-1460) en anderen. We belichten de achtergronden van de muziek en de context waarin de Bourgondische school is ontstaan. Daarnaast brengen we verdieping aan in het ensemblespel en de (tekst)interpretatie. Tijdens het eerste blokuur werken instrumentalisten en zangers apart van elkaar. Daarna volgen gemeenschappelijke sessies waarin Christopher Kale (voor de vocalisten) en Jacqueline Dubach (voor de instrumentalisten) beurtelings hun visie op de uitvoering van de muziekstukken geven... meer informatie De nieuwe muziekstijl die ontstond aan het hof van Philips de Goede (1396-1467), de kunstminnende hertog van Bourgondië, is na vijf eeuwen nog steeds adembenemend mooi. Het spreekwoordelijke Bourgondische genieten beperkt zich wat ons betreft niet tot een feestelijke dis! In deze workshop hebben we alle aandacht voor componisten als Guillaume Dufay (ca.1397-1474), Gilles Binchois (ca.1430-1492), Hayne van Ghizeghem (ca.1445-1472/1497), Antoine Busnois (ca.1400-1460) en anderen. We belichten de achtergronden van de muziek en de context waarin de Bourgondische school is ontstaan. Daarnaast brengen we verdieping aan in het ensemblespel en de (tekst)interpretatie. Tijdens het eerste blokuur werken instrumentalisten en zangers apart van elkaar. Daarna volgen gemeenschappelijke sessies waarin Christopher Kale (voor de vocalisten) en Jacqueline Dubach (voor de instrumentalisten) beurtelings hun visie op de uitvoering van de muziekstukken geven. We sluiten de dag af met een ‘toonmoment’. Van deelnemers wordt verwacht dat zij ensemble-ervaring hebben, zelf hun instrument kunnen stemmen, hun muziek goed voorbereiden en solistisch een partij kunnen bezetten. Blokfluitisten spelen SAT(B) en kunnen octaveren, ook zijn ze vertrouwd met intoneren. We spelen op a=440 Hz. Wij streven naar een goede verdeling van de stemmen SATB bij de zangers, daarom kan het gebeuren dat we een keuze moeten maken uit de aanmeldingen. Voorbereiding noodzakelijk.
Lees hier het artikel van Susanne Hilckmann over De Klank van het Bourgondische Rijk. |
Reacties van cursisten
‘Beide docenten zijn zeer inspirerend. Uiterst bekwaam. Ik vind het geweldig om zo'n dag samen met hun met deze prachtige muziek bezig te kunnen zijn’. ‘De docenten zijn leuk en kordaat, positief en bemoedigend met veel ervaring’. ‘Groot voordeel was dat ze elkaar kennelijk al kenden en geweldig samen werkten. Ze waren zeer kundig en wisten ons spelen van onsamenhangend gebroddel tot prachtige muziek om te vormen’. |
 Tenor Christopher Kale studeerde cum laude af aan de Boston University en won een internationale beurs voor studie in Amsterdam bij Max van Egmond. Hij is voornamelijk actief in Renaissance en Middeleeuwse muziek als lid van onder meer Cappella Pratensis, Fortuna en het Nederlands Kamerkoor. Hij maakte veel CD-opnamen en soleerde in oude muziek festivals over de hele wereld zoals Utrecht, Boston en Salzburg. |
 Jacqueline Dubach studeerde blokfluit en specialiseerde zich al tijdens haar studie in de uitvoeringspraktijk van middeleeuwse- en renaissancemuziek. Daartoe volgde zij lessen bij specialisten zoals Pedro Memelsdorf en bij verschillende docenten van de Schola Cantorum Basiliensis. Naast blokfluit studeerde zij baroktrombone en middeleeuwse schuiftrompet bij Charles Toet in Den Haag, en gregoriaans aan het Nederlands Instituut voor Kerkmuziek. Jacqueline speelde met verschillende oude muziekensembles op festivals in binnen- en buitenland en is de drijvende kracht achter Fortuna, een ensemble dat zich wijdt aan de Ars Nova van de Lage Landen. Met Fortuna trad zij op in festivals zoals het Festival van Vlaanderen Antwerpen, het Festival SEVIQC en het Festival de Musique Ancienne. Met Ensemble Fortuna maakte ze de sacd Adieu vous di. Jacqueline geeft regelmatig workshops, cursussen en lezingen over muziek uit middeleeuwen en renaissance. Zij is als blokfluitdocente aan CKV De Kubus in Lelystad, waar zij ook barokensemble Camerata de Lelie leidt. Voor meer informatie klik hier. |