Soort cursus |
Groot instrumentaal ensemble |
Data |
05 september 2020 t/m 06 september 2020 |
Tijd (-en) |
zaterdag 10.00 - zondag 17.00 uur |
Locatie |
Buitengoed Fredeshiem, Steenwijk-De BultEiderberg 2 8346KJ Steenwijk-De Bult T 0521-535100 E info@fredeshiem.nlW https://fredeshiem.nl/Routeplanner: Google MapsBuitengoed Fredeshiem is een mooie locatie, gelegen in de bossen op een groot landgoed, nabij het oude vestingstadje Steenwijk. Er is een grote zaal en meerdere subzalen om in te musiceren. In het hoofdgebouw zijn een- en tweepersoonskamers met eigen sanitair, allemaal op de begane grond. Voor een eenpersoonskamer geldt een toeslag. De bedden zijn opgemaakt en je krijgt een handdoek. Er zijn kamers voor mindervaliden. Er zijn op het terrein twee groepshuizen met tweepersoonskamers die ook als eenpersoons kunnen worden gebruikt, met eigen sanitair en vakantiehuizen met drie tweepersoonskamer en een gezamenlijke badkamer.
|
Prijs |
Derden: € 270,00 /
Leden: € 250,00
/ T/m 30 jaar: € 125,00
Toeslag éénpersoonskamer: € 35,00
Korting bij overnachting en ontbijt elders: € 25,00
N.B.: De prijs is inclusief volpension. |
Uiterste inschrijfdatum | 03 september 2020 De inschrijving voor deze cursus is gesloten. |
Dit weekend duiken we samen in het vier- tot achtstemmig repertoire voor groot blokfluitensemble. We gaan op zoek naar het zoete vocale geluid in arrangementen van polyfone meesterwerken uit de Renaissance en we ontdekken de klankkracht van barokke orgels. Ook duiken we in de filigraanfijne harmonieën van composities uit latere eeuwen. Kortom, we dompelen ons onder in muzikale werelden die in esthetisch opzicht veel van elkaar verschillen! We spelen arrangementen van orgelwerken van Johann Sebastian Bach (1685-1750) en Caesar Franck (1822-1890); hoogtepunten uit de vocale polyfonie van Giovanni Pierluigi da Palestrina (1525-1594) en Cristóbal de Morales (1500-1553) en instrumentale muziek van Erik Satie (1866-1925) en Modest Moessorgski (1839-1881). Samen creëert de groep een klank die geïnspireerd is op de originele bezetting! Ook spelen we originele composities voor blokfluitorkest, zoals de klassieker ‘Tulpen uit Amsterdam’. De deelnemers worden uitgedaagd om op verschillende soorten blokfluiten te spelen, in een bezetting die varieert van vier tot elf blokfluiten... meer informatie Dit weekend duiken we samen in het vier- tot achtstemmig repertoire voor groot blokfluitensemble. We gaan op zoek naar het zoete vocale geluid in arrangementen van polyfone meesterwerken uit de Renaissance en we ontdekken de klankkracht van barokke orgels. Ook duiken we in de filigraanfijne harmonieën van composities uit latere eeuwen. Kortom, we dompelen ons onder in muzikale werelden die in esthetisch opzicht veel van elkaar verschillen! We spelen arrangementen van orgelwerken van Johann Sebastian Bach (1685-1750) en Caesar Franck (1822-1890); hoogtepunten uit de vocale polyfonie van Giovanni Pierluigi da Palestrina (1525-1594) en Cristóbal de Morales (1500-1553) en instrumentale muziek van Erik Satie (1866-1925) en Modest Moessorgski (1839-1881). Samen creëert de groep een klank die geïnspireerd is op de originele bezetting! Ook spelen we originele composities voor blokfluitorkest, zoals de klassieker ‘Tulpen uit Amsterdam’. De deelnemers worden uitgedaagd om op verschillende soorten blokfluiten te spelen, in een bezetting die varieert van vier tot elf blokfluiten. Blokfluitisten die ervaring hebben met het bespelen van de grotere instrumenten zoals c-bas of contrabas, zijn zeer welkom! Voorbereiding noodzakelijk. |
Reacties van cursisten
‘Voor mij kon het niet beter. Eigenlijk uitmuntend!’ ‘Uitstekend. Knap hoe snel de docente het ensemble op een hoger vlak wist te brengen. En veel enthousiasme, geduld en rake observaties. Stimulerend voor iedereen, denk ik.’ ‘De aanpak van de docent was heel inspirerend. Ze gaf je het idee dat, zelfs als je een lastige partij had, je toch door extra oefenen tot een goed resultaat kwam.’ ‘Heel goede voorbereiding. Wist precies hoe iets gespeeld moest worden en moest klinken.... meer informatie ‘Voor mij kon het niet beter. Eigenlijk uitmuntend!’ ‘Uitstekend. Knap hoe snel de docente het ensemble op een hoger vlak wist te brengen. En veel enthousiasme, geduld en rake observaties. Stimulerend voor iedereen, denk ik.’ ‘De aanpak van de docent was heel inspirerend. Ze gaf je het idee dat, zelfs als je een lastige partij had, je toch door extra oefenen tot een goed resultaat kwam.’ ‘Heel goede voorbereiding. Wist precies hoe iets gespeeld moest worden en moest klinken. Duidelijke aanwijzingen met fantasie en humor gebracht. Heel goed luisterend naar zuiverheid. Goede opbouw van het programma.’ |
 Anna Stegmann is een gepassioneerde uitvoerder en docent van oude en hedendaagse blokfluitmuziek. Zij studeerde blokfluit bij Winfried Michel in Münster en bij Paul Leenhouts aan het conservatorium in Amsterdam. Met haar eigen ensembles Ensemble Odyssee en The Royal Wind Music is zij vaak te gast bij festivals in Europa, Amerika, Japan en Australië. Ze gaf concerten en solorecitals bij o.a. de Thüringer Bachwochen, Festival Oude Muziek Utrecht en Melbourne Recital Centre. Haar cd's zijn enthousiast door de internationale pers ontvangen. Anna was ook gastmuzikant bij o.a. La Risonanza, L’Arpeggiata en het Rotterdams Philharmonisch orkest onder Jordi Savall. Anna is een veelgevraagde docent en geeft regelmatig workshops en masterclasses in Europa en Australië, en haar leerlingen zijn prijswinnaars bij concoursen. Anna doceert blokfluit aan de Royal Academy of Music in Londen. Kijk voor meer informatie op haar website. Daar vind je ook een digitale recitalserie met solo- en kamermuziek voor blokfluit die Anna oprichtte. Deze professioneel gefilmde muziekvideo’s hebben als doel optredens toegankelijker te maken voor een publiek dat niet in staat is liveconcerten bij te wonen en brengen de luisteraar dichter bij de uitvoerder.
|
Misschien vind je deze cursussen ook interessant: |