Bestemd voor |
instrumentalisten, max 1 pianist (of klavecinist die zijn eigen instrument meebrengt) |
Locatie |
Akoesticum, EdeNieuwe Kazernelaan 2 D42 6711JC Ede T 0318-304 349 E info@akoesticum.orgW https://www.akoesticum.orgRouteplanner: Google MapsAkoesticum is een nationaal trainingscentrum voor podiumkunsten, gehuisvest in de Frisokazerne in Ede en ligt pal aan het NS-station Ede-Wageningen. Er is een groot auditorium, twee grote tuinzalen, acht studio’s en nog enkele zalen. Het biedt eenvoudige overnachtingsfaciliteiten en heeft een eigen restaurant. Alle kamers zijn tweepersoons, die met toeslag als eenpersoonskamer kunnen worden gebruikt. Alles bevindt zich op de begane grond, m.u.v. de slaapkamers, die ook met een lift bereikbaar zijn. Elke kamer heeft eigen sanitair.
Er ligt een laken/handdoekenpakket klaar op de kamer. Er is (gratis) parkeergelegenheid bij het gebouw. |
Prijs |
Derden: € 155,00 /
Leden: € 140,00
/ T/m 30 jaar: € 70,00
N.B.: De prijs is inclusief koffie/thee en lunch |
Pachelbels canon, wie kent hem niet? In verschillende vormen vinden we het stuk terug in muziek uit de barok (de periode waarin de canon geschreven werd), popmuziek, romantische muziek en volksmuziek. Het akkoordschema van deze canon bestond al onder de naam Romanesca, en was populair in de renaissance en barok. Het schema werd ook gebruikt in de improvisatie- en compositielessen in de beroemde Napolitaanse conservatoria in de achttiende eeuw. We verwachten van de cursisten dat ze ervaring hebben met improviseren op een ground, zodat we ons kunnen wijden aan het improviseren in een ensemble. We zoeken samen uit hoe we leuke improvisaties kunnen opzetten met behulp van voorbeelden uit het verleden onze eigen ideeën. Al met al leer je dus een boel over harmonie, improviseren en compositie, en hoe je deze dingen in kunt zetten om sprankelend samen muziek te maken. Je krijgt vooraf een geluidsbestand van de akkoorden (gespeeld op barokgitaar) waarop je thuis kunt oefenen... meer informatie Pachelbels canon, wie kent hem niet? In verschillende vormen vinden we het stuk terug in muziek uit de barok (de periode waarin de canon geschreven werd), popmuziek, romantische muziek en volksmuziek. Het akkoordschema van deze canon bestond al onder de naam Romanesca, en was populair in de renaissance en barok. Het schema werd ook gebruikt in de improvisatie- en compositielessen in de beroemde Napolitaanse conservatoria in de achttiende eeuw. We verwachten van de cursisten dat ze ervaring hebben met improviseren op een ground, zodat we ons kunnen wijden aan het improviseren in een ensemble. We zoeken samen uit hoe we leuke improvisaties kunnen opzetten met behulp van voorbeelden uit het verleden onze eigen ideeën. Al met al leer je dus een boel over harmonie, improviseren en compositie, en hoe je deze dingen in kunt zetten om sprankelend samen muziek te maken. Je krijgt vooraf een geluidsbestand van de akkoorden (gespeeld op barokgitaar) waarop je thuis kunt oefenen. Bekijk ook de Pachelbel challenge van de docent. |
Reacties van cursisten
'Heel leuk, inspirerend, weet enorm veel van de theorie, je kon alles vragen.' 'Heel goed. Prima combi van informatie, oefenen en oefenmateriaal waar je na de cursus verder mee kunt.' 'Geweldig leuk! Robert was heel enthousiast en stimulerend. De cursus was bijzonder leerzaam.' 'Robert is een bijzondere leraar. Hij is enthousiast en geeft je veel vertrouwen om zelf iets te doen.' |
 Robert de Bree is blokfluitist, barokhoboïst, improvisator en docent. Hij reisde met zijn instrumenten de hele wereld over. In 2010 debuteerde hij als solist in het Concertgebouw in Amsterdam en hij speelde in veel ensembles, zoals The Amsterdam Baroque Orchestra o.l.v. Ton Koopman, L’Arpeggiata, AKAMUS, Budapest Festival Orchestra, Holland Baroque en o.l.v. Sir John Elliot Gardiner in de BBC Proms. Ook speelde hij met blokfluitist Erik Bosgraaf. Robert was succesvol op concoursen als het Prinses Christina Concours en het Oude Muziek Concours in Brugge. Hij was jurylid van de Open Recorder Days Amsterdam samen met o.a. Marion Verbruggen en Bert Honig. Daarnaast werkte hij samen met Loes Luca, Karel de Rooy en speelde hij blokfluit in de bioscoopfilm Michiel de Ruyter. Robert heeft een aanstelling als improvisatiedocent aan het Conservatorium van Den Haag. Hieraan is een tienjarig onderzoek voorafgegaan in het uitvoeren en onderwijzen van historische improvisaties met The Scroll Ensemble. Zijn overtuiging is dat iedereen kan improviseren. Kijk voor meer informatie op zijn website. |
Misschien vind je deze cursussen ook interessant: |