Bestemd voor |
INSTRUMENTALISTEN: er is plaats voor blokfluit, gamba, vedel, dulciaan, alle renaissance instrumenten, luit en baroktrombone, overige instrumenten in overleg... meer informatieINSTRUMENTALISTEN: er is plaats voor blokfluit, gamba, vedel, dulciaan, alle renaissance instrumenten, luit en baroktrombone, overige instrumenten in overleg. We verwachten van deelnemers dat zij ensemble-ervaring hebben, zelf hun instrument kunnen stemmen, en solistisch een partij kunnen bezetten. Blokfluitisten moeten SAT(B) spelen en kunnen octaveren, en vertrouwd zijn met intoneren. We spelen op A = 440 Hz.
ZANGERS SATB. Geef bij inschrijving je laagste en hoogste comfortabele noot onder opmerkingen. Je zult soms met meerdere zangers een partij bezetten, maar het komt ook voor dat je een stem alleen zingt samen met instrumentalisten of in een klein vocaal ensemble. Het is dus belangrijk om je partij van tevoren goed in te studeren. |
Data |
18 april 2026 t/m 19 april 2026 |
Tijd (-en) |
zaterdag 10.00-zondag 17.00 uur |
Locatie |
Eigentijdserf, WestelbeersSpreeuwelsedijk 9 5091KS Westelbeers T 013-5041392 F 013-5043028 E welkom@eigentijdserf.nlW http://www.eigentijdserf.nlRouteplanner: Google MapsEigentijdserf is een modern conferentiecentrum gelegen in een bosrijke en rustige omgeving. Er zijn twee- en eenpersoonskamers met eigen sanitair. Alle ruimtes en kamers bevinden zich op de begane grond. |
Prijs |
Derden: € 450,00 /
Leden: € 405,00
/ T/m 30 jaar: € 203,00
N.B.: De prijs is inclusief overnachting en met volpension |
Uiterste inschrijfdatum | 18 januari 2026 Schrijf je in voor deze cursus |
‘Flos Florum - Bloem der Bloemen’ - hart en ziel in middeleeuwse polyfonie De componist Guillaume Dufay staat centraal in deze cursus. Dufay werd rond 1397 geboren in Beersel (nabij Brussel) en was tijdens zijn leven in heel West-Europa bekend om zijn imposante vierstemmige missen en zijn niet minder indrukwekkende driestemmige rondo’s. Hij schreef muziek op Franse, Italiaanse en Latijnse teksten, reisde veel en leerde graag van andere componisten zoals de Engelsman John Dunstaple. Ook was hij een uitstekend zanger, en zong hij onder meer aan het pauselijk hof in Rome. In deze cursus gaan we aan de slag met zijn beroemde lofzang op Maria Flos Florum, en het monumentale Salve Flos Tuscae gentis, een motet voor de wijding van de nieuwe kathedraal van Florence in 1436. Interessant (sorry hoor) detail: het aantal maten van Salve Flos schijnt een afspiegeling te zijn van de afmetingen van die kathedraal! Naast deze twee stukken spelen we muziek uit onder andere de Leidse Fragmenten... meer informatie ‘Flos Florum - Bloem der Bloemen’ - hart en ziel in middeleeuwse polyfonie De componist Guillaume Dufay staat centraal in deze cursus. Dufay werd rond 1397 geboren in Beersel (nabij Brussel) en was tijdens zijn leven in heel West-Europa bekend om zijn imposante vierstemmige missen en zijn niet minder indrukwekkende driestemmige rondo’s. Hij schreef muziek op Franse, Italiaanse en Latijnse teksten, reisde veel en leerde graag van andere componisten zoals de Engelsman John Dunstaple. Ook was hij een uitstekend zanger, en zong hij onder meer aan het pauselijk hof in Rome. In deze cursus gaan we aan de slag met zijn beroemde lofzang op Maria Flos Florum, en het monumentale Salve Flos Tuscae gentis, een motet voor de wijding van de nieuwe kathedraal van Florence in 1436. Interessant (sorry hoor) detail: het aantal maten van Salve Flos schijnt een afspiegeling te zijn van de afmetingen van die kathedraal! Naast deze twee stukken spelen we muziek uit onder andere de Leidse Fragmenten. Dit bijzondere handschrift bevat prachtige muziek die waarschijnlijk begin 15e eeuw is opgeschreven aan het Hof van Holland in Den Haag. We wisselen de repetities af met korte workshops en lezingen: zo laat Christopher Kale je kennis maken met het lezen van oude notatie, vertelt Jacqueline Dubach over compositievormen die in de middeleeuwen gebruikt werden, leer je over de finesses van hoofse liefde (hart) en Maria-devotie (ziel) in middeleeuwse muziek, en krijgen cursisten een inleiding op de fascinerende wereld van middeleeuwse muziektheorie. Kortom, een weekend waar liefhebbers van middeleeuws repertoire hun hart aan kunnen ophalen! Zangers en instrumentalisten werken in tutti sessies waarin beurtelings de vocale visie (Christopher) en de instrumentale visie (Jacqueline) op de muziekstukken gegeven wordt. In de repetities is veel aandacht voor de achtergronden van de muziek, de taal en de poëzie, en de context waarin deze is ontstaan en gespeeld werd. We sluiten de cursus op zondagmiddag af met een toonmoment: een informeel concertje onder elkaar met een doorloop van alle muziek. Ervaring met dit repertoire is niet noodzakelijk, een open houding wel! We streven naar een zo evenredig mogelijke verdeling van de stemmen SATB. Hoewel wij natuurlijk iedereen die zich aanmeldt willen laten deelnemen aan de cursus, kan het dus gebeuren dat wij een keuze moeten maken uit de aanmeldingen om een gebalanceerde stemverdeling te kunnen maken. Voor alle deelnemers geldt dat voorbereiding noodzakelijk is.
|
Reacties van cursisten
‘Met aanstekelijk enthousiasme en veel kennis van de muziek maar ook van andere aspecten van het leven in de middeleeuwen die daarmee samenhangen, presenteert dit docentenduo een prachtige dag.’ ‘Docenten zijn uitstekend. Ik word altijd weer gegrepen door hun enthousiasme en algemene kennis van de wereld rond 1300-1500.’ |
 Tenor Christopher Kale studeerde cum laude af aan de Boston University en won een internationale beurs voor studie in Amsterdam bij Max van Egmond. Hij is voornamelijk actief in Renaissance en Middeleeuwse muziek als lid van onder meer Cappella Pratensis, Fortuna en het Nederlands Kamerkoor. Hij maakte veel CD-opnamen en soleerde in oude muziek festivals over de hele wereld zoals Utrecht, Boston en Salzburg. |
 Jacqueline Dubach studeerde blokfluit en specialiseerde zich al tijdens haar studie in de uitvoeringspraktijk van middeleeuwse- en renaissancemuziek. Daartoe volgde zij lessen bij specialisten zoals Pedro Memelsdorf en bij verschillende docenten van de Schola Cantorum Basiliensis. Naast blokfluit studeerde zij baroktrombone en middeleeuwse schuiftrompet bij Charles Toet in Den Haag, en gregoriaans aan het Nederlands Instituut voor Kerkmuziek. Jacqueline speelde met verschillende oude muziekensembles op festivals in binnen- en buitenland en is de drijvende kracht achter Fortuna, een ensemble dat zich wijdt aan de Ars Nova van de Lage Landen. Met Fortuna trad zij op in festivals zoals het Festival van Vlaanderen Antwerpen, het Festival SEVIQC en het Festival de Musique Ancienne. Met Ensemble Fortuna maakte ze de sacd Adieu vous di. Jacqueline geeft regelmatig workshops, cursussen en lezingen over muziek uit middeleeuwen en renaissance. Zij is als blokfluitdocente aan CKV De Kubus in Lelystad, waar zij ook barokensemble Camerata de Lelie leidt. Voor meer informatie klik hier. |
Misschien vind je deze cursussen ook interessant: |