SOLOZANGERS en KOORZANGERS SATB
Hoofdsolisten: Dido, Aenaes en Belinda
Overige solisten (die ook zingen in het koor): zijn Sailor, 2 Witches, Sorceress en Second Woman... meer informatie
SOLOZANGERS en KOORZANGERS SATB
Hoofdsolisten: Dido, Aenaes en Belinda
Overige solisten (die ook zingen in het koor): zijn Sailor, 2 Witches, Sorceress en Second Woman.
STRIJKERS, een theorbist/luitist en een klavecinist.
EEN AUDITIE IS VERPLICHT VOOR DE ZANGSOLISTEN!
Niveau
♪♪ t/m ♪♪♪
Data
02 oktober 2026 t/m 04 oktober 2026
Tijd (-en)
Vrijdag 2 oktober vanaf 18.00 uur met een diner tot zondag 4 oktober 17.00 uur
Akoesticum is een nationaal trainingscentrum voor podiumkunsten, gehuisvest in de Frisokazerne in Ede en ligt pal aan het NS-station Ede-Wageningen. Er is een groot auditorium, twee grote tuinzalen, acht studio’s en nog enkele zalen. Het biedt eenvoudige overnachtingsfaciliteiten en heeft een eigen restaurant. Alle kamers zijn tweepersoons, die met toeslag als eenpersoonskamer kunnen worden gebruikt. Alles bevindt zich op de begane grond, m.u.v. de slaapkamers, die ook met een lift bereikbaar zijn. Elke kamer heeft eigen sanitair.
Er ligt een laken/handdoekenpakket klaar op de kamer. Er is (gratis) parkeergelegenheid bij het gebouw.
Let op: aangepast cursusprogramma! Dit is dé kans voor gevorderde amateurzangers en instrumentalisten om intensief te werken aan Dido en Aeneas, de opera van Henry Purcell. ‘When I am laid in earth’ is waarschijnlijk een van de bekendste fragmenten van de opera – die een van de eerste volledig gezongen opera’s in het Verenigd Koninkrijk was. Het onderwerp van Dido en Aeneas is de gedoemde liefde tussen de koningin van Carthago en de prins van Troje, maar de muziek verklankt echt niet alleen maar kommer en kwel. Er zijn ook vrolijke orkestpassages en lieflijke koorpartijen. De muziek is expressief en dynamisch, en dat maakt deze – relatief korte – opera een heerlijk stuk om te luisteren én te verklanken. Er is plaats in het orkest, dat (zo veel mogelijk op barokinstrumenten), maar we spelen en zingen op 440 Hz. De docenten zijn barokspecialisten én hun moedertaal is Engels, wat de uitspraak ten goede komt... meer informatie
Let op: aangepast cursusprogramma! Dit is dé kans voor gevorderde amateurzangers en instrumentalisten om intensief te werken aan Dido en Aeneas, de opera van Henry Purcell. ‘When I am laid in earth’ is waarschijnlijk een van de bekendste fragmenten van de opera – die een van de eerste volledig gezongen opera’s in het Verenigd Koninkrijk was. Het onderwerp van Dido en Aeneas is de gedoemde liefde tussen de koningin van Carthago en de prins van Troje, maar de muziek verklankt echt niet alleen maar kommer en kwel. Er zijn ook vrolijke orkestpassages en lieflijke koorpartijen. De muziek is expressief en dynamisch, en dat maakt deze – relatief korte – opera een heerlijk stuk om te luisteren én te verklanken. Er is plaats in het orkest, dat (zo veel mogelijk op barokinstrumenten), maar we spelen en zingen op 440 Hz. De docenten zijn barokspecialisten én hun moedertaal is Engels, wat de uitspraak ten goede komt. Nederlands is wel de voertaal van de cursus. We sluiten de cursus af met een uitvoering in Akoesticum op 4 oktober 2026 om 15.00 uur (gratis toegang, reserveren verplicht). De solisten vragen we vooraf auditie te doen via een audio- of video-opname.
Reacties van cursisten
Over Mimi Mitchell: 'Fijn om te spelen onder iemand die zo de balans kan vinden tussen plezier, motivatie maar ook hoge verwachtingen en de lat steeds iets hoger leggen. TOP!' 'Als altijd fantastisch. Mimi is inspirerend en opbouwend en weet het maximale uit een ensemble te halen.' 'Mimi is een bevlogen en enthousiaste docent, ze is altijd goed voorbereid en kan veel vertellen over de componist en de muziek. Altijd weer een feestje om met haar te werken!' 'Zeer fijne docent.... meer informatie
Over Mimi Mitchell: 'Fijn om te spelen onder iemand die zo de balans kan vinden tussen plezier, motivatie maar ook hoge verwachtingen en de lat steeds iets hoger leggen. TOP!' 'Als altijd fantastisch. Mimi is inspirerend en opbouwend en weet het maximale uit een ensemble te halen.' 'Mimi is een bevlogen en enthousiaste docent, ze is altijd goed voorbereid en kan veel vertellen over de componist en de muziek. Altijd weer een feestje om met haar te werken!' 'Zeer fijne docent. Kon zeer goed enthousiasmeren en sfeer in de muziek te brengen. Ook wat speeltechniek betreft wist zij in korte tijd heel veel te bereiken.'
De bas Mitchell Sandler studeerde aan de universiteit van California te Berkeley en vervolgens baroksolozang aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag bij Herman Woltman en Marius van Altena. Mitchell heeft gezongen in opera’s en oratoria bij onder meer de Nederlandse Opera en hij was in dienst bij het Groot Omroepkoor tot 2021. Hij zingt nu freelance in het Nederlands Kamerkoor, Cappella Amsterdam, het Groot Omroepkoor en het koor van de Nederlandse Bachvereniging. Hij maakte een aantal solo-cd’s, o.a. Polifemo in Aci, Galatea e Polifemo en Lucifero in La Resurrezione van G.F. Handel en Dolci Sospiri – liederen, duetten en dansmuziek van Falconieri met het ensemble La Primavera. Ook maakte hij een cd met solocantates van Handel. Mitchell is behalve zanger ook componist en arrangeur. Hij componeerde Madrigals of Mirth and Melancholy voor het koor Trajecti Voces en een stuk in opdracht voor het Utrechts vrouwenkoor Medusa. Mitchell is een zeer ervaren vocal coach en koordirigent. Hij dirigeerde o.a. het Utrechts Ensemble Cocu en koren op diverse festivals, o.a. in Kroatië. Jaarlijks is hij koordirigent en vocal coach bij de zomercursussen van La Pellegrina in Nederland en Tsjechië.Daarnaast is hij een gecertificeerde taijiquan instructeur.
Mimi Mitchell heeft een dubbele internationale carrière als musicus en musicoloog, waarbij het ene beroep het andere ondersteunt. Als barokvioliste won Mimi de eerste prijs bij de Erwin Body (Boston) en de Early Music Network (Londen) competities met The Locke Consort en is te horen op meer dan 50 cd's als kamermusicus en orkestmusicus. Ze is dirigent van het Purcell Kamerorkest en gastdirigent voor oude muziek en moderne kamerorkesten in binnen- en buitenland. Als musicoloog promoveerde Mimi aan de Universiteit van Amsterdam met haar onderzoek naar de revival van de barokviool. Ze was co-curator van het symposium The Historical Violin op het Festival Oude Muziek en organiseerde de conferentie Early Music in the 21st Century, die resulteerde in een gelijknamige bundel die in 2024 werd gepubliceerd door Oxford University Press. Mimi is universitair hoofddocent en mastercoördinator aan het Conservatorium van Amsterdam.
Tijdens deze workshop zingen we enkele toppers uit het repertoire voor gemengd koor. In alle verschillende culturen en talen, en sinds muziek bestaat, blijft de liefde het meest bezongen thema. Liefde voor elkaar of voor God, zoals in de composities van Duruflé, Gjeilo en Bruckner, liefde voor een dierbaar persoon of voor een heilige plaats, zoals in de stukken van Holst, Lindberg, Oltra en Sviridov: de liefde kent eindeloos veel facetten... lees meer