18320 - Beethoven blazersensemble (extra weekend!)
Soort cursus Instrumentaal
Bestemd voor hobo (2), klarinet (2), fagot (2), hoorn (2)
Niveau ♪♪♪ t/m ♪♪♪♪
Data 07 april 2018 t/m 08 april 2018
Tijd (-en) zaterdag 10.00-zondag 17.00 uur
Locatie Akoesticum, Ede
Docent(-en) Wilma van den Berge-Meijer
Prijs Derden: € 320,00 / Leden: € 290,00 / T/m 30 jaar: € 145,00
Toeslag éénpersoonskamer: € 35,00
Korting bij overnachting en ontbijt elders: € 35,00
Max. aantal deelnemers8
Uiterste inschrijfdatum01 april 2018   De inschrijving voor deze cursus is gesloten.

Tijdens dit weekend spelen we twee van Beethovens apartere stukken, het octet en het rondino. Tevens duiken we in de geheimzinnige geschiedenis van het octet. Beethoven schreef in zijn vroege carrière wat militaire muziek, maar wilde vermoedelijk vooral ‘serieuze’ symfonieën en kamermuziek componeren. De militaire blaasmuziek bleef dus sterk in de minderheid. Wanneer het octet geschreven werd is niet duidelijk, maar het verscheen postuum in 1834. Zou Beethoven dit prachtige stuk bewust achter gehouden hebben uit onzekerheid of schaamte? Onbegrijpelijk! Het is een mysterieuze kwestie, ook omdat de componist met hetzelfde materiaal een strijkkwintet (opus 4) schreef dat wel is uitgegeven. Het rondino verscheen apart. Eigenlijk was het bedoeld als laatste deel van het octet, maar Beethoven verving het al snel door de huidige finale.

Voorbereiding noodzakelijk.

Reacties van cursisten

'Vakkundige docent: effectieve en stimulerende aanpak van de moeilijke passages met de nodige humorvolle relativiteit als het een keer niet lukt!'
'Wilma was erg deskundig en heel inspirerend. Ze wist het beste in je boven te halen en creëerde een sfeer van veiligheid en vertrouwen. Petje af voor zo'n docent!'
'Heel erg prettige en inspirerende docente!'

klein
Wilma van den Berge-Meijer

Wilma Meijer studeerde fagot op het Arnhems conservatorium bij Joep Terweij en later in Philadelphia bij Bernard Garfield. Na vijf jaar Residentie Orkest was ze ruim dertig jaar de fagottiste van het Schönbergensemble. Dit ensemble, onder leiding van Reinbert de Leeuw, is gespecialiseerd in kamermuziek van de 20e en 21e eeuw en neemt inmiddels een belangrijke plaats in in het Nederlandse muziekleven. Bij dit ensemble kreeg Wilma de kans om met de grote – nog levende – componisten, maar ook met die van de nieuwe generaties te werken en op hoog niveau samen te spelen met bijzondere kamermusici op alle grote Nederlandse podia en in vrijwel alle landen van Europa en Canada, VS, India, Japan en Rusland. Daarnaast heeft ze gedurende haar hele carrière op free lance basis gespeeld in vrijwel alle Nederlandse symfonieorkesten en op vele manieren, van heel klein tot heel groot bezet kamermuziek gemaakt. Een jaar of tien geleden besloot ze te stoppen met deze topsport om ruimte te maken voor een nieuwe fase in haar werkzame leven, die ze graag ‘anders’ wilde invullen. En voor de hand lag mijn ervaringen door te geven aan de nieuwe generatie, omdat haar grote liefde uitgaat naar het coachen van amateurensembles.