18428 - Proeflokaal Huismuziek
Soort cursus Proeflokaal
Bestemd voor INSTRUMENTALISTEN en ZANGERS. Op het inschrijfformulier zie je of je mee kunt doen aan een workshop.
Niveau ♪ t/m ♪♪♪♪
Datum 22 april 2018
Tijd (-en) 13.00-17.00
Locatie Akoesticum, Ede
Docent(-en) Elske Tinbergen, Simon Stiller, Adrián Rodríguez Van der Spoel, Miranda Rademaker, Daniël Muskitta, Sascha Mommertz, Jorge Martinez Galan, Remco Jacobs, Gerard van Duinen, Hebe de Champeaux, Wilko Brouwers, Robert de Bree, Christine Brandenburg
Prijs Derden: € 10,00 / Leden: € 10,00 / T/m 30 jaar: € 5,00
Max. aantal deelnemers70
Uiterste inschrijfdatum17 april 2018   De inschrijving voor deze cursus is gesloten.

Wil je graag meedoen met een cursus, maar weet je niet zeker of het wel ‘jouw ding’ is? Of heb je budget voor één cursus en kun je niet kiezen? Kom dan naar ons Proeflokaal! Van 12 cursussen geven we je een voorproefje.
Je kunt er drie kiezen en per workshop de docent en het repertoire drie kwartier ervaren. Je kiest uit elke ronde een workshop op het inschrijfformulier. Daar vind je een uitgebreide beschrijving van welke workshop.
Binnen een ronde overlopen van de ene naar de andere workshop is helaas niet mogelijk. Voor een aantal workshops is voorbereiding noodzakelijk. Je krijgt uiterlijk drie weken voorafgaand de partij toegestuurd.


Proeflokaal
zondag 22 april 2018 in Akoesticum, Ede.

Deelnemers welkom vanaf 12.45 uur.
Aanvang om 13.00 uur met een welkomstwoord.

Ronde 1: 13.15-14.00 uur

  • Wilko Brouwers, Gregoriaans voor beginners (voor zangers, vanaf 2)
  • Elske Tinbergen, De romantische cello (voor cellisten, vanaf 3, twee cellisten van niveau 2 zijn welkom, voorbereiding noodzakelijk)
  • Jorge Martínez Galán, Cubaanse zang (voor zangers, vanaf 2)... meer informatie
Reacties van cursisten

´Heel bijzonder dat Huismuziek telkens zulke goede docenten en cursussen kan aanbieden´

Huismuziek Mendelssohn octet Pauze 3(2)
Zingen als Zap Mama2 Symfonie van een wonderkind blaasinstrumenten2
Elske Tinbergen

Elske Tinbergen studeerde cello bij Ran Varon en barokcello bij Viola de Hoog, Jaap ter Linden en Lucia Swarts. Ze specialiseerde zich in het bespelen van de violoncello piccolo tijdens haar masterstudie aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Daarnaast volgde zij masterclasses bij Anner Bijlsma. Elske is medeoprichter van barokensemble Giardino Musicale. Ze gaf veel concerten met de klavecinist Jörn Boysen, waarmee ze een cd met Nederlandse barokmuziek opnam. Zij speelde in veel barokorkesten, waaronder het European Union Baroque Orchestra, Musica Poetica en The Northern Consort. Met Ensemble l’Esprit Musical was ze prijswinnaar op het Internationale Van Wassenaer Concours. Elske heeft een passie voor lesgeven. Bij Huismuziek Amersfoort dirigeert zij het celloensemble Spiccato. Daarnaast wordt Elske regelmatig gevraagd als repetitor. In 2018 is Elske gepromoveerd op The ‘cello’ in the Low Countries; the instrument and its practical use in the 17th and 18th centuries aan de Universiteit van Leiden. In 2021 richtte ze Tinbergen Cello Editions op, voor muziekedities voor één of meerdere cello’s. Kijk voor meer info op haar website.

Simon Stiller

Simon Stiller, geboren in Neuss (Duitsland), begon op achtjarige leeftijd tenorhoorn te spelen. Drie jaar later stapte hij over naar de trombone. In zijn jeugdjaren speelde hij in verschillende harmonieorkesten maar ook in jazz- en popbands. In 2018 studeerde hij af op het Conservatorium in Arnhem met hoofdvak trombone bij Jilt Jansma en Wolter Wierbos. Als bijvak studeerde hij trompet bij Angelo Verploegen. Simon is vast lid van de Duitse band Betrayers of Babylon en heeft ook ervaring opgedaan bij het Nederlandse Broken Brass Ensemble. Met verschillende projecten tourde hij door Engeland, Duitsland en Nederland. Door zijn interesse in muziek uit de hele wereld ontdekt hij steeds nieuwe instrumenten en klanken, zoals bijvoorbeeld de didgeridoo.

Adrián Rodríguez Van der Spoel

Adrián Rodríguez Van der Spoel is een Argentijnse koordirigent, componist, zanger, gitarist en onderzoeker. Hij studeerde koordirectie bij Daniel Reuss, Paul van Nevel en Jos van Veldhoven, en compositie bij Daan Manneke, aan het Conservatorium van Amsterdam. Hij is gespecialiseerd in oude muziek, vooral die uit Latijns-Amerika en Spanje. Zijn ensemble Música Temprana is wereldberoemd om zijn interpretatie van deze muziek. Adrián doceert polyfonie aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag en is als  gastdocent verbonden aan de Conservatoria van Utrecht, Amsterdam en Tilburg. Ook was hij gastdirigent bij het Nationaal Jeugdkoor; Pro-Musica uit Argentinië en Contraponto, Anthonello en Cappella uit Japan. In 2005 dirigeerde hij het veertigstemmige motet Spem in Alium van Thomas Tallis tijdens de opening van het Festival Oude Muziek in Utrecht. In 2008 dirigeerde hij een geënsceneerde versie van de Ensaladas van Mateo Flecha. Daarnaast werkte hij mee aan muziektheaterversies van Il festino van Adriano Banchieri, La liberazione di Ruggiero van Francesca Caccini en Dido and Aeneas van Henry Purcell. Hij is auteur van het boek Bailes-Tonades & Cachuas. La Musica del Codice Trujillo del Peru en el Siglo XVIII: een onderzoek naar de muziek van Peru in de achttiende eeuw.

Miranda Rademaker

Miranda Rademaker kreeg haar eerste vioollessen op 9-jarige leeftijd van Rita Holsheimer op de muziekschool in Rotterdam. Aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag werd ze aangenomen op de jongtalentafdeling en kreeg ze vioolles van Qui van Woerdekom. Ze vervolgde haar vioolstudie op hetzelfde conservatorium bij o.a Theodora Geraets en Vera Beths. Al tijdens haar studie bouwde ze aan een eigen lespraktijk; veel van haar leerlingen zijn inmiddels zelf beroepsmusicus geworden. Daarnaast speelde ze in diverse orkesten, o.a. Sinfonietta Amsterdam en Sinfonia Rotterdam. Gaandeweg ontdekte ze dat naast het lesgeven haar passie ligt bij kamermuziek. In 2009 werd Klassiek op Zuid opgericht waarin in allerlei formaties kamermuziek wordt gemaakt met vergevorderde amateurs en semi-professionals, met in totaal 30 concerten per jaar! Daarnaast coacht Miranda regelmatig ensembles bij onder meer Vakir. Miranda werkt graag met amateurmusici die pas op latere leeftijd voor het eerst een muziekinstrument gaan spelen. Sinds 2015 geeft ze in Rotterdam leiding aan een apart ensemble voor deze doelgroep. Ze werkt graag serieus in een fijne, harmonieuze sfeer, waarbij iedere speler, van welk niveau dan ook, optimaal tot zijn/haar recht komt.

Daniël Muskitta

Daniël Muskitta (1990) komt uit een muzikaal nest. Van zijn vader leerde hij gitaar spelen; zijn opa en moeder inspireerden hem om piano te spelen. Op school zat hij in diverse bandjes met repertoire uit verschillende genres. Na zijn middelbare school studeerde hij toegepaste compositie aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. In 2019 behaalde Daniël zijn bachelor klassiek contrabas op het Utrechts Conservatorium. Hij vervolgt nu zijn studie klassiek contrabas en barokcontrabas aan de conservatoria van Utrecht en Den Haag. Als barokbassist is hij actief in diverse barokensembles. In Utrecht is hij contrabasaanvoerder van het studentenorkest USC). Ook speelt hij regelmatig in gerenommeerde popzalen als contrabassist in de rock/popband van Robin Borneman.

Sascha Mommertz

Sascha Mommertz is geboren in Aken en woont sinds 1985 in Nederland, waar hij blokfluit studeerde aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij Jeanette van Wingerden en Marion Verbruggen. Hij vervolgde zijn studie aan het Utrechts Conservatorium bij Heiko ter Schegget, waar hij het diploma Uitvoerend Musicus behaalde. Daarnaast volgde hij lessen bij Marijke Miessen, Matthias Weilenmann, Jérôme Minis en dr. Rebecca Stewart en hij studeerde traverso bij Ricardo Kanji. Ook verdiepte hij zich in musicologie. Lessen blokfluitbouw volgde hij bij Jacqueline Sorel. Hij is actief als solist, kamermusicus en orkestmusicus in ensembles en orkesten als Black Intention, Collegium ad Mosam, Florilegium Musicum, Helios Ensemble, Il Concerto Barocco en het Orkest van de Domcantorij Utrecht. Hij concerteert in binnen- en buitenland en maakte verschillende radio-, tv- en cd-opnames. Hij geeft blokfluitles aan het Utrechts Centrum voor de Kunsten, geeft lezingen en masterclasses en coacht ensembles. Vanaf 2012 is Sascha werkzaam als hoofdvakdocent blokfluit aan het Fontys Conservatorium in Tilburg. Voor meer informatie: Trio da Fusignano.

Jorge Martinez Galan

Jorge Martinez Galán is een Cubaans componist, koordirigent en uitvoerend musicus. Hij studeerde compositie aan het Instituto Superior de Arte in Havana, Cuba. Gedurende vijf jaar was hij artistiek directeur en componist van het Ballet Folklorico de Santiago de Cuba. Als zanger, pianist en percussionist maakt hij deel uit van verschillende ensembles.
In Nederland heeft hij een Cubaanse school voor muziek en dans opgericht: Galan.biz Musica Cubana. Daarnaast richtte hij in 2002 het Coro Cantoro op: een koor bestaande uit vijftig enthousiaste zangers, en in 2010 de stichting Conexion Latina. Jorge dirigeert zijn eigen ensembles Cuban Latin Club en Night Show en maakt zelf de arrangementen en composities. Als gastdocent wordt hij regelmatig uitgenodigd door het ArtEZ Conservatorium, het Codarts Rotterdams Conservatorium en de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht. Ook gaf hij een workshop tijdens Europa Cantat 2009 in Utrecht.

Remco Jacobs

Remco Jacobs behaalde zijn bachelor en master Musician 3.0 aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht, met als specialisatie compositie bij Jeroen D’hoe. Hij ontwikkelde zich tot een creatief maker van songs en composities; tot projectontwerper en tot begeleider van creatieve processen. Zijn muziek komt o.a. voort uit het spelen met de klank van de vroege bluesmuziek (1920-1940) die hij zich met gitaar en stem eigen heeft gemaakt. Tijdens zijn studie heeft hij zich ook toegelegd op het bestuderen van vroege barokmuziek en het bespelen van de barokgitaar. Remco geeft leiding aan de creatieve broedplaats Touchstone in Utrecht en trad op onder de naam Kinsmit. Hij heeft drie solo-albums gemaakt met eigen werk. Zijn nieuwste album is Talking Troposphere (2022) die hij maakte met zijn eigen band. Met multi-instrumentalist Juliana Hahn vormt hij het duo Poems Ago, en brengt hij een programma dat is geïnspireerd op Ierse poëzie. Meer informatie vind je op zijn website

Gerard van Duinen

Gerard van Duinen is bandoneonist, arrangeur en componist, gespecialiseerd in Argentijnse tango. Hij treedt regelmatig op met zijn duo Walton/van Duinen, zangeres Jeannine Flores in Fadango en zijn orkest La Barra. Hij is dirigent en arrangeur van meerdere amateur tango-orkesten en geeft regelmatig workshops voor onder meer Buitenkunst en Huismuziek. Voor meer informatie klik hier.

Hebe de Champeaux

Hebe de Champeaux is een Nederlands-Amerikaanse dirigent, violist en mezzosopraan. Ze begon op haar vierde met viool spelen. Ze studeerde viool aan de San Francisco State University waar ze cum laude afstudeerde. Ze behaalde een masterdiploma orkestdirectie aan de Indiana University Bloomington en een bachelorsdiploma koordirectie aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam. Ze studeerde zang bij James McCray, aan de McCray Studio of Vocal Arts; bij Capucine Chiaudani en bij Ira Siff. Hebe nam deel aan directiemasterclasses over de hele wereld bij onder andere Kurt Masur, Jorma Panula, Boris Hinchev en Colin Metters. In seizoen 2004-2005 was ze assistent-dirigent van het Opera Theater van de Indiana University. In 2007 won ze de Jury's Prize bij de Bela Bartok International Opera Conducting Competition en recent kreeg zij een eervolle vermelding bij het Taki Concordia Fellowship voor vrouwelijke dirigenten. Hebe is verbonden als dirigent aan het Autunno Ensemble, het Leiden English Choir, het Audite Nova Kamerkoor en het Symfonieorkest van de Gelderse Vallei. Ze heeft Kinderkoor de Nieuwendammertjes opgericht in 2016, en geeft vioolles bij Studio de Champs.  Ze organiseerde het Tormis Koorfestival Amsterdam in 2010. Daarnaast geeft ze workshops bij Stichting Buitenkunst en De Nederlandse Opera. Kijk voor meer informatie op haar website.

Wilko Brouwers

Wilko Brouwers is koordirigent, componist en muziekpedagoog. Hij dirigeert het Strijps Kamerkoor in Eindhoven en de Gregoriaanse Kring Utrecht. Hij was tot voor kort docent gregoriaans op het jaarlijkse Sacred Music Colloquium in de Verenigde Staten en hoofd van de koordirectieopleidingen aan het Utrechts Centrum voor de Kunsten. Momenteel richt hij zich vooral op koordirectie en componeren. Voor meer informatie kijk op zijn website.

Robert de Bree

Robert de Bree is blokfluitist, barokhoboïst, improvisator en docent. Hij reisde met zijn instrumenten de hele wereld over. In 2010 debuteerde hij als solist in het Concertgebouw in Amsterdam en hij speelde in veel ensembles, zoals The Amsterdam Baroque Orchestra o.l.v. Ton Koopman, L’Arpeggiata, AKAMUS, Budapest Festival Orchestra, Holland Baroque en o.l.v. Sir John Elliot Gardiner in de BBC Proms. Ook speelde hij met blokfluitist Erik Bosgraaf. Robert was succesvol op concoursen als het Prinses Christina Concours en het Oude Muziek Concours in Brugge. Hij was jurylid van de Open Recorder Days Amsterdam samen met o.a. Marion Verbruggen en Bert Honig. Daarnaast werkte hij samen met Loes Luca, Karel de Rooy en speelde hij blokfluit in de bioscoopfilm Michiel de Ruyter.  Robert heeft een aanstelling als improvisatiedocent aan het Conservatorium van Den Haag. Hieraan is een tienjarig onderzoek voorafgegaan in het uitvoeren en onderwijzen van historische improvisaties met The Scroll Ensemble. Zijn overtuiging is dat iedereen kan improviseren. Kijk voor meer informatie op zijn website

Christine Brandenburg

Christine Brandenburg kreeg haar eerste vioollessen van haar oom Gerard Mulder, violist in het Radio Filharmonisch Orkest. Vervolgens studeerde zij altviool en klarinet aan het Conservatorium van Amsterdam. Als klarinettiste maakte zij jarenlang deel uit van het Kegelstatt Trio Amsterdam en gaf klarinet- en ensemblelessen op drie muziekscholen. Ook maakte zij daar muziektheater voorstellingen met kinderen. Met de altviool specialiseerde zij zich in barokmuziek, waarna zij in barokorkesten speelde als Concerto Köln en Les Talens Lyrique en momenteel o.a.  met Florilegium Musicum. Ook remplaceerde zij regelmatig bij het Gelders Orkest en het Radio Kamerorkest. Zij volgde toneellessen en stemtraining en werkte mee aan diverse muziektheater- producties, waaronder voorstellingen met Ramses Shaffy. Op het gebied van lesgeven is zij zich in de loop der jaren steeds meer gaan toeleggen op orkestdirectie en ensemblecoaching, bijv. bij Globe te Hilversum, en Huismuziek.