193040 - VILLANCICOS EN FROTTOLAS, Spanje en Italië rond 1550
Deze cursus is volgeboekt. Schrijf je in voor de reservelijst voor kans op een plaats.
Soort cursus Oude muziek
Bestemd voor
INSTRUMENTALISTEN: gambisten, luitisten, vihuelisten en theorbisten en ZANGERS SATB. Let op: voor deze cursus is een auditie bij de docent verplicht, tenzij je niveau al bij ze bekend is... meer informatie
Niveau ♪♪♪♪ t/m ♪♪♪♪♪
Data 16 maart 2019 t/m 17 maart 2019
Tijd (-en) zaterdag 10.00 - zondag 17.00 uur
Locatie Buitengoed Fredeshiem, Steenwijk-De Bult
Docent(-en) Adrián Rodríguez Van der Spoel, Paulina van Laarhoven
Prijs Derden: € 300,00 / Leden: € 270,00 / T/m 30 jaar: € 135,00
Toeslag éénpersoonskamer: € 20,00
Korting bij overnachting en ontbijt elders: € 15,00
N.B.: de prijs is inclusief volpension.
Max. aantal deelnemers22
Uiterste inschrijfdatum14 maart 2019   De inschrijving voor deze cursus is gesloten.

Deze cursus is een buitenkans voor gevorderde zangers en gambisten die gegrepen zijn door Spaanse en Italiaanse renaissancemuziek! Onder leiding van Adrián Rodríguez Van der Spoel (zang) en Paulina van Laarhoven (viola da gamba) wordt intensief (samen)gewerkt aan frottola’s en villancico’s uit deze periode.
De frottola is de voorloper van het Italiaanse madrigaal. De term omvat het hele spectrum van bekende seculiere polyfone soorten dat bloeide in Italië tussen 1470 en 1530. Waar in een madrigaal de tekst duidelijk belangrijker is dan de muziek, ligt de kracht van de frottola bij de zeggingskracht van de tekst in de muziek, daarom wordt in deze workshop hard gewerkt aan dictie en tekstoverdracht.
Villancico betekent 'kleine dorpeling'. De inspiratie voor dit genre kwam uit de agrarische wereld (denk: ‘herders’); waar mensen simpel en ongeletterd waren. De teksten kunnen zowel naïef als erg ondeugend zijn... meer informatie

ssss
Adrián Rodríguez Van der Spoel

Adrián Rodríguez Van der Spoel is een Argentijnse koordirigent, componist, zanger, gitarist en onderzoeker. Hij studeerde koordirectie bij Daniel Reuss, Paul van Nevel en Jos van Veldhoven, en compositie bij Daan Manneke, aan het Conservatorium van Amsterdam. Hij is gespecialiseerd in oude muziek, vooral die uit Latijns-Amerika en Spanje. Zijn ensemble Música Temprana is wereldberoemd om zijn interpretatie van deze muziek. Adrián doceert polyfonie aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag en is als  gastdocent verbonden aan de Conservatoria van Utrecht, Amsterdam en Tilburg. Ook was hij gastdirigent bij het Nationaal Jeugdkoor; Pro-Musica uit Argentinië en Contraponto, Anthonello en Cappella uit Japan. In 2005 dirigeerde hij het veertigstemmige motet Spem in Alium van Thomas Tallis tijdens de opening van het Festival Oude Muziek in Utrecht. In 2008 dirigeerde hij een geënsceneerde versie van de Ensaladas van Mateo Flecha. Daarnaast werkte hij mee aan muziektheaterversies van Il festino van Adriano Banchieri, La liberazione di Ruggiero van Francesca Caccini en Dido and Aeneas van Henry Purcell. Hij is auteur van het boek Bailes-Tonades & Cachuas. La Musica del Codice Trujillo del Peru en el Siglo XVIII: een onderzoek naar de muziek van Peru in de achttiende eeuw.

Paulina van Laarhoven

Paulina van Laarhoven studeerde gamba bij Margriet Tindemans en volgt later lessen bij Jordi Savall en Wieland Kuijken. Haar interesse in de uitvoeringspraktijk van de basso continuo brengt haar bij de lang vergeten lirone. Ze wordt heden ten dage beschouwd als één van ‘s werelds toonaangevendste spelers op dit instrument. Paulina van Laarhoven bewijst dat de viola da gamba niet onder hoeft te doen voor de menselijke stem. Was het rond 1600 wat betreft virtuositeit een strijd tussen viool en cornetto; in 2012 gaat Van Laarhoven op diskantgamba naast virtuositeit ook op emotionaliteit het duel aan met de menselijke stem. Met luitist Mike Fentross richt zij het ensemble La Sfera Armoniosa op. Ook maakt zij een start bij The Harp Consort (o.l.v. Andrew  Lawrence  King). Zij speelt met verschillende oude muziekensembles, waaronder Tragicomedia (o.l.v. Stephen Stubbs) en La Fenice (o.l.v JeanTubery) op concertpodia in Europa, Noord­ en Zuid-Amerika, Afrika en Japan. Een lange samenwerking met het Huelgas Ensemble (o.l.v. Paul van Nevel) begint in 1997. Met Cantus Cölln (o.l.v. Konrad Junghänel) brengt ze samen met de Nederlandse Reisopera de opera’s van Monteverdi ten tonele en in Innsbruck en Antwerpen de opera La Catena d’Adone van Domenico Mazzocchi. Ook speelt ze bij Sirius Viols en het Ricercar Consort waarmee ze samen met de Handspring Puppet Company o.l.v. regisseur William Kentridge de opera Il ritorno d’Ulisse in patria van Monteverdi opvoert. Paulina van Laarhoven sluit zich aan bij L’Arpeggiata (o.l.v. Christina Pluhar) en in 2001 bij Musica Temprana (o.l.v. Adrián Rodríguez van der Spoel). In 2004 maakt Van Laarhoven een uitstapje naar de metal, en wel naar de power metal. Met de Italiaanse groep Rhapsody brengt ze het album Symphony of enchanted lands Vol.2 ­ The dark secret uit, geproduceerd door Luca Turilli en Alex Staropoli. Paulina van Laarhoven maakt ook een sprong naar de hedendaagse muziek met het Nederlands Blazers Ensemble. Zij voerden samen met het Gesualdo Consort Amsterdam het werk Maria uit van de Grieks-Nederlandse componist Calliope Tsoupaki. In september 2012 presenteerde Van Laarhoven met haar eigen ensemble La Violetta haar debuutalbum Io son ferito met zestiende-eeuwse covers van muziek van Giovanni Pierluigi da Palestrina, plus een moderne cover geschreven door kornettist Doron David Sherwin.