Cursus


204021 - De geboorte van de cello
Soort cursus Kamermuziek
Bestemd voor cellisten vanaf gemiddeld niveau, maar er zijn twee plaatsen voor goede beginners beschikbaar
Niveau ♪♪♪ t/m ♪♪♪♪
Data 07 maart 2020
Tijd (-en) 10.00-17.00 uur
Locatie Akoesticum, Ede
Docent(-en) Elske Tinbergen
Prijs Derden: € 90,00 / Leden: € 80,00 / T/m 30 jaar: € 40,00
N.B.: Lunch is bij de prijs inbegrepen.
Max. aantal deelnemers12
Uiterste inschrijfdatum07 december 2019   Schrijf je in voor deze cursus

Hoewel er in het midden van de zestiende eeuw al celli (of erg daarop lijkende instrumenten) werden afgebeeld op schilderijen, is er uit die tijd geen repertoire voor de cello bekend. De eerste solomuziek voor de cello wordt pas aan het eind van de zeventiende eeuw gecomponeerd, in Italië. Daarvoor werd het instrument alleen als continuo-instrument gebruikt. Daarna is er echter geen houden meer aan! Overal in Europa ontdekt men de solokwaliteiten van dit prachtige instrument, waarvan de klank en de toonomvang zo dicht bij de menselijke stem liggen. In de achttiende eeuw worden vervolgens vele sonates, duetten, trio's en zelfs kwartetten voor cello gecomponeerd.

Tijdens deze cursusdag verkennen we een klein deel van dit repertoire, beginnend bij de allereerste solomuziek die bekend is: de canon van Domenico Gabrielli uit 1689... meer informatie

Muziekelding 7
Reacties van cursisten

'Elske is een zeer inspirerende vrouw die mij altijd weer boeit. Zoals ze speelt en met een enkele streek een ander karakter kan geven aan een stuk. Een kanjer...'

'Zij is heel ontspannen, werkt  hard, heeft het allemaal goed voorbereid en blijft ook de  hele dag alert en aanwezig!'

'Elske was enthousiast en deskundig als altijd'.

'Goed, degelijk, interessant, leuk, enthousiasmerend.'

Elske Tinbergen

Elske Tinbergen studeerde cello bij Ran Varon en barokcello bij Viola de Hoog, Jaap ter Linden en Lucia Swarts. Tijdens haar masterstudie aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag specialiseerde zij zich in het bespelen van de 5-snarige violoncello piccolo. Daarnaast volgde zij masterclasses bij Anner Bijlsma. Elske is mede-oprichter van het barokensemble Giardino Musicale, een veelzijdig kamermuziekensemble. Ook speelde zij vele concerten met de klavecinist Jörn Boysen, waarmee ze in 2012 een cd met Nederlandse barokmuziek met solo sonates van Willem de Fesch en Alexis Magito opnam.
Elske is ook te horen op andere cd's: 'Rameau: une symphonie imaginaire' (Musiciens du Louvre; Edison 2006) en 'Music at the court of Jülich-Berg' (La Barca Leyden; Gouden Label 2012). Door de jaren heen speelde zij in binnen- en buitenlandse barokorkesten: het European Union Baroque Orchestra, Musiciens du Lovre, Musica Poetica en The Northern Consort. Met Ensemble l'Esprit Musical was Elske prijswinnaar op het Internationale Van Wassenaer Concours. In de pers wordt haar spel beschreven als: "intrigerend" en "ijzersterk". De Nederlandse componist Daan Manneke noemde haar weergave van zijn 'Tombeau pour Ton de Leeuw' "betoverend" (2015).
Elske heeft een passie voor lesgeven in zowel cello als barokcello. Voor de Vereniging Huismuziek geeft zij regelmatig cursussen ensemblespel en barokinterpretatie. Bij Huismuziek Amersfoort is zij dirigente en artistiek leider van het amateur cello-ensemble Spiccato. Daarnaast wordt Elske regelmatig gevraagd als repetitor bij andere ensembles.
In juni 2018 heeft Elske haar proefschrift The 'cello' in the Low Countries; the instrument and its practical use in the 17th and 18th centuries verdedigd aan de Universiteit Leiden waar zij de afgelopen jaren o.l.v. Professor Ton Koopman onderzoek heeft gedaan. Kijk voor meer info op haar website.