Soort cursus |
Groot instrumentaal ensemble |
Bestemd voor |
cellisten. Er zijn twee plaatsen beschikbaar voor goede beginners (niveau 2). |
Locatie |
De Kom, NieuwegeinStadsplein 6 3431LZ Nieuwegein T 030 605 57 97 E verhuur@dekom.nlW http://www.dekom.nl/Routeplanner: Google MapsDE KOM is een stadstheater en kunstencentrum. In het moderne veelzijdige gebouw komen veel kunstvormen samen. De Kom is makkelijk te bereiken met het openbaar vervoer of met de auto. Op de website van De Kom vind je alle informatie.
De cursus vindt plaats in de muziekschool op de bovenste verdieping, die per lift bereikbaar is.
OPENBAAR VERVOER: De sneltram vanaf het station Utrecht stopt voor de deur en vertrekt elke 10 minuten. PARKEREN: Er is parkeergelegenheid in de naastgelegen parkeergarage Theater, geopend van maandag t/m zaterdag. Op zondag is deze parkeergarage gesloten, maar kun je terecht in Cityplaza op 5 minuten loopafstand. Bij de balie van De Kom kun je voor € 5 per dag een uitrijkaart kopen.
|
Prijs |
Derden: € 95,00 /
Leden: € 85,00
/ T/m 30 jaar: € 42,50
(max. 2 plaatsen).
N.B.: Lunch is bij de prijs inbegrepen. |
Uiterste inschrijfdatum | 10 juli 2021 Schrijf je in voor deze cursus |
Al vanaf de zestiende eeuw reisden welgestelde jongemannen als onderdeel van hun opvoeding door Europa, met name door Italië en Frankrijk. Zo leerden ze de kunsten kennen en waarderen. Zo’n ‘grand tour’ duurde in die tijd al gauw negen maanden tot twee jaar! Het vervoermiddel was dan ook betrekkelijk traag: een koets. Tijdens deze workshop gaat het allemaal een stuk sneller! We komen aan met de auto of de trein en we hebben slechts een dag voor de volledige reis door Europa. Landen die we mogelijk aandoen zijn: Hongarije, Spanje, België, Italië, Oostenrijk en Duitsland. Nu dat zo gemakkelijk kan met onze moderne vervoermiddelen maken we ook vlug een uitstapje naar Amerika voor Scott Joplin (1868-1917)... meer informatie Al vanaf de zestiende eeuw reisden welgestelde jongemannen als onderdeel van hun opvoeding door Europa, met name door Italië en Frankrijk. Zo leerden ze de kunsten kennen en waarderen. Zo’n ‘grand tour’ duurde in die tijd al gauw negen maanden tot twee jaar! Het vervoermiddel was dan ook betrekkelijk traag: een koets. Tijdens deze workshop gaat het allemaal een stuk sneller! We komen aan met de auto of de trein en we hebben slechts een dag voor de volledige reis door Europa. Landen die we mogelijk aandoen zijn: Hongarije, Spanje, België, Italië, Oostenrijk en Duitsland. Nu dat zo gemakkelijk kan met onze moderne vervoermiddelen maken we ook vlug een uitstapje naar Amerika voor Scott Joplin (1868-1917). Sommige muziek die we spelen, is voor cello geschreven. Andere stukken zijn speciaal voor cello-ensemble bewerkt. Zo heeft de docente voor deze cursus een bewerking gemaakt van enkele delen van Tricinia van Zoltán Kodály (Hongarije, 1882-1967). En kent u de Comedian Harmonists (Duitsland,1927-1935)? We spelen een bewerking van hun stuk Mein kleiner grüner Kaktus en proberen de humor hiervan over te brengen (zo ‘horen’ we bijvoorbeeld het prikken van de stekels). Pau Casals (Spanje,1876-1973) was een van de groten in de cellowereld. Hij wordt gezien als degene die Bachs cellosuites bekend heeft gemaakt. Wie kent echter zijn uitvoering van El cant dels Ocells? Bij het in ontvangst nemen van de vredesmedaille van de Verenigde Naties in 1971, speelde een breekbare Casals dit prachtige lied samen met orkest. In een bewerking voor cellokwartet is het nog even ontroerend! Muziek die ook aan bod kan komen is van Hendrik Waelput (België,1845-1885), Saverio Mercadante (Italië,1795-1870) en Franz Schubert (Oostenrijk,1797-1828). Voorbereiding noodzakelijk. |
Reacties van cursisten
'Zij is heel ontspannen, werkt hard, heeft het allemaal goed voorbereid en blijft ook de hele dag alert en aanwezig!' 'Goed, degelijk, interessant, leuk, enthousiasmerend.' 'Heel inspirend. Ze had elke maat perfect voorbereid en wist met kleine aanwijzingen een heel nieuw klankbeeld op te roepen.' |
 Elske Tinbergen studeerde cello bij Ran Varon en barokcello bij Viola de Hoog, Jaap ter Linden en Lucia Swarts. Tijdens haar masterstudie aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag specialiseerde zij zich in het bespelen van de 5-snarige violoncello piccolo. Daarnaast volgde zij masterclasses bij Anner Bijlsma. Elske is mede-oprichter van het barokensemble Giardino Musicale, een veelzijdig kamermuziekensemble. Ook speelde zij vele concerten met de klavecinist Jörn Boysen, waarmee ze in 2012 een cd met Nederlandse barokmuziek met solo sonates van Willem de Fesch en Alexis Magito opnam. Elske is ook te horen op andere cd's: 'Rameau: une symphonie imaginaire' (Musiciens du Louvre; Edison 2006) en 'Music at the court of Jülich-Berg' (La Barca Leyden; Gouden Label 2012). Door de jaren heen speelde zij in binnen- en buitenlandse barokorkesten: het European Union Baroque Orchestra, Musiciens du Lovre, Musica Poetica en The Northern Consort. Met Ensemble l'Esprit Musical was Elske prijswinnaar op het Internationale Van Wassenaer Concours. In de pers wordt haar spel beschreven als: "intrigerend" en "ijzersterk". De Nederlandse componist Daan Manneke noemde haar weergave van zijn 'Tombeau pour Ton de Leeuw' "betoverend" (2015). Elske heeft een passie voor lesgeven in zowel cello als barokcello. Voor de Vereniging Huismuziek geeft zij regelmatig cursussen ensemblespel en barokinterpretatie. Bij Huismuziek Amersfoort is zij dirigente en artistiek leider van het amateur cello-ensemble Spiccato. Daarnaast wordt Elske regelmatig gevraagd als repetitor bij andere ensembles. In juni 2018 heeft Elske haar proefschrift The 'cello' in the Low Countries; the instrument and its practical use in the 17th and 18th centuries verdedigd aan de Universiteit Leiden waar zij de afgelopen jaren o.l.v. Professor Ton Koopman onderzoek heeft gedaan. Kijk voor meer info op haar website. |