205020 - De geschiedenis van de sonate   GEANNULEERD
Deze cursus is volgeboekt. Schrijf je in voor de reservelijst voor kans op een plaats.
Soort cursus Bijzondere cursussen
Bestemd voor instrumentalisten en andere belangstellenden
Niveau ♪ t/m ♪♪♪♪
Tijd (-en) 13.30-16.30 uur
Locatie Akoesticum, Ede
Docent(-en) Erik Visser
Prijs Derden: € 200,00 / Leden: € 180,00 / T/m 30 jaar: € 90,00
Max. aantal deelnemers7
Uiterste inschrijfdatum12 februari 2021   

Muziek komt tegenwoordig overwegend in lichte gedaante tot ons. Deze serie muziekgeschiedeniscolleges (met luistervoorbeelden op piano en van cd’s) over de klassieke sonate biedt daaraan een mooi tegenwicht. Docent Erik Visser belicht de verschillende gestaltes van de sonate door de eeuwen heen.
De sonate kwam voort uit het meerstemmige lichte chanson van de vroege zestiende eeuw. Vanaf ca. 1550 verdreven blazers de zanger, de zeventiende-eeuwse strijker verdrong op zijn beurt weer de zestiende-eeuwse blazer. Al die tijd is de sonate polyfone muziek. Alsof de tekst onveranderlijk het beginpunt van het componeren was gebleven (wat trouwens niet het geval is).
Rond 1670 volgt een wisseling van techniek: de melodische lijnen (met het polyfone klankbeeld als resultaat) maken plaats voor akkoorden en harmonieën. De sonate wordt dan geschreven volgens de regelen van het, inmiddels meegegroeide, contrapunt.
De dans doet haar intrede in de sonate! Dat is een baanbrekende omslag die bepalend is voor de latere sonate... meer informatie

Kreutzer Sonate
Erik Visser

Erik Visser studeerde hoofdvak orgel bij Bernard Winsemius en bijvak klavecimbel bij Thérèse de Goede aan het voormalig Hilversums Conservatorium. Ook studeerde hij muziekwetenschap aan de Universiteit van Amsterdam bij Prof. dr. F.R. Noske en Prof. dr. C.J. Maas. Vanaf 1976 tot de opheffing eind 1988 was hij werkzaam als assistent van Prof. Dr. J.M.A.F. Smits van Waesberghe aan diens Instituut voor middeleeuwse muziekwetenschap te Amsterdam.
In de jaren 1990-2007 werkte hij als beheerder van de zeventiende-eeuwse orgels in de Nieuwe Kerk te Amsterdam en als organisator van hun bespeling. Tussen 1989-2017 doceerde hij aan de Hogeschool Schumann Akademie (Zwolle) het vak muziek- en cultuurgeschiedenis, en in de jaren 2008-2019 muziekgeschiedenis aan Codarts Muziektheaterakademie (Rotterdams Conservatorium). In september 2019 nam hij, na ruim dertig jaar, afscheid als organist van Vrijburg te Amsterdam (samenwerking van Remonstrantse Gemeente en Vrijzinnige Protestanten).

Misschien vind je deze cursussen ook interessant: