Soort cursus |
Groot instrumentaal ensemble |
Bestemd voor |
strijkers: violisten, altviolisten, cellisten en 1 contrabassist. Voor eerste violisten geldt niveau 4... meer informatiestrijkers: violisten, altviolisten, cellisten en 1 contrabassist. Voor eerste violisten geldt niveau 4.VOL VOOR CELLO en CONTRABAS |
Locatie |
Akoesticum, EdeNieuwe Kazernelaan 2 D42 6711JC Ede T 0318-304 349 E info@akoesticum.orgW https://www.akoesticum.orgRouteplanner: Google MapsAkoesticum is een nationaal trainingscentrum voor podiumkunsten, gehuisvest in de Frisokazerne in Ede. Er is een groot auditorium, twee ruime tuinzalen, acht studio’s en nog enkele zalen. Het biedt eenvoudige overnachtingsfaciliteiten en heeft een eigen restaurant. Alle kamers zijn tweepersoons, die met toeslag als eenpersoonskamer kunnen worden gebruikt. Alles bevindt zich op de begane grond, m.u.v. de slaapkamers, die ook met een lift bereikbaar zijn. Elke kamer heeft eigen sanitair.
Er ligt een laken/handdoekenpakket klaar op de kamer. Akoesticum ligt pal aan NS Station Ede-Wageningen. Er is gratis parkeergelegenheid bij het gebouw. |
Prijs |
Derden: € 140,00 /
Leden: € 125,00
/ T/m 30 jaar: € 62,50
N.B.: De prijs is inclusief koffie/thee en lunch |
Uiterste inschrijfdatum | 12 januari 2025 Schrijf je in voor deze cursus |
Dagcursus inclusief 2 webinars op 31 maart en 7 april om 20.00 uur Muziek krijgt meer betekenis met elk snippertje informatie dat je erover krijgt. Zo wordt musiceren (en luisteren!) steeds leuker. Daarom geeft Rebecca Huber voorafgaand aan de strijkersdag twee webinars van een uur, waarin ze de dag inleidt en je voorziet van snipper na snipper aan geschiedenis, weetjes en speeltips. Op 12 april gaan we in een klein ensemble van ongeveer 15 musici zelf de muziek maken uit de periode die in de webinars uitvoerig is besproken: het begin van de 19e eeuw. We gaan ook zoveel mogelijk de uitvoeringspraktijk uit die tijd toepassen. Dat betekent dat je aanwijzingen krijgt voor de manier van strijken en hoe je je stok gebruikt, over het maken van de genoteerde versieringen en hoe je de vereiste dynamiek in de muziek realiseert. Natuurlijk is er veel aandacht voor het samenspelen. Rebecca leidt het ensemble vanuit de stoel van de eerste viool... meer informatie Dagcursus inclusief 2 webinars op 31 maart en 7 april om 20.00 uur Muziek krijgt meer betekenis met elk snippertje informatie dat je erover krijgt. Zo wordt musiceren (en luisteren!) steeds leuker. Daarom geeft Rebecca Huber voorafgaand aan de strijkersdag twee webinars van een uur, waarin ze de dag inleidt en je voorziet van snipper na snipper aan geschiedenis, weetjes en speeltips. Op 12 april gaan we in een klein ensemble van ongeveer 15 musici zelf de muziek maken uit de periode die in de webinars uitvoerig is besproken: het begin van de 19e eeuw. We gaan ook zoveel mogelijk de uitvoeringspraktijk uit die tijd toepassen. Dat betekent dat je aanwijzingen krijgt voor de manier van strijken en hoe je je stok gebruikt, over het maken van de genoteerde versieringen en hoe je de vereiste dynamiek in de muziek realiseert. Natuurlijk is er veel aandacht voor het samenspelen. Rebecca leidt het ensemble vanuit de stoel van de eerste viool. Op de lessenaar komen werken van Mendelssohn, Brahms, Tsjaikovski en Suk, aan de hand waarvan je de ontwikkeling in de muziek zelf kunt ervaren. Je krijgt de muziek van tevoren toegestuurd ter voorbereiding.
Inhoud van de webinars In het eerste webinar geeft Rebecca een overzicht van culturele veranderingen in het begin van de 19e eeuw en de invloed ervan op componeren en de uitvoeringspraktijk. Wat was bijvoorbeeld de invloed van de Amerikaanse en Franse revoluties op het leven van de mens in de westerse wereld? Een nieuw, breder publiek kon voor het eerst concerten bijwonen en dat beïnvloede de opkomst van de solist en had ook gevolgen voor de mate waarin musici hun instrument beheersten. Ook de manier van uitvoeren veranderde. Het concert zoals wij dat nu kennen ontstond in deze periode. Muziek werd bijvoorbeeld uitgevoerd in salons en de eerste openbare concertseries werden populair. Hoe zagen de concertprogramma’s er uit in die tijd? Totaal anders dan nu! Zelden werd een werk van begin tot eind gespeeld. Delen van symfonieën werden vaak afgewisseld met korte werken. In het tweede webinar gaat Rebecca in op de grote veranderingen in stijl en uitvoering van muziek in het begin van de 19e eeuw. Onder andere rubato en frasering komen aan bod, en hoe je symbolen en aanwijzingen in de muzieknotatie moet interpreteren. Hoe veranderden de instrumenten en wat bracht dit teweeg? Wat voor mogelijkheden boden de nieuwe strijkstokken van de 19e eeuw? En wat waren de nieuwe manieren om articulatie, vingerzettingen en portamento te gebruiken? Aan de hand van verslagen uit die tijd krijgen we ook een beeld van hoe er in kamermuziekensembles en orkesten werd samengewerkt. Je kunt de webinars live meemaken of terugkijken. Het is de bedoeling dat je ze gezien hebt voordat de cursus begint. |
Reacties van cursisten
'Heel fijne docent. Knap hoe ze het voor elkaar kreeg de toch wel enorme hoeveelheid muziek allemaal te spelen zonder iets af te raffelen.' 'Goede docent, nuttige tips voor het spelen.' 'Een fijne, inspirerende docent die op een enthousiaste wijze het beste uit het ensemble haalde!' 'Rebecca gaf heel inspirerend les. Ze zorgde voor kennisoverdracht en dat we allemaal lekker konden spelen.' |
Rebecca Huber is violiste en gespecialiseerd in historische uitvoeringspraktijk. Ze is een actieve vertolker van kamer-, orkest- en solorepertoire en geeft les aan musici over de hele wereld. Ze studeerde viool aan het Oberlin Conservatory of Music in de VS en vervolgde haar studie aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij Kati Debretzeni, waar ze haar master behaalde. Rebecca is artistiek leider en concertmeester van ensemble Heliosfero, dat concerten geeft in Europa en Mexico en een academie heeft voor jonge musici die oude muziek willen studeren, ongeacht het land van herkomst of economische situatie. Ze geeft concerten met tal van kamermuziekensembles en orkesten, waaronder B’Rock, het Ribatutta-ensemble en Richter-ensemble en werkt ook regelmatig samen met Opera2day en ze speelt ook graag hedendaags repertoire. Rebecca is regelmatig in de Verenigde Staten en Mexico, met ensembles als Sarasa in Boston, Ars Lyirca in Houston, en het barokorkest van de Universiteit van Mexico-Stad. Ze is docent strijkkwartetten aan de afdeling oude muziek van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. |
Misschien vind je deze cursussen ook interessant: |