Nieuwsoverzicht


CURSUSPROGRAMMA 2020-2021

 Een aantal cursussen kan op een veilige manier doorgaan met inachtneming van alle coronavoorschriften. Daar zijn we blij mee! Bekijk het programma. Ook hebben we onze annuleringsregeling versoepeld.

Frisse ideeën, creativiteit, muzikaliteit en aandacht voor techniek (want sommigen van jullie blijken techniekbeesten te zijn) stromen volop door ons nieuwe cursusaanbod.

‘The music in my heart I bore
Long after it was heard no more.’

     William Wordsworth (1770-1850)

Van de muziek die je ooit voorgoed in je hart sloot, krijg je nooit genoeg. Die is elke luisterbeurt als nieuw en vol van betekenis, in iedere levensfase anders. Zij gaat misschien wel een leven lang mee; net als Huismuziek. We zijn in ieder geval al een eindje op weg, want we vieren ons zeventigjarig jubileum in 2021! Op 8 mei 2021 is het groot feest bij ons.

Over de nieuwe workshops en cursussen:
We zijn trots dat we volbloed docent Erik Visser hebben gestrikt om muziekgeschiedenis te geven. Hij neemt de ‘sonate’ onder de loep. Toen we hem vroegen iets te schrijven over de cursus begon zijn docentenbloed meteen te stromen. Zijn introductie is een minicollege op zich.
Dit seizoen kun je voor ‘t eerst dansen bij ons en wel op de hofmuziek van Zonnekoning Lodewijk XIV. Ensemble Odyssee organiseert een minifestival voor ons vol workshops met Franse barokmuziek en dans. Daar zijn we enorm vereerd mee! Robert de Bree geeft de nieuwe cursus Praetorius & friends, oude muziek voor beginners.
Christine Brandenburg maakte een arrangement van het ‘Allegro con brio’, uit het stormachtige Pianoconcert nr.3 van Beethoven. (De brochure van het Concertgebouw spreekt van een “darkly brooding first movement”; u bent dus gewaarschuwd!) Iedereen kan meespelen; een beroepspianist speelt de solopartij. Kun je eens met je neus bovenop een solist zitten!
Zangers worden verwend. We hebben veel voor hen in huis dit seizoen: van motet tot muziektheater, van Franse chansons tot Roemeense kerstliederen, van songwriting tot Arvo Pärt. Als je al behoorlijk goed (opera) zingt kun je daarbij bewegen en acteren in de workshop Muziektheater voor zangers. Of je zingt mee met het bloedstollend prachtige motet ‘Ne irascaris domine’ van William Byrd of de madrigalen van Des Prez en De Monte. Daarvoor heb je dan weer minder vibrato nodig. Kwelen (‘to warble’ noemen de Britten dat) kan in de cursus Hush, no more’, opera highlights van Purcell.
Ook voor instrumentalisten hebben we een gevarieerd aanbod. Van barokdans tot Balkanbeats, van tango tot Tsjaikovski, van cajón tot Camille Saint-Saëns.
Voor strijkers voor wie de Strijkkwartetdag niet lang genoeg duurde, is er een heel Strijkkwartetweekend. Cellisten maken een ‘grand tour’ door Europa met Elske Tinbergen. We tippen nog een drietal cursussen die interessant zijn voor instrumentalisten: B.A.C.H. canons en fuga's; Biber Battalia voor barokorkest en Telemann Tafelmusik.
Zelf een riet aanpassen of onderhouden voor je dulciaan, doedelzak, kromhoorn of schalmei? Dat leer je in het webinar Rieten maken voor vroege rietinstrumenten  van Lizzie Gutteridge. Haar specialistische rieten worden over de hele wereld gebruikt.
Tenslotte zagen we aan het aantal inschrijvingen dat jullie techniek en verdieping belangrijk vinden. We komen aan die behoefte tegemoet met o.a. een cursus Wat is nou een akkoord? , die drie docenten heeft gekregen en twee niveaus, zodat we meer individuele aandacht kunnen geven.

Praten en luisteren tegelijk, dat kan niet. Muziek maken en tegelijkertijd luisteren, dat kan heel goed. Sterker nog: dat moet! Als het werkelijk lukt om luisterend samen te spelen, word je ‘opgetild’. Je gaat op in het grotere geheel van klank, akkoord, koor of ensemble. Dan voelt het heel even ‘as if your ears are connected to your soul’, zoals Zadie Smith het verwoordt in haar verhaal Words and Music uit 2019.