Cursussen voor ZANGERS


Beste zangers,

Hieronder alle cursussen voor zangers in het komende seizoen waarvoor nog plaats is.

MUSIC MIX WEEKEND 1
18-19 november 2017
, zaterdag 9.30 uur - zondag 17.00 uur in Buitengoed Fredeshiem, Steenwijk
De bijzondere Music Mix weekenden hebben een speciaal plaatsje in ons hart en in dat van honderden cursisten. Het doel van Music Mix is tweeledig: verdieping creëren in een bepaald repertoire en verschillende genres bij elkaar brengen. Het vereiste niveau verschilt per workshop. Bij sommige verwachten we van de deelnemers dat zij zich thuis voorbereiden. Op zaterdag is er een avondprogramma met onder andere een open podium voor deelnemers en docenten. Zondagmiddag laat elk ensemble iets horen in de eindpresentatie. Je kunt per weekend aan één workshop deelnemen.

Keuze uit 4 workshops:

1 - MONGOOLSE KEELZANG EN BOVENTONEN NIEUW
Docent: Rowan Hartsuiker
Het Nederlandse woord keelzang doet de zangkunst niet geheel recht aan, keelzangers gebruiken naast de keel namelijk ook de kracht van buik, tong en neusholte. Rowan geeft tijdens dit weekend een algemene introductie tot Mongoolse keelzang en boventoonzang. Hij behandelt diverse technieken, waarbij ook enkele technieken voor boventoonzang aan bod komen. Dit is een unieke en karakteristieke zangtechniek waar zangers meerdere tonen tegelijkertijd zingen: een grondtoon en een melodieuze toon. Samen ontdekken we de mogelijkheden van de menselijke stem.
2 - SYRISCHE ZANG NIEUW
Docent: Anass Habib
Syrië was de laatste jaren niet in het nieuws om de geweldig rijke muziekcultuur. Maar die is er wel! Er zijn veel verschillende stijlen en stromingen in het land. Dat kan ook bijna niet anders met zulke buren. De Syrische muziek werd en wordt beïnvloed door muziek uit Turkije, Irak, Libanon, Jordanië en Palestina. Daarnaast zijn ook Aramese kerkmuziek, Andalusische muziek en Byzantijnse gezangen belangrijke invloeden. De liedvormen zijn talrijk: dansliederen, improvisaties, liederen uit Egypte, liederen uit Andalusië en religieuze liederen. Tijdens deze workshop werken we aan een aantal liederen waar Anass uitgebreid uitleg over geeft. De voertaal is Engels, maar Anass verstaat ook goed Nederlands.
3 - L’ARPEGGIATA VOOR KOOR
Docent: Harry de Beer
L’Arpeggiata van dirigent Christina Pluhar geniet wereldfaam om de frisse aanpak bij het vertolken van muziek uit het overgangsgebied van wereldmuziek en klassieke muziek. Dit is je kans om de vondsten van Pluhar zelf te zingen. De liederen van de cd’s Mediterraneo en Via Crucis komen uit Zuid-Italië, Griekenland, Spanje, Portugal en Noord-Afrika. Ze zijn puur en verfijnd, melancholisch en dan weer uitbundig. Dirigent en koorarrangeur Harry de Beer heeft dit seizoen weer een aantal liederen bewerkt voor gemengd koor. Gevorderde koorzangers mogen een solo zingen. Zangers die goed blokfluit, trompet, sopraansax, hobo of viool spelen krijgen ruimte om hun instrument in te zetten. Voorbereiding noodzakelijk.

DE VROUWEN VAN DE KEIZER, renaissanceweekend NIEUW
25-26 november 2017
, zaterdag 10.00 - zondag 17.00 uur in Buitengoed Fredeshiem, Steenwijk
Docenten: Jacqueline Dubach en Christopher Kale
We maken een tocht door Europa met Keizer Karel V, die dankzij een aantal bijzondere vrouwen kon uitgroeien tot een legendarische heerser. Vrouwen die succesvol regeringstaken op zich namen, en zich daarnaast opwierpen als beschermsters van muziek. Isabella van Castilië (oma van Karel V) bijvoorbeeld verdreef niet alleen de Moren uit Spanje, ook maakte zij van haar hof een kosmopolitisch cultuurcentrum. Margaretha van Oostenrijk (tante) staat bekend om haar krachtdadig gezag en de vele compositieopdrachten die zij verstrekte aan componisten als Pierre de la Rue. Dan zijn er nog Maria van Bourgondië (andere oma) en Margaretha van Parma (buitenechtelijke dochter) die hun culturele steentje bijdroegen. Kortom, een repertoire van Spaans tot Vlaams, dat we dit weekend verkennen.
Voor: baroktrombonisten, blokfluitisten, vedelspelers, gambisten, luitisten en zangers vanaf gemiddeld niveau

BULGAARSE KERSTLIEDEREN
donderdag 7 december 2017, 10.30-17.00 uur in de Dekenkapel Pieterskerk, Utrecht
vrijdag 8 december 2017, 10.30-17.00 uur in de Waalse kerk, Den Haag
NIEUW

Docent: Tatiana Lina
Dit Balkanland aan de Zwarte Zee heeft een rijk en gevarieerd erfgoed aan volksmuziek. In het westen kennen we vooral de moderne arrangementen – zoals op de cd’s Le Mystère des voix Bulgares – maar op het platteland klinken nog altijd traditionele werk-, feest- en seizoensliederen. Bulgaarse volksmuziek staat bekend om asymmetrische ritmes, wat met de stappen van de dansers overeenkomt. De zangstijl wordt gekenmerkt door versieringen en het gebruik van dissonanten. Tijdens de workshop zingen we wereldlijke en religieuze kerstliederen – zowel moderne koorarrangementen als traditionele liederen.

MUSICEREN MET KERST KLASSIEKER
22-27 december 2017
, vrijdag 16.00 - woensdag 10.00 uur in Eigentijdserf, Westelbeers
Docenten: Hanny Geerlings en Reinout Godschalk
‘Een kerstcruise, maar dan in de bossen van Brabant,’ zo werd deze kerstweek getypeerd door een cursist. De kerstweek is de ontspannen jaarafsluiting van Huismuziek. Er is muzikaal voor ieder wat wils maar daarnaast is er ook ruimte voor een goed gesprek, lekker eten, een wandeling of een puzzel. Instrumentalisten musiceren in een instrumentaal ensemble, zangers in een vocaal ensemble. We pakken grote en kleine klassieke werken aan, maar ook lichte muziek komt aan bod. De docenten arrangeren de muziek voor de voorhanden zijnde bezetting. Naast de vocale en instrumentale ensembles krijgen alle deelnemers gelegenheid te zingen en als er voldoende blokfluitisten zijn vormen we een blokfluitensemble. Er is ook gelegenheid voor vrij musiceren.

BACHMOTET JESU, MEINE FREUDE
20-21 januari 2018
, zaterdag 10.00 - zondag 17.00 uur in Akoesticum, Ede
Docenten: Marjolein Berkvens en Kees Hilhorst
In Bachs tijd was een motet een geestelijke compositie voor koor met basso continuo. Vaak speelden  andere instrumentalisten met de zangstemmen mee. Voor ons is dat ook prettig: de zangers worden in de – bij vlagen – moeilijke polyfone muziek van Bach gesteund door de instrumenten. De instrumentalisten kunnen zich dan weer laten inspireren door de zangers in ‘zingend en sprekend spelen’. Zo werken we aan een prachtig ensemble.

MUSICEREN MET GEBAREN NIEUW
zondag 28 januari 2018
, 10.00-17.00 uur in Akoesticum, Ede
Docent: Kay Krijnen
Hou je van musiceren op het scherpst van de snede? Laat je dan leiden door dirigent Kay, die de muziek voor deze dag ter plekke componeert. We werken niet met bladmuziek, maar met improvisatie, creativiteit en een uitgebreide gebarentaal. We gebruiken deze interactieve compositiemethode om spannende muziek te maken die is geïnspireerd op de input van de deelnemers. Het is een enorme uitdaging, maar de resultaten zijn spectaculair. Het vocabulaire is gebaseerd op twee bestaande talen: Sound Painting en Rhythm with Signs. Er zijn ruim negentig gebaren waarmee we dynamiek, toonhoogte, ritme en ontwikkeling aan kunnen duiden. Natuurlijk hoef je ze niet allemaal te leren, maar aan het einde van de workshop zingen en spelen we al hele composities.

MUSIC FOR A WHILE
9-11 maart 2018
, vrijdag 18.00 uur met soep en broodjes - zondag 17.00 uur in Conferentiecentrum De Glind, De Glind
Docenten: Diederik van Dijk, Sascha Mommertz, Marijn Slappendel en Tanja Obalski
Henry Purcell componeerde veel inspirerende muziek voor zang en instrumenten. Niet alleen in opera’s, maar ook in kleinere composities keert de combinatie zang en blokfluit met regelmaat terug. De bezetting van een of twee zangers (sopranen en baritons) in combinatie met twee blokfluiten en basso continuo staat tijdens deze cursus centraal. Naast werken van Purcell zullen ook prachtige songs en odes van tijdgenoten als John Blow en Henry Hall de revue passeren. Ontdek samen met de docenten hoe inspirerend deze prachtige muziek is.

IMPROVISEREN KUN JE LEREN
zondagen 11 maart, 8 april en 13 mei 2018
, 13.00-17.00 uur in Utrechts Centrum voor de Kunsten
Docent: Robijn Tilanus
Iedereen heeft improvisatietalent. Maar bij velen slaapt dit. In deze cursus krijg je een groot aantal handvatten aangereikt om over de ‘improvisatiedrempel’ te stappen en de wereld van de improvisatie te verkennen. Improvisatiecoach Robijn laat je ervaren hoe heerlijk het is om achter je instrument te gaan zitten en los van de noten iets vanuit je gevoel van het moment te kunnen spelen. Je leert je eigen improvisatiestijl te ontdekken. Als je daarna weer van bladmuziek gaat spelen, merk je dat je minder bang bent om foute noten te spelen.

RILEY, MINIMALIST VAN HET EERSTE UUR
zondag 18 maart 2018
, 10.00-17.00 uur in Muziekgebouw aan ‘t IJ, Amsterdam
Docenten: Katharina Gross en Arnold Marinissen
Met zijn werk In C bracht Terry Riley in 1964 Minimal Music in één klap in het centrum van de aandacht en maakte hij een muzikaal statement dat vandaag de dag nog kaarsrecht overeind staat. In C is een prachtig stuk. Na een componistenloopbaan van meer dan vijftig jaar toont tachtiger Riley in zijn recente werk aan muzikaal nog even vitaal te zijn als toen. Minimal music is hypnotiserend, verandert steeds van kleur, kent veel herhaling, maar ontwikkelt zich gestaag. Het is daardoor erg bijzonder om te spelen! Katharina en Arnold nemen je mee op ontdekkingstocht langs het werk van Riley.

ARRANGEREN
Voor: (ver)gevorderden en vakmusici (basiskennis van Finale of Sibelius is een vereiste)
vrijdagen 6, 13 en 20 april 2018, 10.00-13.00 uur in Akoesticum, Ede
Docent: Willem van Merwijk
Een mooi arrangement is tegenwoordig niets bijzonders meer. Arrangeren is een belangrijk onderdeel van de meeste conservatoriumopleidingen geworden. Wie al een tijdje is afgestudeerd, heeft vaak niet de kans gehad om te leren arrangeren. In de lespraktijk is de behoefte aan arrangementen op maat echter groot. In deze cursus leer je arrangeren voor een zelf te bepalen ensemble. De arrangementen zijn in de les hoorbaar. Zo leer je van elkaar. Willem van Merwijk arrangeert onder andere voor het Nederlands Blazers Ensemble, Nationaal Kinderkoor, Wouter Hamel en Janine Jansen.

MUSIC MIX WEEKEND 2
14-15 april 2018
, zaterdag 9.30 uur - zondag 17.00 uur in Buitengoed Fredeshiem, Steenwijk
Keuze uit 4 zangworkshops:
1 - ZINGEN ALS ZAP MAMA NIEUW
Docent: Nicoline Snaas
Wie kent Zap Mama nog? Polyfone ritmes, sfeerklanken uit het oerwoud, vocale grapjes, zoals een startende auto, Afrikaanse ritmes, funk en soul: Afropeaanse muziek noemen de oprichtsters het. De zussen Daulne hebben roots in Congo en met die achtergrond creëren ze hun eigen stijl. Nicoline studeerde zelf bij een van de zussen en leerde dat de prachtige Afrikaanse muziek soms helemaal niet vast te leggen is, dat het afhangt van hoe de wind waait. In deze workshop leer je een aantal songs. Je leert los te komen van nootjes, want we werken met voor- en nazingen zoals muziek al eeuwen wordt doorgegeven.
2 - SCANDINAVISCHE FOLK VOOR KOOR NIEUW
Docent: Tatiana Lina
De afgelopen decennia groeide de interesse in traditionele muziek. In veel landen leren musici opnieuw traditionele liederen en geven ze er hun eigen moderne draai aan. Een aantal artiesten maken Scandinavische folkmuziek opnieuw toegankelijk: Gjallarhorn (Zweedse en Finse moderne folk), Värttinä (een Finse volksmuziekgroep), Mari Boine (een Noorse Samizangeres) en vele anderen. Tijdens deze workshop zingen we moderne koorarrangementen van traditionele liederen uit Finland, Zweden en Noorwegen. Het zijn strakke ritmische composities in combinatie met mooie noordelijke folkmelodieën. Het repertoire is uitdagend, maar als je de liederen eenmaal in je vingers hebt, zijn het de mooiste voorbeelden van de koorkunst.
3 - CORSICAANSE POLYFONIE VOOR VROUWEN
Docent: Nadine Rossello
De eilander eigenheid van Corsicaanse polyfonie heb je misschien al ervaren tijdens een van Tatiana Lina’s workshops met Corsicaanse zang. Zij leerde deze bijzondere traditie van Nadine Rossello. Hoog tijd om haar eens uit te nodigen. We kennen Corsicaanse polyfonie gezongen door mannen. Vrouwen zongen vooral thuis of in de kerk. Bepaalde liederen waren speciaal voor hen gereserveerd, zoals klaagzangen, wiegeliedjes en begrafenisliederen. Tegenwoordig zingen Corsicaanse vrouwen alles wat ze maar willen! Hierbij is het erg belangrijk je eigen geluid te laten horen en goed te luisteren naar en reageren op de anderen. We studeren tijdens dit weekend een drietal wereldlijke en religieuze liederen in en werken daarbij aan stemplaatsing, ademhaling, versieringen, het zoeken naar harmonieën, vrijheid en communicatie. De voertaal is Engels.
4 - ROARING TWENTIES, muziektheater met Weill en Brecht NIEUW
Docent: Christine Brandenburg
In deze cursus maken we kennis met volkstoneel zoals tekstschrijver Bertold Brecht en componist Kurt Weill dat maakten in de ‘Roaring Twenties’, als aanklacht tegen de gevestigde orde en de uitbuiting van arbeiders. Die Dreigroschenoper en Mahagonny zijn daar de bekendste voorbeelden van. In een kleine voorstelling komen podiumpresentatie, beweging, tekstbeleving en dictie aan de orde. De liederen worden met natuurlijke stem gezongen vanuit theatrale zeggingskracht in de originele (Duitse en Franse) taal. De enscenering is in het Nederlands. Een vakpianist zorgt voor begeleiding. Sla je verenboa om, en zing met omfloerste stem enkele tophits uit het interbellum als ‘Surabaya Johnny’, ‘Mackie Messer’ en ‘Seeräuber Jenny’. Het gaat in deze workshop puur om theater, zangtechniek komt niet aan de orde.

MUSIC FOR THE VIRGIN QUEEN, renaissancedag
zondag 22 april 2018
, 10.00-17.00 uur in Akoesticum, Ede
Docenten: Jacqueline Dubach en Christopher Kale
We maken een tijdreis naar het hof van Elizabeth I, de legendarische Engelse koningin. Bekend is dat Elizabeths vader, Henry VIII, zelf graag componeerde. Wie kent zijn ballade ‘Pastime with good company’ niet? Maar ondanks de kunstminnende en componerende vader, kwam pas onder Elizabeths heerschappij de muziek tot bloei als nooit tevoren: componisten als Frye, Fayrfax en Cornysh gaven een geheel eigen, Britse draai aan de Bourgondische stijl die tijdens de Tudorregering in zwang was. Uiteraard mag de muziek uit het wereldberoemde Eton Choirbook ook niet ontbreken in deze workshop.

STADSROMANCES NIEUW
donderdag 24 mei 2018
, 10.30-17.00 uur in Dekenkapel Pieterskerk, Utrecht
Docent: Tatiana Lina
In het Russische Keizerrijk van de achttiende eeuw ontstond het liedgenre romance: sentimentele (klein)kunstliederen met zigeunerinvloeden en mooie toegankelijke melodieën. Wat de romance bijzonder maakt, is dat het genre nu nog waanzinnig populair is bij de doorsnee Rus, waardoor het repertoire steeds uitbreidt. De liederen hebben folkloristische, eenvoudige teksten en geven de ruimte aan zowel verfijnde als rauwe emoties. De stadsromance is een subgenre van de romance. Deze liederen ontstonden in de steden en zijn ook voornamelijk daar populair. Tatiana heeft een aantal liederen gekozen en gearrangeerd uit Russische en Georgische steden.

IF MUSIC BE THE FOOD OF LOVE
25-27 mei 2018
, vrijdag 18.00 - zondag 17.00 uur in Buitengoed Fredeshiem, Steenwijk
Docenten: Jörn Boysen, Enrique López Cortón en María Sanchez Ramírez
Auditie in februari/maart 2018!
De Engelse componist Henry Purcell, ook wel de Orpheus Britannicus genoemd, is een van de belangrijke componisten uit de zeventiende eeuw. Hij ontwikkelde een heel eigen, unieke stijl, en gebruikte ook stijlelementen uit Italië en Frankrijk. Dat is te horen in de suite uit Purcells semi-opera King Arthur. Omdat Purcell vooral door zijn vocale muziek zo beroemd is, mag die niet ontbreken in deze cursus. We gaan werken aan muziek voor verschillende soorten podia: Het prachtige Nunc dimittis werd in de kerk gezongen, ‘If Music be the Food of Love’ is een vierstemmig zetting van een lied uit Shakespeares komedie Twelfth Night, or What You Will, en de catches met hun schuine teksten zong men in de kroeg bij een biertje.

MUZIEKWEEK VAN AZNAVOUR TOT ZELENKA KLASSIEKER
15-20 juli 2018
, zondag 11.00 uur - vrijdag na het diner in Eigentijdserf, Westelbeers
Docenten: Coert Bremmers, Susanne Gersch, Ines Leijen, Peter van Os en Elske Tinbergen
Een week voor de avontuurlijke muziekliefhebber! Muziek in de meest uiteenlopende stijlen en genres: van barok tot hedendaagse muziek, van volksmuziek en muziektheater tot experimentele muziek. We hanteren allerlei samenstellingen en werkvormen: groot orkest, groot koor, kamermuziekensembles, duo’s, trio’s, kwartetten, zowel vocaal als instrumentaal, alles is denkbaar. De docenten arrangeren veel van de muziek speciaal voor de cursus. We bieden diverse workshops, gevarieerde avondprogramma’s en daarnaast is er ook nog gelegenheid om op zoek te gaan naar speel- of zangmaatjes voor de vrije uren.

KAMERMUZIEKWEEK EN KAMERMUZIEKVIERDAAGSE KLASSIEKERS
Kamermuziekweek: 22-27 juli 2018
, zondag 10.00 - vrijdag 20.00 uur
Kamermuziekvierdaagse: 29 juli - 1 augustus 2018
, zondag 10.00 - woensdag 20.00 uur
Locatie: Eigentijdserf, Westelbeers
Docenten: Ingrid Slangen, Pauline Terlouw, Christiaan Thomasius, Dick Verhoef e.a.
Is kamermuziek je passie, dan moet je hier zijn! Kamermuziekcontact en Huismuziek organiseren twee kamermuziekcursussen in de zomer. We spelen klassieke muziek uit het klassieke, romantische en hedendaagse repertoire. Je kunt je opgeven als losse deelnemer of als vast ensemble. Losse deelnemers spelen in twee verschillende ensembles en ook leden van vaste ensembles worden in een tweede ensemble ingedeeld. Elk ensemble repeteert twee keer per dag, één keer met docent en één keer zonder docent. De muziek krijg je ruim van tevoren toegestuurd, voorbereiding is noodzakelijk. ’s Avonds kun je zelf ad hoc ensembles samenstellen, waarvoor voldoende bladmuziek aanwezig is.

Kijk op www.huismuziek.nl. De inschrijving is geopend. Een gratis cursusbrochure kunt u aanvragen via info@huismuziek.nl of door te bellen naar 026-8450788.