15104 - Van Lübeck naar Napels
Soort cursus Koor en instrumentaal ensemble
Bestemd voor ORKEST hoboïsten, een fagottist, strijkers, en een klavecinist KOOR zangers SATB
Niveau ♪♪♪ t/m ♪♪♪♪
Data 02 mei 2015 t/m 09 mei 2015
Tijd (-en) aanvang zaterdag 18.00 uur met een diner, aanvang cursus 20.00 uur, einde zaterdag 10.00 uur.
Locatie De Glind, De Glind
Docent(-en) Jan van Zelm, María Sánchez Ramírez, Jörn Boysen
Prijs Derden: € 570,00 / Leden: € 510,00 / T/m 30 jaar: € 255,00
Max. aantal deelnemers35
Uiterste inschrijfdatum23 april 2015   De inschrijving voor deze cursus is gesloten.

Ben je klaar voor een intensieve muziekweek met Italiaanse en Duitse barokmuziek voor koor en orkest, geschreven rond 1700? Op het programma staan onder andere een concerto van Dall´Abaco, een orkestsuite van Johann Bernhard Bach, een cantate van Buxtehude en delen uit de Vespro della Beata Vergine van Alessandro Scarlatti voor koor en orkest. Op vrijdag sluiten we de cursus af met een openbare uitvoering. Overdag wordt er gerepeteerd en ‘s avonds is er gelegenheid tot vrij musiceren (denk aan cantates, quadro’s en concerti) waarbij de docenten beschikbaar zijn voor coaching. Ter voorbereiding krijg je de bladmuziek toegestuurd.

Op het programma:
INSTRUMENTAAL
Johann Bernhard Bach: Suite in G
Ouverture – Gavotte en Rondeau – Sarabande – Bourrée – Air – Menuett – Gigue

Evaristo Felice dall'Abaco: Concerto in g
Largo – Allegro e Spiritoso – Grave – Allegro

VOCAAL MET INSTRUMENTEN
Dieterich Buxtehude: Cantate Domine Salvum fac Regem

VOCAAL A CAPELLA
Johann Joseph Fux: Motet De Profundis
Alessandro Scarlatti: Vespro della Beata Vergine

Nisi a 4 – Lauda Jerusalem a 4
Alessandro Scarlatti: Motet Arsi un Tempo

WEEKINDELING
Op zaterdag begint de cursus om 18... meer informatie

images index
Jan van Zelm

Jan van Zelm studeerde piano aan de muziekpedagogisch akademie in Alkmaar en zang bij Kevin Smith aan het conservatorium in Amsterdam. Hij is als zanger verbonden aan het Groot Omroepkoor. Naast zijn werk als zanger was hij jarenlang hoofddocent klassieke zang aan conservatorium in Groningen. De laatste tijd geeft hij regelmatig workshops aan diverse koren in heel Nederland, met terugkerende onderwerpen als resonans, adem, tekstdeclamatie, expressie en muzikale zeggingskracht. Om koorzangers vanuit hun individuele liefde voor muziek en tekst tot hecht musiceren in een homogene samenklank te brengen is zijn drijfveer. In zijn werk laat hij zich ook inspireren door Alexandertechniek die zich richt op de vraag: hoe gebruiken wij onszelf mentaal en fysiek wanneer we musiceren?

María Sánchez Ramírez

Celliste María Sánchez Ramírez, geboren in Toledo, Spanje, behaalde haar masterdiploma cello en kamermuziek in 1999 bij Itziar Atutxa aan het Conservatorio Superior de Música Jesús Guridi in Victoria. In hetzelfde jaar begon ze haar studie barok- en moderne cello bij Jaap ter Linden en Lucia Swarts aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. In deze tijd naam ze deel aan masterclasses van Quirine Viersen, Mihael Strauss, Rainer Zipperlin en Anner Bylsma. Ze behaalde haar diploma barokcello in 2003 en moderne cello in 2005. María is lid van Musica Poetica en Le Tendre Amour (Barcelona) en werkt verder met ensembles en orkesten in Duitsland, Spanje en Nederland. Ze geeft regelmatig concerten in Europa en de Verenigde Staten en speelt op festivals als Graz Festival, Itinéraire Baroque, Festival Mitte Europa, Van Wassenaer Early Music Festival en Boston SoHip Festival. Zij heeft gewerkt met onder meer dirigenten Jos van Veldhoven, Macus Creed en Federico María Sardelli. In 2007 richtte ze haar eigen groep Las Esferas op, dat zich richt op de uitvoering van Spaanse barokmuziek. Zij heeft opnames gemaakt voor cd labels Challenge Records, Verso, Brilliant en K617 en maakte opnames voor radio en televisie in verschillende Europese landen. María was docente aan het Conservatorio Profesional de Salamanca. Tegenwoordig geeft ze regelmatig workshops en masterclasses barokcello in Spanje, zoals de "Curso de Música Barroca de Denia (Alicante). In Den Haag leidt zij een amateurbarokorkest.

Jörn Boysen

De klavecinist en dirigent Jörn Boysen is in 1976 in Lübeck (Duitsland) geboren. Hij houdt zich al sinds zijn middelbare schooltijd intensief bezig met oude muziek. Boysen studeerde aan de Musikhochschule in Lübeck en vervolgens bij Tini Mathot en Ton Koopman aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Tijdens zijn studietijd in Lübeck richtte Boysen het orkest Musica Poetica op. Als dirigent, solist en continuospeler werkt hij regelmatig met orkesten en koren in Duitsland, Frankrijk en Nederland. Hij geeft bovendien masterclasses in de historische uitvoeringspraktijk. Critici beschrijven zijn klavecimbelspel als affectief en zeer delicaat.
Boysen is muzikaal leider van Opéra Mosset in Frankrijk en dirigeerde produkties bij het Onafhankelijk Toneel in Rotterdam (Orfeo Intermezzi, 2005) en de Utrechtse Spelen (Molière's/Charpentier's Le Malade Imaginaire, 2009 en 2011). Naast muziek voor deze productie componeerde hij instrumentale en vocale werken. Voor de concertserie Oude Muziek Nieuw in Den Haag componeerde Boysen alle ontbrekende recitatieven van onvolledige Bach's Markuspassie in diens stijl. In 2012 werd het werk ook in Duitsland uitgevoerd en door de pers als alternatief tot Bach's Matthäus- en Johannespassion geroemd. Boysen is programmeur van de vier concertseries van Stichting Musica Antica da Camera in Den Haag. Kijk hier voor meer informatie.