Bestemd voor |
zangers, (blok)fluitisten, (alt)violisten, cellisten, contrabassisten, gambisten, fagottisten en een luitist... meer informatiezangers, (blok)fluitisten, (alt)violisten, cellisten, contrabassisten, gambisten, fagottisten en een luitist.
ALLEEN NOG PLAATS VOOR BASSEN! |
Data |
04 februari 2012 t/m 05 februari 2012 |
Tijd (-en) |
aankomst zaterdag 10.00 uur, aanvang cursus 10.30 uur, einde zondag 17.00 uur |
Locatie |
De Glind, De GlindPostweg 65 3794MK De Glind T 0342 - 452017 E info@ymcadeglind.nlW http://www.ymcadeglind.nlRouteplanner: Google MapsHet conferentiecentrum De Glind is gelegen in een mooie rustige omgeving in een klein plaatsje dat De Glind heet, vlakbij Barneveld. Je kunt in de directe omgeving fietsen en wandelen en vlakbij ligt een openluchtzwembad dat in de zomermaanden geopend is.
Het complex bestaat uit een hoofdgebouw met daarin alle slaapvertrekken en een aantal zalen. In de tuin ligt een tweede gebouw, met daarin de Parkzaal, een ruime zaal met een goede akoestiek.
NOTA BENE: Er is GEEN LIFT in de Glind en tweederde van de slaapkamers bevindt zich op de eerste verdieping. Een grotere zaal, het Topdek, bevindt zich op de tweede verdieping, maar deze zaal wordt niet voor al onze cursussen gebruikt.
KAMERS
Er is een beperkt aantal kamers op de begane grond beschikbaar. Als traplopen een probleem voor je is, laat het ons vooraf tijdig weten.
Op de kamers is geen sanitair aanwezig, douche en toilet bevinden zich op de gang. De kamers hebben wel een wastafel. De bedden zijn opgemaakt en er ligt een handdoek. Er zijn een- en tweepersoonskamers en een aantal meerpersoonskamers. Als je een eenpersoonskamer wenst dien je dit vooraf kenbaar te maken. Je krijgt dan enkele weken voorafgaand aan de cursus te horen of je een eenpersoonskamer kunt krijgen. In de meeste gevallen lukt het om aan alle kamerwensen te voldoen.
GROEPSTAXI
Voor cursisten die met het openbaar vervoer komen regelen wij een voordelige groepstaxi.De kosten daarvoor zijn voor de cursist en zijn afhankelijk van het aantal personen. Geef je op voor de groepstaxi op het inschrijfformulier onder 'opmerkingen' of middels een e-mail aan het bureau.
KORTING VOOR WIE ELDERS OVERNACHT je krijgt een geringe korting: € 10,00 voor een weekend, € 30,00 voor een midweek en € 40,00 voor een week. Geef dit aan onder opmerkingen op het inschrijfformulier, het bureau kent vervolgens de korting toe.
|
Prijs |
Derden: € 240,00 /
Leden: € 210,00
|
Uiterste inschrijfdatum | 24 januari 2012 De inschrijving voor deze cursus is gesloten. |
De afgelopen jaren hebben we in deze cursus genoten van twee van Henry Purcell’s ‘semi-opera’s’: King Arthur en Dioclesian. Dit jaar willen we het werk van Purcell in de volle breedte aan bod laten komen: instrumentaal en vocaal, van kerkelijk tot koninklijk, marktplein en kroeg. Centraal staan de anthem: ‘Sing unto the Lord a new song’, uit 1688, en delen uit de Ode for St. Cecilia’s Day uit 1692.
Purcell (1659-1695) begon zijn muziekcarrière als koorknaap, en werd in 1679 organist in de Westminster Abbey. In het begin van zijn carrière als componist schreef hij vooral kerkelijke werken; aanvankelijk in de oude polyfone stijl, later ook meer homofoon, onder Franse en Italiaanse invloeden. Een nieuw genre in die tijd was de Ode voor koninklijke gelegenheden zoals verjaardagen en terugkeer naar de residentie (‘welcome songs’)... meer informatie De afgelopen jaren hebben we in deze cursus genoten van twee van Henry Purcell’s ‘semi-opera’s’: King Arthur en Dioclesian. Dit jaar willen we het werk van Purcell in de volle breedte aan bod laten komen: instrumentaal en vocaal, van kerkelijk tot koninklijk, marktplein en kroeg. Centraal staan de anthem: ‘Sing unto the Lord a new song’, uit 1688, en delen uit de Ode for St. Cecilia’s Day uit 1692.
Purcell (1659-1695) begon zijn muziekcarrière als koorknaap, en werd in 1679 organist in de Westminster Abbey. In het begin van zijn carrière als componist schreef hij vooral kerkelijke werken; aanvankelijk in de oude polyfone stijl, later ook meer homofoon, onder Franse en Italiaanse invloeden. Een nieuw genre in die tijd was de Ode voor koninklijke gelegenheden zoals verjaardagen en terugkeer naar de residentie (‘welcome songs’). Met de komst van de katholieke koning James II in 1685 werd de Chapel Royal met de anglicaanse muziek gemarginaliseerd. Toen in 1689 koning William III meer in oorlog dan in muziek geïnteresseerd bleek, verlegde Purcell zijn werkterrein naar lesgeven, theater, en muziek voor openbare gelegenheden. Bijna al zijn (semi-)opera’s zijn na 1690 ontstaan. Alleen voor Queen Mary schreef hij nog ‘birthday odes’, en tenslotte begrafenismuziek. In deze cursus komt muziek uit deze verschillende sferen aan bod.
De cursus is bestemd voor zangers met ruime koorervaring. Het koor heeft een SATB bezetting, en er zijn diverse solopartijen. Als je solo wilt zingen, geef dat dan op onder ‘opmerkingen’ op het inschrijfformulier. Voor het orkest is de bezetting meestal ook vierstemmig. Blokfluitisten moeten SATB kunnen spelen en bereid zijn tussen de instrumenten te wisselen. De klavecinist en luitist kunnen de baspartij zelf uitwerken of gebruik maken van een uitgewerkte baspartij. De muziek krijg je vier weken van te voren toegestuurd.
DE CURSUS IS VOLGEBOEKT! |
 Pauline van Hulst-Kramers studeerde blokfluit, koordirectie en biologie. Als uitvoerend musicus maakte ze een aantal jaren deel uit van het ensemble The Pleasant Companions. Ze is werkzaam als blokfluitdocente en bij Huismuziek actief als dirigent. Sinds 1998 is zij dirigente van de zanggroep Het Nederlandse Lied en zij is betrokken bij tal van andere projecten voor amateurmusici. |
 Pieter Kramers studeerde biologie en koordirectie. Naast zijn dagelijks werk als bioloog bij het RIVM in Bilthoven is hij steeds actief geweest als (koor)dirigent. Hij was oprichter en dirigent van verschillende kamerkoren en een lichte muziek koor. Sinds 2000 heeft hij de leiding van het Schütz-projectkoor Bilthoven en sinds 2009 van de Clarionetten Capel, een ensemble van 11 solo-klarinetten. |