Bestemd voor |
spelers en bouwers van vroege rietinstrumenten zoals bijvoorbeeld kromhoorn, doedelzak, schalmei en dulciaan... meer informatiespelers en bouwers van vroege rietinstrumenten zoals bijvoorbeeld kromhoorn, doedelzak, schalmei en dulciaan. |
Locatie |
Houtclub Ede, Ede |
Prijs |
Derden: € 80,00 /
Leden: € 70,00
/ T/m 30 jaar: € 35,00
N.B.: Materiaalkosten ca. € 20 |
DEZE CURSUS IS GEANNULEERD VANWEGE DE CORONACRISIS. Op 19 september om 16.00 uur bieden wij een webinar aan van Lizzie Gutteridge: Rieten voor vroege rietinstrumenten aanpassen en onderhouden. Deelname is gratis. Het webinar wordt aangeboden via het platform Zoom en duurt een uur. Lees hier alle informatie en schrijf je hier direct in.
De hieronder beschreven cursus hopen wij in het seizoen 2021-22 te kunnen aanbieden.
Wij zijn verheugd een workshop ‘rieten maken’ aan te kunnen bieden voor spelers en bouwers van vroege rietinstrumenten zoals bijvoorbeeld kromhoorn, doedelzak, schalmei en dulciaan. De workshop wordt gegeven door musicus en rietenmaker Lizzie Gutteridge. Zij heeft veel ervaring met het spelen van muziek uit de Middeleeuwen en de Renaissance. Ze begon in 2013 met het maken van rieten voor eigen gebruik, maar ontdekte al spoedig dat veel mensen haar rieten wilden hebben... meer informatie DEZE CURSUS IS GEANNULEERD VANWEGE DE CORONACRISIS. Op 19 september om 16.00 uur bieden wij een webinar aan van Lizzie Gutteridge: Rieten voor vroege rietinstrumenten aanpassen en onderhouden. Deelname is gratis. Het webinar wordt aangeboden via het platform Zoom en duurt een uur. Lees hier alle informatie en schrijf je hier direct in.
De hieronder beschreven cursus hopen wij in het seizoen 2021-22 te kunnen aanbieden.
Wij zijn verheugd een workshop ‘rieten maken’ aan te kunnen bieden voor spelers en bouwers van vroege rietinstrumenten zoals bijvoorbeeld kromhoorn, doedelzak, schalmei en dulciaan. De workshop wordt gegeven door musicus en rietenmaker Lizzie Gutteridge. Zij heeft veel ervaring met het spelen van muziek uit de Middeleeuwen en de Renaissance. Ze begon in 2013 met het maken van rieten voor eigen gebruik, maar ontdekte al spoedig dat veel mensen haar rieten wilden hebben. Inmiddels worden haar rieten door beroeps- en amateurmusici over de hele wereld gebruikt. Sinds 2016 maakt ze rieten voor schalmeibouwer Erik Martens, die haar bij deze workshop assisteert. Lizzie breidt haar rietenrepertoire gestaag uit. Haar nieuwe uitdaging is het maken van rieten voor rauschpfeifen en ranketten. In deze workshop laten we zien hoe rieten met de hand worden gemaakt van ‘voorgegutst’ en ‘ongegutst’ hout. Daarna mag je zelf een riet maken, onder toeziend oog van de meester. Het maken van een goed riet vraagt de nodige ervaring; de eerste pogingen leiden meestal niet direct tot een ‘perfect’ resultaat. We hopen dat je op z’n minst de deur uitgaat met een riet dat werkt! Ook heb je genoeg kennis opgedaan om thuis verder te kunnen. De workshop bestaat uit twee delen: ‘s ochtends leer je hoe je een riet snijdt uit een voorgeweekt stuk riethout; ‘s middags krijgt elke deelnemer twee voorgesneden rieten om op een stift te monteren, te schrapen en af te werken.
We kunnen rieten maken voor de volgende merken: Voor schalmei: - sopranino: Martens, Hanchet en Moulder; - sopraan en alt: Martens, Cronin, Parr, Hanchet, Heller en Moulder; - tenor en bas: alle merken. Voor dulciaan en curtal: - sopraan en alt: graag vooraf de afmetingen van het bestaande riet doorgeven; - tenor en bas: alle merken. Voor kromhoorn: - tenor en bas: alle merken. Voor dulcaine en still shawm: Moulder. Voor sordoun: alle groottes en merken. Fijn als je ons laat weten welk instrument je meeneemt naar de workshop!
Om te voorkomen dat het aanwezige gereedschap moet rouleren, is het raadzaam om het volgende bij je te hebben (indien je erover beschikt, natuurlijk): - je instrument met stift (ofwel staple); - je eigen gereedschap; - een doosje om de rieten in te doen; - potlood en papier; - een liniaal of meetlint; - een schaar; - tangetjes om koperdraad te bewerken en door te snijden; - scherpe messen (bijv. afbreekmesjes of een speciaal schraapmes); - een doorn (ofwel mandrel), en - plaques (‘visjes’) die je tussen de bladen van het dubbelriet schuift wanneer je dat schraapt. |
 Lizzie Gutteridge is een energieke performer, gespecialiseerd in muziek uit de twaalfde tot de zeventiende eeuw. Als lid van Blondel en The York Waits is Lizzie even comfortabel op het concertpodium als in klederdracht op middeleeuwse festivals en banketten. Ze verscheen bijvoorbeeld in de voorstelling Nell Gwynn van The Globe Theatre, in The Knight of the Burning Pestle in het Wanamaker Theatre, met Passamezzo in Marokko en Londen en op tv in Thronecast – Gameshow of Thrones. Ook was ze te zien in A Merry Tudor Christmas with Lucy Worsley en te horen op doedelzak in Dance Macabre van Gregory Rose. In haar soloproject Consort of 1 combineert ze oude muziek op historische instrumenten met het gebruik van live loopen waardoor ze in haar eentje lagen van middeleeuwse en renaissance muziek kan opbouwen. |