Data |
08 februari 2025 t/m 09 februari 2025 |
Tijd (-en) |
zaterdag 10.00 - zondag 17.00 uur |
Locatie |
Akoesticum, EdeNieuwe Kazernelaan 2 D42 6711JC Ede T 0318-304 349 E info@akoesticum.orgW https://www.akoesticum.orgRouteplanner: Google MapsAkoesticum is een nationaal trainingscentrum voor podiumkunsten, gehuisvest in de Frisokazerne in Ede en ligt pal aan het NS-station Ede-Wageningen. Er is een groot auditorium, twee grote tuinzalen, acht studio’s en nog enkele zalen. Het biedt eenvoudige overnachtingsfaciliteiten en heeft een eigen restaurant. Alle kamers zijn tweepersoons, die met toeslag als eenpersoonskamer kunnen worden gebruikt. Alles bevindt zich op de begane grond, m.u.v. de slaapkamers, die ook met een lift bereikbaar zijn. Elke kamer heeft eigen sanitair.
Er ligt een laken/handdoekenpakket klaar op de kamer. Er is (gratis) parkeergelegenheid bij het gebouw. |
Prijs |
Derden: € 335,00 /
Leden: € 310,00
/ T/m 30 jaar: € 155,00
Toeslag éénpersoonskamer: € 37,00
Korting bij overnachting en ontbijt elders: € 29,00
N.B.: De prijs is inclusief overnachting met volpension |
Uiterste inschrijfdatum | 06 februari 2025 De inschrijving voor deze cursus is gesloten. |
Vrouwen hebben altijd muziek gemaakt – uitgevoerd, bijvoorbeeld in het klooster of thuis en later ook openbaar, maar ook geschreven. Vaak schreven zij stukken voor het gebruik in hun eigen omgeving. Tijdens dit weekend laat zangpedagoog en zangeres Tanja Obalski je kennis maken met muziek voor vrouwenensemble, geschreven door vrouwelijke componisten. We gaan werken in klein ensemble aan stukken die een kleine 1000 jaar muziekgeschiedenis omspannen. Waar Hildegard von Bingen ca. 900 jaar later nog steeds heel beroemd is, zijn de madrigalen van de zestiende-eeuwse Maddalena Casulana tegenwoordig nauwelijks bekend. Toch zijn deze werken juweeltjes in hun genre. Op het programma staat een aantal stukken voor voci pari, een bijzondere bezetting voor gelijksoortige stemmen. Louise Reichardt was aan het begin van de negentiende eeuw een bekende zangpedagoog, componist en oprichter van een vrouwenkoor. Haar oeuvre omvat religieuze liederen voor de bezetting SSAA, waarvan wij er een aantal gaan verkennen... meer informatie Vrouwen hebben altijd muziek gemaakt – uitgevoerd, bijvoorbeeld in het klooster of thuis en later ook openbaar, maar ook geschreven. Vaak schreven zij stukken voor het gebruik in hun eigen omgeving. Tijdens dit weekend laat zangpedagoog en zangeres Tanja Obalski je kennis maken met muziek voor vrouwenensemble, geschreven door vrouwelijke componisten. We gaan werken in klein ensemble aan stukken die een kleine 1000 jaar muziekgeschiedenis omspannen. Waar Hildegard von Bingen ca. 900 jaar later nog steeds heel beroemd is, zijn de madrigalen van de zestiende-eeuwse Maddalena Casulana tegenwoordig nauwelijks bekend. Toch zijn deze werken juweeltjes in hun genre. Op het programma staat een aantal stukken voor voci pari, een bijzondere bezetting voor gelijksoortige stemmen. Louise Reichardt was aan het begin van de negentiende eeuw een bekende zangpedagoog, componist en oprichter van een vrouwenkoor. Haar oeuvre omvat religieuze liederen voor de bezetting SSAA, waarvan wij er een aantal gaan verkennen. Calliope Tsoupaki, een componist van nu, mengt voor haar stukken moderne klanken met elementen van veel oudere muziek tot een contemplatief en spiritueel geheel. Wij gaan werken aan Vesper in de versie voor vrouwenkoor, een ritueel gebed gebaseerd op oude Griekse hymnes, waarin oude technieken en moderne klanken elkaar ontmoeten. Tanja vult de kennismaking met dit bijzondere repertoire aan met tips over het zingen in kleine ensembles en de vrouwelijke zangstem. De cursus is voor ervaren zangeressen die de muziek zelfstandig kunnen voorbereiden. |
 Tanja Obalski is een ervaren zangeres en zangdocente. Ze kreeg haar eerste zang- en dwarsfluitlessen in haar geboortestad Lippstadt, Duitsland, waarna zij dwarsfluit studeerde aan de Hochschule für Musik und Theater in Hamburg. Vervolgens studeerde ze zang aan het Conservatorium van Amsterdam, bij Margreet Honig en Howard Crook. Aan hetzelfde conservatorium specialiseerde Tanja zich in historische uitvoeringspraktijk en barokzang en in 2003 rondde ze haar studie succesvol af. Er volgden masterclasses bij o.a. Jill Feldman en Emma Kirkby. Als soliste is zij te horen in oratoria, cantates en kamermuziekconcerten, in Nederland en daarbuiten. Tanja heeft een baan bij het Groot Omroepkoor. Naast haar bezigheden als concerterende zangeres is lesgeven haar grote passie: doorgeven wat zingen zo een geweldig vak maakt en mensen helpen om dit ook voor zichzelf te ontdekken. Haar lessen zijn vol handige tips uit de praktijk, of het nou gaat over stemgebruik, zingen in koor of ensemble, of historische uitvoeringspraktijk. |
Misschien vind je deze cursussen ook interessant: |