Bestemd voor |
Barokke of moderne strijkers, klavecimbel, en luit/theorbe . Toonhoogte 440 Hz.
VOL VOOR KLAVECIMBEL! |
Data |
31 oktober 2020 t/m 01 november 2020 |
Tijd (-en) |
zaterdag 10.00 - zondag 17.00 uur |
Locatie |
Akoesticum, EdeNieuwe Kazernelaan 2 D42 6711JC Ede T 0318-304 349 E info@akoesticum.orgW https://www.akoesticum.orgRouteplanner: Google MapsAkoesticum is een nationaal trainingscentrum voor podiumkunsten, gehuisvest in de Frisokazerne in Ede en ligt pal aan het NS-station Ede-Wageningen. Er is een groot auditorium, twee grote tuinzalen, acht studio’s en nog enkele zalen. Het biedt eenvoudige overnachtingsfaciliteiten en heeft een eigen restaurant. Alle kamers zijn tweepersoons, die met toeslag als eenpersoonskamer kunnen worden gebruikt. Alles bevindt zich op de begane grond, m.u.v. de slaapkamers, die ook met een lift bereikbaar zijn. Elke kamer heeft eigen sanitair.
Er ligt een laken/handdoekenpakket klaar op de kamer. Er is (gratis) parkeergelegenheid bij het gebouw. |
Prijs |
Derden: € 315,00 /
Leden: € 295,00
/ T/m 30 jaar: € 147,50
Toeslag éénpersoonskamer: € 35,00
Korting bij overnachting en ontbijt elders: € 25,00
N.B.: De prijs is inclusief volpension. |
Uiterste inschrijfdatum | 29 oktober 2020 De inschrijving voor deze cursus is gesloten. |
Battalia (strijd, gevecht, veldslag) van de bekende violist/componist Heinrich Ignaz Franz Biber (1644-1704) is een programmatisch juweeltje uit de zeventiende eeuw. Hoewel de titel misschien anders suggereert, is Battalia niet alleen een robuust stuk vol strijdlust; er komen ook trieste, ingetogen momenten in voor. Biber schrijft op een zeer beeldende manier en gebruikt allerlei muzikale trucjes. Hij beeldt bijvoorbeeld dronken soldaten uit door verschillende liedjes door elkaar te laten klinken. Er is een mars waarin een viool een fluit verklankt en een cello een trommel! De cellist moet daartoe stukjes papier tussen zijn snaren stoppen. Een bepaald soort pizzicato klinkt als een geweersalvo. Naast al het geweld en de spetterende effecten zijn vooral de prachtige Aria en het Adagio, Lamento der Verwundten Musquetire (klaagzang der gewonden) bijzonder expressief. Met een toonhoogte van a=440 Hz kunnen wij allemaal samenspelen... meer informatie Battalia (strijd, gevecht, veldslag) van de bekende violist/componist Heinrich Ignaz Franz Biber (1644-1704) is een programmatisch juweeltje uit de zeventiende eeuw. Hoewel de titel misschien anders suggereert, is Battalia niet alleen een robuust stuk vol strijdlust; er komen ook trieste, ingetogen momenten in voor. Biber schrijft op een zeer beeldende manier en gebruikt allerlei muzikale trucjes. Hij beeldt bijvoorbeeld dronken soldaten uit door verschillende liedjes door elkaar te laten klinken. Er is een mars waarin een viool een fluit verklankt en een cello een trommel! De cellist moet daartoe stukjes papier tussen zijn snaren stoppen. Een bepaald soort pizzicato klinkt als een geweersalvo. Naast al het geweld en de spetterende effecten zijn vooral de prachtige Aria en het Adagio, Lamento der Verwundten Musquetire (klaagzang der gewonden) bijzonder expressief. Met een toonhoogte van a=440 Hz kunnen wij allemaal samenspelen. Voor strijkers die willen ervaren hoe een stok uit de tijd van Biber voelt, is er een mogelijkheid een barokstok te lenen tijdens deze cursus. Voorbereiding is wel noodzakelijk, maar de muziek is niet zo moeilijk. |
Reacties van cursisten
'Wat een begenadigd docent! Haalde uit mij persoonlijk van alles dat ik nooit had vermoed te kunnen. De klank van de hele groep was zo enorm gegroeid na die anderhalve dag; we waren zelf verbaasd!' 'Docent is heel professioneel en een prettig persoon. Heel betrokken en zeer inspirerend!' 'Mimi doet het fantastisch, ze is heel inspirerend en ook nog eens heel gezellig buiten het spelen om. Ze weet het hele ensemble naar een hoger plan te tillen'. |
 Mimi Mitchell heeft een dubbele internationale carrière als musicus en musicoloog, waarbij het ene beroep het andere ondersteunt. Als barokvioliste won Mimi de eerste prijs bij de Erwin Body (Boston) en de Early Music Network (Londen) competities met The Locke Consort en is te horen op meer dan 50 cd's als kamermusicus en orkestmusicus. Ze is dirigent van het Purcell Kamerorkest en gastdirigent voor oude muziek en moderne kamerorkesten in binnen- en buitenland. Als musicoloog promoveerde Mimi aan de Universiteit van Amsterdam met haar onderzoek naar de revival van de barokviool. Ze was co-curator van het symposium The Historical Violin op het Festival Oude Muziek en organiseerde de conferentie Early Music in the 21st Century, die resulteerde in een gelijknamige bundel die in 2024 werd gepubliceerd door Oxford University Press. Mimi is universitair hoofddocent en mastercoördinator aan het Conservatorium van Amsterdam. |
Misschien vind je deze cursussen ook interessant: |