Cursus


16428 - Open cursusmiddag
Soort cursus Proeflokaal
Bestemd voor iedereen
Niveau ♪ t/m ♪♪♪♪♪
Data 11 september 2016
Tijd (-en) 13.00-17.00
Locatie Akoesticum, Ede
Docent(-en) Hester van Vliet, Sascha Mommertz, Mimi Mitchell, Anabela Marcos, Tatiana Lina, Ines Leijen, Christopher Kale, Anass Habib, Nadja Filtzer, Jacqueline Dubach, Wilko Brouwers, Robert de Bree, Christine Brandenburg, Maaike Boekholt, Wilma van den Berge-Meijer, Caecilia Andriessen
Prijs Derden: € 0,00 / Leden: € 0,00
N.B.: Deelname is gratis, opgave is wel verplicht! En een vrijwillige bijdrage mag natuurlijk altijd.
Max. aantal deelnemers200
Uiterste inschrijfdatum05 september 2016   De inschrijving voor deze cursus is gesloten.

Wil je graag meedoen met een cursus, maar weet je niet zeker of het wel ‘jouw ding’ is? Of heb je budget voor één cursus en kun je niet kiezen? Kom dan naar de open cursusmiddag! Van vijftien cursussen geven we je een voorproefje. Jij kunt er drie kiezen en per workshop de docent en het repertoire drie kwartier ervaren. Geef bij opgave door welke workshops je wilt volgen, je kunt je keuze in het inschrijfformulier bij 'opmerkingen' zetten. Je kiest uit elke ronde een workshop. Binnen een ronde overlopen van de ene naar de andere workshop is niet mogelijk.
Om 13.00 uur ben je welkom en vanaf 16.15 uur heb je de gelegenheid de docenten vragen te stellen tijdens een informele borrel. Enthousiast geworden tijdens de workshop? Schrijf je dezelfde dag nog in voor de cursus en ontvang 10% korting... meer informatie

web Open cursusdag Huismuziek web Open cursusmiddag Huismuziek 2
Hester van Vliet

Hester van Vliet studeerde hobo aan het Conservatorium te Groningen bij Frank Mulder en later in Amsterdam bij Carlo Ravelli. Als uitvoerend hoboïste is zij werkzaam op zeer veel gebieden: cantates, koffieconcerten, soloconcerten, CD- en DVD opnames, remplaceren en koorbegeleidingen. Naast het geven van hoboles, leidde zij op de muziekschool Leusden  Ensemble Primo en Collegium Musicum. Zij heeft jarenlang deel uitgemaakt van blaaskwintet Quintessens. Hester speelt ook accordeon en dat heeft een mooie kruisbestuiving opgeleverd van Purcell met tango’s, en Bach met klezmers. Hester van Vliet is verbonden aan The Bach Orchestra of the Netherlands. Tevens is zij orkestcoördinator en hoboïste van het  Nederlands Begeleidingsorkest, een professioneel begeleidingsorkest voor koren.

Sascha Mommertz

Sascha Mommertz is geboren Aken en woont sinds 1985 in Nederland. In 1994 begon hij zijn opleiding Muziek met hoofdvak blokfluit aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij Jeanette van Wingerden en Marion Verbruggen en vervolgde zijn studie aan het Utrechts Conservatorium bij Heiko ter Schegget, waar hij in 2000 het diploma Uitvoerend Musicus behaalde. Daarnaast volgde hij lessen en masterclasse bij Marijke Miessen, Matthias Weilenmann, Jérôme Minis en dr. Rebecca Stewart. Hij studeerde twee jaar blokfluitbouw bij Jacqueline Sorel en verdiepte zich in musicologie. Hij studeert traverso bij Ricardo Kanji. In 2002 ontving hij een eervolle vermelding tijdens het Musica Antiqua Solistenconcours in Brugge. Hij is actief als solist, kamermusicus en orkestmusicus in ensembles en orkesten als Black Intention, Collegium ad Mosam, Florilegium Musicum, Helios Ensemble, Il Concerto Barocco, Limburgs Symphonie Orkest en het Orkest van de Domcantorij Utrecht. Hij concerteert in binnen- en buitenland en maakte verschillende radio-, tv- en CD-opnames. Hij was enige jaren bestuurslid van ERTA, manager van oude muziek ensembles en secretaris van SONBU. Momenteel is hij werkzaam als docent blokfluit aan het Utrechts Centrum voor de Kunsten, geeft hij lezingen en masterclasses en coacht hij ensembles. Vanaf september 2012 is Sascha Mommertz werkzaam als hoofdvakdocent blokfluit aan het Fontys Conservatorium in Tilburg. Voor meer informatie: Trio da Fusignano.

Mimi Mitchell

Mimi Mitchell studeerde zowel musicologie als viool in haar geboorteland Amerika en kwam naar Nederland om barokviool te studeren bij Jaap Schröder aan het Sweelinckconservatorium te Amsterdam. Als medeoprichster van The Locke Consort won zij met dit ensemble eerste prijzen op concoursen in Engeland, Nederland en de Verenigde Staten. Tevens speelt Mimi Mitchell met diverse vooraanstaande oude muziekensembles zoals In Stil Moderno en The Amsterdam Baroque Orchestra (o.l.v. Ton Koopman) in Nederland, Anima Eterna (o.l.v. Jos van Immerseel) en Currende (o.l.v. Erik Van Nevel) in België. Als gastspeler trad zij op met London Baroque en op renissanceviool met The Parley of Instruments in Engeland. Haar musicologisch onderzoek brengt vele onbekende composities aan het licht. Als veelgevraagd gastspreker en docent geeft zij lezingen en masterclasses in Nederland, Engeland, Duitsland, Kroatië en de Verenigde Staten.

Anabela Marcos

De Portugese sopraan Anabela Marcos begon tijdens haar carrière als architect aan haar zangstudie. Ze studeerde solozang, opera en barokzang aan de conservatoria van Lissabon Den Haag. Ze had o.a. les van Diane Forlano, Rita Dams en Marius van Altena en had masterclasses bij Cristina Deutekom, Jill Feldman, Elly Ameling en Max van Egmond. In 1994 haalde Anabela Marcos de eindronde in de Belvedere International Singing Competition in Wenen. Zij zong verschillende operarollen waaronder Pamina in Die Zauberflöte, Suzanna in Le Nozze de Figaro, Titania in a Midsummer Night's Dream en Daphne in Apollo en Daphne. Als soliste heeft zij in vele Europese landen opgetreden en werkte zij met dirigenten als Ton Koopman, Sigiswald Kuyken , Michel Corboz en Jos van Veldhoven. Bij het Nederlands Dans Theater zong zij Pergolesi's Stabat Mater voor de choreografie 'Bella Figura' van Jirí Kylian.

Tatiana Lina

Tatiana Lina is in Rusland geboren en kreeg haar theater- en muziekopleiding in St. Petersburg. In 1992 kwam Tatiana als actrice naar Nederland voor een theaterproject. Vanaf die tijd woont ze in Amsterdam en is ze werkzaam als professioneel actrice, zangeres, componist en muziek- en theaterdocent. In 1996 richtte ze samen met drie andere actrices het a capella kwartet Rusalki op waarvoor ze meer dan 100 arrangementen maakte van de traditionele liederen uit verschillende landen. Tatiana geeft veel zangworkshops en dirigeert twee koren: de Amsterdamse vocale groep Angels en het Wereldkoor Haarlem. Ter ondersteuning van haar snel groeiende nieuwe carrière studeerde Tatiana van 2011 tot 2014 koordirectie (klassieke en lichte muziek). Ze blijft zich verdiepen in de traditionele muziek en maakt haar eigen studiereizen naar verschillende landen op zoek naar meer kennis over polyfonische zang. Voor meer informatie klik hier.

Ines Leijen

Ines Leijen studeerde Schoolmuziek aan het Utrechts Conservatorium, diploma (1e graads) in 1989. Als bijvakken koos zij piano en saxofoon en ook koordirectie en muziektheorie zijn belangrijke onderdelen bij deze studie. Aanvankelijk gaf zij vooral saxofoonlessen en losse workshops op het gebied van zang, ensemble, jazz, theatermuziek, instant composing en improvisatie. Zij specialiseerde zich in de 'wereldmuziek', aanvankelijk Braziliaanse muziek, later Cubaans (salsa) en weer later muziek uit de Balkan. Tegenwoordig dirigeert Ines vijf koren, en geeft workshops o.a. voor Stichting Buitenkunst en Huismuziek. Klik hier voor meer informatie.

Christopher Kale

Tenor Christopher Kale studeerde cum laude af aan de Boston University en won een internationale beurs voor studie in Amsterdam bij Max van Egmond. Hij is voornamelijk actief in Renaissance en Middeleeuwse muziek als lid van onder meer Cappella Pratensis, Fortuna en het Nederlands Kamerkoor. Hij maakte veel CD-opnamen en soleerde in oude muziek festivals over de hele wereld zoals Utrecht, Boston en Salzburg.

Anass Habib

Anass Habib is geboren in Fez, Marokko in 1980. Hij zong al vanaf zijn 5de klassieke Arabische melodieën met zijn familie. Op zijn 12de gaf hij zijn eerste soloconcert in Fez. Hij studeerde in Syrië twee jaar klassieke Arabische zang, traditionele Syrische zang en middeleeuwse kerkmuziek uit het Midden-Oosten in het Arabisch, Aramees en Grieks. Hij vervolgde zijn zangstudie in Libanon bij Ghada Shbeir waar hij o.a. werkte aan zangtechnieken en Aramees en Byzantijnse repertoire. Daarna ging hij naar Parijs om te studeren bij Marie Keyrouz. Anass is nu een veelzijdig zanger van oude en klassieke Arabische muziek en specialist op het gebied van heel oude christelijke liederen en Aramees repertoire. Om zich ook als docent te bekwamen studeerde hij vervolgens in Lyon op het Cefededem Instituut, waar hij in 2014 zijn diploma behaalde als docent traditionele zang en percussie. Anass gaf concerten in Marokko, Syrië, Libanon, Turkije, Frankrijk, Luxemburg, Polen, Zuid-Afrika en Nederland. Met zijn warme, diepe stem en grote bereik is hij goed in staat emotie en toewijding uit te drukken. Zijn repertoire omvat liederen uit veel landen en beschavingen: van de grote Libanese diva Fairouz tot de Egyptische Oum Kalthoum en van de Syrische Sabah Fakhri tot de Libanese Marcel Khalife, van soufi gedichten tot maronitische (vroegchristelijke) melodieën en middeleeuwse Sefardische liederen uit Andalusië. Voor meer informatie kijk op zijn website.

Nadja Filtzer

Nadja Filtzer is zangeres, all-round performer en docent. In 2009 won ze de publieksprijs in het Concours de la Chanso–Alliance Française, waarna ze ‘de Piaf van de 21e eeuw’ werd genoemd. Een theatertour volgde met ‘Chantango’ van Piaf tot Piazzolla. Sinds 2015 treedt ze op met ‘Vive Piaf’ met accordeonisten André Vrolijk, Peter van Os of Oleg Fateev, pianist Leo Bouwmeester en bassist Harm Wijntjes. Naast een opleiding tot actrice kreeg Nadja haar training als zangeres in lichte muziek en jazz. Ze vertolkt een breed repertoire, waaronder eigen nummers en vertalingen. Jazz, Musica Popular do Brasil, chansons, tango, Oost-Europese en Nederlandstalige muziek (smartlappen) en soul. Ze werkte als actrice, zangeres, entertainer en cabaretière bij verschillende gezelschappen. Met o.a. ‘The Esperanza on Ice Revueen ’Mijn Zwervend Hart’ toert ze door Nederland. Nadja ; "Ik voel me aan Piaf verwant. Met haar muziek kruip ik in haar huid, verbind me met haar melancholie, haar levenslust en vurig temperament." Voor meer info: http://www.nadjafiltzer.nl

Jacqueline Dubach

Jacqueline Dubach studeerde blokfluit en specialiseerde zich al tijdens haar studie in de uitvoeringspraktijk van Middeleeuwse- en Renaissance-muziek. Daartoe volgde zij lessen bij vooraanstaande specialisten in dit vakgebied zoals Pedro Memelsdorf (Bologna) en verschillende docenten van de Schola Cantorum Basiliensis (Basel). Naast haar blokfluitstudie studeerde zij baroktrombone en middeleeuwse schuiftrompet bij baroktrombonist Charles Toet in Den Haag, en gregoriaans aan het Nederlands Instituut voor Kerkmuziek. Jacqueline speelde met verschillende oude muziekensembles in concerten en op festivals in binnen- en buitenland, en is de drijvende kracht achter Fortuna, een ensemble dat zich wijdt aan de Ars Nova van de Lage Landen. Met Fortuna trad zij op in festivals voor oude muziek in binnen- en buitenland zoals het Festival van Vlaanderen Antwerpen (Laus Polyphoniae), het Festival SEVIQC (Slovenië), het Festival de Musique Ancienne (Parijs) en de Dag Oude Muziek 2009 (Alden Biesen). In september 2008 kwam de SACD Adieu vous di van Fortuna uit bij Aliud Records. www.ensemble-fortuna.nl Als docente geeft Jacqueline workshops, cursussen en lezingen rond het thema muziek uit middeleeuwen en renaissance. Zij is als blokfluitdocente verbonden aan CKV De Kubus in Lelystad, waar zij ook barokensemble "Camerata de Lelie" leidt. Voor meer informatie over Ensemble Fortuna klik hier.

Wilko Brouwers

Wilko Brouwers is koordirigent, componist en muziekpedagoog. Hij dirigeert onder andere het Strijps Kamerkoor (Eindhoven) en de Gregoriaanse Kring Utrecht. Hij is sinds 15 jaar docent gregoriaans tijdens het jaarlijkse Sacred Music Colloquium in de Verenigde Staten. Wilko Brouwers is tevens hoofd van de koordirectieopleidingen aan het Utrecht Centrum voor de Kunsten.

Robert de Bree

Robert de Bree is blokfluitist, barokhoboïst, improvisator en docent. Hij reisde met zijn instrumenten de hele wereld over.?In 2010 debuteerde hij als solist in het Concertgebouw in Amsterdam. Hij werkte met musici en ensembles, zoals Ton Koopman, L’Arpeggiata, AKAMUS, Budapest Festival Orchestra, Holland Baroque en Erik Bosgraaf. Hij was succesvol op concoursen als het Prinses Christina Concours en het prestigieuze Oude Muziek concours in Brugge. Hij was jurylid van de Open Recorder Days Amsterdam samen met o.a. Marion Verbruggen en Bert Honig. Daarnaast werkte hij samen met Loes Luca, Karel de Rooy en speelde hij blokfluit in de bioscoopfilm Michiel de Ruyter. Dit jaar speelt hij voor de president van Griekenland en speelt hij o.l.v. Sir John Elliot Gardiner in de BBC Proms. Robert heeft sinds kort een aanstelling als improvisatiedocent aan het Conservatorium van Den Haag. Hieraan is een tienjarig onderzoek voorafgegaan in het uitvoeren en onderwijzen van historische improvisaties met The Scroll Ensemble. Zijn overtuiging is dat iedereen kan improviseren. Voor meer informatie: www.robertdebree.nl en www.thescrollensemble.com

Christine Brandenburg

Christine Brandenburg studeerde altviool en klarinet aan het Conservatorium van Amsterdam bij respectievelijk Ervin Schiffer en Ru Otto. Met beide instrumenten was zij als free-lancer actief in kamermuziekensembles (Kegelstatt Trio Amsterdam, Ensemble Zélide) en orkesten (Het Gelders Orkest, Radio Kamer Orkest). Met de barokaltviool speelde zij met barokensembles als La Stravaganza, Les Talens Lyriques, Concerto Köln, en momenteel met Florilegium Musicum. Zij volgde toneellessen en stemtraining en werkte regelmatig mee aan muziektheater- producties, o.a. met Ramses Shaffy en Ileana Melita. Op het gebied van lesgeven is zij zich in de loop der jaren steeds meer gaan toeleggen op orkestdirectie en ensemblecoaching. Ook schreef, arrangeerde en regisseerde zij muzikale voorstellingen met kinderen. Christine Brandenburg werkt als ensembleleider bij Globe te Hilversum en Huismuziek.

Maaike Boekholt

Maaike Boekholt studeerde viola da gamba bij Freek Borstlap aan het Brabants Conservatorium en behaalde haar solistendiploma aan het Utrechts Conservatorium bij Anneke Pols. Als soliste en continuospeelster gaf zij vele concerten over de hele wereld. Ook werkte zij mee aan talrijke televisie-, radio- en cd-opnamen in binnen- en buitenland. Zij speelde als soliste in de passies van Bach met o.a. het Rotterdams Philharmonisch Orkest, het Kamerorkest van het Concertgebouw en het Residentieorkest. Zij gaf o.a. concerten tijdens het Festival voor Oude Muziek in Utrecht, het Festival van Vlaanderen, de Innsbrucher Festwochen der Alten Musik, het Festival van Ambronay, in de serie van de Abbaye de Royaumont, het Schleswig-Holstein Musik Festival en het Festival van Kopenhagen. Maaike is actief in verschillende kamermuziekensembles waaronder Dulcibella, Collegium ad Mosam en Quadrivium. Met diverse ensembles haalde zij prijzen: in 1996 en 1998 tijdens het Van Wassenaer Concours en de vriendenprijs van de Organisatie Oude Muziek.

Wilma van den Berge-Meijer

Wilma Meijer studeerde fagot op het Arnhems conservatorium bij Joep Terweij en later in Philadelphia bij Bernard Garfield. Na vijf jaar Residentie Orkest was ze ruim dertig jaar de fagottiste van het Schönbergensemble. Dit ensemble, onder leiding van Reinbert de Leeuw, is gespecialiseerd in kamermuziek van de 20e en 21e eeuw en neemt inmiddels een belangrijke plaats in in het Nederlandse muziekleven. Bij dit ensemble kreeg Wilma de kans om met de grote – nog levende – componisten, maar ook met die van de nieuwe generaties te werken en op hoog niveau samen te spelen met bijzondere kamermusici op alle grote Nederlandse podia en in vrijwel alle landen van Europa en Canada, VS, India, Japan en Rusland. Daarnaast heeft ze gedurende haar hele carrière op free lance basis gespeeld in vrijwel alle Nederlandse symfonieorkesten en op vele manieren, van heel klein tot heel groot bezet kamermuziek gemaakt. Een jaar of tien geleden besloot ze te stoppen met deze topsport om ruimte te maken voor een nieuwe fase in haar werkzame leven, die ze graag ‘anders’ wilde invullen. En voor de hand lag mijn ervaringen door te geven aan de nieuwe generatie, omdat haar grote liefde uitgaat naar het coachen van amateurensembles.

Caecilia Andriessen

Caecilia Andriessen is de jongste dochter van de componist Hendrik Andriessen. Met haar broer Louis gaf ze recitals voor piano vierhandig, onder meer met avant-gardemuziek. Ze was een van de eerste docenten die een methode ontwikkelde voor instrumentaal onderwijs aan meerdere mensen tegelijk. Van haar hand verschenen onder meer eenvoudige muziek voor de pianoles en bewerkingen voor meerdere handen.