Cursus


17413 - The Image of Melancholy
Soort cursus Oude muziek
Bestemd voor traversisten, blokfluitisten, violisten, cellisten, gambisten, luitisten, 1 klavecinist of organist en zangers (sopraan, alt, tenor en bas)
Niveau ♪♪♪ t/m ♪♪♪♪
Datum 13 mei 2017
Tijd (-en) 10.00-17.00 uur, inclusief lunch!
Locatie Akoesticum, Ede
Docent(-en) Anabela Marcos, Clémence Comte, Maaike Boekholt, Regina Albanez
Prijs Derden: € 100,00 / Leden: € 90,00 / T/m 30 jaar: € 45,00
Max. aantal deelnemers36
Uiterste inschrijfdatum03 april 2017   De inschrijving voor deze cursus is gesloten.

Alleen nog plaats voor luit/theorbe, traverso en tenoren. 
Droevige muziek is niet alleen een uiting van verdriet en wanhoop, maar kan ook een helende werking hebben, zorgen voor opluchting of aanzetten tot nadenken. In het barokke lamento, vaak gecomponeerd over een dalende baslijn, wordt op theatrale wijze melancholie geuit, zoals in Dido’s ‘When I am laid in earth’ van Purcell. De schrijnende pijn wordt muzikaal vertaald in aangrijpende dissonanten. Op deze dag gaan we ons onderdompelen in prachtige droevige muziek uit de renaissance en de barok. Aan bod komen stukken van Dowland, Holborne, Monteverdi, Purcell en Rossi. Er worden drie ensembles gevormd. Kijk voor de bezetting en het repertoire op www... meer informatie

Reacties van cursisten

Deelnemers over de cursus in april 2016:

'We zijn in een dag flink gegroeid.'

'Ik vond het leuk dat er drie verschillende docentes waren met ieder een eigen aanpak!'

'Heel prettige docenten, aardig en absoluut deskundig wat de uitvoering betreft.'

Guercino_Morte_di_Didone
Anabela Marcos

De Portugese sopraan Anabela Marcos begon tijdens haar carrière als architect aan haar zangstudie. Ze studeerde solozang, opera en barokzang aan de conservatoria van Lissabon Den Haag. Ze had o.a. les van Diane Forlano, Rita Dams en Marius van Altena en had masterclasses bij Cristina Deutekom, Jill Feldman, Elly Ameling en Max van Egmond. In 1994 haalde Anabela Marcos de eindronde in de Belvedere International Singing Competition in Wenen. Zij zong verschillende operarollen waaronder Pamina in Die Zauberflöte, Suzanna in Le Nozze de Figaro, Titania in a Midsummer Night's Dream en Daphne in Apollo en Daphne. Als soliste heeft zij in vele Europese landen opgetreden en werkte zij met dirigenten als Ton Koopman, Sigiswald Kuyken , Michel Corboz en Jos van Veldhoven. Bij het Nederlands Dans Theater zong zij Pergolesi's Stabat Mater voor de choreografie 'Bella Figura' van Jirí Kylian.

Clémence Comte

Clémence Comte studeerde blokfluit bij Claire Michon in Parijs en vervolgens in Nederland aan het Utrechts Conservatorium.  Aan de Universiteit van Lyon studeerde zij muziekwetenschap. Ze was te horen op belangrijke podia en prestigieuze festivals in Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk, Polen, België, Nederland, Zwitserland en Spanje. Ze treedt op als soliste en met verschillende ensembles, waaronder het Landini Consort, het ensemble Le Parnasse en het ensemble La Primavera.  In 2006 richtte ze het Ensemble Les Alizés op. Ze geeft recitals met klavecinisten als Siebe Henstra, Arthur Schoonderwoerd en Eugène Michelangeli en treedt ook op met verschillende barokorkesten onder leiding van dirigenten als Daniel Reuss en Alan Curtis. Clémence heeft tien jaar lang blokfluit- en kamermuziekles gegeven in de Studio Oude Muziek te Utrecht. Sinds 2003 doceert ze aan het Conservatoire à Rayonnement Régional van Besançon, Frankrijk,  waar ze ook hoofd van de oudemuziekafdeling is. Als docent is ze tevens verbonden aan de Universiteit voor muziekwetenschap van de zelfde stad. In 2006 heeft ze het Festival van Besançon/Montfaucon opgericht en was daar tot 2014 de co-artistiek-directeur van. Sinds 1994 geeft jaarlijks zomercursussen voor oude muziek in Frankrijk.

Maaike Boekholt

Maaike Boekholt studeerde viola da gamba bij Freek Borstlap aan het Brabants Conservatorium en behaalde haar solistendiploma aan het Utrechts Conservatorium bij Anneke Pols. Als soliste en continuospeelster gaf zij vele concerten over de hele wereld. Ook werkte zij mee aan talrijke televisie-, radio- en cd-opnamen in binnen- en buitenland. Zij speelde als soliste in de passies van Bach met o.a. het Rotterdams Philharmonisch Orkest, het Kamerorkest van het Concertgebouw en het Residentieorkest. Zij gaf o.a. concerten tijdens het Festival voor Oude Muziek in Utrecht, het Festival van Vlaanderen, de Innsbrucher Festwochen der Alten Musik, het Festival van Ambronay, in de serie van de Abbaye de Royaumont, het Schleswig-Holstein Musik Festival en het Festival van Kopenhagen. Maaike is actief in verschillende kamermuziekensembles waaronder Dulcibella, Collegium ad Mosam en Quadrivium. Met diverse ensembles haalde zij prijzen: in 1996 en 1998 tijdens het Van Wassenaer Concours en de vriendenprijs van de Organisatie Oude Muziek.

Regina Albanez

Regina Albanez studeerde klassiek gitaar, compositie en cello aan de Universiteit van Campinas (Sao Paulo), en renaissance- en barokluit, theorbe en barokgitaar bij Toyohiko Satoh aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Regina speelde met Paul MacCreesh, Concerto Palatino, het Utrecht Barok Consort en Currende en maakte radio-opnamen voor o.a. Radio France, AVRO, Radio 4 en de Duitse en IJslandse radio. Met vijf verschillende ensembles heeft ze tussen 1993 en 1998 een totaal van negen prijzen behaald tijdens het Van Wassenaer Concours voor Oude Muziek. Naast haar concerten in Nederland trad Regina op in festivals voor oude muziek en in concertseries over de hele wereld, waaronder Londen, Rio de Janeiro, Tokio, Berlijn, Seoel, Parijs, Brugge en Bazel. Hiernaast geeft ze regelmatig cursussen in Brazilië en Spanje. Regina is lid van de ensembles La Primavera, Le Parnasse, Compagnia Vocale, La suave melodia, La Pellicana, Musica Temprana, Musica Glorifica en Claricanto. Hiernaast speelt ze in instrumentale duo's en begeleidt ze zangers. Ze componeert ook. Werk van haar is uitgegeven bij G.V.S. San Francisco.