Cursus


17428 - Open cursusmiddag
Soort cursus Open Cursusmiddag
Bestemd voor iedereen
Niveau ♪ t/m ♪♪♪♪♪
Data 07 mei 2017
Tijd (-en) 13.00-17.00
Locatie Akoesticum, Ede
Docent(-en) Robijn Tilanus, Nicoline Snaas, Sascha Mommertz, Mimi Mitchell, Arnold Marinissen, Ines Leijen, Kay Krijnen, Pernilla Kannapinn, Kees Hilhorst, Rowan Lee Hartsuiker, Jochen Hachgenei, Anass Habib, Katharina Gross, Christine Brandenburg, Marjolein Berkvens
Prijs Derden: € 10,00 / Leden: € 10,00 / T/m 30 jaar: € 5,00
Max. aantal deelnemers90
Uiterste inschrijfdatum04 mei 2017   De inschrijving voor deze cursus is gesloten.

Wil je graag meedoen met een cursus, maar weet je niet zeker of het wel ‘jouw ding’ is? Of heb je budget voor één cursus en kun je niet kiezen? Kom dan naar de open cursusmiddag! Van vijftien cursussen geven we je een voorproefje. Jij kunt er drie kiezen en per workshop de docent en het repertoire drie kwartier ervaren. Je kiest uit elke ronde een workshop. Binnen een ronde overlopen van de ene naar de andere workshop is niet mogelijk.
Om 13.00 uur ben je welkom en vanaf 16.15 uur heb je de gelegenheid de docenten vragen te stellen tijdens een informele borrel. Enthousiast geworden tijdens de workshop? Schrijf je ter plaatse in voor de cursus en ontvang 10% korting. Je mag ook dezelfde dag een e-mail sturen naar .. meer informatie

robert klein DSC01308
Robijn Tilanus

Robijn Tilanus begon op zevenjarige leeftijd met pianospelen, ze maakte haar eerste composities en droomde van het conservatorium. Ze ging biologie studeren en werkte vervolgens enkele jaren als milieudeskundige bij het ministerie van VROM.  Ondertussen bleef ze piano spelen en volgde lessen bij Jet Röling, Frank Mol, Willem Brons en later Jan Wijn en Ramón Valle. In 1991 besloot ze haar baan op te zeggen en haar hart te volgen. In 1992 behaalde zij het staatsexamen klassiek piano. Robijn Tilanus verwierf internationale bekendheid met haar boek KWINTessens: een praktische benadering van de harmonieleer, via improviseren aan de piano, luisteren, spelen, zingen, componeren. Het boek is inmiddels in de vijfde druk en is vertaald in het Duits en Engels. In 2013 verscheen haar boek VRIJ SPEL: de zeven factten van improviseren, een gids voor iedereen die vrij wil leren musiceren. Ook van haar hand is de compositiebundel Again and again, met korte, eenvoudige composities voor piano solo met een uitnodiging tot improvisatie. Zij is oprichter van de Improvisatie Academie, voor trainingen, workshops en privelessen voor iedereen die vrij wil leren improviseren. Robijn Tilanus treedt regelmatig op, vrijwel altijd in geimproviseerde voorstellingen. Naast de piano speelt zij altviool, viool, altblokfluit, djembé, cajon, conga, bongo’s en marimba. Voor meer informatie: www.robijntilanus.nl

Nicoline Snaas

Nicoline Snaas zingt in het Nicoline Snaas Jazz trio, de wereldmuziek a capella groep Fearless Rose en Christmas Angels. Ze geeft les aan koren, in het bedrijfsleven, aan docenten en ze geeft workshops in Crea, conservatoria (o.a. Codarts) en zomerworkshops in het buitenland. Ze heeft les gegeven op Djam (jazzschool) en ROC (burgerschap). Nicoline arrangeert en componeert. De laatste jaren heeft ze de leiding bij grotere evenementen zoals dodenherdenking en kerstconcerten. Nicoline is zich gaan specialiseren in Vocal Circles: geïmproviseerde muzikale patronen die op het moment gemaakt worden en in elkaar gezet, zodat ter plekke kleine compositie ontstaan. Haar passie is mensen te verbinden met zingen en ze te laten ontdekken wat ze kunnen met hun lijf en hun stem. Ze houdt van het spontane spel dat ontstaat wanneer je bij elkaar bent. In plaats van alleen op noten te staren kan het heel bevrijdend zijn om even alleen maar zelf te verzinnen wat je zingt, daarbij gebruikt makend van simpele ritmes en melodieën die je herhaalt zodat je met elkaar plezier hebt en kunt grooven.

Sascha Mommertz

Sascha Mommertz is geboren Aken en woont sinds 1985 in Nederland. In 1994 begon hij zijn opleiding Muziek met hoofdvak blokfluit aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij Jeanette van Wingerden en Marion Verbruggen en vervolgde zijn studie aan het Utrechts Conservatorium bij Heiko ter Schegget, waar hij in 2000 het diploma Uitvoerend Musicus behaalde. Daarnaast volgde hij lessen en masterclasse bij Marijke Miessen, Matthias Weilenmann, Jérôme Minis en dr. Rebecca Stewart. Hij studeerde twee jaar blokfluitbouw bij Jacqueline Sorel en verdiepte zich in musicologie. Hij studeert traverso bij Ricardo Kanji. In 2002 ontving hij een eervolle vermelding tijdens het Musica Antiqua Solistenconcours in Brugge. Hij is actief als solist, kamermusicus en orkestmusicus in ensembles en orkesten als Black Intention, Collegium ad Mosam, Florilegium Musicum, Helios Ensemble, Il Concerto Barocco, Limburgs Symphonie Orkest en het Orkest van de Domcantorij Utrecht. Hij concerteert in binnen- en buitenland en maakte verschillende radio-, tv- en CD-opnames. Hij was enige jaren bestuurslid van ERTA, manager van oude muziek ensembles en secretaris van SONBU. Momenteel is hij werkzaam als docent blokfluit aan het Utrechts Centrum voor de Kunsten, geeft hij lezingen en masterclasses en coacht hij ensembles. Vanaf september 2012 is Sascha Mommertz werkzaam als hoofdvakdocent blokfluit aan het Fontys Conservatorium in Tilburg. Voor meer informatie: Trio da Fusignano.

Mimi Mitchell

Mimi Mitchell studeerde zowel musicologie als viool in haar geboorteland Amerika en kwam naar Nederland om barokviool te studeren bij Jaap Schröder aan het Sweelinckconservatorium te Amsterdam. Als medeoprichster van The Locke Consort won zij met dit ensemble eerste prijzen op concoursen in Engeland, Nederland en de Verenigde Staten. Tevens speelt Mimi Mitchell met diverse vooraanstaande oude muziekensembles zoals In Stil Moderno en The Amsterdam Baroque Orchestra (o.l.v. Ton Koopman) in Nederland, Anima Eterna (o.l.v. Jos van Immerseel) en Currende (o.l.v. Erik Van Nevel) in België. Als gastspeler trad zij op met London Baroque en op renissanceviool met The Parley of Instruments in Engeland. Haar musicologisch onderzoek brengt vele onbekende composities aan het licht. Als veelgevraagd gastspreker en docent geeft zij lezingen en masterclasses in Nederland, Engeland, Duitsland, Kroatië en de Verenigde Staten.

Arnold Marinissen

Arnold Marinissen bracht bij BVHaast een reeks van drie solo-CD’s uit die met groot enthousiasme werden ontvangen. Hij componeerde o.a. voor Asko|Schoenberg, het Nederlands Kamerkoor, VOCAALLAB, Oorkaan, Calefax Rietkwintet, Lunapark, het Ives Ensemble, Prisma Strijktrio, celliste Katharina Gross, het Asko Kamerkoor, het Orgelpark. Zijn vocale kwintet Von Pferden, Gräsern, Sonnen, Menschen werd geselecteerd voor Toonzetters en door het VocaalLAB in het Holland Festival uitgevoerd. Marinissen was artist in residence in De Doelen, Rotterdam, en samen met ex-Frank Zappa drummer Terry Bozzio bij het Traces of Rhythm festival in Tilburg. Hij soleerde ondermeer in Londen, Moskou, Tasjkent, Nieuw-Zeeland, Australië, Singapore, en met het WDR Symfonieorkest, Holland Symfonia, het Noordhollands Philharmonisch Orkest, het Residentie Orkest, Amsterdam Sinfonietta, het Nieuw Ensemble, het New Zealand Symphony Orchestra en de Southern Sinfonia in Nieuw-Zeeland. Hij  is ook aktief als dirigent van muziek uit de twintigste en éénentwintigste eeuw. Hij was te gast bij Ensemble musikFabrik, leidde hij Luciano Berio’s Laborintus II in het Bimhuis Amsterdam, dirigeerde ondermeer Asko|Schoenberg, Lunapark, Ensemble Zerafin en Steve Reich's Electric Counterpoint in het Muziekgebouw aan 't IJ en Paradiso Amsterdam. Hij is leider van ensemble Lunatree. Voor het Muziekgebouw aan ‘t IJ in Amsterdam programmeerde hij het seizoen 2012-13. Foto: Marco Borggreve

Ines Leijen

Ines Leijen studeerde Schoolmuziek aan het Utrechts Conservatorium, diploma (1e graads) in 1989. Als bijvakken koos zij piano en saxofoon en ook koordirectie en muziektheorie zijn belangrijke onderdelen bij deze studie. Aanvankelijk gaf zij vooral saxofoonlessen en losse workshops op het gebied van zang, ensemble, jazz, theatermuziek, instant composing en improvisatie. Zij specialiseerde zich in de 'wereldmuziek', aanvankelijk Braziliaanse muziek, later Cubaans (salsa) en weer later muziek uit de Balkan. Tegenwoordig dirigeert Ines vijf koren, en geeft workshops o.a. voor Stichting Buitenkunst en Huismuziek. Klik hier voor meer informatie.

Kay Krijnen

Kay Krijnen studeerde Compositie & Productie aan de Hogeschool van de Kunsten Utrecht en behaalde daar de Masterdegree Composition Cum Laude. Hij specialiseerde zich op het gebied van wereldmuziek en akoestische muziek. Kay componeert en produceert muziek voor zowel film, documentaire als toneel en werelddans. Hij is accordeonist en componist voor de band Amariszi en hij dirigeert sinds 2012 wereldmuziekorkest De NoordOoster. In 2013 maakte hij kennis met Conducted Composition en specialiseerde zich als dirigent in deze bijzondere gebarentaal voor muziek. Zo dirigeerde hij diverse koren, orkesten en percussie-ensembles waarin samen met de groep bijzondere en tegelijk toegankelijke en vaak dansbare muziek wordt gecreëerd. Zijn dirigeerstijl kenmerken zich door het enthousiasme wat hij altijd weet over te brengen op de deelnemers.

Pernilla Kannapinn

Pernilla Kannapinn begon met een klassieke scholing op haar viool. Op haar 16e verhuisde ze naar Ierland waar ze in aanraking kwam met Ierse folkmuziek, waardoor ze de viool in een totaal ander daglicht ging zien en steeds vrijer ging spelen ook zonder gebruik te maken van muzieknotatie. Het ter plekke improviseren, begeleiden van singer-songwriters en Folk bands werd haar grote passie. Later speelde ze ook in een rockband die op Folk geïnspireerde muziek speelde, waarin ze weer andere viooltechnieken ging gebruiken. Tijdens haar vele reizen heeft Pernilla ook gipsy jazz en wereldmuziek leren kennen en spelen. Ze studeert op dit moment Jazz en Pop aan het ArtEZ conservatorium in Arnhem en is sinds kort haar eigen zigeuner/wereldmuziekband gestart Safron Sun.

Kees Hilhorst

Kees Hilhorst is professioneel violist en barokviolist. Hij leidde voorstellingen van Bastien en Bastienne van Mozart, La Serva Padrona van Pergolesi en Brandenburgse concerten in Amsterdam-Zuid-Oost. Op de universiteiten van Christchurch en Dunedin gaf hij lezingen en masterclasses barokviool. Kees speelt in diverse barokorkesten zoals Le Chardon, Esprit Consort, Brabantsch Muzyk Collegie, Florilegium Musicum en the Northern Consort. Kees gaf 17 jaar lang les op de muziekscholen van Zaltbommel, Amsterdam-Zuid-oost en Veenendaal. Momenteel heeft hij privé lespraktijk in Arnhem. Naast zijn drukke barokprogramma houdt hij zich bezig met hedendaagse muziek en wandelen.

Rowan Lee Hartsuiker

Rowan Lee Hartsuiker: Altijd gefascineerd door ietwat vreemde instrumenten zoals doedelzakken en mondharpen. Instrumenten die dubbele tonen en boventonen lieten horen hadden altijd al mijn interesse, vooral toen ik vijftien jaar was; Toen ik toentertijd voor het eerst keelzang hoorde, vond ik dat zo fascinerend, dat ik vastbesloten was dit zelf te leren. Na jaren meezingen met cd’s besloot ik in 2007 op 18 jarige leeftijd voor het eerst naar Mongolië te reizen. Hier hoorde ik voor het eerst echt de keelzang traditie in Mongolië en dit was de eerste stap om deze muziek serieus te ontdekken. In 2009 ben ik voor een half jaar teruggegaan naar Mongolië waar ik bij een nomaden familie midden in het platteland van west-Mongolië verbleef. Nu zing ik veel verschillende traditionele Mongoolse liederen in verschillende keelzang- en boventoontechnieken. Hier en daar zing ik ook wel eens wat zelfgeschreven Nederlandstalige muziek. Uiteraard wel begeleid door Mongoolse instrumenten en keelzangtechnieken!

Jochen Hachgenei

Jochen Hachgenei speelde 15 jaar in de Münchner Xylophoniker gitaar, xylofoon en percussie. Met dit ensemble toerde hij in Duitsland, Oostenrijk Finland, IJsland en El Salvador en maakte hij zijn eerste cd- en radio-opnames. Zijn liefde voor Latijns-Amerikaanse percussie bracht hem naar Nederland voor een studie aan het Rotterdams conservatorium. Jochen speelt in veel Latinorkesten zoals Salsa de Amsterdam, Cha Charanga, Las Siete Potencias, de Cubaan, Son Asi, Tamicos, Tipico Tampoco en sinds 2007 heeft hij zijn eigen band Latin Adventure (www.latinadventure.nl). Sinds 2016 speelt hij pauken in het Estudiantina Ensemble, www.estudiantinaensemble.nl. Naast zijn werk als uitvoerend muzikant is hij docent latin-percussion en geeft les aan kinderen en volwassenen en  in het Muziekpakhuis te Amsterdam.(www.muziekpakhuis.nl) Daar geeft hij ook regelmatig bedrijfs– en familieworkshops percussie.

Anass Habib

Anass Habib is geboren in Fez, Marokko in 1980. Hij zong al vanaf zijn 5de klassieke Arabische melodieën met zijn familie. Op zijn 12de gaf hij zijn eerste soloconcert in Fez. Hij studeerde in Syrië twee jaar klassieke Arabische zang, traditionele Syrische zang en middeleeuwse kerkmuziek uit het Midden-Oosten in het Arabisch, Aramees en Grieks. Hij vervolgde zijn zangstudie in Libanon bij Ghada Shbeir waar hij o.a. werkte aan zangtechnieken en Aramees en Byzantijnse repertoire. Daarna ging hij naar Parijs om te studeren bij Marie Keyrouz. Anass is nu een veelzijdig zanger van oude en klassieke Arabische muziek en specialist op het gebied van heel oude christelijke liederen en Aramees repertoire. Om zich ook als docent te bekwamen studeerde hij vervolgens in Lyon op het Cefededem Instituut, waar hij in 2014 zijn diploma behaalde als docent traditionele zang en percussie. Anass gaf concerten in Marokko, Syrië, Libanon, Turkije, Frankrijk, Luxemburg, Polen, Zuid-Afrika en Nederland. Met zijn warme, diepe stem en grote bereik is hij goed in staat emotie en toewijding uit te drukken. Zijn repertoire omvat liederen uit veel landen en beschavingen: van de grote Libanese diva Fairouz tot de Egyptische Oum Kalthoum en van de Syrische Sabah Fakhri tot de Libanese Marcel Khalife, van soufi gedichten tot maronitische (vroegchristelijke) melodieën en middeleeuwse Sefardische liederen uit Andalusië. Voor meer informatie: http://www.anasshabib.com/

Katharina Gross

Katharina Gross studeerde aan de Musikhochschulen van Lübeck bij David Geringas en Keulen bij Frans Helmerson, en aansluitend aan het Royal Northern College of Music in Manchester bij Ralph Kirshbaum. Zij behaalde verschillende internationale prijzen en soleerde met ondermeer het Staatsorkest Kiev, het Staatsorkest Kassel, de Thüringer Symphoniker en de Salzburg Chamber Soloists. Katharina Gross gaf solo- en kamermuziekconcerten in onder andere het Konzerthaus en de Musikverein Wien, het Amsterdamse Concertgebouw, het Muziekgebouw aan ‘t IJ in Amsterdam, het Festival Santander in Spanje en het Al Bustan Festival in Beiroet. Katharina is samen met violiste Birthe Blom en pianist Yoram Ish-Hurwitz oprichtster van het Fresco Trio, waarmee zij veel concerten in binnen- en buitenland speelt. Voor Aulos/Musikado nam zij een CD op met werken van Schubert, De Falla, Sjostakovitsj en Ligeti. Op het label concertello records verscheen solowerk van ondermeer Zoltán Kodály, Gyorgy Ligeti, Gaspar Cassadó en Jonathan Harvey. Samen met componist Arnold Marinissen werkt zij aan The Cello Songbook, muziek voor gestapelde celloklanken en zang. Deze muziek wordt uitgevoerd in de Cello Box, een microtheater met magisch led-licht, gerealiseerd door lichtkunstenares en scenografe Marion Traenkle. Foto: Nancy Horowitz

Christine Brandenburg

Christine Brandenburg studeerde altviool en klarinet aan het Conservatorium van Amsterdam bij respectievelijk Ervin Schiffer en Ru Otto. Met beide instrumenten was zij als free-lancer actief in kamermuziekensembles (Kegelstatt Trio Amsterdam, Ensemble Zélide) en orkesten (Het Gelders Orkest, Radio Kamer Orkest). Met de barokaltviool speelde zij met barokensembles als La Stravaganza, Les Talens Lyriques, Concerto Köln, en momenteel met Florilegium Musicum. Zij volgde toneellessen en stemtraining en werkte regelmatig mee aan muziektheater- producties, o.a. met Ramses Shaffy en Ileana Melita. Op het gebied van lesgeven is zij zich in de loop der jaren steeds meer gaan toeleggen op orkestdirectie en ensemblecoaching. Ook schreef, arrangeerde en regisseerde zij muzikale voorstellingen met kinderen. Christine Brandenburg werkt als ensembleleider bij Globe te Hilversum en Huismuziek.

Marjolein Berkvens

Marjolein Berkvens is voornamelijk werkzaam als zangdocent in de omgeving van Arnhem. Ze geeft al jaren met veel plezier les als privé docente aan volwassenen en jongeren. Voor kinderen richtte zij in 2003 Zangschool Spelenderwijs op. Daarnaast was zij jarenlang dirigent van een vrouwenkoor en een kamerkoor. Als soliste is ze te horen bij koorconcerten, met een klein barokensemble of met liederen.