Cursus


17205 - Semper Dowland semper dolens
Soort cursus Oude muziek
Bestemd voor blokfluitisten die minimaal SATB kunnen spelen, gambisten, luitisten en zangers vanaf
Niveau ♪♪♪ t/m ♪♪♪♪
Data 16 oktober 2017 t/m 20 oktober 2017
Tijd (-en) Dit is een midweek! Start maandag 11.00 uur en einde vrijdag na het diner.
Locatie Eigentijdserf, Westelbeers
Docent(-en) Tanja Obalski, Hildegard Moonen, Sascha Mommertz
Prijs Derden: € 670,00 / Leden: € 630,00 / T/m 30 jaar: € 315,00
Toeslag éénpersoonskamer: € 30,00
Korting bij overnachting en ontbijt elders: € 150,00
Max. aantal deelnemers40
Uiterste inschrijfdatum10 oktober 2017   De inschrijving voor deze cursus is gesloten.

VOL VOOR BLOKFLUIT en SOPRANEN/MEZZOSOPRANEN en ALTEN!
John Dowland is de zelfgekroonde koning van de melancholie. Hij noemde een van zijn consortwerken Semper Dowland semper dolens: Altijd Dowland, altijd treurend. Veel van zijn stukken inspireerden andere componisten, zoals het lied ‘Flow my tears’. We gaan een midweek aan de slag met Dowlands mooie muziek. De zangers en een luitist werken aan vierstemmige luitliederen. Het blokfluitconsort krijgt naast Semper Dowland semper dolens o.a. prachtige vijfstemmige consortmuziek van Anthony Holborne op de lessenaar. De gambisten en een luitist gaan aan de slag met de bundel Lachrimae, or Seven Tears van Dowland. Er zijn ook tuttisessies, een lezing en groepslessen, waarbij technische en stem-/instrumentspecifieke onderwerpen de revue passeren... meer informatie

john-dowland 9303 dubbelkorig2
Tanja Obalski

De Duitse sopraan Tanja Obalski kreeg haar eerste zang- en dwarsfluitlessen in haar geboortestad Lippstadt.
Zij studeerde aanvankelijk dwarsfluit aan de Hochschule für Musik und Theater in Hamburg; daarna solozang aan het Conservatorium van Amsterdam. Haar docenten waren Margreet Honig en Howard Crook. Tanja Obalski specialiseerde zich vervolgens aan hetzelfde instituut in de historische uitvoeringspraktijk van de barokzang en rondde in 2003 haar studie succesvol af.
Zij volgde verder masterclasses van o.a. Jill Feldman en Emma Kirkby.
In 2005 was zij laureate bij het Concours International de Chant Baroque de Chimay en in 2007 finaliste van het oratoriumconcours “Nederlandse Vocalisten Presentatie”
Als soliste is zij te horen in oratoria, cantates en kamermuziekconcerten zowel in Nederland als daarbuiten.

Naast haar bezigheden als professionele concerterende zangeres is lesgeven haar grote passie. Doorgeven wat zingen zo’n geweldig vak maakt, mensen helpen om dit ook voor zich zelf te ontdekken; zij het de ervaren koorzanger die voor technische problemen komt te staan, de beginner die een goede basistechniek wil ontwikkelen of de (beginnende) vakmusicus die meer wil weten over historische uitvoeringspraktijk.

Hildegard Moonen

Hildegard Moonen had in haar tienerjaren gambales van Margriet Tindemans. Vervolgens studeerde ze aan het Maastrichts Conservatorium bij Philippe Pierlot. Bij Sophie Watillon aan de Académie de Musique César Franck in het Belgische Visé volgde ze een belangrijke nascholing die ze met een medaille afsloot. Daarna volgde ze masterclasses bij Jordi Savall, Wieland Kuijken, Margriet Tindemans, Sarah Cunningham en Nanneke Schaap (Italiaanse diminuties). Hildegard nam deel aan projecten van de Schola Cantorum Brabantiae o.l.v. Rebecca Stewart en deed een opleiding tot improvisatiecoach bij Robijn Tilanus. Ze heeft een lespraktijk aan de muziekschool van Maastricht en een privépraktijk. Daarnaast geeft ze les op peuterspeelzalen, basisscholen en middelbare scholen. Als uitvoerend musicus werkt ze mee aan concerten en theaterproducties met verschillende koren. Haar repertoire reikt van zeer vroeg tot hedendaagse en ter plekke geïmproviseerde muziek. Hildegard leidt het Gambaconsort Maastricht en legde samen met Yvonne Engels het fundament voor de Stichting Maastrichtse Componisten. Ze neemt veel initiatieven om amateurmusici van alle leeftijden en niveaus te laten samenspelen. De bezetting en muziekkeuze is daarbij zeer divers: van oud tot modern en populair. Veel van deze projecten worden georganiseerd door Huismuziek Maastricht, waar Hildegard Moonen zowel een bestuurlijke als muzikale functie heeft. Ze organiseert o.a. gambadagen in Maastricht, Utrecht en Eindhoven en Kamermuziekontmoetingsdagen in Kerkrade. Het plezier in het musiceren en harmonieus samenspel staan voorop in combinatie met een zo historisch mogelijk verantwoorde interpretatie.

Sascha Mommertz

Sascha Mommertz is geboren Aken en woont sinds 1985 in Nederland. In 1994 begon hij zijn opleiding Muziek met hoofdvak blokfluit aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij Jeanette van Wingerden en Marion Verbruggen en vervolgde zijn studie aan het Utrechts Conservatorium bij Heiko ter Schegget, waar hij in 2000 het diploma Uitvoerend Musicus behaalde. Daarnaast volgde hij lessen en masterclasse bij Marijke Miessen, Matthias Weilenmann, Jérôme Minis en dr. Rebecca Stewart. Hij studeerde twee jaar blokfluitbouw bij Jacqueline Sorel en verdiepte zich in musicologie. Hij studeert traverso bij Ricardo Kanji. In 2002 ontving hij een eervolle vermelding tijdens het Musica Antiqua Solistenconcours in Brugge. Hij is actief als solist, kamermusicus en orkestmusicus in ensembles en orkesten als Black Intention, Collegium ad Mosam, Florilegium Musicum, Helios Ensemble, Il Concerto Barocco, Limburgs Symphonie Orkest en het Orkest van de Domcantorij Utrecht. Hij concerteert in binnen- en buitenland en maakte verschillende radio-, tv- en CD-opnames. Hij was enige jaren bestuurslid van ERTA, manager van oude muziek ensembles en secretaris van SONBU. Momenteel is hij werkzaam als docent blokfluit aan het Utrechts Centrum voor de Kunsten, geeft hij lezingen en masterclasses en coacht hij ensembles. Vanaf september 2012 is Sascha Mommertz werkzaam als hoofdvakdocent blokfluit aan het Fontys Conservatorium in Tilburg. Voor meer informatie: Trio da Fusignano.