Cursus


18202 - Happy new ear   GEANNULEERD
Soort cursus Bijzondere cursussen
Bestemd voor voor instrumentalisten (maximaal 2 pianisten) en zangers
Niveau ♪♪ t/m ♪♪♪♪
Data 03 januari 2018 t/m 06 januari 2018
Tijd (-en) Welkom woensdag vanaf 9.45 uur, start workshops om 11.00 uur. Einde zaterdag na het diner.
Locatie Buitengoed Fredeshiem, De Bult-Steenwijk
Docent(-en) Robijn Tilanus, Lenneke van Staalen, Nicoline Snaas, Jaap Mulder, Sascha Mommertz, Stan Mitrovic, Ines Leijen, Pernilla Kannapinn, Elke Jansen, Anass Habib, Anneke Frankenberg, Hebe de Champeaux, Robert de Bree, Christine Brandenburg
Prijs Derden: € 590,00 / Leden: € 550,00 / T/m 30 jaar: € 275,00
Toeslag éénpersoonskamer: € 40,00
Korting bij overnachting en ontbijt elders: € 45,00
N.B.: Als je maar twee dagen wilt deelnemen kun je daarvoor op de wachtlijst komen, maar deelnemers aan de hele cursus gaan voor. Voorwaarde is dan twee aaneengesloten dagen. Lees s.v.p. de toelichting op deze website bij de locatie.
Max. aantal deelnemers90
Uiterste inschrijfdatum23 november 2017   

Zin om het jaar fris en muzikaal te beginnen met gelijkgestemde musici? Om genoeg muzikale energie op te doen voor heel 2018? Dat kan allemaal bij Happy new ear. Elke dag kun je een nieuwe workshop kiezen. Deze workshops worden alleen tijdens Happy new ear gegeven en komen niet elders in het programma terug. Splinternieuw repertoire dus!

Spelregels
Elke dag is er keuze uit maar liefst vijf workshops om je tanden in te zetten! Aan het eind van de dag teken je ter plaatse in voor de workshop van je keuze voor de volgende dag. Daarbij noteer je ook je tweede en derde keuze. Voor de meeste workshops geldt een maximum aantal cursisten. Het kan dus voorkomen dat je in een andere workshop belandt dan je voor ogen had, maar je bent dan ook op avontuur met je happy new ears! De indeling voor de workshops op 3 januari maken we vooraf... meer informatie

00 rfoto 5
2016- bijgesneden
Reacties van cursisten

 

Robijn Tilanus

Robijn Tilanus begon op zevenjarige leeftijd met pianospelen, ze maakte haar eerste composities en droomde van het conservatorium. Ze ging biologie studeren en werkte vervolgens enkele jaren als milieudeskundige bij het ministerie van VROM.  Ondertussen bleef ze piano spelen en volgde lessen bij Jet Röling, Frank Mol, Willem Brons en later Jan Wijn en Ramón Valle. In 1991 besloot ze haar baan op te zeggen en haar hart te volgen. In 1992 behaalde zij het staatsexamen klassiek piano. Robijn Tilanus verwierf internationale bekendheid met haar boek KWINTessens: een praktische benadering van de harmonieleer, via improviseren aan de piano, luisteren, spelen, zingen, componeren. Het boek is inmiddels in de vijfde druk en is vertaald in het Duits en Engels. In 2013 verscheen haar boek VRIJ SPEL: de zeven factten van improviseren, een gids voor iedereen die vrij wil leren musiceren. Ook van haar hand is de compositiebundel Again and again, met korte, eenvoudige composities voor piano solo met een uitnodiging tot improvisatie. Zij is oprichter van de Improvisatie Academie, voor trainingen, workshops en privelessen voor iedereen die vrij wil leren improviseren. Robijn Tilanus treedt regelmatig op, vrijwel altijd in geimproviseerde voorstellingen. Naast de piano speelt zij altviool, viool, altblokfluit, djembé, cajon, conga, bongo’s en marimba. Voor meer informatie: www.robijntilanus.nl

Lenneke van Staalen

Lenneke van Staalen groeide op met de Westerse klassieke muziek, en kwam in 1992 in India voor het eerst in aanraking met de Noord-Indiase klassieke muziektraditie. Ze begon haar studie bij Joy Srivastava in New Delhi, en studeerde vervolgens aan het Rotterdams Conservatorium bij de zanger Koustav Ray. Daar behaalde ze in 2003 cum laude haar masterdiploma, en won dat jaar tevens de prijs van de vereniging 'vrienden van het conservatorium' voor haar uitmuntende prestaties. Hierna zette ze haar studie voort bij meesterviolist D.K. Datar in Mumbai. Al jarenlang verdiept Lenneke van Staalen zich vol overgave in de Ragamuziek. Haar spel resoneert een diepe passie, die zowel virtuoos als op lyrische wijze tot uiting komt. Zij treedt regelmatig op, zowel solistisch in traditioneel Indiase bezetting, als samenwerkend met andere wereldmuziek- of westers klassieke ensembles. Daarnaast doceert zij aan de Hogeschool voor Muziek en Dans (Codarts) in Rotterdam.

Nicoline Snaas

Nicoline Snaas zingt in het Nicoline Snaas Jazz trio, de wereldmuziek a capella groep Fearless Rose en Christmas Angels. Ze geeft les aan koren, in het bedrijfsleven, aan docenten en ze geeft workshops in Crea, conservatoria (o.a. Codarts) en zomerworkshops in het buitenland. Ze heeft les gegeven op Djam (jazzschool) en ROC (burgerschap). Nicoline arrangeert en componeert. De laatste jaren heeft ze de leiding bij grotere evenementen zoals dodenherdenking en kerstconcerten. Nicoline is zich gaan specialiseren in Vocal Circles: geïmproviseerde muzikale patronen die op het moment gemaakt worden en in elkaar gezet, zodat ter plekke kleine compositie ontstaan. Haar passie is mensen te verbinden met zingen en ze te laten ontdekken wat ze kunnen met hun lijf en hun stem. Ze houdt van het spontane spel dat ontstaat wanneer je bij elkaar bent. In plaats van alleen op noten te staren kan het heel bevrijdend zijn om even alleen maar zelf te verzinnen wat je zingt, daarbij gebruikt makend van simpele ritmes en melodieën die je herhaalt zodat je met elkaar plezier hebt en kunt grooven.

Jaap Mulder

Klarinettist Jaap Mulder is in 1988 een van de oprichters van wereldmuziekorkest Di Gojim. Al sinds 1984 houdt hij zich bezig met Jiddische cultuur en Balkanmuziek. Als klarinettist behoort hij tot de top van Europa en geeft regelmatig lezingen en workshops op conservatoria en muziekscholen. Sinds 1993 maakt hij voorstellingen voor het basisonderwijs waarin het luisterplezier voorop staat. Jaap Mulder ontwikkelt muziektheatervoorstellingen op basis van wereldmuziek, maakt filmmuziek heeft zich bij de ontwikkeling van de Nederlandstalige programma's van Di Gojim ontpopt als tekstschrijver en componist. Als acteur stond hij naast Bodil de la Parra in een stuk van Judith Herzberg dat werd geregisserd door Frans Weisz. Hij is multi-instrumentalist en bespeelt naast de klarinet ook de bugel, ventieltrombone, tuba, cello, accordeon, piano en mandoline. Met Di Gojim speelt hij in alle theaters van Nederland en op festivals in o.a. Frankrijk, Israël, Duitsland, Polen, Oostenrijk, USA, Spanje en Hongarije.
Jaap speelde samen met oa. Frank London, Bente Kahan, Jan Rokita en Shura Lipovsky en was tijdens het seizoen 2006-2007 muzikant bij het Internationaal Danstheater. In 2008 startte hij de samenwerking met naamgenoot en cabaretier Jaap Mulder in: ‘Hoera het is een Jaap Mulder’, ‘Wompeldons’ en ‘Alles wat je wilt’. In 2012 maakte hij twee documentaires over zijn muziek in Israël en Nederland. Zelf schreef en produceerde hij de voorstellingen Schuim, Roots, Glanzberg en in 2013 ‘Vysotsky, hartstochtelijke lastpost’. Voor meer informatie klik hier.

Sascha Mommertz

Sascha Mommertz is geboren Aken en woont sinds 1985 in Nederland. In 1994 begon hij zijn opleiding Muziek met hoofdvak blokfluit aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij Jeanette van Wingerden en Marion Verbruggen en vervolgde zijn studie aan het Utrechts Conservatorium bij Heiko ter Schegget, waar hij in 2000 het diploma Uitvoerend Musicus behaalde. Daarnaast volgde hij lessen en masterclasse bij Marijke Miessen, Matthias Weilenmann, Jérôme Minis en dr. Rebecca Stewart. Hij studeerde twee jaar blokfluitbouw bij Jacqueline Sorel en verdiepte zich in musicologie. Hij studeert traverso bij Ricardo Kanji. In 2002 ontving hij een eervolle vermelding tijdens het Musica Antiqua Solistenconcours in Brugge. Hij is actief als solist, kamermusicus en orkestmusicus in ensembles en orkesten als Black Intention, Collegium ad Mosam, Florilegium Musicum, Helios Ensemble, Il Concerto Barocco, Limburgs Symphonie Orkest en het Orkest van de Domcantorij Utrecht. Hij concerteert in binnen- en buitenland en maakte verschillende radio-, tv- en CD-opnames. Hij was enige jaren bestuurslid van ERTA, manager van oude muziek ensembles en secretaris van SONBU. Momenteel is hij werkzaam als docent blokfluit aan het Utrechts Centrum voor de Kunsten, geeft hij lezingen en masterclasses en coacht hij ensembles. Vanaf september 2012 is Sascha Mommertz werkzaam als hoofdvakdocent blokfluit aan het Fontys Conservatorium in Tilburg. Voor meer informatie: Trio da Fusignano.

Stan Mitrovic

Stan Mitrovic is geboren in 1963 in Belgrado, Servië (voormalig Joegoslavië). Hij studeerde saxofoon (jazz) en basklarinet (klassiek) aan het Rotterdams Conservatorium van 1988-1995. In 1996 won hij de eerste prijs op Nederlandse Jazz Concours met het duo Double B, samen met saxofonist en klarinettist Akos Laki.  Stan speelt in een jazzquartet met gitarist Ratko Zjaca met diverse  gastmusici, o.a. met Al Foster, John Patitucci, Steve Gadd, Denise Jannah, Reggie Workman, Randy Brecker, Miroslav Vitous en Jeff „Tain“ Watts. Vanaf 2005 speelt hij met de Balkan-jazz formatie Carlama Orkestar.  Van 2006-2010 heeft Stan Mitrovic gespeeld met de multi-instrumentale theatergroep Wereldband. Hij is werkzaam als big band dirigent en componist/arrangeur. Stan speelt sopraan, alt, tenor en bariton saxofoon, klarinet, basklarinet en EWI.

Ines Leijen

Ines Leijen studeerde Schoolmuziek aan het Utrechts Conservatorium, diploma (1e graads) in 1989. Als bijvakken koos zij piano en saxofoon en ook koordirectie en muziektheorie zijn belangrijke onderdelen bij deze studie. Aanvankelijk gaf zij vooral saxofoonlessen en losse workshops op het gebied van zang, ensemble, jazz, theatermuziek, instant composing en improvisatie. Zij specialiseerde zich in de 'wereldmuziek', aanvankelijk Braziliaanse muziek, later Cubaans (salsa) en weer later muziek uit de Balkan. Tegenwoordig dirigeert Ines vijf koren, en geeft workshops o.a. voor Stichting Buitenkunst en Huismuziek. Klik hier voor meer informatie.

Pernilla Kannapinn

Pernilla Kannapinn begon met een klassieke scholing op haar viool. Op haar 16e verhuisde ze naar Ierland waar ze in aanraking kwam met Ierse folkmuziek, waardoor ze de viool in een totaal ander daglicht ging zien en steeds vrijer ging spelen ook zonder gebruik te maken van muzieknotatie. Het ter plekke improviseren, begeleiden van singer-songwriters en Folk bands werd haar grote passie. Later speelde ze ook in een rockband die op Folk geïnspireerde muziek speelde, waarin ze weer andere viooltechnieken ging gebruiken. Tijdens haar vele reizen heeft Pernilla ook gipsy jazz en wereldmuziek leren kennen en spelen. Ze studeert op dit moment Jazz en Pop aan het ArtEZ conservatorium in Arnhem en is sinds kort haar eigen zigeuner/wereldmuziekband gestart Safron Sun.

Elke Jansen

Elke Jansen is dirigente van vrouwenkoor Zijdelinks, theaterzanggroep Schudden voor Gebruik en zanggroep Vocal Virus, en geeft workshops in alle soorten en maten. Als pianiste, zangeres en componiste werkt ze samen met verschillende podiumkunstenaars, onder wie cabaretière Hester Macrander. Elke schrijft liedjes – tekst én muziek – op maat, en componeert en arrangeert voor verschillende bezettingen. Daarnaast is ze eindredacteur van ZINGmagazine en oprichter van Vocal Vibes. Vocal Vibes, een Arnhemse zangplatform, is er voor iedereen die ook maar íéts met zingen heeft. Voor meer informatie: www.elkejansen.nl

Foto: Ans Dekkers

Anass Habib

Anass Habib is geboren in Fez, Marokko in 1980. Hij zong al vanaf zijn 5de klassieke Arabische melodieën met zijn familie. Op zijn 12de gaf hij zijn eerste soloconcert in Fez. Hij studeerde in Syrië twee jaar klassieke Arabische zang, traditionele Syrische zang en middeleeuwse kerkmuziek uit het Midden-Oosten in het Arabisch, Aramees en Grieks. Hij vervolgde zijn zangstudie in Libanon bij Ghada Shbeir waar hij o.a. werkte aan zangtechnieken en Aramees en Byzantijnse repertoire. Daarna ging hij naar Parijs om te studeren bij Marie Keyrouz. Anass is nu een veelzijdig zanger van oude en klassieke Arabische muziek en specialist op het gebied van heel oude christelijke liederen en Aramees repertoire. Om zich ook als docent te bekwamen studeerde hij vervolgens in Lyon op het Cefededem Instituut, waar hij in 2014 zijn diploma behaalde als docent traditionele zang en percussie. Anass gaf concerten in Marokko, Syrië, Libanon, Turkije, Frankrijk, Luxemburg, Polen, Zuid-Afrika en Nederland. Met zijn warme, diepe stem en grote bereik is hij goed in staat emotie en toewijding uit te drukken. Zijn repertoire omvat liederen uit veel landen en beschavingen: van de grote Libanese diva Fairouz tot de Egyptische Oum Kalthoum en van de Syrische Sabah Fakhri tot de Libanese Marcel Khalife, van soufi gedichten tot maronitische (vroegchristelijke) melodieën en middeleeuwse Sefardische liederen uit Andalusië. Voor meer informatie: http://www.anasshabib.com/

Anneke Frankenberg

Anneke Frankenberg heeft zich na haar conservatoriumstudie gespecialiseerd in muziek uit Zuid-Amerika en Oost-Europa, met het Charivari trio, Csókolom, Mariachi Tierra Caliente, Ceumar & Krasz Collective, The European Danzón Orchestra en nog veel meer. Sinds 15 jaar is zij een veelgevraagd leider van wereldmuziek-workshops in binnen- en buitenland en werkte zij voor deze workshops samen met b.v. Het Gelders Orkest en artiesten als Roby Lakatos en Carel Kraaijenhof. Tweejaarlijks organiseert zij het Charivari Wereldmuziek Festival in Arnhem, met workshops en concerten voor amateur-musici. Sinds enige tijd heeft zij een korte cursus ontwikkeld om haar ervaring te delen met collega musici en docenten. Kijk voor meer informatie op de site van het Charivari trio.

Hebe de Champeaux

Hebe de Champeaux is een Nederlands/Amerikaanse dirigent, violist en mezzosopraan. Ze woont in Amsterdam. Op haar vierde begon ze met vioolspelen en ze vervolgde haar studie aan de San Francisco State University waar ze cum laude afstudeerde. Zij behaalde ook een masterdiploma orkestdirectie aan de Indiana University Bloomington en een bachelordiploma koordirectie aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam. Momenteel studeert ze zang bij James McCray aan de McCray Studio of Vocal Arts. In seizoen 2004-2005 was ze assistent-dirigent van het Opera Theater van de Indiana University. Hebe nam deel aan verschillende directiemasterclasses over de hele wereld bij onder andere Kurt Masur, Jorma Panula, Boris Hinchev en Colin Metters. In 2007 won ze de Jury's Prize bij de Bela Bartok International Opera Conducting Competition en recent kreeg zij een eervolle vermelding bij het Taki Concordia Fellowship voor vrouwelijke dirigenten.

Hebe is verbonden als dirigent bij Toonkunstkoor Amsterdam (assistent), Haarlems Gemengd Koor, Leiden English Choir, Audite Nova Kamerkoor en het Sonante Orkest. In 2010 organiseerde zij het Tormis Choir Festival Amsterdam. Daarnaast geeft workshops bij Stichting Buitenkunst.

Robert de Bree

Robert de Bree is blokfluitist, barokhoboïst, improvisator en docent. Hij reisde met zijn instrumenten de hele wereld over.?In 2010 debuteerde hij als solist in het Concertgebouw in Amsterdam. Hij werkte met musici en ensembles, zoals Ton Koopman, L’Arpeggiata, AKAMUS, Budapest Festival Orchestra, Holland Baroque en Erik Bosgraaf. Hij was succesvol op concoursen als het Prinses Christina Concours en het prestigieuze Oude Muziek concours in Brugge. Hij was jurylid van de Open Recorder Days Amsterdam samen met o.a. Marion Verbruggen en Bert Honig. Daarnaast werkte hij samen met Loes Luca, Karel de Rooy en speelde hij blokfluit in de bioscoopfilm Michiel de Ruyter. Dit jaar speelt hij voor de president van Griekenland en speelt hij o.l.v. Sir John Elliot Gardiner in de BBC Proms. Robert heeft sinds kort een aanstelling als improvisatiedocent aan het Conservatorium van Den Haag. Hieraan is een tienjarig onderzoek voorafgegaan in het uitvoeren en onderwijzen van historische improvisaties met The Scroll Ensemble. Zijn overtuiging is dat iedereen kan improviseren. Voor meer informatie: www.robertdebree.nl en www.thescrollensemble.com

Christine Brandenburg

Christine Brandenburg studeerde altviool en klarinet aan het Conservatorium van Amsterdam bij respectievelijk Ervin Schiffer en Ru Otto. Met beide instrumenten was zij als free-lancer actief in kamermuziekensembles (Kegelstatt Trio Amsterdam, Ensemble Zélide) en orkesten (Het Gelders Orkest, Radio Kamer Orkest). Met de barokaltviool speelde zij met barokensembles als La Stravaganza, Les Talens Lyriques, Concerto Köln, en momenteel met Florilegium Musicum. Zij volgde toneellessen en stemtraining en werkte regelmatig mee aan muziektheater- producties, o.a. met Ramses Shaffy en Ileana Melita. Op het gebied van lesgeven is zij zich in de loop der jaren steeds meer gaan toeleggen op orkestdirectie en ensemblecoaching. Ook schreef, arrangeerde en regisseerde zij muzikale voorstellingen met kinderen. Christine Brandenburg werkt als ensembleleider bij Globe te Hilversum en Huismuziek.