Soort cursus |
Groot instrumentaal ensemble |
Bestemd voor |
Het is een veelzijdig en pittig stuk met uitdagingen in voortekens, harmonie, ritme en onregelmatige maatsoorten... meer informatieHet is een veelzijdig en pittig stuk met uitdagingen in voortekens, harmonie, ritme en onregelmatige maatsoorten. Daarom is de cursus bestemd voor (VER)GEVORDERDE spelers (niveau 4), maar enkele strijkers en blazers zijn welkom vanaf gemiddeld niveau (3).
Wil je CONCERTMEESTER zijn? Geef het aan op je inschrijfformulier.
BEZETTING: strijkers, 2 fluitisten, 2 hoboïsten, 2 klarinettisten, 2 fagottisten, 2 hoornisten, 1 pianist en 1 slagwerker (deze speelt xylofoon, pauk, triangel, snare drum, bass drum, claves en klokkenspel). Dit instrumentarium is voorhanden op Akoesticum.
|
Data |
26 januari 2019 t/m 27 januari 2019 |
Tijd (-en) |
zaterdag 10.00- zondag 17.00 uur |
Locatie |
Akoesticum, EdeNieuwe Kazernelaan 2 D42 6711JC Ede T 0318-304 349 E info@akoesticum.orgW https://www.akoesticum.orgRouteplanner: Google MapsAkoesticum is een nationaal trainingscentrum voor podiumkunsten, gehuisvest in de Frisokazerne in Ede. Er is een groot auditorium, twee ruime tuinzalen, acht studio’s en nog enkele zalen. Het biedt eenvoudige overnachtingsfaciliteiten en heeft een eigen restaurant. Alle kamers zijn tweepersoons, die met toeslag als eenpersoonskamer kunnen worden gebruikt. Alles bevindt zich op de begane grond, m.u.v. de slaapkamers, die ook met een lift bereikbaar zijn. Elke kamer heeft eigen sanitair.
Er ligt een laken/handdoekenpakket klaar op de kamer. Akoesticum ligt pal aan NS Station Ede-Wageningen. Er is gratis parkeergelegenheid bij het gebouw. |
Prijs |
Derden: € 240,00 /
Leden: € 210,00
/ T/m 30 jaar: € 105,00
Toeslag éénpersoonskamer: € 35,00
Korting bij overnachting en ontbijt elders: € 35,00
N.B.: de prijs is inclusief volpension. |
VOL VOOR KLARINET, FAGOT, CELLO en PIANO! “I took the portage climb, then chose a further valley-shed I could not stop. Feet nozzled watery webs of upper flows: One white veil gusted from the very top. O Appalachian Spring!”
Met deze regels uit het gedicht The Bridge van Hart Crane kwam dansvernieuwer Martha Graham bij Aaron Copland aan, toen hij dreigde uit pure bewondering voor haar, zijn compositie de titel Ballet for Martha te geven. Martha vond Appalachian Spring een betere titel. Appalachian Spring ademt de sfeer van de Amerikaanse jaren dertig en veertig van de vorige eeuw. Het werk speelt in Pennsylvania, waar een pas getrouwd stel hun leven probeert op te bouwen: een zwaar pioniersleven vol ontberingen, maar ook vol nieuwe mogelijkheden. Het ballet kreeg direct de New York Music Critics Circle Award voor beste theaterstuk van het seizoen! Appalachian Spring kent twee versies... meer informatie VOL VOOR KLARINET, FAGOT, CELLO en PIANO! “I took the portage climb, then chose a further valley-shed I could not stop. Feet nozzled watery webs of upper flows: One white veil gusted from the very top. O Appalachian Spring!”
Met deze regels uit het gedicht The Bridge van Hart Crane kwam dansvernieuwer Martha Graham bij Aaron Copland aan, toen hij dreigde uit pure bewondering voor haar, zijn compositie de titel Ballet for Martha te geven. Martha vond Appalachian Spring een betere titel. Appalachian Spring ademt de sfeer van de Amerikaanse jaren dertig en veertig van de vorige eeuw. Het werk speelt in Pennsylvania, waar een pas getrouwd stel hun leven probeert op te bouwen: een zwaar pioniersleven vol ontberingen, maar ook vol nieuwe mogelijkheden. Het ballet kreeg direct de New York Music Critics Circle Award voor beste theaterstuk van het seizoen! Appalachian Spring kent twee versies. Vanwege praktische beperkingen schreef Copland de eerste versie voor dertien instrumenten. Kort na de succesvolle première schreef hij een nieuwe versie voor volwaardig symfonieorkest, waarvoor hij de Pulitzer Prize ontving. De orkestversie is de meest gespeelde, hoewel deze iets van de intimiteit en scherpte van de eerste versie mist. Met onze eigen kamerorkestversie zoeken we het midden tussen de intimiteit, ruwheid en scherpte van de originele versie en de souplesse en volle klankkleur van de orkestversie. Voorbereiding noodzakelijk. |
Kees van der Harst studeerde klarinet aan de ArtEZ in Arhnem en aan de Messiaen Academie te Enschede bij Reinier Hogerheijde en André Kerver. Hij vervolgde zijn studie in het buitenland, o.a. aan de Accademia Musicale Chigiana in Italië en het Ticino Musica in Zwitserland en volgde masterclasses bij o.a. Wenzel Fuchs, Walter Boeykens, Antony Pay en Sabine Meyer. Hij is eerste klarinettist in Het Wassenaer Consort en in Filharmonie Noord. Ook speelt hij in uiteenlopende producties, van schoolconcerten en muziektheater tot opera, bij onder meer het Orkest van het Oosten, het Phion, Muziektheater de Plaats en Orkest de Ereprijs. Hij volgde de opleiding orkestdirectie bij Harry Jansen en nam vervolgens directielessen bij maestro Robert Houlihan (Advanced Conducting Ireland). Sinds 2014 is Kees dirigent van het Gronings kamerorkest Clemens Schröner en sinds 2017 van het Noord-Drents kamerorkest Divertimento en van het Arnhemse ensemble voor moderne muziek Athok. Met deze ensembles voert hij ook vaak onbekend repertoire uit, dat indien nodig door hemzelf worden gearrangeerd. Hij is bestuurslid van Filharmonie Noord en geeft klarinetles in Assen, Deventer, Beekbergen, Loenen en Arnhem. |