Soort cursus |
Groot instrumentaal ensemble |
Bestemd voor |
strijkers, 1 dwarsfluitist, 2 hoboïsten, 2 fagottisten, 2 hoornisten en 1 paukenist |
Data |
09 maart 2019 t/m 10 maart 2019 |
Tijd (-en) |
aanvang zaterdag 10.00 – einde zondag 17.00 uur |
Locatie |
Akoesticum, EdeNieuwe Kazernelaan 2 D42 6711JC Ede T 0318-304 349 E info@akoesticum.orgW https://www.akoesticum.orgRouteplanner: Google MapsAkoesticum is een nationaal trainingscentrum voor de podiumkunsten, dat is gehuisvest in de Frisokazerne op het voormalige defensieterrein in Ede naast het Nationale Park De Hoge Veluwe. Er is een groot auditorium, twee ruime tuinzalen, acht studio's en nog enkele zalen. Het biedt eenvoudige overnachtingsfaciliteiten (148 bedden) en maaltijden uit eigen restaurant. Zelf meegebrachte consumpties mogen in het gebouw niet genuttigd worden. Voor onze cursussen staan tweepersoonskamers ter beschikking. Op het inschrijfformulier kun je een eenpersoonskamer reserveren, dan heb je het alleengebruik van een tweepersoonskamer. Hiervoor is een toeslag verschuldigd. We zijn blij met iedereen die een kamer wil delen. De slaapkamers zijn met een lift bereikbaar. Op elke kamer is sanitair aanwezig! Dekens/dekbed, kussen plus laken/handdoekenpakket liggen klaar op de kamer. Alleen nog even zelf het bed opmaken. Alle zalen om in te musiceren bevinden zich op de begane grond. Akoesticum is heel makkelijk te bereiken met het openbaar vervoer en ligt pal naast het NS Station Ede-Wageningen. Er is ook een ruime parkeerplaats waar gratis geparkeerd kan worden. |
Prijs |
Derden: € 265,00 /
Leden: € 235,00
/ T/m 30 jaar: € 117,50
Toeslag éénpersoonskamer: € 35,00
Korting bij overnachting en ontbijt elders: € 35,00
N.B.: de prijs is inclusief volpension. |
Uiterste inschrijfdatum | 07 maart 2019 De inschrijving voor deze cursus is gesloten. |
alleen nog plaats voor VIOOL, ALTVIOOL en PAUKEN! Dit weekend gaan we de Symfonie nr.82 in C-groot, bijgenaamd ‘De Beer’ onder handen nemen. Dit is één van de zes symfonieën die Haydn tussen 1784 en 1786 schreef voor de Parijse concertorganisatie ‘Le Concert de la Loge Olympique’. Haydn is één van de grondleggers van de symfonie. Hij schreef er maar liefst 104 en beïnvloedde daarmee Mozart, Beethoven en Schubert. Haydns symfonieën zijn een muzikale smeltkroes van allerlei stijlen: barok, galant en rococo. Je treft Oostenrijkse, Italiaanse, Franse, Hongaarse en Kroatische elementen in zijn symfonieën en zelfs volksmuziek. De bijnaam ‘De Beer’ stamt niet van Haydn zelf, maar was een aanduiding van de Parijzenaren, die in de finale van het stuk, in de herhaalde, grommende cello- en contrabastonen meenden een beer te herkennen. Sterker nog: een dansende beer! Het levendige karakter van het openingsdeel: het Vivace, is enigszins bedrieglijk... meer informatie alleen nog plaats voor VIOOL, ALTVIOOL en PAUKEN! Dit weekend gaan we de Symfonie nr.82 in C-groot, bijgenaamd ‘De Beer’ onder handen nemen. Dit is één van de zes symfonieën die Haydn tussen 1784 en 1786 schreef voor de Parijse concertorganisatie ‘Le Concert de la Loge Olympique’. Haydn is één van de grondleggers van de symfonie. Hij schreef er maar liefst 104 en beïnvloedde daarmee Mozart, Beethoven en Schubert. Haydns symfonieën zijn een muzikale smeltkroes van allerlei stijlen: barok, galant en rococo. Je treft Oostenrijkse, Italiaanse, Franse, Hongaarse en Kroatische elementen in zijn symfonieën en zelfs volksmuziek. De bijnaam ‘De Beer’ stamt niet van Haydn zelf, maar was een aanduiding van de Parijzenaren, die in de finale van het stuk, in de herhaalde, grommende cello- en contrabastonen meenden een beer te herkennen. Sterker nog: een dansende beer! Het levendige karakter van het openingsdeel: het Vivace, is enigszins bedrieglijk. Ondanks de zonnige toonsoort C-groot wemelt het hier van de vinnige accenten op harde dissonanten. Het tweede deel: het Allegretto, lijkt op een oude Franse gavotte en in het Menuet wordt in het Trio, zoals gebruikelijk in Franse muziek, alleen door blazers gespeeld. Dit weekend is bedoeld voor spelers die bereid zijn hun partij thuis goed voor te bereiden, zodat er direct gewerkt kan worden aan samenspel en muzikale diepgang. Voorbereiding noodzakelijk. |
Alexej Pevzner is geboren in Moskou en studeerde viool aan de Gnessin muziekschool en het Conservatorium van Moskou. Na het voltooien van zijn studie viool aan het conservatorium van Amsterdam studeerde Alexej orkestdirectie bij Jan Stulen aan het conservatorium van Maastricht en nam privélessen bij Yuri Symonov en Roberto Benzi. Hij nam deel aan masterclasses in Hongarije en dirigeerde verschillende amateurorkesten in Nederland. Hij is sinds 1994 tweede concertmeester bij Phion (voormalig Gelders Orkest). Daarnaast is hij de vaste dirigent van Sinfonietta Arnhem. Alexej is geen onbekende bij het Huismuziek: hij gaf regelmatig kamermuziekcursussen en hij leidde orkestprojecten. |