193170 - Haydn Symfonie nr.82 ´De Beer´ | ||
Soort cursus | Groot instrumentaal ensemble | |
Bestemd voor | strijkers, 1 dwarsfluitist, 2 hoboïsten, 2 fagottisten, 2 hoornisten en 1 paukenist | |
Niveau | ♪♪ t/m ♪♪♪ | |
Data | 09 maart 2019 t/m 10 maart 2019 | |
Tijd (-en) | aanvang zaterdag 10.00 – einde zondag 17.00 uur | |
Locatie | Akoesticum, Ede | |
Docent(-en) | Alexej Pevzner | |
Prijs |
Derden: € 265,00 /
Leden: € 235,00
/ T/m 30 jaar: € 117,50
Toeslag éénpersoonskamer: € 35,00 Korting bij overnachting en ontbijt elders: € 35,00 N.B.: de prijs is inclusief volpension. |
|
Max. aantal deelnemers | 30 | |
Uiterste inschrijfdatum | 07 maart 2019 De inschrijving voor deze cursus is gesloten. | |
alleen nog plaats voor VIOOL, ALTVIOOL en PAUKEN! Dit weekend gaan we de Symfonie nr.82 in C-groot, bijgenaamd ‘De Beer’ onder handen nemen. Dit is één van de zes symfonieën die Haydn tussen 1784 en 1786 schreef voor de Parijse concertorganisatie ‘Le Concert de la Loge Olympique’. Haydn is één van de grondleggers van de symfonie. Hij schreef er maar liefst 104 en beïnvloedde daarmee Mozart, Beethoven en Schubert. Haydns symfonieën zijn een muzikale smeltkroes van allerlei stijlen: barok, galant en rococo. Je treft Oostenrijkse, Italiaanse, Franse, Hongaarse en Kroatische elementen in zijn symfonieën en zelfs volksmuziek. De bijnaam ‘De Beer’ stamt niet van Haydn zelf, maar was een aanduiding van de Parijzenaren, die in de finale van het stuk, in de herhaalde, grommende cello- en contrabastonen meenden een beer te herkennen. Sterker nog: een dansende beer! Het levendige karakter van het openingsdeel: het Vivace, is enigszins bedrieglijk... meer informatie |
||
![]() |
||
Alexej Pevzner is geboren in Moskou en studeerde viool aan de Gnessin muziekschool en het Conservatorium van Moskou. Na het voltooien van zijn studie viool aan het conservatorium van Amsterdam studeerde Alexej orkestdirectie bij Jan Stulen aan het conservatorium van Maastricht en nam privélessen bij Yuri Symonov en Roberto Benzi. Hij nam deel aan masterclasses in Hongarije en dirigeerde verschillende amateurorkesten in Nederland. Hij is sinds 1994 tweede concertmeester bij Phion (voormalig Gelders Orkest). Daarnaast is hij de vaste dirigent van Sinfonietta Arnhem. Alexej is geen onbekende bij het Huismuziek: hij gaf regelmatig kamermuziekcursussen en hij leidde orkestprojecten. |