Cursus


194280 - Proeflokaal Huismuziek
Soort cursus Bijzondere cursussen
Bestemd voor INSTRUMENTALISTEN en ZANGERS. Op het inschrijfformulier zie je of je mee kunt doen aan een workshop.
Niveau ♪ t/m ♪♪♪♪
Data 12 mei 2019
Tijd (-en) 13.00-17.00
Locatie Akoesticum, Ede
Docent(-en) Elske Tinbergen, Simon Stiller, Anna Stegmann, Ingrid Slangen, Francien Post, Matthijs van der Moolen, Pauliina Lievonen, Willemijn Knödler, Remco Jacobs, Kees Hilhorst, Kees van der Harst, Anass Habib, Wilko Brouwers, Robert de Bree, Annemarie de Bie, Marjolein Berkvens
Prijs Derden: € 15,00 / Leden: € 15,00 / T/m 30 jaar: € 7,50
Max. aantal deelnemers90
Uiterste inschrijfdatum01 april 2019   Schrijf je in voor deze cursus

Wil je graag meedoen met een cursus, maar weet je niet zeker of het wel ‘jouw ding’ is? Of heb je budget voor één cursus en kun je niet kiezen? Kom dan naar ons Proeflokaal!
Van 16 cursussen geven we je een voorproefje.
Je kunt er drie kiezen en per workshop de docent en het repertoire drie kwartier ervaren. Je kiest uit elke ronde een workshop op het inschrijfformulier. Daar vind je een uitgebreide beschrijving van elke workshop. Binnen een ronde overlopen van de ene naar de andere workshop is helaas niet mogelijk. Voor een aantal workshops is voorbereiding noodzakelijk. Je krijgt uiterlijk drie weken voorafgaand de partij toegestuurd.

PROGRAMMA Proeflokaal zondag 12 mei 2019 in Akoesticum, Ede
Deelnemers welkom vanaf 12... meer informatie

Bachmotet 1(2) DSC01306
DSC05449 instrumentalisten improviseren
Reacties van cursisten

´Heel bijzonder dat Huismuziek telkens zulke goede docenten en cursussen kan aanbieden´

Elske Tinbergen

Elske Tinbergen studeerde cello bij Ran Varon en barokcello bij Viola de Hoog, Jaap ter Linden en Lucia Swarts. Tijdens haar masterstudie aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag specialiseerde zij zich in het bespelen van de 5-snarige violoncello piccolo. Daarnaast volgde zij masterclasses bij Anner Bijlsma. Elske is mede-oprichter van het barokensemble Giardino Musicale, een veelzijdig kamermuziekensemble. Ook speelde zij vele concerten met de klavecinist Jörn Boysen, waarmee ze in 2012 een cd met Nederlandse barokmuziek met solo sonates van Willem de Fesch en Alexis Magito opnam.
Elske is ook te horen op andere cd's: 'Rameau: une symphonie imaginaire' (Musiciens du Louvre; Edison 2006) en 'Music at the court of Jülich-Berg' (La Barca Leyden; Gouden Label 2012). Door de jaren heen speelde zij in binnen- en buitenlandse barokorkesten: het European Union Baroque Orchestra, Musiciens du Lovre, Musica Poetica en The Northern Consort. Met Ensemble l'Esprit Musical was Elske prijswinnaar op het Internationale Van Wassenaer Concours. In de pers wordt haar spel beschreven als: "intrigerend" en "ijzersterk". De Nederlandse componist Daan Manneke noemde haar weergave van zijn 'Tombeau pour Ton de Leeuw' "betoverend" (2015).
Elske heeft een passie voor lesgeven in zowel cello als barokcello. Voor de Vereniging Huismuziek geeft zij regelmatig cursussen ensemblespel en barokinterpretatie. Bij Huismuziek Amersfoort is zij dirigente en artistiek leider van het amateur cello-ensemble Spiccato. Daarnaast wordt Elske regelmatig gevraagd als repetitor bij andere ensembles.
In juni 2018 heeft Elske haar proefschrift The 'cello' in the Low Countries; the instrument and its practical use in the 17th and 18th centuries verdedigd aan de Universiteit Leiden waar zij de afgelopen jaren o.l.v. Professor Ton Koopman onderzoek heeft gedaan. Kijk voor meer info op haar website.

Simon Stiller

Simon Stiller, geboren in Neuss (Duitsland), begon op achtjarige leeftijd tenorhoorn te spelen. Drie jaar later stapte hij over naar de trombone. In zijn jeugdjaren speelde hij in verschillende harmonieorkesten maar ook in jazz- en popbands. In 2018 studeerde hij af op het Conservatorium in Arnhem met hoofdvak trombone bij Jilt Jansma en Wolter Wierbos. Als bijvak studeerde hij trompet bij Angelo Verploegen. Simon is vast lid van de Duitse band Betrayers of Babylon en heeft ook ervaring opgedaan bij het Nederlandse Broken Brass Ensemble. Met verschillende projecten tourde hij door Engeland, Duitsland en Nederland. Door zijn interesse in muziek uit de hele wereld ontdekt hij steeds nieuwe instrumenten en klanken, zoals bijvoorbeeld de didgeridoo.

Anna Stegmann

Anna Stegmann is een gepassioneerde ensemble musicus. Met haar eigen groepen Ensemble Odyssee en The Royal Wind Music is zij te gast bij festivals in heel Europa, en in Noord- en Midden-Amerika, Japan en Australië. Met deze ensembles en o.a. La Risonanza (o.l.v. Fabio Bonizzoni) en The New Dutch Academy is ze ook regelmatig op de nationale en internationale media te horen (o.a. Radio4, ABC-radio, Vrije Geluiden, WDR3, Deutschlandfunk, BBC3). In het seizoen 2019-20 zal ze met diverse ensembles en met solorecitals o.a. te horen zijn bij de Thüringer Bachwochen, Festival Oude Muziek Utrecht, Musikfestspiele Potsdam en Melbourne Recital Centre.
Naast haar werk als uitvoerend musicus is zij een veelgevraagde docent en geeft zij regelmatig workshops en masterclasses in o.a. Duitsland, Engeland, België, VS, Australië en Nederland. Haar leerlingen zijn prijswinnaars bij nationale en internationale wedstrijden, zoals het Prinses Christina Concours, Concertgebouw Concours e.a. Sinds september 2014 is zij hooftvakdocent blokfluit aan de Royal Academy of Music in Londen.
Haar cd's (Glossa, Pan Classics, Lindoro en Mieroprint) zijn enthousiast door de internationale pers ontvangen. Zij studeerde bij Winfried Michel aan de Musikhochschule in Münster in Duitsland en bij Paul Leenhouts aan het Conservatorium van Amsterdam waar zij in 2011 haar Master of Music cum laude ontving. Kijk op haar website

Ingrid Slangen

Ingrid Slangen behaalde haar diploma muziektherapie in Amersfoort. Vervolgens studeerde ze klarinet aan het Conservatorium van Amsterdam, waar ze zich specialiseerde in het spelen en begeleiden van kamermuziek. Aansluitend werkte ze als klarinetdocent twaalf jaar lang aan de Muziekschool van Alphen aan den Rijn waar ze zich onder andere toelegde in het coachen van ensembles en bijzondere formaties. Zes jaar lang was Ingrid Slangen dirigent van het opleidingsorkest van de ‘Corus Harmonie’ in Beverwijk. Door schoolmuziek aan het Conservatorium van Amsterdam te gaan studeren kon ze haar brede muzikale kennis en vaardigheden nog verder verdiepen en kreeg ze een baan als muziekdocent op een middelbare school. De veelzijdigheid van Ingrid Slangen komt naar voren als je de diversiteit van haar werk bekijkt: muziek- en CKV-docent op een middelbare school, een eigen klarinetpraktijk en de begeleiding van twee klarinetensembles. Daarnaast dirigeert ze het opleidingsorkest Liefde voor Harmonie in Roelofarendsveen en Jong Arti in Alphen aan den Rijn. Ze valt regelmatig in als repetitor bij andere orkesten/ensembles en is een veelgevraagd ensemblecoach. Ingrid Slangen is ook als uitvoerend musicus actief in diverse kamermuziekensembles waaronder het Aglaia-ensemble.

Francien Post

Francien Post studeerde fluit aan het Utrechts Conservatorium bij Abbie de Quant (Aantekening Orkestspel bij Emile Biessen). In 1990 behaalde zij haar diploma Docerend Musicus, een jaar later het Solistendiploma, waarna ze haar studie afrondde met een Aantekening Kamermuziek. Al sinds haar opleiding speelt Francien Post in diverse kamermuziekensembles. Daarnaast is ze regelmatig als soliste betrokken bij diverse uitvoeringen. Ze treedt in duoformatie op met harpiste Judith Jamin en pianiste Corien van den Berg. Met haar en cellist Sander Westphal vormt ze sinds enkele jaren Trioforte. Francien heeft 2 cd’s opgenomen: in 2012 de cd European Tour (fluit en kerkorgel) en een jaar later de cd VIBES!, een live-registratie van een concert met Judith Jamin. Als docente heeft ze sinds 1996 in haar woonplaats Amersfoort een privélespraktijk, waarin ze lesgeeft aan zowel kinderen als volwassen, beginners en gevorderden. Veel van haar leerlingen zijn actief in kamermuziekensembles en symfonie-orkesten. Een aantal leerlingen wint geregeld prijzen op diverse concoursen. Samen met Corien en Judith is ze een van de oprichters van Muziek opMaat Amersfoort, een samenwerkingsverband van gedreven en inspirerende muziekdocenten.  Daarnaast verzorgt Francien Post diverse workshops, jureert ze bij fluitconcoursen en werkt ze als kamermuziek coach. Ook gaf ze voor de Nederlandse Fluit Academie van Emily Beynon, solo fluitiste bij het Concertgebouw Orkest, les aan talentvolle kinderen tot 12 jaar.

Matthijs van der Moolen

Matthijs van der Moolen (1994) studeerde in 2018 cum laude af voor zijn masterstudie baroktrombone bij Charles Toet aan het Koninklijk Conservatorium (Den Haag). In 2016 behaalde hij hier ook zijn twee bachelordiploma's (klassiek en historisch trombone). Hij studeerde klassiek trombone bij Pete Saunders en Timothy Dowling. Bij laatstgenoemde volgt hij momenteel lessen in 19e-eeuwse uitvoeringspraktijk op originele romantische instrumenten. Matthijs richt zich voornamelijk op (oude en nieuwe) kamermuziek, en is mede-oprichter van de ensembles Castello Consort en Ongestreken. Met het Castello Consort speelde Matthijs op diverse vooraanstaande internationale festivals voor oude muziek, waaronder de Internationale Händel-Festspiele in Göttingen (DE), het Beverley Early Music Festival (UK), het Festival d'Ambronay (FR), het Festival Barocco è il Mondo (IT), het BRQ Festival(fringe) in Vantaa (FI), het Schuyt Festival in Leiden (NL), de Kongsberg International Organ Summer (NO) en tweemaal in de Fabulous Fringe van het Festival Oude Muziek in Utrecht (NL). Daarnaast werd het ensemble geprogrammeerd door diverse Nederlandse concertseries, zoals Kasteelconcerten, Musica Antica, Prelude Klassiek en InCanto, en werd het geselecteerd voor Eeemerging, een kleine internationale selectie van de meest veelbelovende nieuwe ensembles voor oude muziek. Matthijs speelde daarnaast als freelancer met onder andere de ensembles Música Temprana, Eik & Linde, het Luthers Bach Ensemble, Concerto da Fusignano, Collegium Musicum Den Haag en Copper & Zink. Als docent is Matthijs verbonden aan het Utrechts Centrum voor de Kunsten (historisch trombone) en Leerorkest Drechtsteden (moderne trombones & pBone). Ook heeft hij een eigen lespraktijk op zowel moderne als historische trombones.Voor meer informatie kijk op zijn website.

Pauliina Lievonen

Pauliina Lievonen is Fins en studeerde aanvankelijk blokfluit aan het conservatorium van Helsinki bij Pekka Silén. Vervolgens heeft ze blokfluit gestudeerd bij Reine-Marie Verhagen en Heiko ter Schegget aan het Utrechts Conservatorium en traverso bij Wilbert Hazelzet. Tijdens haar conservatoriumstudie is ze Alexandertechniekles gaan nemen en uiteindelijk vond zij het zo interessant dat ze de lerarenopleiding Alexandertechniek met succes heeft voltooid. Pauliina geeft nu muziekles en Alexandertechniekles. Later is zij ook moderne fagot gaan spelen en heeft op dit moment les van Wilma Meijer. Bij het lesgeven aan blokfluit-en traversoleerlingen maakt zij dankbaar gebruik van de inzichten die zij als Alexandertechniekdocent heeft opgedaan om zo blokfluit- en traversoleerlingen meer ontspannen te leren spelen. Verder heeft Pauliina al aan veel verschillende blazers Alexandertechnieklessen gegeven.

 

 

Willemijn Knödler

Willemijn Knödler studeerde aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en het Conservatorium van Amsterdam bijMonique Bartels, Gregor Horsch en Doris Hochscheid en behaalde haar Masterdiploma in 2012 aan de Royal College of Music in Londen bij Melissa Phelps. Zij volgde barokcellolessen bij Viola de Hoog en Richard Tunnicliffe. Tijdens haar studie genoot zij masterclasses van onder andere Valter Despalj, Colin Carr, Christophe Coin, Pieter Wispelwey, Anner Bijlsma, Johannes Goritzki en Julian Lloyd Webber. Recente tournees waren die met de English Touring Opera en ‘les 24 violons du Roi’ onder leiding van Roger Norrington, met wie zij op de BBC Proms speelde. Willemijn soleerde met de celloconcerten van Haydn, Tchaikovsky, Schumann, Boccherini en het Triple concert van Beethoven. Ook speelt ze speelt graag kamermuziek in verschillende bezettingen. Nu remplaceert Willemijn bij het Holland Symfonieorkest, het Residentieorkest en de Rotterdam Philharmonic Strings en maakt ze deel uit van het vernieuwende Ensemble Montage, dat dat met beeld, geluid en andere zintuigen een verhaal aan het publiek brengt en waarmee zij jaarlijks op het Noorderzon Festival in Groningen speelt. Ook speelt zij al meer dan tien jaar, het liefst op het dak van een woonboot of fietsend op een bakfiets, in Duo Macchiato met violiste Mariana Hutchinson en geeft zij recitals met pianist Daniël van der Hoeven. Sinds januari 2019 is Willemijn één van de cellisten van ‘Muziek aan Bed’. Deze stichting brengt live muziek aan de bedden van kinderen en volwassenen in ziekenhuizen door heel Nederland, door middel van quatre-mains spel (twee personen op één cello). Willemijn maakt tekent ook graag en maakt zelf voorstellingen aan de hand van eigen illustraties. Als docent geeft Willemijn celloles bij haar thuis in Den Haag, bij ‘Pi: muziek voor kleuters’ aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en aan de VAK in Delft. ’s Zomers geeft zij vaak recitals en assisteert zij celliste Lowri Blake bij haar cellocursus 'Cellos at Belle Serre' in Zuid-Frankrijk.

Remco Jacobs

Remco Jacobs behaalde in 2015 het bachelorsdiploma Musician 3.0 en in 2018 het masterdiploma aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, met als specialisatie compositie bij Jeroen d’Hoe. Tijdens deze opleiding ontwikkelde Remco zich tot een creatief maker van songs en composities; tot projectontwerper en tot begeleider van creatieve processen. Hij maakt muziek die voortkomt uit het spelen met de klank van de vroege bluesmuziek (1920-1940) die hij zich met gitaar en stem eigen heeft gemaakt. Ragtime en Delta blues zijn elementen die hij verweeft in zijn songs. Tijdens zijn studie lag zijn focus ook op het bestuderen van vroege barokmuziek (rond 1600) en het leren bespelen van de barokgitaar. Als barokgitarist maakt hij deel uit van verschillende oude muziekensembles. Remco treedt regelmatig op als solist en in ensembleverband. Hij heeft twee cd’s gemaakt met eigen composities, getiteld: Remco Jacobs (2014) en Upon the wind (2015). Kijk op zijn website.

Kees Hilhorst

Kees Hilhorst is professioneel violist en barokviolist. Hij leidde voorstellingen van Bastien en Bastienne van Mozart, La Serva Padrona van Pergolesi en Brandenburgse concerten in Amsterdam-Zuid-Oost. Op de universiteiten van Christchurch en Dunedin gaf hij lezingen en masterclasses barokviool. Kees speelt in diverse barokorkesten zoals Le Chardon, Esprit Consort, Brabantsch Muzyk Collegie, Florilegium Musicum en the Northern Consort. Kees gaf 17 jaar lang les op de muziekscholen van Zaltbommel, Amsterdam-Zuid-oost en Veenendaal. Momenteel heeft hij privé lespraktijk in Arnhem. Naast zijn drukke barokprogramma houdt hij zich bezig met hedendaagse muziek en wandelen.

Kees van der Harst

Kees van der Harst studeerde klarinet aan de ArtEZ hogeschool voor de kunsten te Arnhem en aan de Messiaen Academie te Enschede bij Reinier Hogerheijde en André Kerver. Daarnaast studeerde hij aan muziekacademies in het buitenland, zoals de Accademia Musicale Chigiana (Siena, Italië), Konturen (Brühl, Duitsland) en Ticino Musica (Lugano, Zwitserland). Kees volgde masterclasses bij talloze vooraanstaande musici, waaronder Wenzel Fuchs, Nele Delafonteyne, Walter Boeykens, Antony Pay, Sabine Meyer, Reiner Wehle, Tara Bouman en Michel Marang. Hij is eerste klarinettist in Het Wassenaer Consort en in Filharmonie Noord. Ook speelt hij in uiteenlopende producties, van schoolconcerten en muziektheater tot opera, bij gezelschappen zoals het Orkest van het Oosten, Het Gelders Orkest, Muziektheater de Plaats, Theatergroep Kwatta, en Orkest de Ereprijs. In 2004 begon Kees aan de opleiding tot dirigent bij Harry Jansen (bijvak HAFA-directie). Door zijn werk als uitvoerend musicus in Nederlandse professionele orkesten heeft Kees veel vakmanschap kunnen afkijken bij bekende dirigenten zoals Ed Spanjaard, Marc Soustrot, Tan Dun, Michael Collins en David Lévi. Onder de hoede van maestro Robert Houlihan (Advanced Conducting Ireland) bouwt Kees zijn vaardigheden als dirigent verder uit. Kees is sinds 2014 dirigent van het Gronings kamerorkest Clemens Schröner, en sinds 2017 ook van het Noord-Drents kamerorkest Divertimento (Assen) en van het Arnhemse ensemble voor moderne muziek Athok. Met deze ensembles speelt Kees naast de bekende muziekwerken uit het klassieke repertoire ook veel onbekende stukken, die indien nodig door Kees worden gearrangeerd. Kees is bestuurslid van Filharmonie Noord en geeft klarinetles in Assen, Deventer, Beekbergen, Loenen en Arnhem.

Anass Habib

Anass Habib is geboren in Fez, Marokko in 1980. Hij zong al vanaf zijn 5de klassieke Arabische melodieën met zijn familie. Op zijn 12de gaf hij zijn eerste soloconcert in Fez. Hij studeerde in Syrië twee jaar klassieke Arabische zang, traditionele Syrische zang en middeleeuwse kerkmuziek uit het Midden-Oosten in het Arabisch, Aramees en Grieks. Hij vervolgde zijn zangstudie in Libanon bij Ghada Shbeir waar hij o.a. werkte aan zangtechnieken en Aramees en Byzantijnse repertoire. Daarna ging hij naar Parijs om te studeren bij Marie Keyrouz. Anass is nu een veelzijdig zanger van oude en klassieke Arabische muziek en specialist op het gebied van heel oude christelijke liederen en Aramees repertoire. Om zich ook als docent te bekwamen studeerde hij vervolgens in Lyon op het Cefededem Instituut, waar hij in 2014 zijn diploma behaalde als docent traditionele zang en percussie. Anass gaf concerten in Marokko, Syrië, Libanon, Turkije, Frankrijk, Luxemburg, Polen, Zuid-Afrika en Nederland. Met zijn warme, diepe stem en grote bereik is hij goed in staat emotie en toewijding uit te drukken. Zijn repertoire omvat liederen uit veel landen en beschavingen: van de grote Libanese diva Fairouz tot de Egyptische Oum Kalthoum en van de Syrische Sabah Fakhri tot de Libanese Marcel Khalife, van soufi gedichten tot maronitische (vroegchristelijke) melodieën en middeleeuwse Sefardische liederen uit Andalusië. Voor meer informatie kijk op zijn website.

Wilko Brouwers

Wilko Brouwers is koordirigent, componist en muziekpedagoog. Hij dirigeert onder andere het Strijps Kamerkoor (Eindhoven) en de Gregoriaanse Kring Utrecht. Hij is sinds 15 jaar docent gregoriaans tijdens het jaarlijkse Sacred Music Colloquium in de Verenigde Staten. Wilko Brouwers is tevens hoofd van de koordirectieopleidingen aan het Utrecht Centrum voor de Kunsten.

Robert de Bree

Robert de Bree is blokfluitist, barokhoboïst, improvisator en docent. Hij reisde met zijn instrumenten de hele wereld over.?In 2010 debuteerde hij als solist in het Concertgebouw in Amsterdam. Hij werkte met musici en ensembles, zoals Ton Koopman, L’Arpeggiata, AKAMUS, Budapest Festival Orchestra, Holland Baroque en Erik Bosgraaf. Hij was succesvol op concoursen als het Prinses Christina Concours en het prestigieuze Oude Muziek concours in Brugge. Hij was jurylid van de Open Recorder Days Amsterdam samen met o.a. Marion Verbruggen en Bert Honig. Daarnaast werkte hij samen met Loes Luca, Karel de Rooy en speelde hij blokfluit in de bioscoopfilm Michiel de Ruyter. Dit jaar speelt hij voor de president van Griekenland en speelt hij o.l.v. Sir John Elliot Gardiner in de BBC Proms. Robert heeft sinds kort een aanstelling als improvisatiedocent aan het Conservatorium van Den Haag. Hieraan is een tienjarig onderzoek voorafgegaan in het uitvoeren en onderwijzen van historische improvisaties met The Scroll Ensemble. Zijn overtuiging is dat iedereen kan improviseren. Voor meer informatie: www.robertdebree.nl en www.thescrollensemble.com

Annemarie de Bie

Annemarie de Bie (1979) is thuis in de Keltische volksmuziek van Ierland en Schotland. Zangeres, fluitiste en percussioniste, speelt zij al jarenlang solo en in de formatie Fling en ging met deze band 7 jaar lang, langs theaters, festivals en kerkjes in heel Nederland, Duitsland en België. Deze ervaring gecombineerd met veel bezoeken aan Ierland zorgen ervoor dat Annemarie kan putten uit een schat aan muzikale informatie die ze graag overbrengt aan anderen. Dit doet zij in workshops en privélessen. Annemarie is bekend van workshops zang, samenspel en Ierse trommel bij Huismuziek, Stichting Volksmuziek Nederland en al 13 jaar op Texel voor Iers op Texel. Voor meer informatie kijk op haar website.

Marjolein Berkvens

Marjolein Berkvens is voornamelijk werkzaam als zangdocent in de omgeving van Arnhem. Ze geeft al jaren met veel plezier les als privé docente aan volwassenen en jongeren. Voor kinderen richtte zij in 2003 Zangschool Spelenderwijs op. Daarnaast was zij jarenlang dirigent van een vrouwenkoor en een kamerkoor. Als soliste is ze te horen bij koorconcerten, met een klein barokensemble of met liederen.