Cursus
194280 - Proeflokaal Huismuziek | ||
Soort cursus | Bijzondere cursussen | |
Bestemd voor | INSTRUMENTALISTEN en ZANGERS. Op het inschrijfformulier zie je of je mee kunt doen aan een workshop. | |
Niveau | ♪ t/m ♪♪♪♪ | |
Datum | 12 mei 2019 | |
Tijd (-en) | 13.00-17.00 | |
Locatie | Akoesticum, Ede | |
Docent(-en) | Elske Tinbergen, Simon Stiller, Anna Stegmann, Ingrid Slangen, Francien Post, Matthijs van der Moolen, Pauliina Lievonen, Willemijn Knödler, Remco Jacobs, Kees Hilhorst, Kees van der Harst, Anass Habib, Wilko Brouwers, Robert de Bree, Annemarie de Bie, Marjolein Berkvens | |
Prijs (onder voorbehoud van prijsstijgingen, zie alg. voorwaarden) |
Derden: € 15,00 /
Leden: € 15,00
/ T/m 30 jaar: € 7,50
|
|
Max. aantal deelnemers | 90 | |
Uiterste inschrijfdatum | 09 mei 2019 De inschrijving voor deze cursus is gesloten. | |
Wil je graag meedoen met een cursus, maar weet je niet zeker of het wel ‘jouw ding’ is? Of heb je budget voor één cursus en kun je niet kiezen? Kom dan naar ons Proeflokaal! |
||
Reacties van cursisten ´Heel bijzonder dat Huismuziek telkens zulke goede docenten en cursussen kan aanbieden´ |
||
![]() |
||
Elske Tinbergen studeerde cello bij Ran Varon en barokcello bij Viola de Hoog, Jaap ter Linden en Lucia Swarts. Tijdens haar masterstudie aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag specialiseerde zij zich in het bespelen van de 5-snarige violoncello piccolo. Daarnaast volgde zij masterclasses bij Anner Bijlsma. Elske is mede-oprichter van het barokensemble Giardino Musicale, een veelzijdig kamermuziekensemble. Ook speelde zij vele concerten met de klavecinist Jörn Boysen, waarmee ze in 2012 een cd met Nederlandse barokmuziek met solo sonates van Willem de Fesch en Alexis Magito opnam. | ||
Simon Stiller, geboren in Neuss (Duitsland), begon op achtjarige leeftijd tenorhoorn te spelen. Drie jaar later stapte hij over naar de trombone. In zijn jeugdjaren speelde hij in verschillende harmonieorkesten maar ook in jazz- en popbands. In 2018 studeerde hij af op het Conservatorium in Arnhem met hoofdvak trombone bij Jilt Jansma en Wolter Wierbos. Als bijvak studeerde hij trompet bij Angelo Verploegen. Simon is vast lid van de Duitse band Betrayers of Babylon en heeft ook ervaring opgedaan bij het Nederlandse Broken Brass Ensemble. Met verschillende projecten tourde hij door Engeland, Duitsland en Nederland. Door zijn interesse in muziek uit de hele wereld ontdekt hij steeds nieuwe instrumenten en klanken, zoals bijvoorbeeld de didgeridoo. | ||
Anna Stegmann is een gepassioneerde ensemble musicus. Met haar eigen groepen Ensemble Odyssee en The Royal Wind Music is zij te gast bij festivals in heel Europa, en in Noord- en Midden-Amerika, Japan en Australië. Met deze ensembles en o.a. La Risonanza (o.l.v. Fabio Bonizzoni) en The New Dutch Academy is ze ook regelmatig op de nationale en internationale media te horen (o.a. Radio4, ABC-radio, Vrije Geluiden, WDR3, Deutschlandfunk, BBC3). In het seizoen 2019-20 zal ze met diverse ensembles en met solorecitals o.a. te horen zijn bij de Thüringer Bachwochen, Festival Oude Muziek Utrecht, Musikfestspiele Potsdam en Melbourne Recital Centre. | ||
Ingrid Slangen is een veelzijdig klarinettist, ensemblecoach en creatief procesbegeleider. De verbinding tussen mens en muziek staat centraal in haar werk. Na haar opleiding tot muziektherapeut studeerde ze klarinet aan het Conservatorium van Amsterdam, waar ze zich specialiseerde in kamermuziek. Aansluitend werkte ze als klarinetdocent aan de muziekschool van Alphen aan den Rijn waar ze zich toelegde op het coachen van ensembles en bijzondere formaties. Daarnaast dirigeerde ze opleidingsorkesten en initieerde en ontwikkelde ze diverse samenspeelprojecten. Met de studie Docent Muziek aan het Conservatorium van Amsterdam heeft ze haar brede muzikale kennis en vaardigheden verder verrijkt. Lange tijd werkte ze naast haar klarinet- en ensemblecoachpraktijk als muziek- en CKV-docent aan een middelbare school. Daar heeft ze haar pedagogische en didactische kwaliteiten ingezet om diverse muzikale projecten te realiseren. Als uitvoerend musicus is Ingrid Slangen actief in diverse kamermuziekensembles. Ze valt regelmatig in als dirigent en repetitor bij uiteenlopende orkesten en ensembles en bij Huismuziek. Haar enthousiasme en passie voor muziek past ze graag toe in creatieve muzikale uitdagingen. | ||
Francien Post studeerde fluit aan het Utrechts Conservatorium bij Abbie de Quant met aantekening orkestspel bij Emile Biessen. In 1990 behaalde zij haar diploma Docerend Musicus, een jaar later het Solistendiploma, waarna ze haar studie afrondde met een aantekening kamermuziek. Al sinds haar opleiding speelt Francien Post in diverse kamermuziekensembles. Daarnaast is ze regelmatig als soliste betrokken bij diverse uitvoeringen. Ze treedt in duoformatie op met harpiste Judith Jamin en pianiste Corien van den Berg. Met haar en cellist Sander Westphal vormt ze sinds enkele jaren Trioforte. Francien heeft 2 cd’s opgenomen: in 2012 de cd European Tour (fluit en kerkorgel) en een jaar later de cd VIBES!, een live-registratie van een concert met Judith Jamin. Ze heeft sinds 1996 in Amersfoort een privélespraktijk, voor zowel kinderen als volwassen, beginners en gevorderden. Veel van haar leerlingen zijn actief in kamermuziekensembles en symfonie-orkesten. Een aantal leerlingen wint geregeld prijzen op diverse concoursen. Samen met Corien en Judith is ze een van de oprichters van Muziek opMaat Amersfoort, een samenwerkingsverband van gedreven en inspirerende muziekdocenten. Daarnaast verzorgt Francien Post diverse workshops, jureert ze bij fluitconcoursen en werkt ze als kamermuziek coach. Bij de Nederlandse Fluit Academie van Emily Beynon, solo fluitiste bij het Concertgebouw Orkest, gaf ze les aan talentvolle kinderen tot 12 jaar. Bekijk haar website. Foto: Jeroen Kuys | ||
Matthijs van der Moolen (1994) studeerde in 2018 cum laude af voor zijn masterstudie baroktrombone bij Charles Toet aan het Koninklijk Conservatorium (Den Haag). In 2016 behaalde hij hier ook zijn twee bachelordiploma's (klassiek en historisch trombone). Hij studeerde klassiek trombone bij Pete Saunders en Timothy Dowling. Bij laatstgenoemde volgt hij momenteel lessen in 19e-eeuwse uitvoeringspraktijk op originele romantische instrumenten. Matthijs richt zich voornamelijk op (oude en nieuwe) kamermuziek, en is mede-oprichter van de ensembles Castello Consort en Ongestreken. Met het Castello Consort speelde Matthijs op diverse vooraanstaande internationale festivals voor oude muziek, waaronder de Internationale Händel-Festspiele in Göttingen (DE), het Beverley Early Music Festival (UK), het Festival d'Ambronay (FR), het Festival Barocco è il Mondo (IT), het BRQ Festival(fringe) in Vantaa (FI), het Schuyt Festival in Leiden (NL), de Kongsberg International Organ Summer (NO) en tweemaal in de Fabulous Fringe van het Festival Oude Muziek in Utrecht (NL). Daarnaast werd het ensemble geprogrammeerd door diverse Nederlandse concertseries, zoals Kasteelconcerten, Musica Antica, Prelude Klassiek en InCanto, en werd het geselecteerd voor Eeemerging, een kleine internationale selectie van de meest veelbelovende nieuwe ensembles voor oude muziek. Matthijs speelde daarnaast als freelancer met onder andere de ensembles Música Temprana, Eik & Linde, het Luthers Bach Ensemble, Concerto da Fusignano, Collegium Musicum Den Haag en Copper & Zink. Als docent is Matthijs verbonden aan het Utrechts Centrum voor de Kunsten (historisch trombone) en Leerorkest Drechtsteden (moderne trombones & pBone). Ook heeft hij een eigen lespraktijk op zowel moderne als historische trombones.Voor meer informatie kijk op zijn website. | ||
Pauliina Lievonen is Fins en studeerde aanvankelijk blokfluit aan het conservatorium van Helsinki bij Pekka Silén. Vervolgens heeft ze blokfluit gestudeerd bij Reine-Marie Verhagen en Heiko ter Schegget aan het Utrechts Conservatorium en traverso bij Wilbert Hazelzet. Tijdens haar conservatoriumstudie is ze Alexandertechniekles gaan nemen en uiteindelijk vond zij het zo interessant dat ze de lerarenopleiding Alexandertechniek met succes heeft voltooid. Pauliina geeft nu muziekles en Alexandertechniekles. Later is zij ook moderne fagot gaan spelen en heeft op dit moment les van Wilma Meijer. Bij het lesgeven aan blokfluit-en traversoleerlingen maakt zij dankbaar gebruik van de inzichten die zij als Alexandertechniekdocent heeft opgedaan om zo blokfluit- en traversoleerlingen meer ontspannen te leren spelen. Verder heeft Pauliina al aan veel verschillende blazers Alexandertechnieklessen gegeven.
| ||
Willemijn Knödler studeerde aan de conservatoria van Den Haag en Amsterdam bij Monique Bartels, Gregor Horsch en Doris Hochscheid en behaalde haar masterdiploma in 2012 aan de Royal College of Music in Londen bij Melissa Phelps. Zij volgde barokcellolessen bij Viola de Hoog en Richard Tunnicliffe en masterclasses bij o.a. Valter Despalj, Colin Carr, Christophe Coin, Pieter Wispelwey, Anner Bijlsma, Johannes Goritzki en Julian Lloyd Webber. Tournees heeft zij gemaakt met het English Touring Opera en Les 24 violons du Roi o.l.v. Roger Norrington, met wie zij op de BBC Proms speelde. Willemijn soleerde met de celloconcerten van Haydn, Tchaikovsky, Schumann, Boccherini en het Triple concert van Beethoven. Ook speelt ze speelt graag kamermuziek in verschillende bezettingen. Nu remplaceert Willemijn bij het Holland Symfonieorkest, het Residentieorkest en de Rotterdam Philharmonic Strings en maakt ze deel uit van het vernieuwende Ensemble Montage, dat met beeld, geluid en andere zintuigen een verhaal brengt. Ook vormt zij al ruim tien jaar Duo Macchiato met violiste Mariana Hutchinson en geeft zij recitals met pianist Daniël van der Hoeven. Sinds januari 2019 is Willemijn cellist van Muziek aan Bed, waarbij twee cellisten op een cello muziek maken in ziekenhuizen. Willemijn geeft celloles in Den Haag en bij ‘Pi: muziek voor kleuters’ aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en aan de VAK in Delft. ’s Zomers geeft zij vaak recitals en assisteert zij celliste Lowri Blake bij haar cellocursus 'Cellos at Belle Serre' in Zuid-Frankrijk. | ||
Remco Jacobs behaalde in 2015 het bachelorsdiploma Musician 3.0 en in 2018 het masterdiploma aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, met als specialisatie compositie bij Jeroen d’Hoe. Tijdens deze opleiding ontwikkelde Remco zich tot een creatief maker van songs en composities; tot projectontwerper en tot begeleider van creatieve processen. Hij maakt muziek die voortkomt uit het spelen met de klank van de vroege bluesmuziek (1920-1940) die hij zich met gitaar en stem eigen heeft gemaakt. Ragtime en Delta blues zijn elementen die hij verweeft in zijn songs. Tijdens zijn studie lag zijn focus ook op het bestuderen van vroege barokmuziek (rond 1600) en het leren bespelen van de barokgitaar. Als barokgitarist maakt hij deel uit van verschillende oude muziekensembles. Remco treedt regelmatig op als solist en in ensembleverband. Hij heeft twee cd’s gemaakt met eigen composities, getiteld: Remco Jacobs (2014) en Upon the wind (2015). Kijk op zijn website. | ||
Kees Hilhorst is professioneel violist en barokviolist. Hij leidde voorstellingen van Bastien en Bastienne van Mozart, La Serva Padrona van Pergolesi en Brandenburgse concerten in Amsterdam-Zuid-Oost. Op de universiteiten van Christchurch en Dunedin gaf hij lezingen en masterclasses barokviool. Kees speelt in diverse barokorkesten zoals Le Chardon, Esprit Consort, Brabantsch Muzyk Collegie, Florilegium Musicum en the Northern Consort. Kees gaf 17 jaar lang les op de muziekscholen van Zaltbommel, Amsterdam-Zuid-oost en Veenendaal. Momenteel heeft hij privé lespraktijk in Arnhem. Naast zijn drukke barokprogramma houdt hij zich bezig met hedendaagse muziek en wandelen. | ||
Kees van der Harst studeerde klarinet aan de ArtEZ hogeschool voor de kunsten te Arnhem en aan de Messiaen Academie te Enschede bij Reinier Hogerheijde en André Kerver. Daarnaast studeerde hij aan muziekacademies in het buitenland, zoals de Accademia Musicale Chigiana (Siena, Italië), Konturen (Brühl, Duitsland) en Ticino Musica (Lugano, Zwitserland). Kees volgde masterclasses bij talloze vooraanstaande musici, waaronder Wenzel Fuchs, Nele Delafonteyne, Walter Boeykens, Antony Pay, Sabine Meyer, Reiner Wehle, Tara Bouman en Michel Marang. Hij is eerste klarinettist in Het Wassenaer Consort en in Filharmonie Noord. Ook speelt hij in uiteenlopende producties, van schoolconcerten en muziektheater tot opera, bij gezelschappen zoals het Orkest van het Oosten, Het Gelders Orkest, Muziektheater de Plaats, Theatergroep Kwatta, en Orkest de Ereprijs. In 2004 begon Kees aan de opleiding tot dirigent bij Harry Jansen (bijvak HAFA-directie). Door zijn werk als uitvoerend musicus in Nederlandse professionele orkesten heeft Kees veel vakmanschap kunnen afkijken bij bekende dirigenten zoals Ed Spanjaard, Marc Soustrot, Tan Dun, Michael Collins en David Lévi. Onder de hoede van maestro Robert Houlihan (Advanced Conducting Ireland) bouwt Kees zijn vaardigheden als dirigent verder uit. Kees is sinds 2014 dirigent van het Gronings kamerorkest Clemens Schröner, en sinds 2017 ook van het Noord-Drents kamerorkest Divertimento (Assen) en van het Arnhemse ensemble voor moderne muziek Athok. Met deze ensembles speelt Kees naast de bekende muziekwerken uit het klassieke repertoire ook veel onbekende stukken, die indien nodig door Kees worden gearrangeerd. Kees is bestuurslid van Filharmonie Noord en geeft klarinetles in Assen, Deventer, Beekbergen, Loenen en Arnhem. | ||
Anass Habib is geboren in Fez, Marokko in 1980. Hij zong al vanaf zijn 5de klassieke Arabische melodieën met zijn familie. Op zijn 12de gaf hij zijn eerste soloconcert in Fez. Hij studeerde in Syrië twee jaar klassieke Arabische zang, traditionele Syrische zang en middeleeuwse kerkmuziek uit het Midden-Oosten in het Arabisch, Aramees en Grieks. Hij vervolgde zijn zangstudie in Libanon bij Ghada Shbeir waar hij o.a. werkte aan zangtechnieken en Aramees en Byzantijnse repertoire. Daarna ging hij naar Parijs om te studeren bij Marie Keyrouz. Anass is nu een veelzijdig zanger van oude en klassieke Arabische muziek en specialist op het gebied van heel oude christelijke liederen en Aramees repertoire. Om zich ook als docent te bekwamen studeerde hij vervolgens in Lyon op het Cefededem Instituut, waar hij in 2014 zijn diploma behaalde als docent traditionele zang en percussie. Anass gaf concerten in Marokko, Syrië, Libanon, Turkije, Frankrijk, Luxemburg, Polen, Zuid-Afrika en Nederland. Met zijn warme, diepe stem en grote bereik is hij goed in staat emotie en toewijding uit te drukken. Zijn repertoire omvat liederen uit veel landen en beschavingen: van de grote Libanese diva Fairouz tot de Egyptische Oum Kalthoum en van de Syrische Sabah Fakhri tot de Libanese Marcel Khalife, van soufi gedichten tot maronitische (vroegchristelijke) melodieën en middeleeuwse Sefardische liederen uit Andalusië. Voor meer informatie kijk op zijn website. | ||
Wilko Brouwers is koordirigent, componist en muziekpedagoog. Hij dirigeert het Strijps Kamerkoor in Eindhoven en de Gregoriaanse Kring Utrecht. Hij was tot voor kort docent gregoriaans op het jaarlijkse Sacred Music Colloquium in de Verenigde Staten en hoofd van de koordirectieopleidingen aan het Utrechts Centrum voor de Kunsten. Momenteel richt hij zich vooral op koordirectie en componeren. Voor meer informatie kijk op zijn website. | ||
Robert de Bree is blokfluitist, barokhoboïst, improvisator en docent. Hij reisde met zijn instrumenten de hele wereld over. In 2010 debuteerde hij als solist in het Concertgebouw in Amsterdam. Hij werkte met musici en ensembles, zoals Ton Koopman, L’Arpeggiata, AKAMUS, Budapest Festival Orchestra, Holland Baroque en Erik Bosgraaf. Hij was succesvol op concoursen als het Prinses Christina Concours en het prestigieuze Oude Muziek concours in Brugge. Hij was jurylid van de Open Recorder Days Amsterdam samen met o.a. Marion Verbruggen en Bert Honig. Daarnaast werkte hij samen met Loes Luca, Karel de Rooy en speelde hij blokfluit in de bioscoopfilm Michiel de Ruyter. Dit jaar speelt hij voor de president van Griekenland en speelt hij o.l.v. Sir John Elliot Gardiner in de BBC Proms. Robert heeft sinds kort een aanstelling als improvisatiedocent aan het Conservatorium van Den Haag. Hieraan is een tienjarig onderzoek voorafgegaan in het uitvoeren en onderwijzen van historische improvisaties met The Scroll Ensemble. Zijn overtuiging is dat iedereen kan improviseren. Voor meer informatie: www.robertdebree.nl en www.thescrollensemble.com | ||
Annemarie de Bie is thuis in de Keltische volksmuziek van Ierland en Schotland. Ze is zangeres, fluitist en percussionist en speelt al jarenlang solo en in de formatie Fling en ging met deze band 7 jaar lang langs theaters, festivals en kerkjes in heel Nederland, Duitsland en België. Deze ervaring gecombineerd met veel reizen naar Ierland maken dat Annemarie kan putten uit een schat aan muzikale informatie die ze graag overbrengt aan anderen. Dit doet zij in workshops en privélessen. Annemarie is bekend van workshops zang, samenspel en Ierse trommel bij Huismuziek, Stichting Volksmuziek Nederland en al 13 jaar op Texel voor Iers op Texel. Kijk voor informatie op haar website. | ||
Marjolein Berkvens is voornamelijk werkzaam als zangdocent in de omgeving van Arnhem. Ze geeft al jaren met veel plezier les als privé docente aan volwassenen en jongeren. Voor kinderen richtte zij in 2003 Zangschool Spelenderwijs op. Daarnaast was zij jarenlang dirigent van een vrouwenkoor en een kamerkoor. Als soliste is ze te horen bij koorconcerten, met een klein barokensemble of met liederen. Meer informatie op de website van Marjolein. |