203040 - Arcadia: vroege Italiaanse madrigalen   GEANNULEERD
Soort cursus Oude muziek
Bestemd voor
Zangers SATB en blokfluitisten (geen sopraanblokfluit), gambisten, luitisten, vihuelisten en theorbisten... meer informatie
Niveau ♪♪♪♪ t/m ♪♪♪♪♪
Data 07 maart 2020 t/m 08 maart 2020
Tijd (-en) zaterdag 10.00 - zondag 17.00 uur
Locatie Buitengoed Fredeshiem, Steenwijk-De Bult
Docent(-en) Adrián Rodríguez Van der Spoel, Paulina van Laarhoven
Prijs Derden: € 295,00 / Leden: € 275,00 / T/m 30 jaar: € 137,50
Toeslag éénpersoonskamer: € 35,00
Korting bij overnachting en ontbijt elders: € 25,00
N.B.: De prijs is inclusief volpension.
Max. aantal deelnemers30
Uiterste inschrijfdatum07 november 2019   

VOL VOOR BLOKFLUIT!
Ove (se io non mi inganno) son forse dodeci o quindeci alberi di tanto strana et excessiva bellezza che chiunque li vedesse giudicarebbe che la maestra natura vi si fusse con sommo diletto studiata in formarli.”  Daar (als ik me niet vergis) staan misschien twaalf of vijftien bomen van zo’n vreemde en buitensporige schoonheid dat een ieder die hen ziet, zou oordelen dat het “Maestra Natura” opperste vreugde moet hebben gegeven hen te vormen. Uit: Arcadia van Jacopo Sannazaro (1502)

Arcadia is een utopisch land vol bloemen, vruchten, bossen, helder water, vogelzang en eeuwige zomer. Al in de klassieke oudheid maakten deze elementen deel uit van een ideaal landschap dat er ooit geweest zou zijn aan het begin van de geschiedenis van de mensheid.
In Vergilius’ literaire werk Bucolica, uit de eerste eeuw, speelt dit arcadische (of pastorale of bucolische) landschap een grote rol... meer informatie

Reacties van cursisten

‘Erg fijne begeleiding. Ook leuk om als gambist van een zanger les te krijgen.’

‘Prima docenten, die elkaar goed aanvulden. Veel aandacht voor de teksten. Dat is de bron voor een goede interpretatie.’

‘Beide docenten hadden een heel verschillende manier van werken die heel fijn complementair werkte. Ik zou van beide meer willen leren.’

‘Het kenmerkendst vond ik de aandacht voor de overeenkomsten tussen instrumentalisme en zang. Door daaraan te werken kun je samen zoveel mooier muziek maken.... meer informatie

arcadia
Adrián Rodríguez Van der Spoel

Adrián Rodríguez Van der Spoel is een Argentijnse koordirigent, componist, zanger, gitarist en onderzoeker. Hij studeerde koordirectie bij Daniel Reuss, Paul van Nevel en Jos van Veldhoven, en compositie bij Daan Manneke, aan het Conservatorium van Amsterdam. Hij is gespecialiseerd in oude muziek, vooral die uit Latijns-Amerika en Spanje. Zijn ensemble Música Temprana is wereldberoemd om zijn interpretatie van deze muziek. Adrián doceert polyfonie aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag en is als  gastdocent verbonden aan de Conservatoria van Utrecht, Amsterdam en Tilburg. Ook was hij gastdirigent bij het Nationaal Jeugdkoor; Pro-Musica uit Argentinië en Contraponto, Anthonello en Cappella uit Japan. In 2005 dirigeerde hij het veertigstemmige motet Spem in Alium van Thomas Tallis tijdens de opening van het Festival Oude Muziek in Utrecht. In 2008 dirigeerde hij een geënsceneerde versie van de Ensaladas van Mateo Flecha. Daarnaast werkte hij mee aan muziektheaterversies van Il festino van Adriano Banchieri, La liberazione di Ruggiero van Francesca Caccini en Dido and Aeneas van Henry Purcell. Hij is auteur van het boek Bailes-Tonades & Cachuas. La Musica del Codice Trujillo del Peru en el Siglo XVIII: een onderzoek naar de muziek van Peru in de achttiende eeuw.

Paulina van Laarhoven

Paulina van Laarhoven studeerde gamba bij Margriet Tindemans en volgt later lessen bij Jordi Savall en Wieland Kuijken. Haar interesse in de uitvoeringspraktijk van de basso continuo brengt haar bij de lang vergeten lirone. Ze wordt heden ten dage beschouwd als één van ‘s werelds toonaangevendste spelers op dit instrument. Paulina van Laarhoven bewijst dat de viola da gamba niet onder hoeft te doen voor de menselijke stem. Was het rond 1600 wat betreft virtuositeit een strijd tussen viool en cornetto; in 2012 gaat Van Laarhoven op diskantgamba naast virtuositeit ook op emotionaliteit het duel aan met de menselijke stem. Met luitist Mike Fentross richt zij het ensemble La Sfera Armoniosa op. Ook maakt zij een start bij The Harp Consort (o.l.v. Andrew  Lawrence  King). Zij speelt met verschillende oude muziekensembles, waaronder Tragicomedia (o.l.v. Stephen Stubbs) en La Fenice (o.l.v JeanTubery) op concertpodia in Europa, Noord­ en Zuid-Amerika, Afrika en Japan. Een lange samenwerking met het Huelgas Ensemble (o.l.v. Paul van Nevel) begint in 1997. Met Cantus Cölln (o.l.v. Konrad Junghänel) brengt ze samen met de Nederlandse Reisopera de opera’s van Monteverdi ten tonele en in Innsbruck en Antwerpen de opera La Catena d’Adone van Domenico Mazzocchi. Ook speelt ze bij Sirius Viols en het Ricercar Consort waarmee ze samen met de Handspring Puppet Company o.l.v. regisseur William Kentridge de opera Il ritorno d’Ulisse in patria van Monteverdi opvoert. Paulina van Laarhoven sluit zich aan bij L’Arpeggiata (o.l.v. Christina Pluhar) en in 2001 bij Musica Temprana (o.l.v. Adrián Rodríguez van der Spoel). In 2004 maakt Van Laarhoven een uitstapje naar de metal, en wel naar de power metal. Met de Italiaanse groep Rhapsody brengt ze het album Symphony of enchanted lands Vol.2 ­ The dark secret uit, geproduceerd door Luca Turilli en Alex Staropoli. Paulina van Laarhoven maakt ook een sprong naar de hedendaagse muziek met het Nederlands Blazers Ensemble. Zij voerden samen met het Gesualdo Consort Amsterdam het werk Maria uit van de Grieks-Nederlandse componist Calliope Tsoupaki. In september 2012 presenteerde Van Laarhoven met haar eigen ensemble La Violetta haar debuutalbum Io son ferito met zestiende-eeuwse covers van muziek van Giovanni Pierluigi da Palestrina, plus een moderne cover geschreven door kornettist Doron David Sherwin.