Bestemd voor |
zangers SATB en blokfluitisten, gambisten, vedelspelers, luitspelers en baroktrombonisten (andere instrumentalisten kunnen eventueel meespelen na overleg)... meer informatiezangers SATB en blokfluitisten, gambisten, vedelspelers, luitspelers en baroktrombonisten (andere instrumentalisten kunnen eventueel meespelen na overleg). Niet voor klavecinisten of organisten. |
Locatie |
Akoesticum, EdeNieuwe Kazernelaan 2 D42 6711JC Ede T 0318-304 349 E info@akoesticum.orgW https://www.akoesticum.orgRouteplanner: Google MapsAkoesticum is een nationaal trainingscentrum voor de podiumkunsten, dat is gehuisvest in de Frisokazerne op het voormalige defensieterrein in Ede naast het Nationale Park De Hoge Veluwe. Er is een groot auditorium, twee ruime tuinzalen, acht studio's en nog enkele zalen. Het biedt eenvoudige overnachtingsfaciliteiten (148 bedden) en maaltijden uit eigen restaurant. Zelf meegebrachte consumpties mogen in het gebouw niet genuttigd worden. Voor onze cursussen staan tweepersoonskamers ter beschikking. Op het inschrijfformulier kun je een eenpersoonskamer reserveren, dan heb je het alleengebruik van een tweepersoonskamer. Hiervoor is een toeslag verschuldigd. We zijn blij met iedereen die een kamer wil delen. De slaapkamers zijn met een lift bereikbaar. Op elke kamer is sanitair aanwezig! Dekens/dekbed, kussen plus laken/handdoekenpakket liggen klaar op de kamer. Alleen nog even zelf het bed opmaken. Alle zalen om in te musiceren bevinden zich op de begane grond. Akoesticum is heel makkelijk te bereiken met het openbaar vervoer en ligt pal naast het NS Station Ede-Wageningen. Er is ook een ruime parkeerplaats waar gratis geparkeerd kan worden. |
Prijs |
Derden: € 105,00 /
Leden: € 95,00
/ T/m 30 jaar: € 47,50
N.B.: Lunch is bij de prijs inbegrepen. |
Uiterste inschrijfdatum | 06 november 2019 De inschrijving voor deze cursus is gesloten. |
VOL voor LUIT. “O rosa bella, o dolce anima mia, non mi lassar morire in cortesia.”
Op veler verzoek wederom een cursusdag met laatmiddeleeuws repertoire! Dit keer met werk van Johannes Ciconia (Luik ca.1370, Padua 1412). Voor de ware liefhebber heeft deze bijzondere componist geen introductie nodig. Die weet dat Ciconia als geen ander moeiteloos Franse ars nova (polyfoon en ritmisch) met Noord-Italiaanse trecento (eenvoudig, vocaal en met veel versiering) combineerde tot een soepele, nieuwe muzikale stijl. Die stijl verkennen we op deze dag in veel facetten. Natuurlijk kan O Rosa bella, Ciconia’s ‘tophit’, daar niet bij ontbreken! Van deelnemers wordt verwacht dat zij ensemble-ervaring hebben; zelf hun instrument kunnen stemmen; hun muziek goed voorbereiden en solistisch een partij kunnen bezetten. Blokfluitisten spelen SAT(B) en kunnen octaveren, ook zijn ze vertrouwd met intoneren... meer informatie VOL voor LUIT. “O rosa bella, o dolce anima mia, non mi lassar morire in cortesia.”
Op veler verzoek wederom een cursusdag met laatmiddeleeuws repertoire! Dit keer met werk van Johannes Ciconia (Luik ca.1370, Padua 1412). Voor de ware liefhebber heeft deze bijzondere componist geen introductie nodig. Die weet dat Ciconia als geen ander moeiteloos Franse ars nova (polyfoon en ritmisch) met Noord-Italiaanse trecento (eenvoudig, vocaal en met veel versiering) combineerde tot een soepele, nieuwe muzikale stijl. Die stijl verkennen we op deze dag in veel facetten. Natuurlijk kan O Rosa bella, Ciconia’s ‘tophit’, daar niet bij ontbreken! Van deelnemers wordt verwacht dat zij ensemble-ervaring hebben; zelf hun instrument kunnen stemmen; hun muziek goed voorbereiden en solistisch een partij kunnen bezetten. Blokfluitisten spelen SAT(B) en kunnen octaveren, ook zijn ze vertrouwd met intoneren. We spelen op a=440 Hz. Wij streven naar een goede verdeling van de stemmen SATB bij de zangers, daarom kan het gebeuren dat wij een keuze moeten maken uit de aanmeldingen. Voorbereiding noodzakelijk. |
Reacties van cursisten
‘Beide docenten zijn zeer inspirerend. Uiterst bekwaam. Ik vind het geweldig om zo'n dag samen met hun met deze prachtige muziek bezig te kunnen zijn’.
‘De docenten zijn leuk en kordaat, positief en bemoedigend met veel ervaring’.
‘Groot voordeel was dat ze elkaar kennelijk al kenden en geweldig samen werkten. Ze waren zeer kundig en wisten ons spelen van onsamenhangend gebroddel tot prachtige muziek om te vormen’. |
 Tenor Christopher Kale studeerde cum laude af aan de Boston University en won een internationale beurs voor studie in Amsterdam bij Max van Egmond. Hij is voornamelijk actief in Renaissance en Middeleeuwse muziek als lid van onder meer Cappella Pratensis, Fortuna en het Nederlands Kamerkoor. Hij maakte veel CD-opnamen en soleerde in oude muziek festivals over de hele wereld zoals Utrecht, Boston en Salzburg. |
 Jacqueline Dubach studeerde blokfluit en specialiseerde zich al tijdens haar studie in de uitvoeringspraktijk van middeleeuwse- en renaissancemuziek. Daartoe volgde zij lessen bij specialisten zoals Pedro Memelsdorf en bij verschillende docenten van de Schola Cantorum Basiliensis. Naast blokfluit studeerde zij baroktrombone en middeleeuwse schuiftrompet bij Charles Toet in Den Haag, en gregoriaans aan het Nederlands Instituut voor Kerkmuziek. Jacqueline speelde met verschillende oude muziekensembles op festivals in binnen- en buitenland en is de drijvende kracht achter Fortuna, een ensemble dat zich wijdt aan de Ars Nova van de Lage Landen. Met Fortuna trad zij op in festivals zoals het Festival van Vlaanderen Antwerpen, het Festival SEVIQC en het Festival de Musique Ancienne. Met Ensemble Fortuna maakte ze de sacd Adieu vous di. Jacqueline geeft regelmatig workshops, cursussen en lezingen over muziek uit middeleeuwen en renaissance. Zij is als blokfluitdocente aan CKV De Kubus in Lelystad, waar zij ook barokensemble Camerata de Lelie leidt. Voor meer informatie klik hier. |