Soort cursus |
Wereldmuziek en Music Mix weekenden |
Data |
16 november 2019 t/m 17 november 2019 |
Tijd (-en) |
Aanvang workshops zaterdag 11.00 uur. Welkom vanaf 9.30 uur met koffie/thee. Zondag om 15.30 uur eindpresentatie van alle groepen. Einde zondag om 17.00 uur. |
Locatie |
Buitengoed Fredeshiem, Steenwijk-De BultEiderberg 2 8346KJ Steenwijk-De Bult T 0521-535100 E info@fredeshiem.nlW https://fredeshiem.nl/Routeplanner: Google MapsBuitengoed Fredeshiem is een mooie locatie, gelegen in de bossen van Eese en Woldberg op 14ha eigen landgoed, nabij het oude vestingstadje Steenwijk. Er is een grote zaal en meerdere subzalen om in te musiceren. In het hoofdgebouw zijn een- en tweepersoonskamers met douche en toilet. De bedden zijn opgemaakt en je krijgt een handdoek. Alle hotelkamers liggen op de begane grond.
We stellen het op prijs al je een kamer wilt delen. Voor een eenpersoonskamer geldt een toeslag.
Er zijn op het terrein twee groepshuizen met tweepersoonskamers die ook als eenpersoons kunnen worden gebruikt, met eigen douche/toilet. In een vakantiehuis zijn drie tweepersoonskamer met een gezamenlijke badkamer.
Voor mindervaliden: er zijn 20 kamers met een beugel bij het toilet en een verlaagde wastafel en een kamer is helemaal rolstoeltoegankelijk. Alles is gelijkvloers.
Wij regelen een groepstaxi van en naar station Steenwijk naar deze locatie. |
Prijs |
Derden: € 230,00 /
Leden: € 210,00
/ T/m 30 jaar: € 105,00
Toeslag éénpersoonskamer: € 35,00
Korting bij overnachting en ontbijt elders: € 25,00
N.B.: De prijs is inclusief volpension. Lees s.v.p. de toelichting bij de locatie.
N.B. Als je in seizoen 2019-20 meedoet aan twee Music Mix weekends dan krijg je 20 euro korting. Vul in bij opmerkingen op het inschrijfformulier als je hiervan gebruik wilt maken. De korting kennen wij na inschrijving toe. Je ontvangt daarvan een bevestiging. |
Uiterste inschrijfdatum | 14 november 2019 De inschrijving voor deze cursus is gesloten. |
“Songs that cross the bridge between east and west”, Anass Habib. Deze workshop geeft een introductie in de rijke wereld van de Arabische muziek. Het repertoire voor deze workshop bestrijkt klassieke en moderne Aramese, Arabische en Byzantijnse liederen (Arameeërs behoren tot een overwegend christelijke bevolkingsgroep, die in diaspora is geraakt). Diverse landen in het Midden-Oosten hebben elkaar op muzikaal gebied enorm beïnvloed. Zo kun je bijvoorbeeld een oude Byzantijnse melodie terugvinden in een modern Arabisch liedje of een Italiaanse melodie tegenkomen met Arabische woorden eronder! We werken aan vier maqams (maqam betekent ‘plek’ of ‘rang’ in het Arabisch). De gekozen maqam bepaalt welke van de achtenveertig (!) toonladders of modi uit de traditionele Arabische muziek gebruikt wordt in het betreffende lied. Een rijkdom: voor elke emotie is er een maqam! Slechts in een van de vier maqams worden micro-intervallen (kwarttonen) gebruikt (goed voor de oren!); in de andere drie is alleen sprake van ‘normale’ hele en halve toonafstanden... meer informatie “Songs that cross the bridge between east and west”, Anass Habib. Deze workshop geeft een introductie in de rijke wereld van de Arabische muziek. Het repertoire voor deze workshop bestrijkt klassieke en moderne Aramese, Arabische en Byzantijnse liederen (Arameeërs behoren tot een overwegend christelijke bevolkingsgroep, die in diaspora is geraakt). Diverse landen in het Midden-Oosten hebben elkaar op muzikaal gebied enorm beïnvloed. Zo kun je bijvoorbeeld een oude Byzantijnse melodie terugvinden in een modern Arabisch liedje of een Italiaanse melodie tegenkomen met Arabische woorden eronder! We werken aan vier maqams (maqam betekent ‘plek’ of ‘rang’ in het Arabisch). De gekozen maqam bepaalt welke van de achtenveertig (!) toonladders of modi uit de traditionele Arabische muziek gebruikt wordt in het betreffende lied. Een rijkdom: voor elke emotie is er een maqam! Slechts in een van de vier maqams worden micro-intervallen (kwarttonen) gebruikt (goed voor de oren!); in de andere drie is alleen sprake van ‘normale’ hele en halve toonafstanden. Anass geeft de historische context, reikt de specifieke zangtechniek aan en bespreekt de interpretatie van de liederen. Soms kan een tweede of derde stem worden uitgeprobeerd. De teksten van de liedjes variëren van zachtaardig en geruststellend tot gewaagd en rebels. Ze roepen op tot wederzijds begrip of laten ons wennen aan controversiële onderwerpen. Zangers met koorervaring en een goed muzikaal geheugen zijn van harte welkom! Ter voorbereiding ontvang je een fonetische weergave van de Arabische teksten en audiomateriaal, zodat je de geweldige liederen alvast kunt leren kennen. Bladmuziek is aanwezig, maar er wordt niet van je verwacht dat je de liederen van blad zingt! De focus ligt op kennismaking met dit fenomenale repertoire en minder (zoals in de vorige workshop wel het geval was) op de Arabische zangtechniek, die voor ons door het gebruik van kwarttonen dikwijls moeilijkheden oplevert. Anass heeft zeer verschillende liederen uitgekozen in de hoop dat iedereen iets van zijn of haar gading vindt!
Klik hier voor het evenement op Facebook van deze cursus. Je kunt hier aangeven dat je deelneemt of geïnteresseerd bent en het delen in je eigen netwerk. |
Reacties van cursisten
‘Anass Habib is een fantastische docent. En zanger natuurlijk. Hij lette op alle details en onder zijn leiding kwamen de liederen steeds meer tot klank! Ik heb groot respect voor zijn aanpak, zijn respectvolle en vriendelijke manier om het beste uit ons boven te halen.’
‘De docent is uitstekend; absoluut niets op aan te merken.’
‘Kundig, geduldig, enthousiast, betrokken en wat een prachtige stem!’
|
Anass Habib is geboren in Fez, Marokko in 1980. Hij zong al vanaf zijn 5de klassieke Arabische melodieën met zijn familie. Op zijn 12de gaf hij zijn eerste soloconcert in Fez. Hij studeerde in Syrië twee jaar klassieke Arabische zang, traditionele Syrische zang en middeleeuwse kerkmuziek uit het Midden-Oosten in het Arabisch, Aramees en Grieks. Hij vervolgde zijn zangstudie in Libanon bij Ghada Shbeir waar hij o.a. werkte aan zangtechnieken en Aramees en Byzantijnse repertoire. Daarna ging hij naar Parijs om te studeren bij Marie Keyrouz. Anass is nu een veelzijdig zanger van oude en klassieke Arabische muziek en specialist op het gebied van heel oude christelijke liederen en Aramees repertoire. Om zich ook als docent te bekwamen studeerde hij vervolgens in Lyon op het Cefededem Instituut, waar hij in 2014 zijn diploma behaalde als docent traditionele zang en percussie. Anass gaf concerten in Marokko, Syrië, Libanon, Turkije, Frankrijk, Luxemburg, Polen, Zuid-Afrika en Nederland. Met zijn warme, diepe stem en grote bereik is hij goed in staat emotie en toewijding uit te drukken. Zijn repertoire omvat liederen uit veel landen en beschavingen: van de grote Libanese diva Fairouz tot de Egyptische Oum Kalthoum en van de Syrische Sabah Fakhri tot de Libanese Marcel Khalife, van soufi gedichten tot maronitische (vroegchristelijke) melodieën en middeleeuwse Sefardische liederen uit Andalusië. Voor meer informatie kijk op zijn website. |