Cursus


211030 - Kamermuziekvijfdaagse
Soort cursus Kamermuziek
Bestemd voor Instrumentalisten. Maximaal 3 pianisten.
Niveau ♪♪♪ t/m ♪♪♪♪
Data 01 augustus 2021 t/m 05 augustus 2021
Tijd (-en) aankomst zondag vanaf 10.00 uur, aanvang cursus 11.00 uur, einde donderdag na het diner.
Locatie Eigentijdserf, Westelbeers
Docent(-en) Miranda Rademaker, Vincent Martig, Lineke Lever, Willemijn Knödler
Prijs Derden: € 745,00 / Leden: € 695,00 / T/m 30 jaar: € 347,50
Toeslag éénpersoonskamer: € 60,00
Korting bij overnachting en ontbijt elders: € 40,00
N.B.: de prijs is inclusief volpension.
Max. aantal deelnemers70
Uiterste inschrijfdatum01 maart 2021   Schrijf je in voor deze cursus

Is kamermuziek je passie, dan moet je hier zijn! In overleg met de docenten hebben wij gekozen voor een vijfdaagse cursus, die voldoende tijd biedt voor verdieping in ensemblespel.
Op de lessenaar komt klassieke muziek uit het klassieke, romantische en hedendaagse repertoire.
Je kunt je opgeven als individueel instrumentalist of als vast ensemble. De ensembles worden op niveau ingedeeld. Alle deelnemers spelen in twee verschillende ensembles. Ook leden van vaste ensembles worden in een tweede ensemble ingedeeld. Elk ensemble repeteert twee keer per dag, één keer met docent en één keer zonder docent.
De muziek krijg je ruim van tevoren toegestuurd, voorbereiding is noodzakelijk. ’s Avonds kun je zelf ad hoc ensembles samenstellen, waarvoor voldoende bladmuziek aanwezig is... meer informatie

Eigentijdserf zomerweken Schubertoctet
klarinettist, violist en cellist Eigentijdserf tijdens Muziekweek van A tot Z
Miranda Rademaker

Miranda Rademaker kreeg haar eerste vioollessen op 9-jarige leeftijd van Rita Holsheimer op de muziekschool in Rotterdam. Ze werd aangenomen op de jongtalentafdeling van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en kreeg vioolles van Qui van Woerdekom. Na haar middelbare school vervolgde ze haar vioolstudie op hetzelfde conservatorium bij o.a Theodora Geraets en Vera Beths. Al tijdens haar studie bouwde ze aan een eigen lespraktijk; veel van haar leerlingen zijn inmiddels zelf beroepsmusicus geworden. Daarnaast speelde ze in diverse orkesten, o.a. Sinfonietta Amsterdam en Sinfonia Rotterdam. Gaandeweg ontdekte ze dat naast het lesgeven haar passie ligt bij kamermuziek. In 2009 werd Klassiek op Zuid opgericht waarin in allerlei formaties kamermuziek wordt gemaakt met vergevorderde amateurs en semi-professionals, met in totaal 30 concerten per jaar! Daarnaast coacht Miranda regelmatig ensembles bij Vakir en Stichting Kamermuziekcontact. Ze werkt ook graag met mensen die pas op latere leeftijd voor het eerst een muziekinstrument gaan spelen. Sinds 2015 geeft ze in Rotterdam zelfs leiding aan een apart ensemble voor deze doelgroep. Ze werkt graag serieus in een fijne, harmonieuze sfeer, waarbij iedere speler, van welk niveau dan ook, optimaal tot zijn/haar recht komt.

Vincent Martig

Vincent Martig is een musicus ten voeten uit. Hij begon als achtjarige met klarinetles bij Hans Mossel. Na het gymnasium en een bachelor Vergelijkende Indo-Europese Taalwetenschap aan de Universiteit van Leiden kwam hij in het derde jaar van de bachelor Klassiek Klarinet in Den Haag. Tijdens zijn studie volgde hij masterclasses van Ralph Manno, Olivier Patey en Chen Halevi en speelde hij in studenten- en conservatoriaorkesten onder leiding van Jac van Steen, Quentin Clare, Susanna Mälkki en Valery Gergiev. In 2016 behaalde hij zijn master Klassiek Klarinet met een 9 en twee onderscheidingen aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, waar hij les had van Pierre Woudenberg. Hij is in verschillende ensembles actief, waaronder But What About (hedendaagse muziek, winnaar Grote Kamermuziekprijs 2016), Ongestreken (vernieuwend klassiek) en Catchpenny Ensemble (ensemble in residence tijdens de Gaudeamus Muziekweek 2019). Daarnaast is hij improvisator (met de Dutch Impro Academy 2015 en But What About), dirigent/repetitor (van eigen composities tot musicals), componist, arrangeur en klarinetdocent. Ook achter de schermen is hij werkzaam bij zowel het Internationaal Kamermuziekfestival Schiermonnikoog als het Wonderfeel Festival. Vincent remplaçeerde bij verschillende orkesten, onder andere Asko|Schönberg, Residentie Orkest en de KMKJWF. Hoewel zijn focus ligt bij klassieke muziek laat hij zich graag beïnvloeden door klezmer en jazz. Zijn set Wurlitzerklarinetten is mede mogelijk gemaakt door het Prins Bernhard Cultuurfonds en Stichting Eigen Muziekinstrument. Meer info op zijn website.

Lineke Lever

Pianiste Lineke Lever studeerde cum laude af aan het Utrechts Conservatorium bij David Kuyken. Ze specialiseerde zich vervolgens in liedbegeleiding aan het Koninklijk Conservatorium in Brussel. Lineke werkte in 2014 mee aan een cd met Nocturnes van Chopin, uitgebracht bij Excellent Recordings. Ze vormt met celliste Oihana Aristizabal Puga een duo, dat bijzondere concerten geeft in historische context in heel Nederland en daarbuiten. In maart 2020 kwam hun debuutcd La Lecture uit bij het label TRPTK die enthousiast ontvangen is door pers en publiek. Met saxofoniste Aubrey Snell vormt Lineke al 19 jaar het succesvolle Arte Duo. Het duo geeft concerten in o.a. Concertgebouw, Tivoli/Vredenburg en het Muziekgebouw aan ‘t IJ. Het Arte Duo heeft tevens 2 goed ontvangen CD’s opgenomen. Lineke is daarnaast een veelgevraagd liedbegeleidster. Zij vormt het Trio Levani met sopraan Tamar Niamut & tenor Jeroen de Vaal. Als trio waren zij te horen op Radio 4 en geven o.a. concerten voor Opera Zuid. Daarnaast verlenen zij hun gezamenlijke medewerking aan diverse koren en zijn te horen in kameropera’s. Lineke volgde liedinterpretatielessen van o.a.  Julius Drake, Anne Sofie von Otter, Christianne Stotijn, Dietrich Henschel e.v.a. Daarnaast verleent zij regelmatig haar medewerking aan grote koorwerken, waaronder de Petite Messe Solennelle van Rossini en de Liebesliederwalzer en Ein Deutsches Requiem van Brahms. Lineke voltooide in 2007 ook een studie Nederlandse Taal & Cultuur aan de Universiteit Utrecht. Meer info vind je op haar website.

.

Willemijn Knödler

Willemijn Knödler studeerde aan de conservatoria van Den Haag en Amsterdam bij Monique Bartels, Gregor Horsch en Doris Hochscheid en behaalde haar masterdiploma in 2012 aan de Royal College of Music in Londen bij Melissa Phelps. Zij volgde barokcellolessen bij Viola de Hoog en Richard Tunnicliffe en masterclasses bij o.a. Valter Despalj, Colin Carr, Christophe Coin, Pieter Wispelwey, Anner Bijlsma, Johannes Goritzki en Julian Lloyd Webber. Tournees heeft zij gemaakt met het English Touring Opera en Les 24 violons du Roi o.l.v. Roger Norrington, met wie zij op de BBC Proms speelde. Willemijn soleerde met de celloconcerten van Haydn, Tchaikovsky, Schumann, Boccherini en het Triple concert van Beethoven. Ook speelt ze speelt graag kamermuziek in verschillende bezettingen. Nu remplaceert Willemijn bij het Holland Symfonieorkest, het Residentieorkest en de Rotterdam Philharmonic Strings en maakt ze deel uit van het vernieuwende Ensemble Montage, dat met beeld, geluid en andere zintuigen een verhaal brengt. Ook vormt zij al ruim tien jaar Duo Macchiato met violiste Mariana Hutchinson en geeft zij recitals met pianist Daniël van der Hoeven. Sinds januari 2019 is Willemijn cellist van Muziek aan Bed, waarbij twee cellisten op een cello muziek maken in ziekenhuizen. Willemijn geeft celloles in Den Haag en bij ‘Pi: muziek voor kleuters’ aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en aan de VAK in Delft. ’s Zomers geeft zij vaak recitals en assisteert zij celliste Lowri Blake bij haar cellocursus 'Cellos at Belle Serre' in Zuid-Frankrijk.

Misschien vind je deze cursussen ook interessant:
De geschiedenis van de sonate De geschiedenis van de sonate

Muziek komt tegenwoordig overwegend in lichte gedaante tot ons. Deze serie muziekgeschiedeniscolleges (met luistervoorbeelden op piano en van cd’s) over de klassieke sonate biedt daaraan een mooi tegenwicht. Docent Erik Visser belicht de verschillende gestaltes van de sonate door de eeuwen heen.De sonate kwam voort uit het meerstemmige lichte chanson van de vroege zestiende eeuw. Vanaf ca... lees meer

Locatie: Akoesticum, Ede

Data: 13 november 2020, 15 januari 2021, 12 februari 2021, 12 maart 2021
Tsjaikovski Souvenir de Florence Tsjaikovski Souvenir de Florence

“Het is verschrikkelijk hoe blij ik word van mijn eigen werk!” Tsjaikovski over de fuga in het laatste deel van Souvenir de Florence. Tijdens de koude, donkere novembermaand werken we heerlijk een weekend lang aan het zonnige Souvenir de Florence, strijksextet in d-klein, op.70 van Pjotr Iljitsj Tsjaikovski (1840-1893).Dit sextet, aangevuld met een contrabas, is een van de hoogtepunten van het kamermuziekrepertoire... lees meer

Locatie: Akoesticum, Ede

Data: 21 november 2020 t/m 22 november 2020
Strijkkwartetweekend Strijkkwartetweekend

Twee dagen lang houden we ons bezig met het strijkkwartet: een van de mooiste onderdelen van de kamermuziek!Centraal staat de aandacht voor het samenspel. Hoe kun je beter op elkaar reageren en samen zinvol repeteren, zodat je uiteindelijk een beter resultaat bereikt? Tijdens dit weekend krijgt ieder ensemble apart les. Er zijn ook lessen voor de hele groep. Daarnaast zullen er momenten zijn om naar elkaar te luisteren en is er gelegenheid voor zelfstudie (met tips van de docent!)... lees meer

Locatie: Akoesticum, Ede

Data: 10 april 2021 t/m 11 april 2021
Schubertiade Schubertiade

De term Schubertiade ontstond begin 19e eeuw toen Franz Schubert huiskamerconcerten organiseerde voor zijn vriendenkring die bestond uit collega-componisten en musici. Tegenwoordig worden Schubertiades nog steeds georganiseerd. Het zijn meestal informele bijeenkomsten waarop ongedwongen gemusiceerd wordt door amateurs (letterlijk vertaald: ‘liefhebbers’). Gezelligheid en samenspel staan voorop, muzikale uitdaging is minder van belang... lees meer

Locatie: Akoesticum, Ede

Datum: 19 mei 2021