Cursus


214200 - Ne irascaris domine, motet van Byrd
Soort cursus Koor en instrumentaal ensemble
Bestemd voor zangers SATB, blokfluitisten,strijkers, een (barok)cellist en een organist. Er is alleen nog plaats voor zangers: TENOREN of heel lage ALTEN.
Niveau ♪♪♪ t/m ♪♪♪♪
Datum 09 oktober 2021
Tijd (-en) 10.00-17.00 uur
Locatie Geertekerk, Utrecht
Docent(-en) Coert Bremmers
Prijs Derden: € 90,00 / Leden: € 80,00 / T/m 30 jaar: € 40,00
N.B.: Lunch is bij de prijs inbegrepen.
Max. aantal deelnemers48
Uiterste inschrijfdatum09 oktober 2021   De inschrijving voor deze cursus is gesloten.

In deze cursus brengen we muziek ten gehore van de ‘Father of Musicke’, William Byrd (ca.1540-1623).
In 1589 publiceerde Byrd zijn Liber Sacrarum Cantionum waarin hij Latijnse teksten over vervolging op muziek zette, bijvoorbeeld over de Israëlieten in Babylon. Zijn motet Ne irascaris Domine, Civitas sancti tui geeft (in majeur!) uitdrukking aan de gevoelens van eenzaamheid, verdriet en verlatenheid die onlosmakelijk verbonden zijn met het uiteenvallen van een samenleving. Het motet is een zogenaamd ‘Jerusalemmotet’ over de beproeving van Jerusalem.
Ne irascaris Domine, Civitas sancti tui
is een gelaagd, vijfstemmig koorwerk voor sopraan, alt, lage alt of countertenor, tenor en bas... meer informatie

Reacties van cursisten

'Uitstekende docent, met geduld en aandacht voor iedereen.'
'Inspirerend, geduldig, muzikaal.'

Byrd dow
Coert Bremmers

Coert Bremmers studeerde muziekwetenschap, blokfluit en koordirectie. Hij is sinds 1989 docent aan de muziekschool De Leeuwenkuil in Deventer voor blokfluit, ensembles, klavecimbel en theorie. Hij is dirigent van het kamerkoor Convocaal in Zwolle en actief als cursusleider voor onder andere Huismuziek

Misschien vind je deze cursussen ook interessant:
\'Hush no more\', opera highlights van Purcell 'Hush no more', opera highlights van Purcell

Voor deze cursus is een keuze gemaakt uit de fantasievolle opera’s van Henry Purcell (1659-1695). Hij schreef, met enorm esprit en grote vindingrijkheid, toegankelijke muziek voor o.a. koor en instrumentaal ensemble. De gekozen koordelen met orkest komen uit de opera’s The Fairy Queen (die losjes gebaseerd is op het toneelstuk A Midsummer Night’s Dream van Shakespeare), Dido and Aeneas (gebaseerd op de Aeneis van Vergilius) en Dioclesian (op een libretto van Thomas Betterton)... lees meer

Locatie: Akoesticum, Ede

Data: 15 januari 2022 t/m 16 januari 2022
Des Prez en De Monte, renaissancemuziek in volle glorie Des Prez en De Monte, renaissancemuziek in volle glorie

Josquin des Prez (ca.1450-1521) is een relatief vroege renaissancecomponist; Philippe de Monte (1521-1603) één van de laatsten. De gekozen zes-stemmige composities van beide meesters, aangevuld met werken van Adrian Willaert (1490-1562) en Orlandus Lassus (1532-1594) geven een schitterend beeld van de ontwikkeling van de Franco-Vlaamse polyfonie. De vroege Franco-Vlamingen gebruiken nog vaak een (gregoriaanse of volkse) cantus firmus als leidraad in hun composities... lees meer

Locatie: Akoesticum, Ede

Data: 12 februari 2022 t/m 13 februari 2022
Dubbelkorige muziek voor instrumentalisten Dubbelkorige muziek voor instrumentalisten

In deze cursus gaan we aan de slag met meerkorige instrumentale muziek uit de late zestiende en vroege zeventiende eeuw. Giovanni Gabrieli is tegenwoordig de bekendste componist van meerstemmige canzoni. Hij was vernieuwend: als een van de eerste componisten gebruikte hij de woorden ‘piano’ en ‘forte’ als aanwijzingen voor dynamiek. Ook was hij een van de eersten die voor specifieke instrumenten componeerde... lees meer

Locatie: Buitengoed Fredeshiem, Steenwijk-De Bult

Data: 26 maart 2022 t/m 27 maart 2022