Soort cursus |
Groot instrumentaal ensemble |
Bestemd voor |
dubbel blaaskwintet, twee extra dwarsfluiten, twee extra besklarinetten, twee basklarinetten (of een alt- en een basklarinet)... meer informatiedubbel blaaskwintet, twee extra dwarsfluiten, twee extra besklarinetten, twee basklarinetten (of een alt- en een basklarinet).
|
Data |
09 april 2022 t/m 10 april 2022 |
Tijd (-en) |
zaterdag 10.00 - zondag 17.00 uur |
Locatie |
Akoesticum, EdeNieuwe Kazernelaan 2 D42 6711JC Ede T 0318-304 349 E info@akoesticum.orgW https://www.akoesticum.orgRouteplanner: Google MapsAkoesticum is een nationaal trainingscentrum voor de podiumkunsten, dat is gehuisvest in de Frisokazerne op het voormalige defensieterrein in Ede naast het Nationale Park De Hoge Veluwe. Er is een groot auditorium, twee ruime tuinzalen, acht studio's en nog enkele zalen. Het biedt eenvoudige overnachtingsfaciliteiten (148 bedden) en maaltijden uit eigen restaurant. Zelf meegebrachte consumpties mogen in het gebouw niet genuttigd worden. Voor onze cursussen staan tweepersoonskamers ter beschikking. Op het inschrijfformulier kun je een eenpersoonskamer reserveren, dan heb je het alleengebruik van een tweepersoonskamer. Hiervoor is een toeslag verschuldigd. We zijn blij met iedereen die een kamer wil delen. De slaapkamers zijn met een lift bereikbaar. Op elke kamer is sanitair aanwezig! Dekens/dekbed, kussen plus laken/handdoekenpakket liggen klaar op de kamer. Alleen nog even zelf het bed opmaken. Alle zalen om in te musiceren bevinden zich op de begane grond. Akoesticum is heel makkelijk te bereiken met het openbaar vervoer en ligt pal naast het NS Station Ede-Wageningen. Er is ook een ruime parkeerplaats waar gratis geparkeerd kan worden. |
Prijs |
Derden: € 315,00 /
Leden: € 295,00
/ T/m 30 jaar: € 147,50
Toeslag éénpersoonskamer: € 35,00
Korting bij overnachting en ontbijt elders: € 25,00
N.B.: De prijs is inclusief volpension. |
Uiterste inschrijfdatum | 07 april 2022 De inschrijving voor deze cursus is gesloten. |
Schilderijententoonstelling is het beroemdste werk van de Rus Modest Moessorgski (1839-1881). De tiendelige pianosuite uit 1874 werd tijdens Moessorgski’s leven niet gepubliceerd. Moessorgski’s werk werd door het establishment in eerste instantie als hoekig, lomp en primitief afgedaan. De pianosuite werd pas populair in de kleurrijke orkestratie van Maurice Ravel (1875-1937). Sindsdien zijn er talloze bewerkingen gemaakt voor allerlei bezettingen. Nu is het hoog tijd voor een blazersarrangement van docent Kees van der Harst, speciaal voor het blazersweekend van Huismuziek. De docent zal een inkijkje in de bekendste orkestraties geven en laten zien hoe verschillende toonzettingen de klank van het stuk beïnvloeden. Schilderijententoonstelling is een intens Russische hommage aan Moessorgski’s vriend Viktor Hartmann, de schilder en architect die in 1873 op 39-jarige leeftijd overleed. Moessorgski was diep geraakt door Hartmanns dood... meer informatie Schilderijententoonstelling is het beroemdste werk van de Rus Modest Moessorgski (1839-1881). De tiendelige pianosuite uit 1874 werd tijdens Moessorgski’s leven niet gepubliceerd. Moessorgski’s werk werd door het establishment in eerste instantie als hoekig, lomp en primitief afgedaan. De pianosuite werd pas populair in de kleurrijke orkestratie van Maurice Ravel (1875-1937). Sindsdien zijn er talloze bewerkingen gemaakt voor allerlei bezettingen. Nu is het hoog tijd voor een blazersarrangement van docent Kees van der Harst, speciaal voor het blazersweekend van Huismuziek. De docent zal een inkijkje in de bekendste orkestraties geven en laten zien hoe verschillende toonzettingen de klank van het stuk beïnvloeden. Schilderijententoonstelling is een intens Russische hommage aan Moessorgski’s vriend Viktor Hartmann, de schilder en architect die in 1873 op 39-jarige leeftijd overleed. Moessorgski was diep geraakt door Hartmanns dood. Beide kunstenaars behoorden tot een Russische vriendengroep die streefde naar een Russische kunst vrij van westerse invloeden. De tentoonstelling van Hartmanns werk die in 1874 werd georganiseerd in Sint-Petersburg, inspireerde Moessorgski (“Ik heb zoveel ideeën opgeslokt dat ik bijna barst!”) tot zijn Schilderijententoonstelling. De compositie bestaat uit tien delen verbonden door vijf 'promenades': wandelingen van het ene naar het andere schilderij, op een thema ‘in modo Russico’. De titels van de delen verwijzen niet alleen naar schilderijen van Hartmann, maar ook naar tekeningen van voorwerpen die hij van zijn reizen meebracht, naar kostuumontwerpen en zelfs naar zijn ontwerp voor de stadspoort van Kiev. Voorbereiding noodzakelijk. |
Reacties van cursisten
'Inspirerend en stimulerend om iedereen te motiveren. Goede muzikant!' 'Kees is een heel goede docent. Hij is rustig en geeft heel goed leiding aan de groep. Er was ook openheid voor inbreng.' |
Kees van der Harst studeerde klarinet aan de ArtEZ in Arhnem en aan de Messiaen Academie te Enschede bij Reinier Hogerheijde en André Kerver. Hij vervolgde zijn studie in het buitenland, o.a. aan de Accademia Musicale Chigiana in Italië en het Ticino Musica in Zwitserland en volgde masterclasses bij o.a. Wenzel Fuchs, Walter Boeykens, Antony Pay en Sabine Meyer. Hij is eerste klarinettist in Het Wassenaer Consort en in Filharmonie Noord. Ook speelt hij in uiteenlopende producties, van schoolconcerten en muziektheater tot opera, bij onder meer het Orkest van het Oosten, het Phion, Muziektheater de Plaats en Orkest de Ereprijs. Hij volgde de opleiding orkestdirectie bij Harry Jansen en nam vervolgens directielessen bij maestro Robert Houlihan (Advanced Conducting Ireland). Sinds 2014 is Kees dirigent van het Gronings kamerorkest Clemens Schröner en sinds 2017 van het Noord-Drents kamerorkest Divertimento en van het Arnhemse ensemble voor moderne muziek Athok. Met deze ensembles voert hij ook vaak onbekend repertoire uit, dat indien nodig door hemzelf worden gearrangeerd. Hij is bestuurslid van Filharmonie Noord en geeft klarinetles in Assen, Deventer, Beekbergen, Loenen en Arnhem. |