Cursus


203280 - Telemann Tafelmusik
Soort cursus Oude muziek
Bestemd voor Blokfluitisten, dwarsfluitisten, hoboïsten, violisten, altviolisten, cellisten, gambisten en klavecinisten.
Niveau ♪♪♪ t/m ♪♪♪♪
Data 27 november 2020 t/m 29 november 2020
Tijd (-en) vrijdag 18.00 - zondag 17.00 uur
Locatie Eigentijdserf, Westelbeers
Docent(-en) Marijn Slappendel, Sascha Mommertz, Diederik van Dijk
Prijs Derden: € 395,00 / Leden: € 375,00 / T/m 30 jaar: € 187,50
Toeslag éénpersoonskamer: € 35,00
Korting bij overnachting en ontbijt elders: € 25,00
N.B.: De prijs is inclusief volpension, beginnend met diner op vrijdagavond.
Max. aantal deelnemers31
Uiterste inschrijfdatum26 november 2020   Schrijf je in voor deze cursus

De ensemblecursus van Trio da Fusignano is terug!
In 2020 besteden de leden van het trio aandacht aan de fantastische collectie Musique de Table (of Tafelmusik) van de grootse achttiende-eeuwse componist Georg Philipp Telemann (1681-1767).
De Tafelmuziek van Telemann hoort qua reputatie thuis in het rijtje waarin ook de Brandenburgse Concerten van Johann Sebastian Bach (1685-1750) en de Concerti Grossi van Georg Friedrich Händel (1685-1759) voorkomen. Telemanns tijdgenoten hadden grote belangstelling voor elk nieuw onderdeel van zijn Tafelmuziek dat uitgebracht werd. Op de lijst ‘subscribenten’ (mensen die de bladmuziek wilden aanschaffen) stonden beroemde tijdgenoten als Michel Blavet (1700-1768), Georg Friedrich Händel, Johann Georg Pisendel (1687-1755), Johann Joachim Quantz (1697-1773) en zelfs Johann Sebastian Bach... meer informatie

Reacties van cursisten

'Prachtige combi die drie docenten, daardoor wordt het een hele belevenis! Pret verzekerd, én kwaliteit. Heel prettig werken in kleinere ensembles en dan zoveel begeleiding te krijgen.'
'Ik hoop dat ik nog vaker de kans krijg om aan deze cursus mee te doen!'
'Heel inspirerend, leerzaam, intensief, gezellig, leuk... Kortom in alle opzichten heel erg geslaagd! Goed opgezet en goed gestructureerd.'

telemann103_v-contentgross table_de
Marijn Slappendel

Marijn Slappendel studeerde aan het Utrechts Conservatorium en het Nederlands Instituut voor Kerkmuziek. Hij behaalde achtereenvolgens de diploma's Docerend Musicus en Uitvoerend Musicus orgel, kerkelijk orgelspel en koordirectie. Zijn docenten waren Reitze Smits en Willem Tanke voor orgel en Krijn Koetsveld voor orkestdirectie. Marijn studeerde vervolgens klavecimbel bij Bob van Asperen aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam, waar hij in 2005 afstudeerde. Hij is als cantor-organist werkzaam in de Grote of Barbarakerk te Culemborg en treedt regelmatig op als solist, continuospeler en koordirigent. Daarnaast is hij werkzaam als docent orgel en piano.

Sascha Mommertz

Sascha Mommertz is geboren Aken en woont sinds 1985 in Nederland. In 1994 begon hij zijn opleiding Muziek met hoofdvak blokfluit aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij Jeanette van Wingerden en Marion Verbruggen en vervolgde zijn studie aan het Utrechts Conservatorium bij Heiko ter Schegget, waar hij in 2000 het diploma Uitvoerend Musicus behaalde. Daarnaast volgde hij lessen en masterclasse bij Marijke Miessen, Matthias Weilenmann, Jérôme Minis en dr. Rebecca Stewart. Hij studeerde twee jaar blokfluitbouw bij Jacqueline Sorel en verdiepte zich in musicologie. Hij studeert traverso bij Ricardo Kanji. In 2002 ontving hij een eervolle vermelding tijdens het Musica Antiqua Solistenconcours in Brugge. Hij is actief als solist, kamermusicus en orkestmusicus in ensembles en orkesten als Black Intention, Collegium ad Mosam, Florilegium Musicum, Helios Ensemble, Il Concerto Barocco, Limburgs Symphonie Orkest en het Orkest van de Domcantorij Utrecht. Hij concerteert in binnen- en buitenland en maakte verschillende radio-, tv- en CD-opnames. Hij was enige jaren bestuurslid van ERTA, manager van oude muziek ensembles en secretaris van SONBU. Momenteel is hij werkzaam als docent blokfluit aan het Utrechts Centrum voor de Kunsten, geeft hij lezingen en masterclasses en coacht hij ensembles. Vanaf september 2012 is Sascha Mommertz werkzaam als hoofdvakdocent blokfluit aan het Fontys Conservatorium in Tilburg. Voor meer informatie: Trio da Fusignano.

Diederik van Dijk

Diederik van Dijk is een veelzijdige muzikant met een speelpraktijk die een breed spectrum van de muziekgeschiedenis bestrijkt. Hij speelt zowel historische als moderne cello en is op een veelvoud aan concertpodia te zien; van het Concertgebouw tot aan North Sea Jazz. Hij maakt deel uit van Combattimento, de Nieuwe Philharmonie Utrecht, en de Van Swieten Society. Ook speelde hij recentelijk bij het Orkest van de 18e Eeuw, het Metropole Orkest, Les Muffatti, Insomnio, Amsterdam Baroque Orchestra, en in de producties van Holland Opera. In Canada maakt hij jaarlijks deel uit van het ensemble in residence van het kamermuziekfestival Gros Morne Summer Music. Diederik van Dijk woonde vanaf zijn 14e in Canada en studeerde daar cello bij o.a. Ian Hampton, Eric Wilson en Marc Destrubé. Hij behaalde zijn Bachelor of Arts in Music aan de University of British Columbia in Canada. Terug in Nederland studeerde hij barokcello bij Viola de Hoog. Aan het Utrechts Conservatorium behaalde hij zijn bachelor Historische Instrumenten. Hij woont in Utrecht.

Misschien vind je deze cursussen ook interessant:
\'Hush no more\', opera highlights van Purcell 'Hush no more', opera highlights van Purcell

‘All our days and our nights shall be spent in delights.’         (uit: Dioclesian) Voor deze cursus is een keuze gemaakt uit de fantasievolle opera’s van Henry Purcell (1659-1695). Hij schreef, met enorm esprit en grote vindingrijkheid, toegankelijke muziek voor o.a. koor en instrumentaal ensemble... lees meer

Locatie: Akoesticum, Ede

Data: 27 februari 2021 t/m 28 februari 2021
Ne irascaris domine, motet van Byrd Ne irascaris domine, motet van Byrd

In deze cursus brengen we muziek ten gehore van de ‘Father of Musicke’, William Byrd (ca.1540-1623). In 1589 publiceerde Byrd zijn Liber Sacrarum Cantionum waarin hij Latijnse teksten over vervolging op muziek zette, bijvoorbeeld over de Israëlieten in Babylon. Zijn motet Ne irascaris Domine, Civitas sancti tui geeft (in majeur!) uitdrukking aan de gevoelens van eenzaamheid, verdriet en verlatenheid die onlosmakelijk verbonden zijn met het uiteenvallen van een samenleving... lees meer

Locatie: Akoesticum, Ede

Datum: 17 april 2021
B.A.C.H. canons en fuga\'s B.A.C.H. canons en fuga's

Bij het woord ‘B.A.C.H.’ denk je waarschijnlijk allereerst aan de beroemde componist en musicus Johann Sebastian Bach (1685-1750). De vier letters kunnen echter ook voor de vier muzieknoten bes, a, c en b staan: Bachs naam op muziek! De Duitse b voor bes, dan a en c, en de Duitse h voor b. Bach heeft in de laatste fuga uit de Kunst der Fuge met deze vier noten zijn muzikale handtekening gezet. Daarmee zijn we meteen bij een van de twee onderwerpen van deze dag: fuga's... lees meer

Locatie: Akoesticum, Ede

Datum: 05 juni 2021
Kamermuziekvijfdaagse Kamermuziekvijfdaagse

Is kamermuziek je passie, dan moet je hier zijn! In overleg met de docenten hebben wij gekozen voor een vijfdaagse cursus, die voldoende tijd biedt voor verdieping in ensemblespel.Op de lessenaar komt klassieke muziek uit het klassieke, romantische en hedendaagse repertoire. Je kunt je opgeven als individueel instrumentalist of als vast ensemble. De ensembles worden op niveau ingedeeld. Alle deelnemers spelen in twee verschillende ensembles... lees meer

Locatie: Eigentijdserf, Westelbeers

Data: 01 augustus 2021 t/m 05 augustus 2021