Bestemd voor |
een violist, twee altviolisten, twee cellisten en een contrabassist.
|
Locatie |
Akoesticum, EdeNieuwe Kazernelaan 2 D42 6711JC Ede T 0318-304 349 E info@akoesticum.orgW https://www.akoesticum.orgRouteplanner: Google MapsAkoesticum is een nationaal trainingscentrum voor de podiumkunsten, dat is gehuisvest in de Frisokazerne op het voormalige defensieterrein in Ede naast het Nationale Park De Hoge Veluwe. Er is een groot auditorium, twee ruime tuinzalen, acht studio's en nog enkele zalen. Het biedt eenvoudige overnachtingsfaciliteiten (148 bedden) en maaltijden uit eigen restaurant. Zelf meegebrachte consumpties mogen in het gebouw niet genuttigd worden. Voor onze cursussen staan tweepersoonskamers ter beschikking. Op het inschrijfformulier kun je een eenpersoonskamer reserveren, dan heb je het alleengebruik van een tweepersoonskamer. Hiervoor is een toeslag verschuldigd. We zijn blij met iedereen die een kamer wil delen. De slaapkamers zijn met een lift bereikbaar. Op elke kamer is sanitair aanwezig! Dekens/dekbed, kussen plus laken/handdoekenpakket liggen klaar op de kamer. Alleen nog even zelf het bed opmaken. Alle zalen om in te musiceren bevinden zich op de begane grond. Akoesticum is heel makkelijk te bereiken met het openbaar vervoer en ligt pal naast het NS Station Ede-Wageningen. Er is ook een ruime parkeerplaats waar gratis geparkeerd kan worden. |
Prijs |
Derden: € 120,00 /
Leden: € 110,00
N.B.: De prijs is inclusief koffie/thee en lunch |
Tijdens de koude, donkere novembermaand werken we heerlijk een weekend lang aan het zonnige Souvenir de Florence, strijksextet in d-klein, op.70 van Pjotr Iljitsj Tsjaikovski (1840-1893). Dit sextet, aangevuld met een contrabas, is een van de hoogtepunten van het kamermuziekrepertoire. (Ver)gevorderde strijkers kunnen hun hart ophalen aan deze uitbundige compositie, die Russisch is tot in de haarvaten: warmbloedig, rijk van textuur en vol volkse melodieën. Gek genoeg had de eerste versie van Souvenir de Florence weinig succes. Tijdens het herzien van de partituur schreef Tsjaikovski aan zijn broer Modest dat het componeren hem moeite kostte. Hij had het gevoel eigenlijk voor orkest te componeren, om vervolgens de partituur te moeten arrangeren voor zes strijkers… Tsjaikovski bedacht het adagio, een glorieus duet voor viool en cello, in Florence. Daar komt de titel waarschijnlijk vandaan. Violiste Miranda Rademaker, die zelf de eerste vioolpartij voor haar rekening neemt, loodst de cursisten in twee dagen door het stuk... meer informatie Tijdens de koude, donkere novembermaand werken we heerlijk een weekend lang aan het zonnige Souvenir de Florence, strijksextet in d-klein, op.70 van Pjotr Iljitsj Tsjaikovski (1840-1893). Dit sextet, aangevuld met een contrabas, is een van de hoogtepunten van het kamermuziekrepertoire. (Ver)gevorderde strijkers kunnen hun hart ophalen aan deze uitbundige compositie, die Russisch is tot in de haarvaten: warmbloedig, rijk van textuur en vol volkse melodieën. Gek genoeg had de eerste versie van Souvenir de Florence weinig succes. Tijdens het herzien van de partituur schreef Tsjaikovski aan zijn broer Modest dat het componeren hem moeite kostte. Hij had het gevoel eigenlijk voor orkest te componeren, om vervolgens de partituur te moeten arrangeren voor zes strijkers… Tsjaikovski bedacht het adagio, een glorieus duet voor viool en cello, in Florence. Daar komt de titel waarschijnlijk vandaan. Violiste Miranda Rademaker, die zelf de eerste vioolpartij voor haar rekening neemt, loodst de cursisten in twee dagen door het stuk. Een goed speelniveau en een gedegen voorbereiding zijn noodzakelijk. |
Reacties van cursisten
'Alleen maar lof over de manier waarop zij het lesgeven en het spelen van de zware solopartij combineerde, en tegelijk een leuke sfeer in het geheel bracht.' 'Fantastisch, inspirerend, goede manier van studeren en een enorm gezellig mens!' 'Goede docent, enthousiast, stimulerend, het beste naar boven halend, grondig maar toch speels. Mooi resultaat!' |
Miranda Rademaker kreeg haar eerste vioollessen op 9-jarige leeftijd van Rita Holsheimer op de muziekschool in Rotterdam. Aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag werd ze aangenomen op de jongtalentafdeling en kreeg ze vioolles van Qui van Woerdekom. Ze vervolgde haar vioolstudie op hetzelfde conservatorium bij o.a Theodora Geraets en Vera Beths. Al tijdens haar studie bouwde ze aan een eigen lespraktijk; veel van haar leerlingen zijn inmiddels zelf beroepsmusicus geworden. Daarnaast speelde ze in diverse orkesten, o.a. Sinfonietta Amsterdam en Sinfonia Rotterdam. Gaandeweg ontdekte ze dat naast het lesgeven haar passie ligt bij kamermuziek. In 2009 werd Klassiek op Zuid opgericht waarin in allerlei formaties kamermuziek wordt gemaakt met vergevorderde amateurs en semi-professionals, met in totaal 30 concerten per jaar! Daarnaast coacht Miranda regelmatig ensembles bij onder meer Vakir. Miranda werkt graag met amateurmusici die pas op latere leeftijd voor het eerst een muziekinstrument gaan spelen. Sinds 2015 geeft ze in Rotterdam leiding aan een apart ensemble voor deze doelgroep. Ze werkt graag serieus in een fijne, harmonieuze sfeer, waarbij iedere speler, van welk niveau dan ook, optimaal tot zijn/haar recht komt. |
Misschien vind je deze cursussen ook interessant: |