Bestemd voor |
een violist, twee altviolisten, twee cellisten en een contrabassist.
|
Locatie |
Akoesticum, EdeNieuwe Kazernelaan 2 D42 6711JC Ede T 0318-304 349 E info@akoesticum.orgW https://www.akoesticum.orgRouteplanner: Google MapsAkoesticum is een nationaal trainingscentrum voor podiumkunsten, gehuisvest in de Frisokazerne in Ede en ligt pal aan het NS-station Ede-Wageningen. Er is een groot auditorium, twee grote tuinzalen, acht studio’s en nog enkele zalen. Het biedt eenvoudige overnachtingsfaciliteiten en heeft een eigen restaurant. Alle kamers zijn tweepersoons, die met toeslag als eenpersoonskamer kunnen worden gebruikt. Alles bevindt zich op de begane grond, m.u.v. de slaapkamers, die ook met een lift bereikbaar zijn. Elke kamer heeft eigen sanitair.
Er ligt een laken/handdoekenpakket klaar op de kamer. Er is (gratis) parkeergelegenheid bij het gebouw. |
Prijs |
Derden: € 120,00 /
Leden: € 110,00
N.B.: De prijs is inclusief koffie/thee en lunch |
Tijdens de koude, donkere novembermaand werken we heerlijk een weekend lang aan het zonnige Souvenir de Florence, strijksextet in d-klein, op.70 van Pjotr Iljitsj Tsjaikovski (1840-1893). Dit sextet, aangevuld met een contrabas, is een van de hoogtepunten van het kamermuziekrepertoire. (Ver)gevorderde strijkers kunnen hun hart ophalen aan deze uitbundige compositie, die Russisch is tot in de haarvaten: warmbloedig, rijk van textuur en vol volkse melodieën. Gek genoeg had de eerste versie van Souvenir de Florence weinig succes. Tijdens het herzien van de partituur schreef Tsjaikovski aan zijn broer Modest dat het componeren hem moeite kostte. Hij had het gevoel eigenlijk voor orkest te componeren, om vervolgens de partituur te moeten arrangeren voor zes strijkers… Tsjaikovski bedacht het adagio, een glorieus duet voor viool en cello, in Florence. Daar komt de titel waarschijnlijk vandaan. Violiste Miranda Rademaker, die zelf de eerste vioolpartij voor haar rekening neemt, loodst de cursisten in twee dagen door het stuk... meer informatie Tijdens de koude, donkere novembermaand werken we heerlijk een weekend lang aan het zonnige Souvenir de Florence, strijksextet in d-klein, op.70 van Pjotr Iljitsj Tsjaikovski (1840-1893). Dit sextet, aangevuld met een contrabas, is een van de hoogtepunten van het kamermuziekrepertoire. (Ver)gevorderde strijkers kunnen hun hart ophalen aan deze uitbundige compositie, die Russisch is tot in de haarvaten: warmbloedig, rijk van textuur en vol volkse melodieën. Gek genoeg had de eerste versie van Souvenir de Florence weinig succes. Tijdens het herzien van de partituur schreef Tsjaikovski aan zijn broer Modest dat het componeren hem moeite kostte. Hij had het gevoel eigenlijk voor orkest te componeren, om vervolgens de partituur te moeten arrangeren voor zes strijkers… Tsjaikovski bedacht het adagio, een glorieus duet voor viool en cello, in Florence. Daar komt de titel waarschijnlijk vandaan. Violiste Miranda Rademaker, die zelf de eerste vioolpartij voor haar rekening neemt, loodst de cursisten in twee dagen door het stuk. Een goed speelniveau en een gedegen voorbereiding zijn noodzakelijk. |
Reacties van cursisten
'Alleen maar lof over de manier waarop zij het lesgeven en het spelen van de zware solopartij combineerde, en tegelijk een leuke sfeer in het geheel bracht.' 'Fantastisch, inspirerend, goede manier van studeren en een enorm gezellig mens!' 'Goede docent, enthousiast, stimulerend, het beste naar boven halend, grondig maar toch speels. Mooi resultaat!' |
 Miranda Rademaker kreeg haar eerste vioollessen op 9-jarige leeftijd van Rita Holsheimer op de muziekschool in Rotterdam. Aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag werd ze aangenomen op de jongtalentafdeling en kreeg ze vioolles van Qui van Woerdekom. Ze vervolgde haar vioolstudie op hetzelfde conservatorium bij o.a Theodora Geraets en Vera Beths. Al tijdens haar studie bouwde ze aan een eigen lespraktijk; veel van haar leerlingen zijn inmiddels zelf beroepsmusicus geworden. Daarnaast speelde ze in diverse orkesten, o.a. Sinfonietta Amsterdam en Sinfonia Rotterdam. Gaandeweg ontdekte ze dat naast het lesgeven haar passie ligt bij kamermuziek. In 2009 werd Klassiek op Zuid opgericht waarin in allerlei formaties kamermuziek wordt gemaakt met vergevorderde amateurs en semi-professionals, met in totaal 30 concerten per jaar! Daarnaast coacht Miranda regelmatig ensembles bij onder meer Vakir. Miranda werkt graag met amateurmusici die pas op latere leeftijd voor het eerst een muziekinstrument gaan spelen. Sinds 2015 geeft ze in Rotterdam leiding aan een apart ensemble voor deze doelgroep. Ze werkt graag serieus in een fijne, harmonieuze sfeer, waarbij iedere speler, van welk niveau dan ook, optimaal tot zijn/haar recht komt. |
Misschien vind je deze cursussen ook interessant: |