223010 - Symfonie in D van de London Bach | ||
Soort cursus | Oude muziek | |
Bestemd voor | STRIJKERS en 2 hoboïsten, 1 fagottist, 2 hoornisten en een 1 klavecinist VOL VOOR CELLO, KLAVECIMBEL, FAGOT en HOBO! | |
Niveau | ♪♪ t/m ♪♪♪ | |
Data | 29 oktober 2022 t/m 30 oktober 2022 | |
Tijd (-en) | zaterdag 10.00 - zondag 17.00 uur | |
Locatie | Akoesticum, Ede | |
Docent(-en) | Mimi Mitchell | |
Prijs |
Derden: € 315,00 /
Leden: € 295,00
/ T/m 30 jaar: € 147,50
Toeslag éénpersoonskamer: € 35,00 Korting bij overnachting en ontbijt elders: € 25,00 N.B.: De prijs is inclusief volpension |
|
Max. aantal deelnemers | 30 | |
Uiterste inschrijfdatum | 27 oktober 2022 De inschrijving voor deze cursus is gesloten. | |
Johann Christian Bach (1735-1782), de jongste zoon van Johann Sebastian, was één van de succesvolste leden van de Bachfamilie. Hij had een glansrijke carrière als operacomponist in Italië en verhuisde in 1762 naar Londen, waar deze symfonie geschreven is. Johann Christian was – geheel volgens de familietraditie – goed getraind als musicus. Hij studeerde eerst bij zijn vader en – na diens dood in 1750 – bij zijn broer Carl Philipp Emanuel. Het familievakmanschap is te horen in deze symfonie in D-groot (Opus 3, nr. 1), die tot de puntjes verzorgd is en geschreven in een vroegklassieke stijl. De drie delen Allegro con spirito, Andante en Presto van deze symfonie zitten perfect in elkaar. Het stuk ging in première in een concertserie in Londen in 1965. Waarschijnlijk zat in het publiek ook Wolfgang Amadeus Mozart, die op dat moment in Londen was en bevriend was met Johan Christian. Een thema uit het eerste deel van deze symfonie hoor je terug in een latere symfonie van Mozart... meer informatie |
||
Reacties van cursisten 'Wat een begenadigd docent! Haalde uit mij persoonlijk van alles dat ik nooit had vermoed te kunnen. De klank van de hele groep was zo enorm gegroeid na die anderhalve dag; we waren zelf verbaasd!' |
||
![]() ![]() |
||
Mimi Mitchell heeft een dubbele internationale carrière als musicus en musicoloog, waarbij het ene beroep het andere ondersteunt. Als barokvioliste won Mimi de eerste prijs bij de Erwin Body (Boston) en de Early Music Network (Londen) competities met The Locke Consort en is te horen op meer dan 50 cd's als kamermusicus en orkestmusicus. Ze is dirigent van het Purcell Kamerorkest en gastdirigent voor oude muziek en moderne kamerorkesten in binnen- en buitenland. Als musicoloog promoveerde Mimi aan de Universiteit van Amsterdam met haar onderzoek naar de revival van de barokviool. Ze was co-curator van het symposium The Historical Violin op het Festival Oude Muziek en organiseerde de conferentie Early Music in the 21st Century, die resulteerde in een gelijknamige bundel die in 2024 werd gepubliceerd door Oxford University Press. Mimi is universitair hoofddocent en mastercoördinator aan het Conservatorium van Amsterdam. | ||
Misschien vind je deze cursussen ook interessant: |