Bestemd voor |
Blazers en strijkers. Niet voor toetsenisten, accordeonisten, gitaristen en blokfluitisten. |
Locatie |
Akoesticum, EdeNieuwe Kazernelaan 2 D42 6711JC Ede T 0318-304 349 E info@akoesticum.orgW https://www.akoesticum.orgRouteplanner: Google MapsAkoesticum is een nationaal trainingscentrum voor de podiumkunsten, dat is gehuisvest in de Frisokazerne op het voormalige defensieterrein in Ede naast het Nationale Park De Hoge Veluwe. Er is een groot auditorium, twee ruime tuinzalen, acht studio's en nog enkele zalen. Het biedt eenvoudige overnachtingsfaciliteiten (148 bedden) en maaltijden uit eigen restaurant. Zelf meegebrachte consumpties mogen in het gebouw niet genuttigd worden. Voor onze cursussen staan tweepersoonskamers ter beschikking. Op het inschrijfformulier kun je een eenpersoonskamer reserveren, dan heb je het alleengebruik van een tweepersoonskamer. Hiervoor is een toeslag verschuldigd. We zijn blij met iedereen die een kamer wil delen. De slaapkamers zijn met een lift bereikbaar. Op elke kamer is sanitair aanwezig! Dekens/dekbed, kussen plus laken/handdoekenpakket liggen klaar op de kamer. Alleen nog even zelf het bed opmaken. Alle zalen om in te musiceren bevinden zich op de begane grond. Akoesticum is heel makkelijk te bereiken met het openbaar vervoer en ligt pal naast het NS Station Ede-Wageningen. Er is ook een ruime parkeerplaats waar gratis geparkeerd kan worden. |
Prijs |
Derden: € 135,00 /
Leden: € 120,00
/ T/m 30 jaar: € 60,00
N.B.: De prijs is inclusief koffie/thee en lunch |
Als je kamermuziek maakt, ontkom je niet aan samen repeteren. Eigenlijk is lekker repeteren net zo belangrijk als het eindresultaat. Het stimuleert alle musici om beter hun best te doen voor een goed klinkend stuk muziek. En het eindresultaat motiveert dan weer om verder te gaan met andere stukken. Maar hoe gaat dat eigenlijk, dat repeteren? Ga je gewoon bij elkaar zitten en elk je eigen partij doorspelen, of bekijk je eerst samen de partituur om te zien wat er gebeurt? Hoe goed moet je de partijen van je medespelers kennen? In deze cursus ga je in ensembleverband aan de slag met de kunst van het repeteren. We gaan samen kijken hoe je zo goed, efficiënt en leuk mogelijk kunt repeteren, door te focussen op de volgende punten:
- Repetitievoorbereiding - waar moet je aan denken vóórdat je überhaupt een noot hebt gespeeld?
- Contact & Communicatie - hoe communiceer je met elkaar? Niet alleen tijdens het spelen, maar ook bij het bespreken daarvoor of daarna... meer informatie
Als je kamermuziek maakt, ontkom je niet aan samen repeteren. Eigenlijk is lekker repeteren net zo belangrijk als het eindresultaat. Het stimuleert alle musici om beter hun best te doen voor een goed klinkend stuk muziek. En het eindresultaat motiveert dan weer om verder te gaan met andere stukken. Maar hoe gaat dat eigenlijk, dat repeteren? Ga je gewoon bij elkaar zitten en elk je eigen partij doorspelen, of bekijk je eerst samen de partituur om te zien wat er gebeurt? Hoe goed moet je de partijen van je medespelers kennen? In deze cursus ga je in ensembleverband aan de slag met de kunst van het repeteren. We gaan samen kijken hoe je zo goed, efficiënt en leuk mogelijk kunt repeteren, door te focussen op de volgende punten:
- Repetitievoorbereiding - waar moet je aan denken vóórdat je überhaupt een noot hebt gespeeld?
- Contact & Communicatie - hoe communiceer je met elkaar? Niet alleen tijdens het spelen, maar ook bij het bespreken daarvoor of daarna.
- Samenspelen - wat zijn de aandachtspunten tijdens het samenspelen? Waar kun je op letten?
- Tips voor de zelfstudie van alle muzikanten - als je in je eentje oefent, hoe zorg je er dan voor dat het samenspelen tijdens de repetitie ook beter gaat?
Afhankelijk van de bezetting stellen de docenten drie ensembles samen van gemiddeld 8 musici: een met alleen strijkers, een met alleen blazers en een gemengd ensemble. Voorbereiding noodzakelijk. We sturen vooraf de muziek toe.
De cursusdag ziet er als volgt uit: 10:00-11:00 tutti-introductie en repetitie van de docenten 11.00-11.30 pauze met koffie/thee 11.30-12.30 ensemblerepetities met coaching door de docenten 12.30-13.30 lunch 13.30-14.30 ensemblerepetities met coaching door de docenten 14.30-15.00 pauze met koffie/thee 15.00-16.30 tutti-afsluiting |
Reacties van cursisten
Vincent Martig 'Hij gaf zoveel positieve energie dat je er de rest van de dag een fijn gevoel aan over bleef houden.' 'Een heel goede, plezierige en bevlogen docent. Probeerde onvermoeibaar het ensemble de goede kant op te krijgen.' Willemijn Knödler 'Ze helpt om het stuk naar een hoger niveau te tillen, in het samenspel en met goede persoonlijke tips.' 'Ze haalde met haar rust, vakkundigheid en positieve adviezen het beste uit het ensemble.... meer informatie Vincent Martig 'Hij gaf zoveel positieve energie dat je er de rest van de dag een fijn gevoel aan over bleef houden.' 'Een heel goede, plezierige en bevlogen docent. Probeerde onvermoeibaar het ensemble de goede kant op te krijgen.' Willemijn Knödler 'Ze helpt om het stuk naar een hoger niveau te tillen, in het samenspel en met goede persoonlijke tips.' 'Ze haalde met haar rust, vakkundigheid en positieve adviezen het beste uit het ensemble.' |
Vincent Martig begon als achtjarige met klarinetles. Na zijn bachelor Vergelijkende Indo-Europese Taalwetenschap aan de Universiteit van Leiden, studeerde hij klarinet aan Koninklijk Conservatorium in Den Haag, waar hij zijn master met onderscheiding behaalde. Tijdens zijn studie volgde hij masterclasses bij o.a. Ralph Manno, Olivier Patey en Chen Halevi en speelde hij in studenten- en conservatoriaorkesten o.l.v. onder meer Jac van Steen, Susanna Mälkki en Valery Gergiev. Hij is in verschillende ensembles actief, waaronder But What About, Ongestreken en Catchpenny Ensemble. Daarnaast is hij improvisator, dirigent/repetitor van eigen composities tot musicals, componist, arrangeur en klarinetdocent. Ook achter de schermen is hij werkzaam, zoals bij het Internationaal Kamermuziekfestival Schiermonnikoog en het Wonderfeel Festival. Vincent remplaçeerde bij verschillende orkesten, waaronder het Asko|Schönberg en Residentie Orkest. Hoewel zijn focus ligt bij klassieke muziek laat hij zich graag beïnvloeden door klezmer en jazz. Meer info vind je op zijn website. |
Willemijn Knödler studeerde aan de conservatoria van Den Haag en Amsterdam bij Monique Bartels, Gregor Horsch en Doris Hochscheid en behaalde haar masterdiploma aan de Royal College of Music in Londen bij Melissa Phelps. Zij volgde barokcellolessen bij Viola de Hoog en Richard Tunnicliffe en masterclasses bij o.a. Colin Carr, Christophe Coin, Pieter Wispelwey, Anner Bijlsma en Julian Lloyd Webber. Tournees heeft zij gemaakt met o.a. het English Touring Opera en Les 24 violons du Roi Willemijn soleerde in onder meer de celloconcerten van Haydn, Tchaikovsky, Schumann en Boccherini . Ze speelt graag kamermuziek in verschillende bezettingen. Ze remplaceert bij het Holland Symfonieorkest, het Residentieorkest en de Rotterdam Philharmonic Strings en maakt deel uit van Ensemble Montage, dat met beeld, geluid en andere zintuigen een verhaal brengt. Ook vormt zij Duo Macchiato met violiste Mariana Hutchinson en geeft zij recitals met pianist Daniël van der Hoeven. Willemijn is cellist van Muziek aan Bed, waar twee cellisten op een cello muziek maken voor kinderen in ziekenhuizen. Ze geeft celloles in Den Haag en aan de VAK in Delft. In de zomer geeft ze les bij 'Cellos at Belle Serre' in Frankrijk. |
Misschien vind je deze cursussen ook interessant: |