234140 - Codex Montpellier voor zangers en instrumentalisten
Soort cursus Oude muziek
Bestemd voor
zangers SATB en blokfluitisten, gambisten, vedelspelers, dulciaanspelers, luitisten, baroktrombonisten, (alt)violisten en cellisten... meer informatie
Niveau ♪♪♪ t/m ♪♪♪♪
Datum 12 november 2023
Tijd (-en) 10.00-17.00 uur
Locatie Akoesticum, Ede
Docent(-en) Christopher Kale, Jacqueline Dubach
Prijs Derden: € 115,00 / Leden: € 100,00 / T/m 30 jaar: € 50,00
N.B.: De prijs is inclusief koffie/thee en lunch
Max. aantal deelnemers20
Uiterste inschrijfdatum09 november 2023   De inschrijving voor deze cursus is gesloten.

Codex Montpellier is het belangrijkste handschrift voor vroege meerstemmige Franse muziek. Het handschrift werd waarschijnlijk rond 1300 samengesteld in Parijs, en de muziek is gecomponeerd tussen 1250 en 1300. Het repertoire gaat van de Notre Dame School (Perotinus) tot de Ars Nova van Philip de Vitry en Adam de la Halle. Naast liturgische muziek bevat Codex Montpellier vooral veel werken in de stijl van de 'amour courtois', de hoofse liefde, waarin de vurige liefde voor een onbereikbaar mooie vrouw bezongen wordt: een geliefd onderwerp uit de troubadourpoëzie. Codex Montpellier is niet alleen dé bron van de Franse Ars Nova en Ars Subtilior, het handschrift is het enige manuscript met vroege Franse polyfonie en dus een ware schatkamer.
In de workshop is zoals gewoonlijk veel aandacht voor de achtergronden van de muziek, de poëzie, en de context waarin deze is ontstaan cq. gespeeld werd. We brengen verdieping aan in ensemblespel en (tekst-)interpretatie: het eerste blokuur werken instrumentalisten en zangers vaak apart, daarna volgen gemeenschappelijke sessie waarin beurtelings de vocale visie (Christopher) en de instrumentale visie (Jacqueline) op de muziekstukken gegeven wordt... meer informatie

Reacties van cursisten

‘Met aanstekelijk enthousiasme en veel kennis van de muziek maar ook van andere aspecten van het leven in de middeleeuwen die daarmee samenhangen, presenteert dit docentenduo een prachtige dag.’
‘Docenten zijn uitstekend. Ik word altijd weer gegrepen door hun enthousiasme en algemene kennis van de wereld rond 1300-1500.’

Codex trouveres_troubadours_musique_poesie_medievale_musique_ancienne
Christopher Kale

Tenor Christopher Kale studeerde cum laude af aan de Boston University en won een internationale beurs voor studie in Amsterdam bij Max van Egmond. Hij is voornamelijk actief in Renaissance en Middeleeuwse muziek als lid van onder meer Cappella Pratensis, Fortuna en het Nederlands Kamerkoor. Hij maakte veel CD-opnamen en soleerde in oude muziek festivals over de hele wereld zoals Utrecht, Boston en Salzburg.

Jacqueline Dubach

Jacqueline Dubach studeerde blokfluit en specialiseerde zich al tijdens haar studie in de uitvoeringspraktijk van middeleeuwse- en renaissancemuziek. Daartoe volgde zij lessen bij specialisten zoals Pedro Memelsdorf en bij verschillende docenten van de Schola Cantorum Basiliensis. Naast blokfluit studeerde zij baroktrombone en middeleeuwse schuiftrompet bij Charles Toet in Den Haag, en gregoriaans aan het Nederlands Instituut voor Kerkmuziek. Jacqueline speelde met verschillende oude muziekensembles op festivals in binnen- en buitenland en is de drijvende kracht achter Fortuna, een ensemble dat zich wijdt aan de Ars Nova van de Lage Landen. Met Fortuna trad zij op in festivals zoals het Festival van Vlaanderen Antwerpen, het Festival SEVIQC en het Festival de Musique Ancienne. Met Ensemble Fortuna maakte ze de sacd Adieu vous di. Jacqueline geeft regelmatig workshops, cursussen en lezingen over muziek uit middeleeuwen en renaissance. Zij is als blokfluitdocente aan CKV De Kubus in Lelystad, waar zij ook barokensemble Camerata de Lelie leidt. Voor meer informatie klik hier.

Misschien vind je deze cursussen ook interessant:
Deutsche Messe van Schubert Deutsche Messe van Schubert

Het was een zekere Johann Philipp Neumann – professor aan de polytechnische universiteit van Wenen – die in 1827 bij Schubert aanklopte met een aantal door hem geschreven religieuze teksten. De basis voor Neumanns teksten waren Duitse vertalingen de ‘vaste’ gezangen van de mis (Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus, Agnus Dei), aangevuld met teksten voor andere momenten tijdens de eredienst. Neumann vroeg Schubert er, tegen betaling, muziek bij te schrijven... lees meer

Locatie: Akoesticum, Ede

Datum: 23 maart 2024