243320 - Dubbelkorige renaissancemuziek voor instrumentalisten | ||
Soort cursus | Oude muziek | |
Bestemd voor | strijkers (alle strijkers zijn welkom, maar spelers met een barokstok en/of darmsnaren krijgen voorrang), blokfluitisten, zinkspelers, trombonisten, dulciaanspelers, barokfagottisten en continuospelers (luit, theorbe, barokharp) en een contrabas of violone... meer informatie |
|
Niveau | ♪♪♪ t/m ♪♪♪♪ | |
Data | 13 januari 2024 t/m 14 januari 2024 | |
Tijd (-en) | zaterdag 10.00 - zondag 17.00 uur | |
Locatie | Eigentijdserf, Westelbeers | |
Docent(-en) | Anne-Linde Visser, Matthijs van der Moolen | |
Prijs |
Derden: € 355,00 /
Leden: € 330,00
/ T/m 30 jaar: € 165,00
Toeslag éénpersoonskamer: € 35,00 Korting bij overnachting en ontbijt elders: € 25,00 N.B.: De prijs is inclusief volpension. |
|
Max. aantal deelnemers | 24 | |
Uiterste inschrijfdatum | 13 oktober 2023 | |
In deze cursus gaan we aan de slag met meerkorige instrumentale muziek uit de late zestiende en vroege zeventiende eeuw. Giovanni Gabrieli is tegenwoordig de bekendste componist van meerstemmige canzoni. Hij was vernieuwend: als een van de eerste componisten gebruikte hij de woorden ‘piano’ en ‘forte’ als aanwijzingen voor dynamiek. Ook was hij een van de eersten die voor specifieke instrumenten componeerde. Zijn trombonepartijen vereisen bijvoorbeeld duidelijk minder virtuositeit dan zijn partijen voor viool of zink. Op laatstgenoemde instrumenten is het maken van rijke versieringen namelijk vanzelfsprekender dan op de trombone. |
||
Reacties van cursisten ‘Matthijs van der Moolen heeft met veel enthousiasme en met grote kennis en muzikaliteit de cursus ontspannen geleid.’ |
||
![]() ![]() |
||
Anne-Linde Visser is actief op basviool, barokcello, piccolocello en viola da gamba. Ze behaalde haar masterdiploma (summa cum laude) barokcello aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag, vervolgde haar cellostudie aan de Royal Academy of Music in Londen, waar ze ook haar diploma viola da gamba met onderscheiding behaalde. Ze treedt op met internationaal bekende barokorkesten en dirigenten. Ze speelde o.a.in de Matthäus Passion o.l.v. Trevor Pinnock en de Actus Tragicus o.l.v. Philip Herreweghe en ze treedt regelmatig op met de Nederlandse Bachvereniging. Ze speelde ook met the Orchestra of the Age of Enlightenment, Musica Amphion, Ensemble Cordevento, Ensemble Odyssee en Kölner Akademie. Ze is ook een geprezen kamermusicus en bassocontinuospeler. Samen met Matthijs van der Moolen en Elise Dupont vormt zij de basis van het 17e-eeuwse muziekensemble Castello Consort, dat speelt op diverse internationale festivals, waaronder het Festival Oude Muziek Utrecht, Internationale Händel-Festspiele Göttingen, Festival d'Ambronay en Beverley Early Music Festival. De afgelopen jaren werkte het ensemble samen met componist Martijn Padding. Hij componeerde een collectie stukken voor het Castello Consort, waaronder een fantasia voor solo viola da gamba. In 2022 won ze met ensemble La Rondinella de tweede prijs op de Early Music Young Ensemble Competition in Londen. Kijk voor meer informatie op haar website. | ||
Matthijs van der Moolen sloot zijn masterstudie cum laude af bij Charles Toet aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, waar hij ook zijn bachelor klassiek en historisch trombone behaalde. Bij Pete Saunders en Timothy Dowling studeerde hij ook klassiek trombone. Matthijs richt zich voornamelijk op oude en nieuwe kamermuziek en is mede-oprichter van de ensembles Castello Consort en Ongestreken. Met het Castello Consort speelde hij op internationale festivals, waaronder de Internationale Händel-Festspiele in Göttingen, het Beverley Early Music Festival, het Festival d'Ambronay, het Festival Barocco è il Mondo, het Kongsberg International Organ Summer en het Festival Oude Muziek. Met het Castello Consort speelt hij op diverse podia in binnen- en buitenland. Matthijs speelde verder met onder meer de ensembles Música Temprana, Eik & Linde, het Luthers Bach Ensemble, Concerto da Fusignano, Collegium Musicum Den Haag en Copper & Zink. Hij speelt op verschillende instrumenten, variërend van originele historische instrumenten uit de 19e eeuw tot kopieën van vroegere instrumenten. Als docent is Matthijs verbonden aan het Utrechts Centrum voor de Kunsten en Leerorkest Drechtsteden. Ook heeft hij een eigen lespraktijk voor zowel moderne als historische trombones. Kijk voor meer informatie op zijn website. | ||
Misschien vind je deze cursussen ook interessant: | ||
![]() |
Codex Montpellier voor zangers en instrumentalisten
Codex Montpellier is het belangrijkste handschrift voor vroege meerstemmige Franse muziek. Het handschrift werd waarschijnlijk rond 1300 samengesteld in Parijs, en de muziek is gecomponeerd tussen 1250 en 1300. Het repertoire gaat van de Notre Dame School (Perotinus) tot de Ars Nova van Philip de Vitry en Adam de la Halle... lees meer Locatie: Akoesticum, Ede Datum: 12 november 2023 |
|
![]() |
Blokfluit dubbeloctet - advent en kerst
Het repertoire voor de periode van advent en kerst is oneindig. We spelen een gevarieerd programma met Engelse Christmas carols en muziek uit de barok en de renaissance. Een dag voor dubbel blokfluitoctet met Bert, al jaren een geliefde cursus. We spelen op a=440 Hz met zo veel mogelijk verschillende blokfluiten, vooral ook graag tenoren en bassen, c-bas en subbas... lees meer Locatie: Akoesticum, Ede Datum: 10 december 2023 |