Soort cursus |
Koor en instrumentaal ensemble |
Bestemd voor |
zangers SATB
Instrumentalisten:
hoboïsten, klarinettisten, fagottisten, hoornisten, trombonisten, een paukenist en een contrabassist... meer informatiezangers SATB
Instrumentalisten:
hoboïsten, klarinettisten, fagottisten, hoornisten, trombonisten, een paukenist en een contrabassist.
ALLEEN NOG PLAATS VOOR ZANGERS ATB en EEN PAUKENIST
|
Locatie |
Akoesticum, EdeNieuwe Kazernelaan 2 D42 6711JC Ede T 0318-304 349 E info@akoesticum.orgW https://www.akoesticum.orgRouteplanner: Google MapsAkoesticum is een nationaal trainingscentrum voor podiumkunsten, gehuisvest in de Frisokazerne in Ede. Er is een groot auditorium, twee ruime tuinzalen, acht studio’s en nog enkele zalen. Het biedt eenvoudige overnachtingsfaciliteiten en heeft een eigen restaurant. Alle kamers zijn tweepersoons, die met toeslag als eenpersoonskamer kunnen worden gebruikt. Alles bevindt zich op de begane grond, m.u.v. de slaapkamers, die ook met een lift bereikbaar zijn. Elke kamer heeft eigen sanitair.
Er ligt een laken/handdoekenpakket klaar op de kamer. Akoesticum ligt pal aan NS Station Ede-Wageningen. Er is gratis parkeergelegenheid bij het gebouw. |
Prijs |
Derden: € 105,00 /
Leden: € 90,00
/ T/m 30 jaar: € 45,00
N.B.: De prijs is inclusief koffie/thee en lunch |
Uiterste inschrijfdatum | 21 maart 2024 De inschrijving voor deze cursus is gesloten. |
Het was een zekere Johann Philipp Neumann – professor aan de polytechnische universiteit van Wenen – die in 1827 bij Schubert aanklopte met een aantal door hem geschreven religieuze teksten. De basis voor Neumanns teksten waren Duitse vertalingen de ‘vaste’ gezangen van de mis (Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus, Agnus Dei), aangevuld met teksten voor andere momenten tijdens de eredienst. Neumann vroeg Schubert er, tegen betaling, muziek bij te schrijven. De kerk keurde de vrije vertaling en interpretatie van de eeuwenoude misgezangen niet goed. Hoewel Neumanns teksten pasten in het streven om de principes van de verlichting te laten doorwerken in de eredienst, ging tornen aan eeuwenoude gezangen de kerk blijkbaar te ver. Hoe dan ook, vrijdenker Schubert was enthousiast, nam Neumanns opdracht aan en voltooide in hetzelfde jaar de eerste versie (voor koor en orgel), die meteen werd uitgegeven. Na die publicatie volgde een tweede versie voor koor, blaasinstrumenten, pauken, orgel en contrabas... meer informatie Het was een zekere Johann Philipp Neumann – professor aan de polytechnische universiteit van Wenen – die in 1827 bij Schubert aanklopte met een aantal door hem geschreven religieuze teksten. De basis voor Neumanns teksten waren Duitse vertalingen de ‘vaste’ gezangen van de mis (Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus, Agnus Dei), aangevuld met teksten voor andere momenten tijdens de eredienst. Neumann vroeg Schubert er, tegen betaling, muziek bij te schrijven. De kerk keurde de vrije vertaling en interpretatie van de eeuwenoude misgezangen niet goed. Hoewel Neumanns teksten pasten in het streven om de principes van de verlichting te laten doorwerken in de eredienst, ging tornen aan eeuwenoude gezangen de kerk blijkbaar te ver. Hoe dan ook, vrijdenker Schubert was enthousiast, nam Neumanns opdracht aan en voltooide in hetzelfde jaar de eerste versie (voor koor en orgel), die meteen werd uitgegeven. Na die publicatie volgde een tweede versie voor koor, blaasinstrumenten, pauken, orgel en contrabas. Deze tweede versie werd pas na Schuberts dood uitgegeven. Het is de laatste versie die wij tijdens deze dag behandelen. We ervaren Schubert hier zowel van zijn vocale kant (de koorpartijen zijn feitelijk koorliederen) als van zijn instrumentale kant (met zijn keuze van instrumenten creëert hij een eigen kleurenpalet). Kees van der Harst bereidt de blazers voor, en Wilko Brouwers neemt het koorgedeelte voor zijn rekening. Uiteindelijk voegen we de beide groepen in de middag bijeen om Schuberts Deutsche Messe in volle glorie te laten klinken. Zangers: We verwachten dat zangers over voldoende koorervaring beschikken en bereid zijn hun partij goed voor te bereiden. Je ontvangt tijdig de muziek en je kunt via deze link ook oefenen met geluidsbestanden. Blazers: Aangezien we het stuk (9 delen!) in een dag gaan instuderen vragen we een goede voorbereiding van de blazers. Naast het instuderen van je eigen partij is het waardevol om de muziek ter voorbereiding goed te beluisteren met aandacht voor tempo en sfeer van de verschillende delen. |
Reacties van cursisten
Wilko Brouwers ‘Wilko is didactisch erg goed en is inspirerend, kundig en heel goed voorbereid. Grote klasse.’ ‘Fijne manier van werken met vooral benadrukken wat al goed gaat en wat daaraan uitgebouwd kan worden.’ ‘Wilko heeft veel kennis en weet deze ook over te brengen. Hij heeft een mooie zangstem die aangenaam is om naar te luisteren en helpend is bij het voorzingen.’ Kees van der Harst ‘Aanpak van de docent was heel goed, hij gaf veel achtergrondinformatie, iedereen werd uitgedaagd zo goed mogelijk te spelen.... meer informatie Wilko Brouwers ‘Wilko is didactisch erg goed en is inspirerend, kundig en heel goed voorbereid. Grote klasse.’ ‘Fijne manier van werken met vooral benadrukken wat al goed gaat en wat daaraan uitgebouwd kan worden.’ ‘Wilko heeft veel kennis en weet deze ook over te brengen. Hij heeft een mooie zangstem die aangenaam is om naar te luisteren en helpend is bij het voorzingen.’ Kees van der Harst ‘Aanpak van de docent was heel goed, hij gaf veel achtergrondinformatie, iedereen werd uitgedaagd zo goed mogelijk te spelen. Ook veel aandacht voor samenspel.’ ‘Kon niet beter. Serieus, zeer goed voorbereid, en tijdens de cursus positief en geduldig.’ ‘Kees is een heel leuke inspirerende docent, die opbouwende kritiek geeft.' |
Kees van der Harst studeerde klarinet aan de ArtEZ in Arhnem en aan de Messiaen Academie te Enschede bij Reinier Hogerheijde en André Kerver. Hij vervolgde zijn studie in het buitenland, o.a. aan de Accademia Musicale Chigiana in Italië en het Ticino Musica in Zwitserland en volgde masterclasses bij o.a. Wenzel Fuchs, Walter Boeykens, Antony Pay en Sabine Meyer. Hij is eerste klarinettist in Het Wassenaer Consort en in Filharmonie Noord. Ook speelt hij in uiteenlopende producties, van schoolconcerten en muziektheater tot opera, bij onder meer het Orkest van het Oosten, het Phion, Muziektheater de Plaats en Orkest de Ereprijs. Hij volgde de opleiding orkestdirectie bij Harry Jansen en nam vervolgens directielessen bij maestro Robert Houlihan (Advanced Conducting Ireland). Sinds 2014 is Kees dirigent van het Gronings kamerorkest Clemens Schröner en sinds 2017 van het Noord-Drents kamerorkest Divertimento en van het Arnhemse ensemble voor moderne muziek Athok. Met deze ensembles voert hij ook vaak onbekend repertoire uit, dat indien nodig door hemzelf worden gearrangeerd. Hij is bestuurslid van Filharmonie Noord en geeft klarinetles in Assen, Deventer, Beekbergen, Loenen en Arnhem. |
Wilko Brouwers is koordirigent, componist en muziekpedagoog. Hij dirigeert het Strijps Kamerkoor in Eindhoven en de Gregoriaanse Kring Utrecht. Hij was tot voor kort docent gregoriaans op het jaarlijkse Sacred Music Colloquium in de Verenigde Staten en hoofd van de koordirectieopleidingen aan het Utrechts Centrum voor de Kunsten. Momenteel richt hij zich vooral op koordirectie en componeren. Voor meer informatie kijk op zijn website. |