254130 - De kunst van het repeteren in een ensemble | ||
Soort cursus | Kamermuziek | |
Bestemd voor | instrumentalisten, max 1 pianist. VOL VOOR PIANO | |
Niveau | ♪♪ t/m ♪♪♪ | |
Datum | 08 februari 2025 | |
Tijd (-en) | 10.00-17.00 uur | |
Locatie | Akoesticum, Ede | |
Docent(-en) | Vincent Martig, Willemijn Knödler | |
Prijs |
Derden: € 145,00 /
Leden: € 130,00
/ T/m 30 jaar: € 65,00
N.B.: De prijs is inclusief koffie/thee en lunch |
|
Max. aantal deelnemers | 24 | |
Uiterste inschrijfdatum | 08 november 2024 | |
Als je kamermuziek maakt, ontkom je niet aan samen repeteren. Eigenlijk is lekker repeteren net zo belangrijk als het eindresultaat. Het stimuleert alle musici om beter hun best te doen voor een goed klinkend stuk muziek. En het eindresultaat motiveert dan weer om verder te gaan met andere stukken. Maar hoe gaat dat eigenlijk, dat repeteren? Ga je gewoon bij elkaar zitten en elk je eigen partij doorspelen, of bekijk je eerst samen de partituur om te zien wat er gebeurt? Hoe goed moet je de partijen van je medespelers kennen? In deze cursus ga je in ensembleverband aan de slag met de kunst van het repeteren. We gaan samen kijken hoe je zo goed, efficiënt en leuk mogelijk kunt repeteren, door te focussen op de volgende punten:
|
||
Reacties van cursisten Vincent Martig |
||
Vincent Martig begon als achtjarige met klarinetles. Na zijn bachelor Vergelijkende Indo-Europese Taalwetenschap aan de Universiteit van Leiden, studeerde hij klarinet aan Koninklijk Conservatorium in Den Haag, waar hij zijn master met onderscheiding behaalde. Tijdens zijn studie volgde hij masterclasses bij o.a. Ralph Manno, Olivier Patey en Chen Halevi en speelde hij in studenten- en conservatoriaorkesten o.l.v. onder meer Jac van Steen, Susanna Mälkki en Valery Gergiev. Hij is in verschillende ensembles actief, waaronder But What About, Ongestreken en Catchpenny Ensemble. Daarnaast is hij improvisator, dirigent/repetitor van eigen composities tot musicals, componist, arrangeur en klarinetdocent. Ook achter de schermen is hij werkzaam, zoals bij het Internationaal Kamermuziekfestival Schiermonnikoog en het Wonderfeel Festival. Vincent remplaçeerde bij verschillende orkesten, waaronder het Asko|Schönberg en Residentie Orkest. Hoewel zijn focus ligt bij klassieke muziek laat hij zich graag beïnvloeden door klezmer en jazz. Meer info vind je op zijn website. | ||
Willemijn Knödler studeerde aan de conservatoria van Den Haag en Amsterdam bij Monique Bartels, Gregor Horsch en Doris Hochscheid en behaalde haar masterdiploma aan de Royal College of Music in Londen bij Melissa Phelps. Zij volgde barokcellolessen bij Viola de Hoog en Richard Tunnicliffe en masterclasses bij o.a. Colin Carr, Christophe Coin, Pieter Wispelwey, Anner Bijlsma en Julian Lloyd Webber. Tournees heeft zij gemaakt met o.a. het English Touring Opera en Les 24 violons du Roi Willemijn soleerde in onder meer de celloconcerten van Haydn, Tchaikovsky, Schumann en Boccherini . Ze speelt graag kamermuziek in verschillende bezettingen. Ze remplaceert bij het Holland Symfonieorkest, het Residentieorkest en de Rotterdam Philharmonic Strings en maakt deel uit van Ensemble Montage, dat met beeld, geluid en andere zintuigen een verhaal brengt. Ook vormt zij Duo Macchiato met violiste Mariana Hutchinson en geeft zij recitals met pianist Daniël van der Hoeven. Willemijn is cellist van Muziek aan Bed, waar twee cellisten op een cello muziek maken voor kinderen in ziekenhuizen. Ze geeft celloles in Den Haag en aan de VAK in Delft. In de zomer geeft ze les bij 'Cellos at Belle Serre' in Frankrijk. | ||
Misschien vind je deze cursussen ook interessant: | ||
Beter van blad leren spelen
A prima vista of ook wel à vue spelen, is bladmuziek spelen die je het voor het eerst ziet. Het is handig om te kunnen, om bijvoorbeeld een nieuw stuk globaal te kunnen doorspelen, zodat je een eerste indruk kunt krijgen. Vind je dat lastig en zou je dat beter willen kunnen? A prima vista spel is te leren, het is een vaardigheid. Dat kost natuurlijk tijd en oefening, maar het belangrijkste is dat je er op de juiste manier aan werkt. Dat gaan we in deze cursus doen... lees meer Locatie: Akoesticum, Ede Datum: 18 januari 2025 |
||
Schubertiade
De term Schubertiade ontstond begin negentiende eeuw toen Franz Schubert huiskamerconcerten organiseerde voor zijn vriendenkring van collega-componisten en musici. Tegenwoordig worden Schubertiades nog steeds georganiseerd. Het zijn meestal informele bijeenkomsten waarop ongedwongen gemusiceerd wordt door amateurs... lees meer Locatie: Akoesticum, Ede Datum: 06 maart 2025 |