18303 - If music be the food of love   GEANNULEERD
Soort cursus Oude muziek
Bestemd voor hoboïsten, een fagottist, strijkers, luitist of theorbist, klavecinisten/organisten en zangers SATB
Niveau ♪♪♪♪ t/m ♪♪♪♪♪
Data 25 mei 2018 t/m 27 mei 2018
Tijd (-en) aanvang vrijdag 18.00 uur met het diner, einde zondag 17.00
Locatie Buitengoed Fredeshiem, Steenwijk-De Bult
Docent(-en) María Sánchez Ramírez, Enrique López-Cortón, Jörn Boysen
Prijs Derden: € 325,00 / Leden: € 295,00 / T/m 30 jaar: € 147,50
Toeslag éénpersoonskamer: € 30,00
Korting bij overnachting en ontbijt elders: € 30,00
Max. aantal deelnemers45
Uiterste inschrijfdatum22 januari 2018   

VOL VOOR KLAVECIMBEL, HOBO EN FAGOT. De bespelers van deze instrumenten die zich nu nog inschrijven, worden op een reservelijst geplaatst.

De Engelse componist Henry Purcell, ook wel de Orpheus Britannicus genoemd, is een van de belangrijke componisten uit de zeventiende eeuw. Hij ontwikkelde een heel eigen, unieke stijl, en gebruikte ook stijlelementen uit Italië en Frankrijk. Dat is te horen in de suite uit Purcells semi-opera King Arthur. Omdat Purcell vooral door zijn vocale muziek zo beroemd is, mag die niet ontbreken in deze cursus. We gaan werken aan muziek voor verschillende soorten podia: Het prachtige Nunc dimittis werd in de kerk gezongen, ‘If Music be the Food of Love’ is een vierstemmig zetting van een lied uit Shakespeares komedie Twelfth Night, or What You Will, en de catches met hun schuine teksten zong men in de kroeg bij een biertje.

Deze cursus is speciaal voor (ver)gevorderde en ervaren amateurs die bereid zijn zich goed voor te bereiden... meer informatie

Reacties van cursisten

'Klasse apart!'
'Zeer inspirerend, zacht uitgedrukt. Zeer nauwgezet, onvermoeibaar'.
'Zeer deskundig!'

Attrib
María Sánchez Ramírez

Celliste María Sánchez Ramírez, geboren in Toledo, Spanje, behaalde haar masterdiploma cello en kamermuziek in 1999 bij Itziar Atutxa aan het Conservatorio Superior de Música Jesús Guridi in Victoria. In hetzelfde jaar begon ze haar studie barok- en moderne cello bij Jaap ter Linden en Lucia Swarts aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. In deze tijd naam ze deel aan masterclasses van Quirine Viersen, Mihael Strauss, Rainer Zipperlin en Anner Bylsma. Ze behaalde haar diploma barokcello in 2003 en moderne cello in 2005. María is lid van Musica Poetica en Le Tendre Amour (Barcelona) en werkt verder met ensembles en orkesten in Duitsland, Spanje en Nederland. Ze geeft regelmatig concerten in Europa en de Verenigde Staten en speelt op festivals als Graz Festival, Itinéraire Baroque, Festival Mitte Europa, Van Wassenaer Early Music Festival en Boston SoHip Festival. Zij heeft gewerkt met onder meer dirigenten Jos van Veldhoven, Macus Creed en Federico María Sardelli. In 2007 richtte ze haar eigen groep Las Esferas op, dat zich richt op de uitvoering van Spaanse barokmuziek. Zij heeft opnames gemaakt voor cd labels Challenge Records, Verso, Brilliant en K617 en maakte opnames voor radio en televisie in verschillende Europese landen. María was docente aan het Conservatorio Profesional de Salamanca. Tegenwoordig geeft ze regelmatig workshops en masterclasses barokcello in Spanje, zoals de "Curso de Música Barroca de Denia (Alicante). In Den Haag leidt zij een amateurbarokorkest.

Enrique López-Cortón

Dirigent en zanger Enrique López-Cortón (La Coruna, Spanje) heeft in Nederland een reputatie opgebouwd als specialist in renaissancemuziek. Hij dirigeert ook belangrijk koor- en orkestwerk, variërend van 18e eeuwse klassiekers als Bachs Johannes Passion en Mozarts Requiem, tot Elgar's The Music Makers en Takemitsu’s My way of life. Hij studeerde directie in Barcelona bij Manuel Cabero en Mireia Barrera en kwam in 1999 naar Nederland om koordirectie te studeren bij Jurjen Hempel. Enrique studeerde zang bij Xenia Meijer en Claron McFadden. In Tilburg studeerde hij bij dr. Rebecca Stewart in haar Early Polyphony and Gregorian Chant programma. Klik hier voor meer informatie.

Jörn Boysen

De klavecinist en dirigent Jörn Boysen is in 1976 in Lübeck (Duitsland) geboren. Hij houdt zich al sinds zijn middelbare schooltijd intensief bezig met oude muziek. Boysen studeerde aan de Musikhochschule in Lübeck en vervolgens bij Tini Mathot en Ton Koopman aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Tijdens zijn studietijd in Lübeck richtte Boysen het orkest Musica Poetica op. Als dirigent, solist en continuospeler werkt hij regelmatig met orkesten en koren in Duitsland, Frankrijk en Nederland. Hij geeft bovendien masterclasses in de historische uitvoeringspraktijk. Critici beschrijven zijn klavecimbelspel als affectief en zeer delicaat.
Boysen is muzikaal leider van Opéra Mosset in Frankrijk en dirigeerde produkties bij het Onafhankelijk Toneel in Rotterdam (Orfeo Intermezzi, 2005) en de Utrechtse Spelen (Molière's/Charpentier's Le Malade Imaginaire, 2009 en 2011). Naast muziek voor deze productie componeerde hij instrumentale en vocale werken. Voor de concertserie Oude Muziek Nieuw in Den Haag componeerde Boysen alle ontbrekende recitatieven van onvolledige Bach's Markuspassie in diens stijl. In 2012 werd het werk ook in Duitsland uitgevoerd en door de pers als alternatief tot Bach's Matthäus- en Johannespassion geroemd. Boysen is programmeur van de vier concertseries van Stichting Musica Antica da Camera in Den Haag. Kijk hier voor meer informatie.