Bestemd voor |
strijkers, stemming A= 440 Hz. ALLEEN NOG PLEK VOOR VIOLISTEN
|
Locatie |
Akoesticum, EdeNieuwe Kazernelaan 2 D42 6711JC Ede T 0318-304 349 E info@akoesticum.orgW https://www.akoesticum.orgRouteplanner: Google MapsAkoesticum is een nationaal trainingscentrum voor de podiumkunsten, dat is gehuisvest in de Frisokazerne op het voormalige defensieterrein in Ede naast het Nationale Park De Hoge Veluwe. Er is een groot auditorium, twee ruime tuinzalen, acht studio's en nog enkele zalen. Het biedt eenvoudige overnachtingsfaciliteiten (148 bedden) en maaltijden uit eigen restaurant. Zelf meegebrachte consumpties mogen in het gebouw niet genuttigd worden. Voor onze cursussen staan tweepersoonskamers ter beschikking. Op het inschrijfformulier kun je een eenpersoonskamer reserveren, dan heb je het alleengebruik van een tweepersoonskamer. Hiervoor is een toeslag verschuldigd. We zijn blij met iedereen die een kamer wil delen. De slaapkamers zijn met een lift bereikbaar. Op elke kamer is sanitair aanwezig! Dekens/dekbed, kussen plus laken/handdoekenpakket liggen klaar op de kamer. Alleen nog even zelf het bed opmaken. Alle zalen om in te musiceren bevinden zich op de begane grond. Akoesticum is heel makkelijk te bereiken met het openbaar vervoer en ligt pal naast het NS Station Ede-Wageningen. Er is ook een ruime parkeerplaats waar gratis geparkeerd kan worden. |
Prijs |
Derden: € 115,00 /
Leden: € 105,00
/ T/m 30 jaar: € 52,50
N.B.: De prijs is inclusief koffie/thee en lunch.
Wie ook de webinars volgt krijgt 10 euro korting! Deze wordt na inschrijving toegekend.
Those who also attend the webinars will receive a 10 euro discount! This will be awarded after registration. |
Uiterste inschrijfdatum | 25 mei 2023 De inschrijving voor deze cursus is gesloten. |
‘Oude muziek’ omvat de afgelopen jaren meer dan middeleeuwen, renaissance en barok. Ook bij muziek uit latere periodes wordt de historische uitvoeringspraktijk bestudeerd. Musici en musicologen passen de theorieën over de uitvoeringspraktijk uit de klassieke periode toe op werken van componisten als Haydn, Mozart en Beethoven en werpen zo nieuw licht op hun muziek. Rebecca vertelt er alles over in twee webinars. Ze geeft een overzicht van de veranderingen die plaats vonden in de korte overgangsperiode tussen de klassieke en romantische periode (1780-1820). Aan bod komt: het effect van de Franse revolutie op de uitvoeringspraktijk, Beethoven en het ontstaan van de ‘self made musician’ en een aantal prominente musici uit die tijd die traktaten schreven over stilistische gebruiken. Je kunt je hier opgeven voor de webinars op 15 en 22 mei om 20.00 uur (deelnemen of terugkijken). Voertaal is Engels, voor zowel de webinars als de cursus... meer informatie ‘Oude muziek’ omvat de afgelopen jaren meer dan middeleeuwen, renaissance en barok. Ook bij muziek uit latere periodes wordt de historische uitvoeringspraktijk bestudeerd. Musici en musicologen passen de theorieën over de uitvoeringspraktijk uit de klassieke periode toe op werken van componisten als Haydn, Mozart en Beethoven en werpen zo nieuw licht op hun muziek. Rebecca vertelt er alles over in twee webinars. Ze geeft een overzicht van de veranderingen die plaats vonden in de korte overgangsperiode tussen de klassieke en romantische periode (1780-1820). Aan bod komt: het effect van de Franse revolutie op de uitvoeringspraktijk, Beethoven en het ontstaan van de ‘self made musician’ en een aantal prominente musici uit die tijd die traktaten schreven over stilistische gebruiken. Je kunt je hier opgeven voor de webinars op 15 en 22 mei om 20.00 uur (deelnemen of terugkijken). Voertaal is Engels, voor zowel de webinars als de cursus. Na de webinars deelt Rebecca voor verdere verdieping een aantal artikelen en opnames die handig van pas komen tijdens deze dagcursus. We spelen in twee ensembles de volgende stukken: Carl Philipp Emanuel Bach – Het tweede deel (Andante) uit Symfonie in G groot, Wq. 173 Wolfgang Amadeus Mozart – Het derde deel (Molto allegro) uit Strijkkwartet nummer 2 in D groot Joseph Haydn – Strijkkwartet Opus 1 nummer 1 in Bes groot Je kunt meedoen met een modern of een barokinstrument, stemming is A = 440 Hz. Tijdens de workshop komt de theorie uit de webinars regelmatig terug. Rebecca en collega spelen zelf mee in de ensembles, zodat ze moeilijke partijen over kunnen nemen en de stijl kunnen demonstreren.
English text:
'Early music' in recent years includes more than Middle Ages, Renaissance and Baroque. Historical performance practice is also studied in music from later periods. Musicians and musicologists apply theories of performance practice from the classical period to works by composers such as Haydn, Mozart and Beethoven, shedding new light on their music. Rebecca tells all about it in two webinars. She gives an overview of the changes that took place in the short transitional period between the classical and romantic periods (1780-1820). Topics include: the effect of the French Revolution on performance practice, Beethoven and the emergence of the 'self-made musician' and a number of prominent musicians of the time who wrote tracts on stylistic practices. You can enroll here for the webinars on 15 and 22 May (to attend or watch later). In this daycourse we play the following pieces in two ensembles: Carl Philipp Emanuel Bach - The second movement (Andante) from Symphony in G major, Wq. 173 Wolfgang Amadeus Mozart - The third movement (Molto allegro) from String Quartet No. 2 in D major Joseph Haydn - String Quartet Opus 1 number 1 in B-flat major You can participate with a modern or a baroque instrument, tuning is A = 440 Hz. During the workshop, theory from the webinars will recur regularly. Rebecca and colleague play in the ensembles themselves, so they can take over difficult parts and demonstrate the style. |
 Rebecca Huber is violiste en gespecialiseerd in historische uitvoeringspraktijk. Ze is een actieve vertolker van kamer-, orkest- en solorepertoire en geeft les aan musici over de hele wereld. Ze studeerde viool aan het Oberlin Conservatory of Music in de VS en vervolgde haar studie aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij Kati Debretzeni, waar ze haar master behaalde. Rebecca is artistiek leider en concertmeester van ensemble Heliosfero, dat concerten geeft in Europa en Mexico en een academie heeft voor jonge musici die oude muziek willen studeren, ongeacht het land van herkomst of economische situatie. Ze geeft concerten met tal van kamermuziekensembles en orkesten, waaronder B’Rock, het Ribatutta-ensemble en Richter-ensemble en werkt ook regelmatig samen met Opera2day en ze speelt ook graag hedendaags repertoire. Rebecca is regelmatig in de Verenigde Staten en Mexico, met ensembles als Sarasa in Boston, Ars Lyirca in Houston, en het barokorkest van de Universiteit van Mexico-Stad. Ze is docent strijkkwartetten aan de afdeling oude muziek van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. |
Misschien vind je deze cursussen ook interessant: |