Prijs (onder voorbehoud van prijsstijgingen, zie alg. voorwaarden) |
Derden: € 0,00 /
Leden: € 0,00
|
Uiterste inschrijfdatum | 14 mei 2023 23u00 Schrijf je in voor deze cursus |
‘Oude muziek’ omvat de afgelopen jaren meer dan middeleeuwen, renaissance en barok. Ook bij muziek uit latere periodes wordt de historische uitvoeringspraktijk bestudeerd. Musici en musicologen passen de theorieën over de uitvoeringspraktijk uit de klassieke periode toe op werken van componisten als Haydn, Mozart en Beethoven en werpen zo nieuw licht op hun muziek. Rebecca vertelt er alles over in twee webinars. Ze geeft een overzicht van de veranderingen die plaats vonden in de korte overgangsperiode tussen de klassieke en romantische periode (1780-1820). Aan bod komt: het effect van de Franse revolutie op de uitvoeringspraktijk, Beethoven en het ontstaan van de ‘self made musician’ en een aantal prominente musici uit die tijd die traktaten schreven over stilistische gebruiken... meer informatie ‘Oude muziek’ omvat de afgelopen jaren meer dan middeleeuwen, renaissance en barok. Ook bij muziek uit latere periodes wordt de historische uitvoeringspraktijk bestudeerd. Musici en musicologen passen de theorieën over de uitvoeringspraktijk uit de klassieke periode toe op werken van componisten als Haydn, Mozart en Beethoven en werpen zo nieuw licht op hun muziek. Rebecca vertelt er alles over in twee webinars. Ze geeft een overzicht van de veranderingen die plaats vonden in de korte overgangsperiode tussen de klassieke en romantische periode (1780-1820). Aan bod komt: het effect van de Franse revolutie op de uitvoeringspraktijk, Beethoven en het ontstaan van de ‘self made musician’ en een aantal prominente musici uit die tijd die traktaten schreven over stilistische gebruiken. Na de webinars deelt Rebecca voor verdere verdieping een aantal artikelen en opnames die handig van pas komen tijdens de dagcursus op 27 mei, voor meer informatie en inschrijven klik hier. De webinars zijn voor alle musici (al ligt Rebecca’s expertise bij de strijkinstrumenten), de workshop is alleen voor strijkers toegankelijk. Voertaal is Engels! Click here for the Englisch text. Dit webinar is op woensdagavond. |
 Rebecca Huber is violiste, gespecialiseerd in de historische uitvoeringspraktijk. Ze is een actieve vertolker van kamer-, orkest- en solorepertoire, en geeft les aan musici over de hele wereld. Ze studeerde viool aan het Oberlin Conservatory of Music in de VS en vervolgde haar studie aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij Kati Debretzeni, waar ze haar Masters in barokviool behaalde. Sinds 2012 is Rebecca artistiek leider en concertmeester van ensemble Heliosfero, dat veelvuldig heeft opgetreden in heel Europa en Mexico. Ensemble Heliosferfo heeft een academie ter ondersteuning van jonge musici die oude muziek willen studeren, ongeacht het land waar zij wonen of hun economische situatie. Rebecca treedt op met tal van kamermuziekensembles en orkesten. Momenteel is ze een vast lid van het Belgische B’Rock, concertmeester van het Ribatutta-ensemble en violiste van het Richter-ensemble dat onlangs hun eerste album van Schönberg, Webern en Berg strijkkwartetten uitbracht op Passacaille. Ze werkt ook regelmatig samen met Opera2day, meest recentelijk als concertmeester van het podiumorkest in de theatrale productie van Amadeus die met meer dan 70 shows door heel Nederland toerde. Rebecca’s passie omvat ook hedendaags repertoire: zij trad op met Cepromusic in Mexico City, en is een vaste violiste bij Modelo 62 in Nederland. Ze is ook regelmatig in de Verenigde Staten en Mexico, met ensembles als Sarasa in Boston, Ars Lyirca in Houston, en zij werkt regelmatig samen met het barokorkest van de Nationale Universiteit van Mexico-Stad en in Curitiba Brazilië op het Oficina-festival. Rebecca is docent strijkkwartetten aan de afdeling oude muziek van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en geeft een cursus ondernemerschap voor 4e jaars bachelorstudenten en pedagogiek aan barokviolisten. |