voor bespelers van piano, gitaar, contrabas, saxofoon, trompet, trombone, klarinet, drums, viool en mondharmonica... meer informatie
voor bespelers van piano, gitaar, contrabas, saxofoon, trompet, trombone, klarinet, drums, viool en mondharmonica. Max.1 pianist. VOL VOOR PIANO
Niveau
♪♪♪ t/m ♪♪♪♪
Data
18 november 2023 t/m 19 november 2023
Tijd (-en)
Aanvang workshops zaterdag 11.00 uur. Welkom vanaf 9.30 uur met koffie/thee. Zondag om 15.30 uur eindpresentatie van alle groepen. Einde zondag om 17.00 uur.
Buitengoed Fredeshiem is een mooie locatie, gelegen in de bossen van Eese en Woldberg op 14ha eigen landgoed, nabij het oude vestingstadje Steenwijk. Er is een zeer grote zaal en meerdere subzalen in het hoofdgebouw die geschikt zijn om in te musiceren. Het karakteristieke hoofdgebouw herbergt 35 één- en tweepersoonskamers met douche, toilet en flatscreen-tv. De bedden zijn opgemaakt en je krijgt een handdoek. Alle hotelkamers liggen op de begane grond en hebben veelal een eigen terras met uitzicht op het bos. Er zijn voldoende een- en tweepersoonskamers in het hoofdgebouw en bij een grote groep kan er worden uitgeweken naar kamers in de groepshuizen (elk 10 kamers) en de vakantiehuizen (elk 3 kamers) op het terrein.
Voor een eenpersoonskamer geldt een toeslag. Aangezien we niet weten hoeveel deelnemers een eenpersoonskamer wensen, kunnen we vooraf niet garanderen dat er voldoende beschikbaar zijn. We stellen het op prijs al je een kamer wilt delen. Geef s.v.p. op het inschrijfformulier onder opmerkingen aan als een eenpersoonskamer een voorwaarde voor deelname is. Alles is gelijkvloers. Voor mindervaliden: er zijn 20 kamers met een beugel bij het toilet en een verlaagde wastafel en een kamer is helemaal rolstoeltoegankelijk.
Derden: € 300,00 /
Leden: € 275,00
/ T/m 30 jaar: € 137,50
Toeslag éénpersoonskamer: € 35,00
Korting bij overnachting en ontbijt elders: € 25,00
N.B.: De prijs is inclusief volpension. Als je in een seizoen meedoet aan twee Music Mix weekends krijg je 20 euro korting op het tweede weekend. Vul in bij opmerkingen op het inschrijfformulier als je hiervan gebruik wilt maken.
In het begin van de twintigste eeuw, en met de opkomst van de platenindustrie, floreerden Afro-Amerikanen in de muziek. Jazz werd gespeeld in grote concertzalen en ook opgenomen. Tegelijkertijd ontstond de blues, die sterk verbonden was met de roots van zwarte mensen. De ontwikkeling van de bluesmuziek was afhankelijk van de locatie. Of het werd gespeeld op de velden, in de kleine bars van het zuiden (‘juke joints’) of in de nachtclubs en opnamestudio’s in grote steden bepaalde de koers van de stroming. In deze workshop verkennen we bluesmuziek door middel van improvisatie. We gebruiken een aantal eenvoudige songs om te werken aan de specifieke ‘taal’ van deze muziek, variërend van het klassieke 12-maats bluesschema, tot oudere call-and-response-vormen en natuurlijk bestuderen we het interessante punt waar blues samenkomt en overlapt met jazzmuziek. Wat de theoretische kennis betreft, concentreren we ons op het gebruik van de pentatonische toonladder en de bluestoonladder... meer informatie
In het begin van de twintigste eeuw, en met de opkomst van de platenindustrie, floreerden Afro-Amerikanen in de muziek. Jazz werd gespeeld in grote concertzalen en ook opgenomen. Tegelijkertijd ontstond de blues, die sterk verbonden was met de roots van zwarte mensen. De ontwikkeling van de bluesmuziek was afhankelijk van de locatie. Of het werd gespeeld op de velden, in de kleine bars van het zuiden (‘juke joints’) of in de nachtclubs en opnamestudio’s in grote steden bepaalde de koers van de stroming. In deze workshop verkennen we bluesmuziek door middel van improvisatie. We gebruiken een aantal eenvoudige songs om te werken aan de specifieke ‘taal’ van deze muziek, variërend van het klassieke 12-maats bluesschema, tot oudere call-and-response-vormen en natuurlijk bestuderen we het interessante punt waar blues samenkomt en overlapt met jazzmuziek. Wat de theoretische kennis betreft, concentreren we ons op het gebruik van de pentatonische toonladder en de bluestoonladder. Kennis van de verschillende soorten akkoorden (majeur, dominant, enz.) is nuttig. Een ander aandachtspunt van deze workshop is ritme. Wat betekent swing en wanneer wordt het gebruikt? Zijn er verschillende soorten swing? Hoe beïnvloedt het ons gevoel en frasering bij het improviseren? We besteden ook aandacht aan interactie en banddynamiek. We bespreken hoe we met anderen spelen, hoe we ons comfortabel voelen in een bandomgeving en hoe oefenen, repeteren en optreden van elkaar verschillen. Luister hier naar een en een tweede luistervoorbeeld. Voorbereiding noodzakelijk.
Over de Music Mix weekenden: Deze bijzondere weekenden hebben een speciaal plaatsje in ons hart en in dat van honderden cursisten. Het doel van Music Mix is tweeledig: verdieping creëren in een bepaald repertoire en verschillende genres bij elkaar brengen. Het vereiste niveau verschilt per workshop. Bij sommige verwachten we van de deelnemers dat zij zich thuis voorbereiden. Op zaterdag is er een avondprogramma met onder andere een open podium voor deelnemers en docenten. Zondagmiddag laat elk ensemble iets horen in de eindpresentatie. Je kunt per weekend aan één workshop deelnemen. Er is elk weekend keuze uit 4 of 5 workshops.
Reacties van cursisten
‘Een talent! Kan heel goed aansluiten op het niveau. Goede feedback, geeft complimenten. Positief coaching. Ik heb veel van hem geleerd.’ ‘De aanpak van Minas vond ik heel goed. Hij taste eerste af wat voor muzikanten er in de groep zaten: ervaring met improvisatie, niveau en kennis van de stijl. Hij vertelde wat over de geschiedenis en over de theorie, een goede mix. Ook kregen wij als muzikanten veel inspraak.’
Minas Vakaloudis is geboren in Thessaloniki, Griekenland in 1994. Hij begon op jonge leeftijd met gitaarspelen en stapte over op de elektrische bas toen hij ongeveer 13 was. Hij ging naar de plaatselijke muziekschool waar hij waar hij in bandjes speelde en klassieke gitaar, piano en later contrabaslessen volgde. Hij studeerde contrabas en klassieke contrabas aan de conservatoria van Athene en Thessaloniki. Momenteel rondt hij zijn studie elektrische bas af aan het HKU Conservatorium van Utrecht. Vakaloudis heeft meerdere malen getoerd in Griekenland, Europa en het Verenigd Koninkrijk met verschillende projecten. Sinds 2012 leverde hij aan ongeveer 25 albums een bijdrage als (contra)bassist, componist en/of producer. Zijn liefde voor bluesmuziek en haar geschiedenis begon al op jonge leeftijd. In de loop der jaren heeft hij zijn interesse in blues en vroege jazzgeschiedenis omgezet in een website. Sinds 2020 organiseert Vakaloudis, samen met een team van bluesliefhebbers, maandelijks Blues Nights in Utrecht die bestaan uit livemuziek en korte lezingen.
Ritmische scholing en een introductie in Zuid-Amerikaanse ritmiek door Michael de Miranda in drie videolessen van een uur. Bij elke les krijg je een bladmuziekbijlage. Deze lessen zijn voor zowel beginnende als gevorderde spelers interessant. Les 1: Ritmische basiskennis en Cubaanse ritmesles 2: 6/8 en 12/8 maatsoortenles 3: Braziliaanse ritmes.Onze videolessen zijn professionele filmopnamen van lessen die je in je eigen tempo kunt volgen. Het is niet live! Bekijk de teaser... lees meer
Charlie Chaplin staat te boek als de grootste acteur uit het tijdperk van de stomme film en is ook bekend als regisseur die een enorme artistieke bijdrage aan de ontwikkeling van film als kunstvorm leverde (ondanks zijn eigen commerciële succes als acteur). Chaplin wordt echter zelden genoemd als componist, terwijl hij voor veel van zijn films muziek componeerde... lees meer